تاريخ انتشار :جمعه 28 آوریل 2017.::. ساعت : 8:30 ب.ظ
فاقدديدگاه

‍ بندر خشک؛ خون تازه در رگ استان

“اصلاندوز ” تا همین چند سال پیش شهری بسیار کوچک در شمالی ترین نقطه استان اردبیل بود که بیش از همه چیز شهرتش را بواسطه داشتن آثار باستانی بازمانده از سالیانی دور داشت و چند کیلو متر مرز آبی با شوروی سابق و گمرکی که ۲۵ سال پیش بعد از جنگ خونین قره باغ به حالت تعطیلی در آمد و یکی دو سال پیش از طرف هیات دولت بدلیل راکد بودن چند ساله حذف گردید.
اما امروز در ماههای پایانی عمر چهار ساله دولت تدبیر و امید همین شهر کوچک و مرزی در چند پروژه عظیم نقش محوری دارد . مهار آبهای مرزی و پایاب سد خداآفرین بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی مغان را -که بیشتر شان در منطقه اصلاندوز است- از کشت دیم به کشت آبی تبدیل می کند و این امر می تواند انقلابی بزرگ در حوزه کشاورزی استان بوجود آورد.
مبحث دیگری که اصلاندوز را به تیتر اول خبرها ی استان تبدیل کرده موافقت هیات دولت با اتصال ریلی این شهر به جمهوری آذربایجان و در نتیجه احیای گمرک اصلاندوز و برخوردار شدن از تمام مزایای یک بندر تحت عنوان “بندر خشک” می باشد.
در حالیکه دو سال پیش با حذف گمرک اصلاندوز موجی از یاس و نا امیدی مردم منطقه را فرا گرفته بود مجید خدابخش استاندار اردبیل پیشنهاد جدیدی ارایه کرد که هیچ آدم با منطقی نمی توانست به سادگی از آن عبور کند چرا که بدلیل پرشدن ظرفیت بنادر برای صادرات و واردات همگان دنبال روشهای تازه تری بودند و پیشنهاد “بندر خشک” این گونه بر روی میز طرف آذربایجانی قرار گرفت و به گونه یی مطرح شد که در همان ابتدای کار چشمشان را گرفت. به دنبال آن استاندار اردبیل به همراه یک هیات بلند پایه اقتصادی رهسپار باکو شد و کار به جایی رسید که خدابخش مستقیما با الهام علی اف رییس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد تا دلایل خویش عرضه کند. این اولین دیدار رسمی مقام نخست اجرایی استان اردبیل با یک رییس جمهور اروپایی بود که شاید سالهای بعد هم تکرار نشود . و همه این ها در حالی رخ می داد که در دولتهای نهم و دهم حتی رییس دولت را به بسیاری از کشورها راه نمی دادند و ونزوئلا تبدیل شده بود به حیاط خلوت مردان سیاسی ما تا به هر بهانه یی در خیر و شر سری به آنجا بزنند و نان و نمک تازه کنند ولی حالا کار به جایی رسیده بود که استاندار اردبیل چشم در چشم الهام علی اف می دوخت و به زبان مادری مذاکره می کرد.
بزودی با سفر شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد آذربایجان به شهر اردبیل نتیجه این مذاکرات کاملا مثبت جریان را وارد فاز عملی تری کرد که همین نفس حضور وزیر در اردبیل کمتر مسبوق به سابقه بود.
سفر یک هیات بلند پایه خارجی به اردبیل که در راس آن وزیر اقتصاد قرار داشت و شرکت در جلسات مختلف و در نهایت بازدید هوایی از اصلاندوز و جا یابی و نهایی کردن پروژه وصل استان اردبیل به خط آهن جمهوری آذربایجان از آنجا به روسیه.
اهمیت قضیه آنقدر بالا بود که بخش عمده یی از مذاکرات استاندار با الهام علی اف و همچنین سفر وزیر اقتصاد به این موضوع پرداخته شود و استدلالات و پشتوانه علمی و منطقی قضیه آن سان بود که در پروتکل نهایی توافق دو رییس جمهور و هم چنین دو وزیر صراحتا مورد اشاره قرار گرفت و دقیقا به خاطر همین پشتوانه کارشناسی بود که هیات دولت را هم مجاب به احیای گمرک اصلاندوز کرد.
جالب اینکه برخی سرنا را از سر گشادش زدند و سعی در بی اهمیت جلوه دادن و تقلیل آن به تامین منافع یک شهر کوچک نمودند و سایر شهرها را به سمت بی کلاه ماندن سرشان سوق دادند غافل از اینکه هر عقل سلیمی می تواند دو دو تا چهار تا کرده و بگوید وقتی یک محل به عنوان بندر انتخاب شد و کار صادرات و واردات در آن صورت گرفت هم می توان میوه مشکین شهر را صادر کرد و هم سیب زمینی اردبیل را.
واقعا که گاهی قانع کردن برخی ها از پیروزی در جنگ جهانی دوم به مراتب مشکل تر است!
#حمید_رستمى

نظرات بسته شده است.