تاريخ انتشار :شنبه 14 ژانویه 2017.::. ساعت : 11:00 ق.ظ
فاقدديدگاه

۱۰۰۰ تخت روانپزشکی امروز در سراسر کشور افتتاح می شود

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار مهر، سید حسن قاضی زاده هاشمی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح های درمانی و بیمارستانی استان خوزستان اظهار کرد: امروز همزمان یک هزار تخت بیماری های اعصاب و روان را افتتاح می کنیم. امروز سلامت روانی به معنای نبود یک اختلال روانی نیست و به مجموعه ای از توانمندی های انسان در برخورداری از سلامت روان اطلاق می شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مشکلات روانی دارند و تعداد آنها روبه  افزایش است. بین ۹ تا ۱۰ درصد مردم افسرده هستند و شیوع این اختلال در کشور ما حدود ۱۲.۶ درصد است. اگر کم خوابی و خلق و خو را نیز حساب کنیم آمار قابل توجهی می شود که در تمامی کشورها این بیماران مظلوم واقع شده و مورد بی توجهی هستند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در گذشته تیمارستان به جای بیمارستان داشتیم که بسیاری از بیماران را مورد انگ های نامناسب قرار می دادند. حتی در بسیاری از کشورها آنها را جن زده دانسته و در اروپا نیز به آتش می کشیدند.

وزیر بهداشت و درمان گفت: امروز در کشور ما متاسفانه به دلایل مختلف مثل زندگی های نوین، ماشینی و امروزی، محبوس بودن در آپارتمان، مشکلات خانوادگی که بیش از ۲۵ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود، وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معتاد، نرخ بیکاری ۱۱ درصدی، مصیبتی مثل جنگ که به استان های ایلام، خوزستان و … وارد شد، مرگ ۱۸ هزار نفر در سال در سوانح رانندگی، ۲۰۰ هزار نفر مجروح و معلول در سال، گرفتاری های زیادی در زمینه اعصاب و روان ایجاد می شود.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: حمایت خانواده ها و حتی دستگاه های مسئول و متولی رفاه نیز آنقدرها خوب نیست. امروز خیلی بیشتر خوشحال می شدم اگر به جای اینکه اعلام کنم یک هزار تخت را برای بیماران اعصاب و روان افتتاح می کنیم می گفتم یک هزار تخت را تعطیل می کنیم.

وی افزود: بدگمانی و بدبینی، قدرت طلبی، مادیات، چشم و هم چشمی و همچنین خود برتر بینی عواملی تماما بیماری زا و زمینه ساز بروز بیماری های اعصاب و روان است. این عوامل حتی باعث گسترش بیماری های اعصاب و روان هم می شود. با توجه به اینکه یک حکومت مردمی داریم، رفتار مسئولان هم خیلی مهم است. خیلی بد است که یک مسئولی در تصدی اثرگذار نداند که دچار اشکال است و باید نگاه به این بیماری را تغییر بدهیم.

قاضی زاده اظهار کرد: امروز کنار هر فرد مشهوری، یک روانپزشک قرار گرفته و برخلاف گذشته که آن را عیب می دانستند امروز تمامی ستارگان دنیا یک یا چند روانشناس و روانپزشک حضور دارد. متاسفانه بیماری های اعصاب و روان در کشور شناخته شده نیستند و از همکاران خودم مکرر دیدم که دچار مشکلاتی در خانواده های خود شده اند.

وزیر بهداشت و درمان گفت: یکی از مشکلات شایع، بیماران دو قطبی هستند که روابط را بعد از ۱۵ سال با مشاجره و سردی مواجه می کند ولی در کشور چندان به آن توجهی نمی شود. آگاهی بخشی در این زمینه یکی از وظایف رسانه ها است و باید تبیین کنیم که چنین بیماری هایی بد نیست و اگر اینطور باشد آیا ۲۰ درصد جامعه بد هستند؟ برخی از این بیماری ها تنها از یک بدخوابی شروع می شود.

قاضی زاده تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر هشت هزار تخت بیمارستانی داریم که بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند و برای تکمیل خدمات رسانی های خود به ۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور نیاز داریم.

نظرات بسته شده است.