تاريخ انتشار :چهارشنبه 19 آوریل 2017.::. ساعت : 12:36 ب.ظ
فاقدديدگاه

مسائل جنسی در صدر آمار علت طلاق

آمارهای رسمی سال های اخیر می گوید طلاق به شدت در جامعه ایرانی رو به افزایش است. معضلی که خود آسیب های اجتماعی دیگر را در پی دارد. براساس گزارشی که سال گذشته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور در اولین جلسه شورای اجتماعی تشریح کرد نسبت طلاق به ازدواج روند صعودی پیدا کرده است. او درباره نسبت طلاق به ازدواج در کشور گفت: «نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود. البته این آمار میانگین است. ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌شود و متاسفانه در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم.» او این را هم اضافه کرد که هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم مسیر آن به سویی است که در حال افزایش است.

مسائل جنسی در صدر آمار علت طلاق

طبق آمارهایی که از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام شده است ۶۳ درصد زوجین از روابط جنسی شان ناراضی هستند. این آمار که نتیجه مطالعه‌ای روی ۴۰۰ خانواده است نشان می دهد نارضایتی های جنسی در صدر اختلافات زوجین و در راس علت آمار طلاق است.

کلینیک هایی برای کاهش علت های طلاقدر راستای آسیب شناسی بحران خانواده ها و کاهش آمار طلاق دو سال پیش وزارت بهداشت با همراهی معاونت زنان اقدام به تشکیل کلینیک های سلامت خانواده کرد و قرار شد برای تقویت بنیان خانواده چه در مرحله پیشگیری و چه در مرحله درمان و با بهره مندی از خدمات متخصصان روانشناسی، حقوق، پزشکی در تخصص‌های ارولوژی و زنان و زایمان و روحانی برای پاسخگویی به مسائل شرعی خانواده ها خدماتی ارائه شود.
این کلینیک ها را پلی کلینیک های تخصصی دانشگاه های علوم پزشکی راه اندازی می کنند و هدف کیفی آن تضمین دسترسی خانواده‌ها به خدمات سلامت خانواده و سلامت جنسی، ارتقای رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی در راستای تحکیم و پایداری بنیان خانواده منطبق با بند ۴ سیاست‌های ابلاغی جمعیت و همچنین ترویج سبک زندگی سالم اسلامی- ایرانی است.
کلینیک ها ابتدا در ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی استان‌های تهران، خوزستان، البرز، کرمان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم و فارس تاسیس شد و به گفته رییس اداره جمعیت و باروری سالم قرار شد در سال ۹۵ در ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی سایر استان ها و به مرور در سراسر کشور تاسیس شود.
گرچه قرار بود کلینیک های سلامت خانواده تا پایان سال ۹۵ در همه استان ها تاسیس شود اما براساس آماری که روز یکشنبه شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرد تاکنون تنها در ۱۷ استان کلینیک خانواده راه‌اندازی شده است و راه اندازی سایر کلینیک ها تا پایان سال ۹۶ صورت خواهد گرفت.

متخصصان چگونه انتخاب می شوند؟
در زمان ارائه طرح کلینیک خانواده قرار شد متخصصانی از حوزه های پزشکی، روان‌شناسی و مذهبی در کنار هم قرار بگیرند و به مراجعه کنندگان خدمات مشاوره‌ای و درمانی ارائه کنند. آنطور که اطهره نژادی معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری پیش از این در گفت و گو با ایسنا گفته است بر اساس موافقت‌نامه ای که این نهاد با وزارت بهداشت دارد یک بسته خدمتی تدوین می شود که شامل راهنمای ارائه خدمت در کلینیک‌های سلامت خانواده، نظام پایش و ارزیابی ارائه خدمت در کلینیک‌ها، آیین‌نامه اخلاقی کارکنان در کلینیک‌ها، طراحی سیستم بومی کدگذاری برای ایجاد حداکثر محرمانگی و امنیت اطلاعات در پرونده‌های کلینیک‌های سلامت خانواده و جنسی و استانداردهای خدمت در کلینیک سلامت و خانواده است و قرار است با انجام مصاحبه، ۱۰ نفر به عنوان ارائه دهندگان خدمت در هر کلینیک مشخص شوند. این بسته‌ها در اختیار مصاحبه شوندگان برگزیده قرار می‌گیرد. همچنین متخصصانی در زمینه‌های مرتبط با سلامت خانواده مانند حقوق، روانشناسی و اورولوژی فعالیت می‌کنند. استانها متخصصان مختلف استان خود را شناسایی و معرفی می کنند. نمایندگان وزارت بهداشت نیز این افراد را برای مصاحبه دعوت می‌کنند و سطح تخصص آنان را می‌سنجند.
بنا بر این طرح ، کارشناسان مستقر در کلینیک‌های سلامت جنسی باید پاسخگوی سه دسته از مسائل مردم در حوزه سلامت جنسی باشند؛ اول پاسخگوی دغدغه های ذهنی و سوالات مراجعه کنندگان باشند، سپس مشکلاتی مانند بیماری‌های مزمن، معلولیت‌ها، سالمندی، تفاوت دیدگاه‌ها، سبک زندگی و مسائل جنسی زوجین را پاسخ دهند و بعد هم بیماری‌هایی که در نتیجه عفونت‌های منتقل‌شونده از راه تماس جنسی و اختلالات عملکرد جنسی روی می دهد را مورد درمان قرار دهند.

تابویی به نام مشکلات جنسی

هر چند راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده می تواند مهم ترین علت طلاق در کشور را درمان و نوید بخش کاهش آمار آن باشد اما همه مشکلات با تاسیس این کلینیک ها حل نخواهد شد. موانع فرهنگی در درمان موضوعات جنسی یکی از گره‌های اصلی این مسئله است. طرح مسائل جنسی هنوز در میان مردم به عنوان یک تابو مطرح است و هنوز باور لازم در همه خانواده‌ها در زمینه استفاده از خدمات درمانی و روان شناسی برای کاهش مشکلات فردی و یا میان فردی وجود ندارد. براساس پژوهشی که صورت گرفته است تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد کسانی که دچار مشکلات جنسی هستند برای درمان اقدام می کنند. این آمار نشان می دهد در کنار راه اندازی این کلینیک ها باید فرهنگ استفاده از آن نیز در جامعه نهادینه شود تا علاوه بر حل مشکلات و بیماری‌های جنسی آمار طلاق نیز کاهش یابد.منبع: روزنامه ابتکار

نظرات بسته شده است.