تاريخ انتشار :شنبه 7 ژانویه 2017.::. ساعت : 9:53 ق.ظ
فاقدديدگاه

پهنه مغان پناهگاه پرنده روس/ «زنگوله بال» در معرض تهدید است

اقلیم استان اردبیل که به دلیل گستردگی شمالی- جنوبی تنوع قابل‌توجهی دارد همه‌ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

به ویژه مهاجرت‌ها به تالاب‌ها و دشت‌های شمال استان اردبیل به وفور مشاهده می‌شود و برخی از این پرندگان زیستگاه مناسب‌تری از دشت‌های مغان پیدا نمی‌کنند.

مهاجرت پرندگان که به دلیل تغییرات فصلی و ناتوانی در پیدا کردن غذای مناسب است، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان اردبیل محسوب می‌شود.

موضوعی که نه تنها به ظرفیت آن توجهی نشده بلکه در برخی مواقع صیادان و شکارچیان غیرمجاز خود به تهدید گونه‌های در معرض خطر تبدیل می‌شوند.

مهاجرت از روسیه به مغان به امید غذا

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: همه‌ساله مهاجرت‌های گسترده پرندگان که اغلب در معرض خطر و گونه‌های کمیاب هستند به استان اردبیل مشاهده می‌شود.

به گفته محمد خداپرست پرندگان از زیست‌بوم خود به دلیل کاهش دما و نبود غذا مهاجرت کرده و بعد از مدتی ماندگاری مجدداً اردبیل را ترک می‌کنند.

وی افزود: ازجمله این پرندگان زنگوله بال است که از سمت روسیه و قزاقستان به اردبیل سفر کرده و همه‌ساله مغان را برای مهاجرت موقت خود انتخاب می‌کند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان متذکر شد: این پرندگان در اطراف کشت و صنعت مغان و در نوار مرزی بیله سوار اقامت موقت اختیار می‌کند و با توجه به اینکه در زیستگاه اصلی دمای هوا به شدت افت کرده و قادر به پیدا کردن غذا نیست به اردبیل مهاجرت می‌کند.

خداپرست افزود: زنگوله‌بال ۴۵ سانتی‌متر طول داشته و گشودگی بال‌هایش به ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد. پرهای قسمت بالایی بدن پرنده نر بالغ و آماده به جفت‌گیری قهوه‌ای و پرهای شکمی آن سفیدرنگ بوده و سری خاکستری با نوار گردنی‌ سیاه‌رنگ با حاشیه‌های سفید دارد.

وی اضافه کرد: پرنده ماده و نر که برای جفت‌گیری آماده نیست این نقوش گردنی را ندارند و پرهای بخش پایینی بدن پرندگان ماده تیره‌تر از نرهاست؛ پرندگان نابالغ نیز از نظر ظاهری شبیه به زنگوله‌بال‌های ماده هستند.

وقتی میزبان تور مرگ پهن می‌کند

وی با بیان اینکه سالانه سرشماری از پرندگان مهاجر انجام می‌شود، ادامه داد: این پرنده از گونه‌های در معرض خطر است اما امسال جمعیت آن افزایش یافته و به ۳۵ هزار قطعه رسیده است.

خداپرست متذکر شد: در زمان مهاجرت این پرنده گشت‌های کنترلی افزایش پیدا می‌کند و به صورت مداوم نیروهای حفاظت از محیط‌زیست در محل اقامت پرنده حضور یافته و جمعیت آن را کنترل می‌کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان متأسفانه در برخی مواقع شکارچیان بومی برای پرنده تور پهن می‌کنند و در وضعیتی که پرنده خود به این منطقه پناه آورده با شکار غیرمجاز تهدید می‌شود.

وی تأکید کرد: تمامی نیروهای حفاظتی ضابطان قضایی هستند و می‌توانند در همان لحظه با فرد متخلف برخورد کنند.

وی با اشاره به بهبود تجهیزات سرشماری پرندگان اضافه کرد: با توجه به اینکه اقلیم اردبیل پذیرای پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و سدها است در نظر داریم سرشماری پرندگان را در پارس‌آباد، رودخانه ارس، تالاب تپراق کندی، تالاب میل مغان و سدها در هفته‌های آینده آغاز کنیم.

در وضعیتی که زنگوله بال و سایر پرندگان مهاجر می‌توانند به عنوان ظرفیت گردشگری طبیعی استان مورد توجه قرار گیرند، بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی جهت حمایت از پرندگان موجب شده در برخی مواقع شکارچیان خود به تهدید پرندگان بی‌پناه تبدیل شوند.

نظرات بسته شده است.