تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 23 فوریه 2017.::. ساعت : 4:38 ب.ظ
فاقدديدگاه

تاریخ ایران افتخارآمیز است/علاقه آذری‌ها جهت سرمایه‌گذاری درایران

شاه اسماعیل خطایی شخصیت قابل احترامی در بین آذری‌ها محسوب می‌شود و خود بنده برای زیارت قبر وی رفته‌ام و موجب خرسندی است که اردبیلی‌ها نیز ارج و احترام ویژه‌ای برای این شخصیت قائل هستند.

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار مهر، شاهین مصطفی یف صبح پنج‌شنبه در همایش تجاری ایران و آذربایجان در سرعین تصریح کرد: تاریخ این دو کشور مملو از مردان و قهرمانان بزرگ است که می‌توان در خود اردبیل به شاه اسماعیل خطایی اشاره کرد.

وی افزود: شاه اسماعیل خطایی شخصیت قابل احترامی در بین آذری‌ها محسوب می‌شود و خود بنده برای زیارت قبر وی رفته‌ام و موجب خرسندی است که اردبیلی‌ها نیز ارج و احترام ویژه‌ای برای این شخصیت قائل هستند.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان شکوه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را ستودنی دانست و تأکید کرد: تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و آذربایجان یکی از زمینه‌های توسعه روابط دو کشور بوده و در این میان استان اردبیل می‌تواند نقشی کلیدی ایفا کند.

مصطفی یف با تأکید به بهبود روابط سیاسی و تجاری ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر اضافه کرد: رهبران سیاسی دو کشور نیز تاکنون دیدارهای متعدد داشته و روسای جمهور هر دو کشور به توسعه روابط تأکید دارند.

وی تأکید کرد: به دلیل اشتراکات فرهنگی، تاریخی و همسویی‌های فکری رهبران سیاسی می‌توان به توسعه هر چه بیشتر روابط این دو کشور اقدام کرد و لازم است در جلسات متعدد موضوعات مختلف مورد بحث و مذاکره قرار گیرد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان هدف از سفر خود به اردبیل را بررسی زمینه‌های همکاری مشترک تجاری با این استان عنوان و تصریح کرد: استان اردبیل برخوردار از پتانسیل‌های مختلف است.

مصطفی یف نزدیکی مرز اردبیل و باکو، گمرک بیله سوار و نقطه مرزی اصلاندوز را ظرفیت‌های ممتازی دانست و تأکید کرد: به عنوان مثال در سفر به اردبیل زمینه‌های تسهیل رفت‌وآمد از گمرک بیله سوار با مسئولان استان هم‌اندیشی می‌شود.

وی با اذعان به تردد سالانه هزاران تبعه آذری از گمرک بیله سوار ادامه داد: با تسهیل در صدور ویزا تردد راحت‌تر انجام می‌شود و با تسهیل صدور ویزا از سوی طرف ایرانی زمینه تردد سهل‌تر مسافران و تجار فراهم خواهد شد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان تأکید کرد: هیئت‌های تجاری متعددی از آذربایجان به ایران سفر کرده‌اند و با بررسی وضعیت این کشور و به ویژه استان اردبیل تولیدکنندگان آذری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

مصطفی یف به ضرورت بررسی ابعاد سرمایه‌گذاری آذری‌ها در ایران تأکید کرد و گفت: هم اینک ۵۱۸ شرکت ایرانی در آذربایجان مشغول به فعالیت هستند که بیانگر نگاه مثبت آذری‌ها به تعامل تجاری با ایران است.

نظرات بسته شده است.