تاريخ انتشار :سه‌شنبه 9 می 2017.::. ساعت : 6:32 ق.ظ
فاقدديدگاه

اردبیل به عنوان نمایشگاه فروش عسل در کشور معرفی شود

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار ایسنا، عبدالرضا بیگناه در جلسه انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران در اتاق بازرگانی اردبیل با بیان این مطلب افزود: به رغم تولید کیفی و مطلوب عسل در سطح کشور به ویژه استان اردبیل، سال‌هاست که ما با مشکل عرضه عسل به شکل نامطلوب در کنار جاده‌ها، مسیرهای گردشگری، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها هستیم در حالی که باید معاونت غذا و دارو، بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی به این مسأله رسیدگی کنند .

وی با بیان اینکه دامپزشکی نیز در عرصه تولید، فرآوری و صادرات عسل نظارت داشته و در حوزه بسته‌بندی و عرضه به بازار باید معاونت غذا و دارو نظارت‌های خود را تقویت کند، تصریح کرد: از دهه ۶۰ به بعد بیش از ۱۰ کارخانه و شرکت بسته‌بندی عسل در این استان فعال بود اما به دلایل مختلف این واحدها تعطیل شده و هم اکنون تنها یک شرکت فعال در این حوزه داریم .

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران ضرورت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در حوزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی عسل را یادآور شد و گفت: سالانه بیش از ۱۲ میلیون گردشگر و توریست به اردبیل سفر می‌کنند که اگر هر کدام یک کیلو عسل تهیه کنند، بیش از ۳۶ هزار تن امکان عرضه و فروش عسل وجود دارد .

بیگناه تولید ۷۰ هزار تن عسل ناب سبلان را در خطه اردبیل یادآور شد و افزود: باید اردبیل را به عنوان نمایشگاه فروش عسل ناب ایرانی با برند سبلان معرفی کنیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جالب است در استان اصفهان گز، در قم سوهان و در خود اردبیل حلوای سیاه در سال‌های اخیر با بسته‌بندی مناسب و کیفی عرضه می‌شود در حالی که متأسفانه ما در بسته‌بندی عسل همچنان با مشکلات و نارسایی‌هایی روبه‌رو هستیم .

بیگناه با بیان اینکه عسل در کتب آسمانی و الهی به عنوان یک ماده شفابخش و سلامت‌محور معرفی شده است، اضافه کرد: ما متأسفانه نتوانسته‌ایم خواص و کیفیت عسل ناب سبلان را به هموطنان معرفی کنیم به طوریکه در سال‌های اخیر حتی جایگاه خودمان را نیز از دست داده‌ایم .

فعال حوزه تولید و عرضه عسل کشور با انتقاد از وضعیت نامطلوب حمایتی از فعالان این عرصه که روز به روز شغل و جایگاه خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: از بین چهار تا پنج هزار نفر زنبورداری که تنها دفترچه گرفته و به دنبال استفاده از تسهیلات و مزایای شغل زنبورداری هستند، تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به معنای واقعی در این حوزه مشغول هستند و صادرات عسل ما نیز از چندان شرایط مطلوبی برخوردار نیست .

وی با بیان اینکه عده‌ای به نام زنبوردار در فصل تابستان و گردشگری با عرصه عسل تقلبی با نام‌های کذایی عسل ملکه سیاه و یا ۴۰ گیاه سعی در ضربه زدن به این صنعت هستند، اظهار کرد: این‌گونه عرضه عسل نه تنها برند عسل سبلان را مخدوش می‌کند بلکه بزرگترین ضربه به اعتبار و حیثیت این استان است که با گله‌مندی و ناراحتی گردشگران و مسافران نیز روبه‌رو هستیم .

بیگناه تصریح کرد: انجمن سال‌هاست که ساماندهی در این حوزه را با تاکید امام جمعه و استاندار اردبیل دنبال می‌کند و با فراخوان راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیروهای انتظامی و قضایی سعی بر این است تا بساط عسل‌فروشی‌های تقلبی بین راهی گرفته شود .

وی گفت: متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد فعالیت این فروشندگان عسل به شکل غیرقانونی هستیم که به ویژه در مسیر اردبیل – سرعین و نیر به عناوین مختلف که اغلب نیز غیربومی هستند، فعالیت می‌کنند که امیدواریم از همین ابتدای فصل گردشگری تلاش و همت در برخورد قانونی با این فروشندگان عسل بین راهی باشد .

بیگناه ضرورت نظارت بر عرضه عسل در داخل شهر را نیز با تاکید معاونت غذا و دارو و برخورد با عرضه‌کنندگان عسل تقلبی یادآور شد و افزود: جالب است از ۳۱ نوع عسل جمع‌آوری شده در جاده‌ها و برخی مغازه‌ها همه آنها بی‌کیفیت، غیراستاندارد و تقلبی بودند .

انتهای پیام

نظرات بسته شده است.