تاريخ انتشار :جمعه 22 ژانویه 2016.::. ساعت : 12:09 ق.ظ
فاقدديدگاه

روحانی: مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح / احراز صلاحیت واقعی از آن ملت است / اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد دیگر چه نیازی به انتخابات هست؟

حسن روحانی رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور سخنرانی کرد.

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری ها، مهمترین بخش های سخنرانی روحانی به این شرح است:

– بزرگترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی، انتخابات قانونمند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند است و همه باید تلاش کنند نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پر شور همه ملت عملی شود. 

– باید بگذاریم خانه ملت آئینه ملت باشد. مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح.

– همانطور که رهبری فرمودند مر قانون باید عمل شود؛ نه مر سلیقه و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند.

 – رییس‌ جمهوری با طرح این سوال که چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: میزان الحراره‌های انتخاباتی باید درست کار کند. در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور، که اداره امور را سخت‌تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین‌ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

–  ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.

– قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان و آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قائل شده که این هم خیلی خوب است، اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10 میلیون نفر می‌رسد، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را اینگونه تفسیر و اجرا کنیم؟

–  مجلس شورای اسلامی نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آیینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.

– اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟

–  این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.

– احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند. البته در همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلترهایی وجود دارد که بیشتر در ساختار خود احزاب آن کشورها تعبیه شده و احزاب برای حیثیت خودشان و اقبال عمومی کشور، سعی می‌کنند بهترین‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهای تصمیم‌گیری و اداره کشورهایشان بفرستند.

نظرات بسته شده است.