تاريخ انتشار :چهارشنبه 21 جولای 2010.::. ساعت : 8:58 ب.ظ
فاقدديدگاه

مکانهای دیدنی ارسباران به روایت تصویر

به گزارش شهریمیز  ارسباران یا همان قره داغ خودمان و مناطق خوش اب وهوای آن از اصلاندوز شروع میشود.حدود 50کیلومتر که طی مسیر میکنی به سه راهی اسکانلو میرسید .

جاده دست راست منتهی به خدافرین ( خمارلو،آینالو،عاشقلو،کارانلو) وبسیاری از روستاهای دیگرمیشود که در سمت راست آنها رود ارس وجنوب آنها کوهها وجنگلهای کلیبرواقع شده است .

aras2

ودرادامه مسیربه اسیاب خرابه وکلیسای سنت استپانوس میرسید.وبعد از طی مسافتی شهرستان جلفا را میبینید

jolfa1

اما جاده دست چپ سه راهی اسکانلورا اگر طی مسیر کنید کوههای ارسباران خودشان را یکی پس از دیگری به نمایش میگذارند.واز گرمی وشرجی طاقت فرسای مغان کاسته میشود.در ادامه راه به سه راهی عبدالرزاق میرسد که جاده ای به طرف ابهای گرم آبش احمد منتهی میشود و جاده دیگر به شهرستان کلیبر منتهی میشود.

بعد از طی حدود 20 کیلومتر به کوهی میرسید که در اصــــــــطلاح مردم منطقه به (اوچ قارداش) مشهور است

Photo-0070

اوچ قارداش در زبان ترکی به معنی سه برادر است. قدیمها مادران برای بچه های خود افسانه وار تعریف میکردند که انها سه برادر بودند که ازخدا خواستند آنها را به سنگ تبدیل کند .ودعایشان مستجاب شد.وماهم باورمان میشد.

 photo-0042-web

پایین اوچ قارداش چشمه مشهور (سویوخ بلاق) یعنی چشمه سرد خودنمایی میکند . از قدیم الایام مسافران خسته از راه در کنار چشمه استرا حت میکردند و غبار خستکی از تن بیرون میکردند .الان هم هر رهگذری بی اختیار متوقف میشود وازآب سرد چشمه می نوشد – بسیار دیده شده است رهگذران شرط میبنند که هر کسی 2 دقیقه بتواند دستش را زیر آب نگه دارد جایزه میگیرد –شما هم میتوانید امتحان کنید وجایزه بگیرید !!

در ادامه ازمیان کوههای سربه فلک کشیده وپرازدرختان جنگلی میگذرید وبه شهر کلیبر میرسید.

 

kaleybar2

 

 

 

 

 

 

مکیدی

 

باغات میوه عمده کلیبر شامل : زغال آخته،گردو،خشکباروسایر میوه های کوهستانی و فصلی میباشد

از کلیبر تا قلعه مشهوربابک حدود 15 کیلومترمیباشد .نزدیکیهای قلعه دره با صفایی وجود دارد به نــــــــــــــام “قلعه دره سی“. خانه های کوچک پیش ساخته منتظر مهمانان میباشد تا شب اتراق کنند .

یک کمی بالاتر هتل بزرگ با امکانات خوب برای اقامت خودش را نشان میدهد .البته میتوان در اطراف هتل چادر هم زد.

کسانی که مایل باشند کوهنوردی کنند فرصت خوبیست تا از این امکانات خدادادی نهایت استفاده را ببرند.

از هتل تا خود قلعه حدود 5/1 ساعت راه است .راههای سخت قدیمی توسط سازمان میراث فر هنگی پله گذاری و مرمت شده است .حتی پیر زنان و مردان و کودکان هم با کمی حوصله میتوانند صعود کنند.

ر فواصل مختلف چشمه های اب و فروشگاههای سیارمواد غذایی و چایی وجود دارد.

یک بارکه با خانواده صعود میکردیم سه جوان انگلستانی را دیدیم که میگفتند هم کلاسی هستند و برای دیدن قلعه آمده اند.

حدود 15 کیلومتر که از هتل به طرف شمال حرکت میکنید راه اسفالته شما را به دره ای خیلی با صفا ومملو از درختان جنگلی و امکانات رفاهی مانند تلفن، آب اشامیدنی و پارکینگ و سوله های متعدد برای اقامت در شب میرساند که “مکیدی” نام گرفته است . خودروهایی با شماره پلاکهایی ازاستانهای مختلف جلب توجه میکند.

هر چه زورتر وارد شوی جای بهتری را گیر میاوری که مجانی در اختیارتان قرار گرفته است.

خیلی از خانواده ها را مشاهده میکردیم که چندین روزدرآنجا اقامت میکردند.اب سرد چشمه های روان،سایه درختان بزرگ و نسیم سرد هوا،گرمای طاقت فرسای تابستان را از یاد هرمسافری می زدایدوارامشی وصف ناپذیربه انسان دست میدهد .

 

 ابگرم متالی ابشاحمد

آبگرم آبش احمد شامل چندین ابگرم با دماهای مختلف در60 کیلومتری کلیبر واقع شده است. بخش آبش احمد شامل روستاهای زیادیست که ابگرمش درروستای موتاللی یا متعلق واقع شده است.

استخرابگرم قدیمی به تازگی در محل جدیدش با امکانات رفاهی ،سونا،جکوزی وآبگرم تحت فشار تا یک سال دیگرمورد بهره برداری قرار میگیرد.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,

نظرات بسته شده است.