تاريخ انتشار :دوشنبه 4 ژانویه 2016.::. ساعت : 3:17 ب.ظ
فاقدديدگاه

ازدواج با زنان مطلقه درست است یا غلط؟

یک روان‌شناس گفت: ازدواج پسران مجرد با زنان مطلقه رو به شیوع است، از این‌رو باید جوانب مثبت و منفی آن بررسی شود.

یک روان‌شناس گفت: ازدواج پسران مجرد با زنان مطلقه رو به شیوع است، از این‌رو باید جوانب مثبت و منفی آن بررسی شود.
 
«مریم فکور» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نگاه بدبینانه، پسر مجرد به این دلیل خواهان ازدواج با زن مطلقه است که فکر می‌کند ازدواج راحتی در پیش دارد. در واقع طبق یک انتظار عمومی زنان مطلقه در ازدواج دوم‌شان کم توقع‌تر بوده و سازش بیشتری نشان می‌دهند. هم‌چنین این دسته از زنان تمایل به ازدواج کم سر و صدا داشته و به‌دنبال برگزاری مراسم پی در پی و تشریفات نیستند.
 
این روان‌شناس ادامه داد: ممکن است در این میان پسرانی هم باشند که فکر می‌کنند امتیازهای زن مطلقه نسبت به دختر مجرد به مراتب پایین‌تر است در نتیجه شرایط ازدواج با او آسان‌تر خواهد بود. علاوه‌بر این، فکر می‌کنند که زنان مطلقه انتظار مالی پایین‌تری دارند و در شرایطی که مهریه، هزینه‌های مراسم ازدواج، هزینه‌های تأمین مسکن و درآمد برای پسرها یک دغدغه جدی است، زنان مطلقه با انتظارات پایین‌تر می‌توانند گزینه خوبی باشند.
 
وی تصریح کرد: در واقع بسیاری از زنان مطلقه حامی ندارند و خانواده آن‌ها به‌علت موقعیت فرزندانشان تمایل دارند زندگی دوم دخترشان را حفظ کنند، از همین‌رو از میزان دخالتشان کاسته می‌شود. علاوه‌بر این، زنی که مهریه و حق و حقوق مالی‌اش را از همسر سابق دریافت کرده، تمکن مالی بیشتری دارد و می‌تواند منبع حمایتی خوبی برای یک پسر مجرد باشد.
 
فکور با تأکید بر پی بردن زنان مطلقه به انگیزه‌های خواستگارشان برای ازدواج، گفت: ازدواجی که صرفاً به دلیل برخورداری از حمایت یک مرد صورت بگیرد می‌تواند خطرناک بوده و چالش‌های زندگی پیشین را برای یک زن تکرار کند. از همین‌رو بهتر است کار را به کاردان سپرد و با مشاوره‌های روانشناسی یک نفره و دو نفره تصمیم نهایی را گرفت.
 
این روانشناس خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های ازدواج با زنان مطلقه یادآوری مکرر خاطرات پیش از ازدواج است، چون ممکن است زن در چنین ازدواجی مورد سرزنش مرد و اطرافیان او باشد و با وجود کوچک‌ترین اختلافی بر سرش منت بگذارند که «حتماً همسر قبلی‌ات همین رفتار را دیده که طلاقت داده» و یا«تو از یک زندگی شکست‌خورده بیرون آمده بودی و من حمایتت کردم».
 
وی تصریح کرد: زنان مطلقه در صورت داشتن یک زندگی آرام، قدر موقعیت را می‌دانند و برای بهتر شدن زندگی تلاش می‌کنند، چون وضعیت بدتری را چشیده‌اند و حاضر نیستند زندگی خوب امروزشان را از دست بدهند. این در حالی است که زنان مطلقه به‌واسطه تجربه‌هایی که در زندگی اول خود کسب کرده‌اند، عموماً توانایی مدیریت بهتری در روابط دارند و شاید به همین‌خاطر است که نظر پسران مجرد را بیشتر جلب می‌کنند. در واقع این زنان از مهارت‌های خانه‌داری، ارتباط با اقوام و برخورد با همسر برخوردار بوده و دیگر نیازی نیست با شروع زندگی مشترک به آزمون و خطا بپردازند.
 
فکور یادآور شد: مطلقه بودن نمی‌تواند علت انتخاب نشدن برای ازدواج باشد، این در حالی است که امروزه آمار طلاق بالا رفته و ممکن است زنان جوان زیادی در دهه دوم یا اوایل دهه سوم زندگی‌شان مطلقه شده باشند، اما از امتیازهای خانوادگی و اجتماعی برجسته‌ای برخوردار باشند. از این‌رو نگاه سنتی و قضاوت نادرست درخصوص فاصله گرفتن از این زنان نمی‌تواند بر پایه منطق صورت گرفته باشد.

نظرات بسته شده است.