تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 12 ژانویه 2017.::. ساعت : 11:43 ب.ظ
فاقدديدگاه

بار سنگین رسالت ایت الله هاشمی بر دوش روحانی

نشریه «فارین افیرز» با انتشار گزارشی تحلیلی به قلم «الکس وطن خواه» تحلیلگر موسس خاورمیانه در واشنگتن اشاره می کند که فوت ایت الله هاشمی در تاریخ ۸ ژانویه نقطه عطفی برای ایران است. این نشریه اشاره می کند که روحانی تا پایان به ایت الله هاشمی وفادار باقی ماند.
به گزارش شهریمیز به نقل از  آفتاب‌نیوز؛او با اشاره به رسالت سنگینی که بر دوش روحانی پس از درگذشت آیت الله هاشمی خواهد بود می نویسد:«پس از فوت ایت الله هاشمی این روحانی که بهترین گزینه برای پر کردن  خلاء ایجاد شده ناشی از فقدان ایت الله هاشمی و نقش اوست. اردوگاه اعتدالیون در برهه زمانی خطیری قرار گرفته است. تنها زمان می تواند نشان دهد که آیا رییس جمهوری کنونی که برای انتخاب مجدد در انتخابات مه ۲۰۱۷ میلادی تلاش می کند خواهد توانست جا پای ایت الله هاشمی گذارد یا خیر. بار سنگین رسالت ایت الله هاشمی بر دوش روحانی
نامزدهای دیگر برای این نقش کسانی چون رییس جمهوری دولت اصلاحات هستند که اکنون اجازه حضور در فضای سیاسی را ندارند. ایت الله هاشمی امیدی برای میانه روی و تغییر تدریجی و گام به گام رو به جلو در جمهوری اسلامی بود. فوت او به احتمال زیاد منازعه میان جناح ها در تهران را عمیق تر خواهد کرد».
وطن خواه اشاره می کند سیاست در دی ان ای ایت الله هاشمی بود. او درباره ایشان می نویسد:«در سال ۱۹۳۴ میلادی در شهری کوچک در مرکز ایران متولد شد. خانواده او تجار ثروتمندی بودند. او طلبه مذهبی در قم در اوایل دهه ۶۰ میلادی بود در جوانی از پیروان ایت الله خمینی شد و در انقلاب سال ۱۹۷۹ میلادی در برابر رژیم سکولار و طرفدار امریکا محمدرضا پهلوی ایستاد. در ابتدا او از نزدیکان ایت الله خمینی بود و کمک های مالی برای نهضت ایشان جمع آوری کرده بود. در نتیجه، او از ابتدا به منابع قدرت دسترسی داشت». 

الکس وطن خواه اشاره می کند که آیت الله هاشمی تاجری بود که تبدیل به سیاستمدار شد. او می نویسد:«او هیچ گاه دوست غرب نبود اما درک کرده بود که برای بهبود وجهه و چهره بین المللی ایران نیاز به سازش با جامعه بین المللی و نوعی مصالحه وجود دارد». بار سنگین رسالت ایت الله هاشمی بر دوش روحانی
او اشاره می کند که علیرغم کارشکنی ها در مسیر تصمیمات آیت الله هاشمی برای مثال رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان، او هموراه زیر چتر نظام باقی ماند. و هرگز حرف تندی علیه مقام عالی رهبری ایران نزد بلکه همواره به ایشان کمک کرد». 
وطن خواه این پرسش را مطرح می کند که آیا شبکه گسترده ای که ایت الله هاشمی پشت سر خود داشت و به او وفادار بودند و در بسیاری از نهادهای سیاسی و اقتصادی ایران و رسانه ها حضور داشتند کافی خواهند ماند؟ 
او می افزاید:«به همان نسبت مهم است که آیا روحانی اقدامی موثر انجام خواهد داد ایا راه استاد دیرینه اش را ادامه خواهد داد؟‌در جمهوری اسلامی ایران نفش شبکه های سیاسی رسمی مهم ترین موضوع در شکل بخشیدن به نتایج نهایی بوده است. احزاب سیاسی رسمی کشور بیش تر ابزارهایی برای بسیج نیرو هستند. روحانی باید نشان دهد که ایا می تواند شبکه ایجاد شده هواداران آیت الله هاشمی  را حفظ کرده و به عنوان بدیلی در برابر تندروها ارائه کند تا مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران  در خط میانه روی و اعتدال باقی بماند یا خیر». 
بار سنگین رسالت ایت الله هاشمی بر دوش روحانی

نظرات بسته شده است.