تاريخ انتشار :دوشنبه 15 می 2017.::. ساعت : 8:41 ق.ظ
فاقدديدگاه

گاردین: ظهور موجی از رای‌دهندگان به‌نفع روحانی/رویترز: او فراتر از مرزهای سنتی بود

روزنامه بریتانیایی «گاردین» می‌نویسد: نامزد مورد حمایت اصلح‌طلبان خطاب به رئیسی که تولیت ثروتمندترین موسسه خیریه در جهان اسلام را برعهده داشته است گفت که چرا همه موسسات و نهادهای وابسته به آن نهاد باید معاف از مالیات باشند.
«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران می‌گوید که تغییر لحن اخیر روحانی اقدامی تلافی‌جویانه پس از حملات «غیراخلاقی» رئیسی و قالیباف علیه او در مناظره‌های تلویزیونی است. او در گفت‌وگوی تلفنی با گاردین گفت: «برخی تریبون‌ها، ائمه نماز جمعه و نهادهای خاص همگی از رئیسی حمایت می‌کنند. بعید است که او حاضر به کناره‌گیری به نفع قالیباف شود. زیباکلام این موضوع که ممکن است رئیسی در اخرین دقیقه کناره‌گیری کند را رد کرد و گفت: «رئیسی می‌خواهد رییس‌جمهور شود».
گاردین: ظهور موجی از رای‌دهندگان به‌نفع روحانی/رویترز: او فراتر از مرزهای سنتی ایران بود
گردهمایی هواداران روحانی در تهران
زیباکلام می‌افزاید: «روحانی به تدریج می‌تواند شاهد جذب حمایت کسانی باشد که می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند. موجی از رای‌دهندگان به نفع او در حال ظهور هستند».
ناصر هادیان کارشناس سیاسی در تهران نیز می‌گوید که مشارکت بزرگتر کار را برای روحانی راحت‌تر می‌سازد.
شبکه خبری «بلومبرگ» نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان «جهان نیازمند رصد انتخابات ایران است» می نویسد: «تندروها در ایران روحانی را به دلیل برجام و مشکلات اقتصادی سرزنش می کنند. آنان خواستار بازگشت دوباره به قدرت هستند. این شبکه خبری می نویسد:«یک پژوهشگر در موسسه چتم هاوس در لندن می گوید که رئیسی به جای آن که به دنبال ساخت پل میان ملت ایران با جهان خارج و بهبود روابط دوحانبه باشد و در ذهنیتش نوعی تداوم باور به محاصره را می‌توان مشاهده کرد. او خواستار سیاست خارجی تقابل‌جویانه با جهان خارج است و به طور متعارف سیاست خارجی‌اش به سیاست محافظه کاران نزدیک‌تر از دیگر نامزدهاست. رئیسی می خواهد روی اقشار کم درآمد سرمایه گذاری کند و از افزایش شکاف میان فقیر و غنی می گوید. او در تلاش است تا فضا و جو را در شرایطی مشابه جوی قرار دهد که محمود احمدی‌نژا قرار داده بود.».
گاردین: ظهور موجی از رای‌دهندگان به‌نفع روحانی/رویترز: او فراتر از مرزهای سنتی ایران بود
گردهمایی هواداران روحانی در اصفهان
بلومبرگ در ادامه اشاره می کند که سیاست خارجی او از آن رو نگران کننده است که اکنون ایران در قطع روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی است و ترامپ نیز از برجام انقاد کرده است.
بلومبرگ می‌نویسد همه مشهدی‌ها رئیسی را دوست ندارند و در آن شهر حامیان روحانی معتقدند که او مسبب افزایش محدودیت‌های اجتماعی، کاهش برگزاری کنسرت‌ها و افزایش حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها در کنار آیت الله علم الهدی پدر همسرش و امام جمعه مشهد بوده است.
خبرگزاری «رویترز» هم با انتشار گزارشی درباره مناظره روز جمعه میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران می نویسد: «حسن روحانی مخالفان تندروی خود را افرادی تشنه قدرت توصیف کرد که از سوی نهادهای خاص خط می‌گیرند. او به گونه‌ای حرکت کرد که فراتر از مرزهای سنتی ایران بود. او توانسته در حوزه سیاست خارجی در طول چهار سال گذشته فضا را بهبود بخشد و در داخل نیز فضای نسبی بازتری را در مقایسه با گذشته ایجاد کند. روحانی روز جمعه خطاب به قالیباف گفت که آیا این شما نبودید که می‌خواستید دانشجویان را لوله کنید؟
گاردین: ظهور موجی از رای‌دهندگان به‌نفع روحانی/رویترز: او فراتر از مرزهای سنتی ایران بود
گردهمایی هواداران روحانی در لرستان

نظرات بسته شده است.