تاريخ انتشار :شنبه 31 جولای 2010.::. ساعت : 7:36 ب.ظ
فاقدديدگاه

چگونه انتخاب رشته کنیم (قسمت دوم)

 

رشته های متمرکز رشته هایی هستند که نتایج آن ها در شهریور ماه اعلام می شود و اکثر رشته های دانشگاهی به روش متمرکز می باشند. رشته های نیمه متمرکز رشته هایی هستند که علاوه بر آزمون سراسری، نیاز به مصاحبه یا معاینه یا شرکت در آزمون جدا گانه ای دارند؛ به عنوان مثال، رشته تربیت بدنی از نوع رشته های نیمه متمرکز می باشد که نیاز به معاینه پزشکی و شرکت در امتحانات خاص این رشته دارد. نتایج رشته های نیمه متمرکز معمولاً 10 روز یا دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری در نیمه دوم شهریور ماه یا احتمالاً در دهه اول مهر ماه به صورت چند برابر ظرفیت اعلام می شود. داوطلبان باید هوشیار باشند که در امتحانات مربوط به این رشته شرکت کنند.

معمولاً اکثر واجدان انتخاب رشته، داوطلب انتخاب رشته در دوره های روزانه می باشند. دوره های روزانه، دوره هایی هستند که کلاس های آن ها به صورت معمول در طی روز برگزار می شود و داوطلبان علاقه مند هستند که رشته های خود را از این دوره انتخاب کنند. در جداول مندرج در دفترچه شماره 2 ( راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری ) کد رشته ها همراه با نام رشته، گرایش رشته و ظرفیت هر رشته، جنس پذیرش در آن رشته و در صورت لزوم توضیحات مربوط به رشته درج شده است. در واقع اطلاعات مورد نیاز داوطلب که شامل رشته، شهر، دانشگاه می باشد، در این جداول مشخص شده است و توجه کنید که برای هر رشته یک عدد به نام کد رشته درج شده است که در مراحل بعدی به آن خواهیم پرداخت. رشته ها، شهر ها و دانشگاه های مطلوب برای داوطلبان در دوره روزانه می باشد.

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته پس از پایان رشته های تحصیلی دوره روزانه، رشته های تحصیلی مناطق محروم که دارای شرایط خاص می باشد معرفی شده است؛ به داوطلبان توصیه می شود که از این شرایط آگاه شوند. رشته های تحصیلی کاردانی مراکز تربیت معلم نیز دارای شرایط مندرج در این دفترچه می باشد که همانند رشته های تحصیلی مناطق محروم، داوطلبان باید از آن ها اطلاع حاصل نموده و سپس مبادرت به انتخاب رشته نمایند. دوره های روزانه دارای رشته های تحصیلی به صورت نیمه متمرکز بوده که قبلاً آن ها را بررسی نمودیم؛ همچنین مراکز تربیت معلم نیز دارای رشته های نیمه متمرکز می باشند.

در این جا معرفی دوره های روزانه به پایان می رسد و معرفی رشته های تحصیلی دوره های شبانه آغاز می شود. همان طور که از اسم این دوره ها مشخص است، کلاس های آن در ساعات مورد نظر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تشکیل می شود و شاید با ساعات کلاس های دوره روزانه متفاوت باشد و دارای شهریه می باشند. بعضی از رشته های مطلوب مورد نظر داوطلبان در دوره های شبانه می باشد. حتماً این رشته ها را مطالعه نموده و با توجه به شهر و دانشگاه رشته های مورد نظر خود را انتخاب کنید. رشته های دوره شبانه دارای شرایطی می باشند که ممکن است با دوره روزانه متفاوت باشد؛ پس به این شرایط توجه کنید. چند سالی است که دوره های نیمه حضوری در دانشگاه ها راه اندازی شده است که تعداد محدودی رشته و دانشگاه در این دوره ها دانشجو می پذیرند. همان طور که از اسم این دوره ها بر می آید. تعداد کلاس های آن محدود بوده و دانشجو صرفاً در کلاس ها برای رفع اشکال حاضر می شود. شرایطی هم برای این دوره در دفترچه شماره 2 ذکر شده است که داوطلبان باید آن ها را مطالعه کنند.

در دوره های مجازی یا آموزش الکترونیکی، همان طور که از اسم آن ها بر می آید، دانشجویان از کامپیوتر و اینترنت استفاده می کنند و از این طریق با استادان خود ارتباط بر قرار می کنند و در کلاس شرکت می نمایند؛ لذا داوطلبان باید دارای کامپیوتر و اینترنت پر سرعت باشند. سایر ضوابط این دوره ها در دفترچه شماره 2 ذکر شده است.

دوره های بین المللی، دوره هایی هستند که دانشجویان برای ادامه تحصیل در داخل کشور و با همکاری دانشگاه های خارج از کشور، ادامه تحصیل می دهند. پذیرش دانشجو در این دوره ها به روش نیمه متمرکز بوده و داوطلبان باید شرایط و ضوابط موسسات ذی ربط را در دفترچه شماره 2 راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری مطالعه کنند.

دوره های دانشگاه پیام نور دارای تعداد زیادی رشته و با ظرفیت های مناسب می باشد و خیلی هم مورد توجه داوطلبان است. در این دوره ها، بر خلاف دوره های دیگر، انتخاب رشته باید بر حسب محل اقامت یا اشتغال باشد؛ لذا داوطلبان با توجه به محل اقامت یا اشتغال خود و با در نظر گرفتن جداول مندرج در دفترچه شماره 2، رشته های خود را انتخاب می نمایند و داوطلب نمی تواند هر مرکز یا واحد دانشگاهی را انتخاب نماید، بلکه از مراکزی رشته های خود را انتخاب می کند که در محل اقامت یا اشتغال وی باشد. دانشگاه پیام نور دارای رشته نیمه متمرکز تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز می باشد که همان ضوابط رشته های نیمه متمرکز را دارد.

رشته های تحصیلی مؤسسات غیر انتفاعی رشته هایی هستند که سال به سال توسعه یافته و بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار می گیرند. با توجه به اینکه این مؤسسات در شهر های زیادی وجود دارد، انتخاب این رشته ها برای تحصیل می تواند برای داوطلبانی که به شهر محل تحصیل اهمیت می دهند، انتخاب خوبی باشد. تحصیل در این نوع مؤسسات همانند دوره روزانه است؛ اما شرایط خاصی هم دارند که داوطلبان باید به آنها توجه کنند. توجه کنید که در این مؤسسات باید شهریه پرداخت کنید؛ به همین خاطر بهتر است برای آگاهی از هزینه تحصیل در آنها به جداول مربوط به چگونگی پرداخت شهریه در دفترچه شماره 2 توجه خاص کنید.

داوطلبان توجه کنند در گروهی می توانند انتخاب رشته کنند که در آزمون آن گروه شرکت کرده و در کارنامه نتایج اولیه، مجاز به انتخاب رشته در آن گروه باشند؛ لذا هر داوطلب نمی تواند در گروه یا گروه هایی که در آزمون آن شرکت نکرده و در نتیجه مجاز به انتخاب رشته در آن گروه نیست، اقدام به انتخاب رشته نماید. ضمناً اگر در آزمون یک گروه یا چند گروه شرکت کرده اید، می توانید از رشته های این گروه یا چند گروه انتخاب رشته نمایید

نظرات بسته شده است.