تاريخ انتشار :چهارشنبه 6 آوریل 2016.::. ساعت : 9:54 ب.ظ
فاقدديدگاه

استان اردبیل میزبان نوروزی شیفتگان هویت و طبیعت+تصاویر

اردبیل در سده های گذشته به دلایل سیاسی، اقتصادی و ژئو استراتژیک مورد توجه ویژه ای قرار داشت اما به تدریج مورد بی مهری واقع شد اما در سال های اخیر با توجهی ویژه به صنعت گردشگری، این استان با دارا بودن از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و اقلیمی بار دیگر در کانون توجه ها قرار گرفته است.
خاستگاه سلسله صفوی با بیش از یک میلیون و 248 هزار نفر جمعیت در جوار کشور جمهوری آذربایجان و همسایگی استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی قرار دارد.
گردنه حیران، جاده خلخال- اسالم، جنگل های فندقلو نمین، بولاغلار نیر، خیاو چای مشگین شهر، دریاچه نئور و شورابیل اردبیل، 22 چشمه آب گرم معدنی سرعین و همچنین آب های گرم مشگین شهر و نیر در دامنه سبلان با خاصیت درمانی، کوه سبلان و پیست اسکی آلوارس جزو جاذبه های طبیعی کم نظیر این خطه است.
پل معلق مشگین شهر، منطقه حفاظت شده آق داغ، ژئوپارک دربند مشکول، گیلوان، آبشارهای سردابه، گورگور، شورشورنه، آق بلاغ (سیبیه خانی)، دیز، نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار طبیعی هستند که برای بازدید به گردشگران توصیه می شود.
مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، بقعه شیخ کلخوران متعلق به جد سلاطین صفوی، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه های تاریخی اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر، کاروانسرای قانلی بولاغ، سنگ نبشته های ساسانی، قلعه های دیو، قهقهه و کهنه در مشگین شهر، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال و دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران از دیگر جاذبه های این استان است.
تپه های باستانی آناهیتا، گورستان سنگی پیرازمیان، کلیسای مریم مقدس، کاروانسرای شاه عباسی، شیروان دره سی، عمارت آقازاده اردبیلی، منطقه گردشگری کپز و ازناو و روستاهای عنبران علیا، کزج، کنزق از دیگر آثار قابل توجه گردشگران می باشد.
موزه مفاخر دینی، موزه تخصصی باستان شناسی، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی، موزه مردم شناسی، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر جاذبه هایی است که گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.
همزیستی مذاهب (شیعیه و سنی)، اقوام (ترک و فارس و کرد) و تکلم به زبان های ترکی، فارسی و تاتی استان اردبیل را به طرحی مانند کرده، آمیزه ای از رنگ های مختلف اما همگون که در نهایت نقشه ای واحد را شکل داده و در کنار آثار تاریخی و طبیعی کم مانند، این استان را امسال نیز به یکی از نگین های گردشگری کشور تبدیل کرد.
این قابلیت ها باعث شد که نوروز امسال نیز با وجود شرایط جوی نامساعد این استان میزبان دهها هزار گردشگری باشد که از چهار گوشه ایران و نیز خارج از کشور برای گذران تعطیلات عید این خطه را سفربرگزیده بودند.

**اسکان 110 هزار گردشگر نوروزی در مراکز اقامتی استان اردبیل
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل در گزارش از وضعیت سفرهای نوروزی از اقامت 110 هزار و 45 گردشگر نوروزی در مراکز اقامتی استان اردبیل (هتل، هتل آپارتمان، میهمان پذیر، خانه مسافر و ستاد اسکان فرهنگیان) از آغاز سفرهای نوروزی تا پایان تعطیلات خبر داد.
کریم حاجی زاده با اشاره به اقامت 23 درصد گردشگران در هتل آپارتمان ها گفت: با وجود شرایط جوی ناپایدار 11 هزار و 341 نفر در هتل ها، 20 هزار و 581 نفر در میهمان پذیرها، 25 هزار و 530 نفر در هتل آپارتمان ها و 20 هزار و 965 نفر در خانه مسافرها اسکان یافتند.
وی افزود: 15 هزار و 38 نفر گردشگر در اقامت گاه های موقت از جمله کمپ، کانکس و چادر مسافرتی اقامت داشتند که 2 درصد (2هزار و 687 نفر) در کمپ های موقت و 12 هزار و 351 نفر نیز 2 هزار و 904 تخته چادر در پارک ها، حاشیه بلوارها و خیابان ها برپا کردند.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: 11 هزار و 910 نفر در ستاد فرهنگیان و چهار هزار و 680 نفر معادل چهار درصد از کل آمار نیز در میهمان سراهای اداره ها ، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی اقامت داشتند.

***بازدید 637 هزار گردشگر از مراکز تاریخی و گردشگری
مسوول موزه های استان اردبیل نیز از بازدید تعداد 115 هزار و 309 نفر گردشگر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی و 374 هزار و 272 نفر گردشگر از جاذبه های طبیعی این استان در تعطیلات نوروزی خبر داد.
فردین عینی عنوان کرد: 17 هزار و 130 نفر گردشگر از هشت موزه استان اردبیل از 28 اسفندماه گذشته تا 13 فروردین بازدید داشتند که مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی 67 درصد آمار بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داد.
او اضافه کرد: همچنین 155 گردشگر خارجی (بیشتر از کشورهای آلمان، چین و جمهوری آذربایجان) از موزه های استان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.4 درصد افزایش داشت.

**امدادرسانی 120 امدادگر به 2 هزار و 358 نفر حادثه دیده
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در باره فعالیت های نوروزی این جمعیت گفت : از 25 اسفند ماه تا 16 فروردین سال جاری به 53 مورد حوادث امداد رسانی شد که 37 مورد جاده ای، 9 مورد برف و کولاک و هفت مورد حضوری بود.
بهرام غیبی با اشاره به فعالیت 739 نفر-روز در 15 پایگاه و برپایی 15 ایستگاه سلامت در طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی گفت: 67 تیم عملیاتی و 213 نیروی عملیاتی امدادی به محل های حادثه در جریان سفرهای نوروزی اعزام شدند.
وی بیان کرد: در مجموع 94 هزار و 691 نفر مسافر به پایگاه های جمعیت هلال احمر، سه هزار و 85 نفر به 14 خیمه نماز، 2 هزار و 674 نفر به ایستگاه سلامت و یک هزار و 983 کودک نیز به 15 چادر دوستدار کودک مراجعه کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در ادامه از توزیع 131 هزار و 996 اقلام فرهنگی از جمله لوح فشرده، قبله نما و مهر، بروشور، نقشه، کتابچه آموزشی، تقویم جیبی، دعای سفر، آب جوش، بروشورهای مشترک و بروشورهای ستاد اقامه نماز بین مسافران و گردشگران نوروزی خبر داد.

***افزایش چهار درصدی ماموریت های علوم پزشکی
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در باره فعالیت های نوروزی گفت : یک هزار و 903 ماموریت از 26 اسفند تا 13 فروردین ماه انجام شد که چهار درصد به نسبت مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشت.
دکتر فرهاد پورفرضی افزود: از مجموع ماموریت ها نیز 564 ماموریت جاده ای انجام شد که در مقایسه با سال گذشته هشت درصد افزایش یافت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: 307 ماموریت هم مربوط به تصادفات شهری و جاده است که این میزان در سال گذشته 321 مورد بود که در مقایسه امسال با چهار درصد کاهش مواجه بودیم.

**کشته شدن 11 نفر در حوادث جاده ای/ آمار تلفات ثابت ماند
در این حال در کنار اوقات خوش برای گردشگران این استان شاهد سوانح رانندگی نیز بود ، سوانحی که بخشی از آنها را گردشگران نوروزی تشکیل می دادند.
استاندار اردبیل با اشاره به اینکه 11 نفر در حوادث جاده ای استان جان خود را از دست داده اند، از برابری میزان تلفات جانی حوادث رانندگی جاده ای طی تعطیلات نوروزی امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
مجید خدابخش گفت: با تلاش های صورت گرفته در هفته اول تعطیلات نوروزی هیچ گونه حادثه رانندگی منجر به فوت در جاده های استان رخ نداده بود اما در روزهای پایانی تعدادی از شهروندان دچار حادثه شدند.
وی افزود: اقداماتی همچون رفع و یا آشکارسازی نقاط حادثه خیز جاده های استان توسط دستگاه های ذی ربط در این زمینه تاثیر گذار بوده و باید فعالیت ها برای کاهش هر چه بیشتر حوادث و به خصوص تلفات جانی ادامه یابد.
رییس پلیس راه استان اردبیل نیز گفت: 62 درصد تلفات جانی ناشی از حوادث جاده ای نوروز امسال را مردان تشکیل می دادند و 37 درصد متوفیان بین 21 تا 40 سال سن داشتند.
سرهنگ سید حجت فتاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین 38 درصد متوفیان حوادث جاده ای استان اردبیل در جریان طرح نوروزی را عابرین پیاده عنوان کرد.
وی با بیان اینکه 72.6 درصد تصادف ها در جاده های اصلی رخ داده، افزود: وقوع 32 درصد تصادف ها بین ساعت 16 تا 20 بوده و مقصر 79.5 درصد تصادف ها خودروهای سواری بودند.
رییس پلیس راه استان اردبیل بیان کرد: 71.2 درصد حوادث در طول روز روی داده، عامل 41 درصد حوادث واژگونی خودرو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده بوده و رانندگان بومی مقصر اصلی در 64.4 درصد حوادث منجر به فوت بودند.
او اضافه کرد: پلیس برای مقابله با متخلفان اقدام های بازدارنده را در دستور کار داشت و از جمله در جریان طرح نوروزی 52 جلد گواهینامه ضبط شد.
فتاحی اضافه کرد: همچنین 264 دستگاه خودرو سواری و 39 دستگاه موتور سیکلت که مرتکب جرایم حادثه ساز شده بودند، توقیف شدند که 90 دستگاه خودرو به دلیل انجام دو تخلف حادثه ساز همزمان به پارکینگ منتقل شد.
او عنوان کرد: پلیس در کنار برخورد قاطع، اقدام های آموزشی را نیز مد نظر داشت و از جمله 213 دستگاه خودرو به صورت ساعتی مقابل پاسگاه متوقف و پس از ارایه آموزش ها و تذکرهای لازم ترخیص شدند.
رییس پلیس راه استان اردبیل همچنین اعلام کرد بر اساس آمارهایی که توسط دستگاه های تردد شمار ثبت شده، بیش از 439 هزار دستگاه خودرو در جریان طرح نوروزی وارد استان شده و بیش از 415 هزار دستگاه خودرو نیز از آن خارج شدند.
به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام ستاد تسهیل سفرهای نوروزی استان اردبیل: 217 هتل و مرکز اقامتی با بیش از 12 هزار تخت، 350 گروه راهداری و 350 تیم گشت پلیس راه در جاده های مواصلاتی استان در کنار 20 پایگاه امداد و نجات ثابت، سیار و موقت برون شهری و 15 پایگاه درون شهری با 120 امدادگر جمعیت هلال احمر در طرح تامین امنیت نوروزی مشارکت داشتند.
همچنین 31 پایگاه فوریت های پزشکی، 28 باب بیمارستان، 18 باب داروخانه، 50 دستگاه آمبولانس، چهار ایستگاه سلامت، 29 باب مسجد و امامزاده، 81 مدرسه، 16پایگاه راهنمایی مسافران، 9 راهدارخانه، 30 دفتر خدمات مسافرتی، 20 ایستگاه صلواتی پذیرایی و 10 چادر نماز خدمات مورد نظر را به مسافران نوروزی ارایه کردند.
گزارش از: محمد ملاحمزه زاده
8123/6016

نظرات بسته شده است.