تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 17 ژوئن 2010.::. ساعت : 2:26 ب.ظ
فاقدديدگاه

رانندگی در مناطق صعب العبور

 


يكي از سخت ترين و در عين حال جالب ترين روشهاي رانندگي، رانندگي كردن در مكانهاي صعب العبور و بيابان و مناطق كوهستانيست. در هر يك از اين مناطق

روش رانندگي با مكانهاي ديگر فرق ميكند، در اینجا به معرفی برخی از خصوصیات مناطق خاص می پردازیم. اين مكانها عبارتند از :

ماسه سفيد

بيشتر اين ماسه لب دريا يافت ميشه و جنس سنگيني داره به رانندگي در اين منطقه ميگويند تفريح


رمل سفيد

اين رمل از دريا دور بوده و تپه هايي كه توسط اين رمل درست ميشه به حالت امواج باد بوده و حالتي كشيده و بلند داره بوته در اين نوع رمل خيلي كم

يافت ميشه و تقريبآ همه تپه ها اندازه هم هستند جنس اين رمل تقريبآ سبك و زيرسازي نرمي داره به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري

رمل زرد

تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود اومده به حالت امواج باد بوده و درست مثل رمل سفيد حالتي كشيده و بلند داره نظم خواصي در اندازه اين تپه ها

وجود نداره جنس اين رمل از رمل سفيد سنگين تره و زير سازي سفتي داره به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري

رمل قرمز

اين رمل تقريبآ از دريا دوره و تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود مياد حاصل امواج باد بوده و به صورت مجموعه تپه در بيابان يافت ميشه جنس اين رمل نرم

و سبكه و زير ساز نرمي داره بوته در اين نوع رمل خيلي كمه به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري

رمل قرمز و سياه

اين رمل تقريبآ از دريا دوره و تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود مياد حاصل امواج باد بوده و به صورت مجموعه تپه در بيابان يافت ميشه جنس اين رمل نرم و سبكه

و زير ساز نرمي داره بوته در اين نوع رمل زياد هست.به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري

رملي و سنگي

بعد از رمل قرمز و سياه سنگ با رمل قاطي ميشه و كم كم به منطقه سنگي ميرسه
به رانندگي در اين منطقه ميگويند روبيكون

سنگي

آخر منطقه رملي منطقه كوهستاني مياد كه ممكنه به دريا نزديك باشه
براي رانندگي كردن در اين مكانها شما به يك ماشين 4x4 شاسي بلند احتياج داريد
به رانندگي در اين منطقه ميگويند روبيكون

1.ماسه سفيد
بيشتر اين ماسه لب دريا يافت ميشه و جنس سنگيني داره به رانندگي در اين منطقه ميگويند تفريح

رانندگي در اين مكان خيلي ساده می باشد، براي رانندگي در اين مكان نيازي به كم كردن باد چرخ نيست بايد ماشين رو در حالت چهار در چهار ( دو دیفرانسیل فعال )

بگذاريد و در اين مكان تپه يافت نميشه سرعت نرمال در اين مكان بايد حدود 10 تا 40 كيلومتر باشه استفاده از دنده 1و2 بهتره و دنده 3 توصيه نميشه در دنده 1 در سرعت

پايين تر از 20 و rpm بين 3 و 5 بازي كنه و دنده 2 rpm ثابت يعني نياز به بازي كردن با گاز نداريد فرمون رو ثابت نگه داريد و با توجه به حركت عقب ماشين به راست

و چپ فرمون رو به همون طرف بگردونيد و دوباره صاف كنيد. براي پارك كردن ماشين يا ايستادن سعي كنيد ماشين رو در حالت سرازير پارك كنيد
توجه كنيد كه در اين نوع ماسه با ماشينهاي عادي هم ميشه رانندگي كرد.

اگه ماشين شما محور جلو هست باد چرخهاي جلو 15 psi و عقب 20 بگذاريد و براي رانندگي از دنده 1 و 2 استفاده كنيد و درست مثل ماشينهاي
دو دیفرانسیل با گاز بازي كنيد و rpm در دنده 1 بايد بين 3و5 بازي كنه. اگه ماشين محور عقب باشه بايد باد چرخهاي عقب 15 و جلو 20 باشه

2.رمل سفيد
اين رمل از دريا دور بوده و تپه هايي كه توسط اين رمل درست ميشه به حالت امواج باد بوده و حالتي كشيده و بلند داره بوته در اين نوع رمل خيلي كم يافت ميشه و تقريبآ همه تپه ها اندازه هم هستند جنس اين رمل تقريبآ سبك و زيرسازي نرمي داره
به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري

براي رانندگي در اين نوع رمل بايد باد چرخهاي جلو 18 و عقب 15 باشه ماشين بايد دو دیفرانسیل فعال و شاسي بلند باشه. رانندگي در اين رمل خطرناك در عين حال

خيلي جالبه چون تپه هايي كه توسط اين نوع رمل ساخته ميشه با فاصله از همديگه قرار دارن شيب تپه به صورت تصاعدي زياد ميشه و نوك اين نوع تپه ها تيزه.

سرعت نرمال رانندگي در اين مكان بين 20 تا 70 ميباشد و استفاده از دندهاي 1و2و3 توصيه ميشه.

بايد حواستون باشه كه موقع بالارفتن از تپه ها به صورت كج با دنده 3 بريد بالا و به دامنه كه رسيديد ماشين رو دنده 2 بگذاريد و آخراي تپه دنده يك و سايد رو عوض كنيد توجه داشته باشيد كه سايد عوض كردن خطرناكه و ممكنه موقع سايد عوض كردن ماشين چپ بشه
در مورد رانندگي در اين مناطق چيزهايي زيادي هست كه بايد بدونيد .چند توصيه :

چون باد چرخها كمه پس نبايد فرمون رو تا آخر بچرخونيد

هرچه سرعت بيشتر ميشه بازي با فرمون بايد كمتر بشه چون طاير از جا در مياد

هرگاه از تپه اي به صورت كج ميريد بالا اگه ماشين نكشيد سريع فرمون رو به سمت پايين بشكونيد

ازتپه كه ميريد بالا حتمآ حواستون باشه كه نوك تپه گاز رو ول كنيد و در دنده 1 قرار دهيد
ترمز به هر روشي در بيابان ممنوع

موقع بالا رفتن از تپه پشت ماشين نبايد بازي كنه

موقعي كه ماشين در دنده 1 هست نبايد گاز رو ممتد بگيريد گاز بايد به صورت متناوب بين rpm 3و5 بازي كنه

3.رمل زرد
تپه هايي كه توسط اين رمل به وجود اومده به حالت امواج باد بوده و درست مثل رمل سفيد حالتي كشيده و بلند داره نظم خواصي در اندازه اين تپه ها وجود نداره جنس اين رمل از رمل سفيد سنگين تره و زير سازي سفتي داره
به رانندگي در اين منطقه ميگويند سفاري

براي رانندگي در اين نوع رمل بايد باد چرخهاي جلو 18 و عقب 18 باشه
ماشين بايد دو دیفرانسیل فعال و شاسي بلند باشه

تپه هايي كه توسط اين رمل ساخته ميشه اندازه هم نيست و نظم خاصي نداره اگه از نظر مدل بخواهيم اونها رو مقايسه كنيم بيشتر شبيه به تپه هاي رمل سفيد هستند

با اين تفاوت كه بوته در آنها زياد يافت ميشه

سرعت نرمال رانندگي در اين نوع رمل و تپه ها بين 5 تا 30 ميباشد و استفاده از دنده 1 و 2 توصيه ميشه

براي بالا رفتن همان تكنيك تپه هاي رمل سفيد را بايد به كار بگيريد ولي از 2 به 1 چون در اين رمل سرعت نميتونه زياد باشه اگه سرعت شما زياد باشه جلوي ماشين به دامنه تپه اصابت ميكنه

چند توصيه :

چون اين رمل ها زير ساز سفتي دارند نبايد باد چرخ رو كمتر از 18 بگذاريد چون اگه باد كمتر از 18 باشه ممكنه در صورت در آمدن چرخ روي دامنه ماشين چپ بشه
فرمون رو تا آخر نچرخونيد
اگه موقع بالا رفتن از يك تپه ماشين نكشيد سريع فرمون رو به طرف پايين بشكونيد
نوك تپه تيز نيست ولي حتمآ حواستون باشه كه دنده تو يك باشه
موقع بالا رفتن از تپه پشت ماشين نبايد بازي كنه

نظرات بسته شده است.