تاريخ انتشار :چهارشنبه 17 می 2017.::. ساعت : 7:40 ق.ظ
فاقدديدگاه

انصراف قالیباف به نام رییسی به کام روحانی

محمد باقر قالیباف شهردار تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به نفع سید ابراهیم رییسی از انتخابات کنار کشید. وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام ظرفیت و حمایت خود را برای ابراهیم رییسی قرار می‌دهد.
به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار اعتدال، در بخشی از بیانیه او آمده است:« براى حفظ این آرمان بزرگ، از همه ى حامیان مردمى خویش در سراسر کشور مى خواهم، که تمام ظرفیت و حمایت خود را براى موفقیتِ برادر ارجمندمان حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسى و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند».
کنار کشیدن قالیباف حامل چند پیام مهم است که در ادامه به آن اشاره می شود:
۱- قالیباف بار دیگر نشان داد نمی توان به ادعاها و وعده های او امید بست. او که در جریان مناظره اول جهانگیری را مورد عتاب قرار داده و او را بازیچه خوانده بود، پیش از معاون اول رییس جمهور از انتخابات کناره گیری کرد. قالیباف در مناظره اول به جهانگیری گفت صداقت شما وقتی معلوم می شود که ببینیم تا آخر می مانید یا کنار می کشید. هفته گذشته نیز حسین قربان‌زاده مدیرمسئول روزنامه همشهری و مشاور قالیباف در انتخابات تاکید کرده بود “اگر قالیباف کنار برود روحانی دور اول برنده ست. او تحت هیچ شرایطی کنار نخواهد رفت. انتشار شایعه از سوی حامیان دولت برای ایجاد یک ترس بزرگ است.” اکنون قالیباف کنار رفته است و این سوال که آیا او صادقانه رفتار کرده است؟ او باید به این سوال پاسخ دهد چرا برخلاف صحبت‌های خود از انتخابات کنار کشیده است؟ این اقدام شفافت بیشتر تیم روحانی و جهانگیری را در مقابل بازی و عدم شفافیت تیم رییسی و قالیباف نشان می دهد.
۲- این انصراف نشان می دهد که اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که حسن روحانی در همان دور اول با اکثریت آرا، بار دیگر رییس جمهور خواهد شد. طبق آخرین نظرسنجی ها روحانی با اکثریت آرا پیشتاز، رییسی دوم و قالیباف سوم بوده است . قالیباف با انصراف از ادامه مبارزه انتخاباتی سعی بر این دارد همچنان به ادامه حیات در سپهر سیاست ایران ادامه دهد.

۳- قالیباف بر خلاف رییسی از شاخص های اصولگرایی بهره نمی برد و همین کار را برای پیش بینی تعلق سبد رای او به سایر کاندیداها کمی سخت خواهد کرد. با این حال نظرسنجی ها نشان می دهد با انصراف قالیباف تمام سبد رای او به به سوی رییسی گسیل نمی شود. حامیان اصول‌گرای قالیباف به ابراهیم رییسی رای می‌دهند، اما برخی رای دهندگان او که از طبقه متوسط جامعه بوده و او را یک مدیر عملگرا می دانستند ممکن است رای خود را به سبد روحانی بیندازند. طبق برآوردها گروه دوم بین ۴۰ تا ۵۰ از آرای قالیباف را تشکیل می دهد و این می تواند عملا کار را برای جناح اصولگرا یکسره و پیروزی روحانی در دور اول را تثبیت نماید.
۴- کناره گیری قالیباف عملا فضای انتخابات را تا چند روز پیش از برگزاری انتخابات به فضایی دو قطبی بین رییسی و روحانی بدل خواهد کرد، فضایی که آرای خاموش و خاکستری را بیدار خواهد کرد. تجربه نشان داده است با توجه به وجهه اجتماعی رئیسی و تفکرات خاص او در محدودیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، باعث نگرانی شدید آرای خاکستری می شود. در چنین فضایی مشارکت بیشتری نیز در انتخابات صورت خواهد گرفت و آرای خاموش بیشتر در انتخابات شرکت می کنند. طبق روال نیز مشارکت بیشتر و بیدار شدن آرای خاموش، سبد رای اصلاح طلبان را افزایش می دهد. دلیل دیگری که می تواند به پیروزی قاطع روحانی در دور اول انتخابات بیانجامد.

نظرات بسته شده است.