تاريخ انتشار :یکشنبه 3 آوریل 2016.::. ساعت : 2:43 ب.ظ
فاقدديدگاه

تکذیب تخریب پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تخریب این پل تاریخی توسط برخی سایت های خبری در فضاهای مجازی و سایر رسانه ها منتشر شده است که به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی اضافه کرد: خبر تخریب این اثر تاریخی که جزء آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور است، به نقل از مسئول اداره میراث فرهنگی میاندوآب منتشر شده بود که به هیچ عنوان درست نیست.
جباری گفت: این اثر تاریخی و زیبا با وجود بالا آمدن سطح آب رودخانه سیمینه رود و طغیان آن طی هفته گذشته همچنان پابرجا بوده و هیچ تغییری پیدا نکرده است.
وی بیان کرد: این اثر تاریخی که مربوط به دوره قاجاریه است، پس از طغیان آب این رودخانه مورد بررسی و بازدیدهای مکرر قرار گرفته و خوشبختانه هیچ گونه اثری از تخریب در بنای آن دیده نشده است.
جباری اظهار کرد: پل میرزا رسول بر روی رودخانه سیمینه رود واقع شده و در تاریخ 29 تیر 1377 با شمارهٔ ثبت 2068 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پل میرزا رسول در غرب شهرستان میاندوآب و در سه کیلومتری جاده میاندوآب به مهاباد قرار دارد و بر اثر شواهد موجود توسط شخصی به نام میرزا رسول در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است. جهت پل شرقی ـ غربی بوده و طول آن هشتاد متر و عرض آن چهار متر و 60 سانتیمتر و ارتفاع آن از بستر پل در چشمه وسطی هفت متر و 70 سانتیمتر است.
این پل دارای پنج دهنه با قوس های جناغی است که این قوس ها با آجر و ملاط ساروج ساخته شده است.
معماران پل قبل از شروع به ساخت پایه های پل، بستر و شالوده مناسبی برای این پل فراهم کرده اند به طوری که بستر رودخانه را با قطعات بزرگ سنگ، سنگفرش کرده اند.
پایه های این پل از سنگ تراشیده شده تیشه ای از جنس تراورتن است و در زیر آن برای جلوگیری از ضربه ها و شدت آب از موج شکن استفاده شده است.
طاق های پل نیز به صورت دو پوششه و قوسی جناقی است.
بارش های چند روز اخیر در آذربایجان غربی به ویژه جنوب این استان موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در بعضی مناطق از جمله شهرستان های بوکان، میاندوآب، مهاباد و شاهین دژ شد که علاوه بر خسارت هائی که به بار گذاشت، موجب مرگ یک نفر در شهرستان شاهین دژ نیز شد.
میزان بالا آمدن آب رودخانه ها که در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است، همچنین موجب سرریز شدن آب سدهای مهاباد و شهید کاظمی بوکان شد.
سیل در شهرستان میاندوآب نیز بر اساس اعلام اولیه مسئولان بیش از 20 میلیارد ریال خسارت به ابنیه های فنی و اراضی کشاورزی وارد کرده است.
شهرستان میاندوآب با 260 هزار نفر جمعیت و 199 روستا در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نظرات بسته شده است.