تاريخ انتشار :دوشنبه 21 دسامبر 2015.::. ساعت : 8:46 ق.ظ
فاقدديدگاه

هزینه های رد لایحه منطقه آزاد اردبیل را چه کسانی پرداخت می کنند/بد بیاری این هفت نفر در روزهای پایانی

هر چند مجلس و رد و تصویب یک لایحه یا طرح، فرآیندهای خاص خود را دارد، اما رد لایحه ایجاد منطقه آزاد در اردبیل، هزینه ها را عمدتا متوجه نمایندگان استان خواهد کرد و باید دید پاسخ های نمایندگان، مخصوصا در آستانه انتخابات آتی مجلس، در برابر افکار عمومی چه خواهد بود.

رد کلیات لایحه مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اردبیل در صحن علنی مجلس، بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و همچنین در بین شهروندان اردبیلی به همراه داشته است به طوریکه از همان لحظات اولیه تحلیل های مختلفی از تاثیر رد لایحه بر انتخابات آتی مجلس صور ت گرفته است که البته این تحلیل ها از جانب حامیان کاندیداهای دیگر انتخابات مجلس دهم نیز، بیشتر تقویت می شود.

منطقه آزادی که بسیاری از آن به عنوان شاه کلید دولت تدبیر در توسعه استان اردبیل یاد می کردند و موجی از خوشحالی را در میان مردم اردبیل به جریان انداخته بود.

با این وجود منطقه آزاد اردبیل از همان ابتدا حواشی زیادی را در کنار خود می دید؛ از الحاق قسمت هایی از استان به منطقه آزاد ارس گرفته تا طرح منطقه آزاد مستقل برای استان اردبیل که با مخالفت دیروز نمایندگان مجلس در صحن علنی، هر دو مسیر به بن بست خورد.

البته مطرح کرن این شیوه ها نیز برای خود حواشی زیادی ایجاد کرد؛ منطقه آزاد الحاقی به ارس که زمزمه هایی مبنی بر خروج مناطق ملحق به ارس، از اختیارات استان اردبیل را به همراه داشت و در منطقه آزاد مستقل نیز، در برگیری و یا عدم دربرگیری برخی از شهرستان های استان سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

اما با رد کلیات این لایحه همه حواشی نیز از بین رفت و حال نمایندگان استان در تلاش هستند تا این لایحه را دوباره به مجلس برگردانند.

کمال الدین پیر موذن در گفتگو با خبرنگار سبلانه با بیان اینکه تا آخرین لحظه پیگیر موضوع منطقه آزاد اردبیل هستم گفت: به دلیل شبهه در برداشت باهنر از میزان رای لازم برای کلیات لايحه  مناطق آزاد، امروز  مجلس به جزئیات طرح در صحن علنی خواهد پرداخت.

البته بعد از رد کلیات لایحه منطقه آزاد اردبیل حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد در مجلس شورای اسلامی از تلاش دوباره برای الحاق قسمت هایی از استان به منطقه آزاد ارس خبر داد.

اما شاید نکته ای که در این میان دارای اهمیت باشد تاثیر این مسئله بر انتخابات آتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

تاثیری که با رد منطقه آزاد تجاری استان، راه آهن به خواب رفته استان، نبود کارخانه های مادر و مولد در اردبیل و بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر، را نیز به آماج حملات شهروندان و رسانه ها به نمایندگان این دوه مجلس افزود.

حال با توجه به قرار گرفتن نمایندگان مجلس در شرایط حساس کنونی باید تا اسفند ماه منتظر ماند تا ببینیم هفت نماینده استان تا چه حد می توانند با عملکرد خود تاثیر مثبتی بر افکار مردم بگذارند و از بدبیاری در آخرین روزهای مانده به انتخابات رهایی یابند.

البته در روزهای آتی و باداغ شدن تبلیغات انتخاباتی، شاهد گرمتر شدن مباحث مربوط به رد این لایحه نیز خواهیم بود. به راستی آیا نمایندگان فعلی استان در برابر این بدشانسی، پاسخ قانع کننده ای به افکار عمومی خواهند داشت؟

منبع:سبلانه

برچسب‌ها:

نظرات بسته شده است.