تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 15 اکتبر 2015.::. ساعت : 10:57 ب.ظ
فاقدديدگاه

سقوط موتور هواپیما در نزدیکی تهران!

یک لحظه خودتان را جای مسافرانی بگذارید که ساعتی پیش با هزار و یک امید سوار هواپیما شده‌ بودند؛ اگر شما یا یکی از عزیزانتان در این جمع بود، از کسانی که هواپیما را مهیای پرواز کرده بودند، چه توقعی داشتید؟

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش هواپیمایی که تهران را به مقصد بندرعباس ترک کرده بود، با نقص فنی شدیدی مواجه شد که خوشبختانه ختم به خیر شد؛ اما اندک تأملی در جزئیات رویدادی که به وقوع پیوسته، حکایت از آن دارد که پشت پرده، قصوری مهیب و هولناک وجود داشته است.

ماجرا از این قرار است که پرواز بوئینگ 747 هواپیمایی ماهان، صبح امروز (23 مهرماه) در مسیر تهران-بندرعباس دقایقی پس از برخاستن دچار نقص فنی شدید شد، به گونه ای که شاهدان عینی خبر دادند، دو موتور هواپیما از دست رفته و خطر، جان بیش از سیصد سرنشین این پرواز را تهدید می‌کند.

مدتی از مخابره این خبر نگذشته بود که از حومه پایتخت خبری عجیب مخابره شد؛ سقوط قطعاتی از یک هواپیما در حوالی اسلامشهر که با رسیدن نیروهای امدادی به محل، تأیید شد، بخشی از موتور هواپیمای مسافربری‌ای است که از راهی بندرعباس بوده اما از ابتدای پرواز با نقص فنی مواجه شده است.

بدین ترتیب نگرانی ها از سرنوشت این هواپیما به اوج رسیده بود که خبر رسید خوشبختانه این هواپیما در نهایت ایمنی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته و جز چند تن از مسافران که شوکه شده بودند، حال دیگر سرنشینان پرواز مساعد است؛ مسافرانی که کمی بعد مشخص شد از سقوط قطعاتی از موتور هواپیما بی اطلاع بوده‌اند، وگرنه چه بسا تعداد بیشتری از ایشان شوک زده می‌شدند.

البته مسافرانی که از هواپیما پیاده شده‌اند، روایت کرده‌اند که بدنه هواپیما دچار آسیب های اساسی بوده و ظاهرا مسئولان فرودگاه به خوبی از شدت خطری که هواپیما و جان مسافران را تهدید می‌کرده، آگاه بوده‌اند، چراکه همه تجهیزات مانند چندین دستگاه آتش نشانی و آمبولانس به همراه گروه های ویژه در محل حضور داشته اند.

این در حالی است که برخی مسافران این روایت ها را تکمیل کرده و می‌گویند که مهارت خلبان پرواز در مصرف سوخت انباشت شده در باک هواپیما و دست آخر، فرود موفق وی، سهم بسزایی در جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار داشته و به این دلیل، مسافران پرواز پس از فرود، کاپیتان پرواز را تشویق کرده اند، ولی هیچ یک نمی‌دانسته‌اند چه خطری از بیخ گوششان گذشته است.

اتفاقا نکته  قابل تأمل ماجرا همینجاست؛ جدا شدن و سقوط بخشی از موتور هواپیمایی که در آسمان در حال پرواز بوده و جان چند صد تن به تداوم پرواز آن بسته بوده است، ولی آنقدر نقص فنی‌اش وسیع و بزرگ بوده که اتفاقی بی سابقه رقم زده است؛ اتفاقی که احتمالا برای سازندگان این هواپیمای پهن پیکر هم محل شگفتی خواهد شد!

fdf

آنچه واضح است، جدا شدن بخشی از موتور هواپیما چیزی نیست که در کنترل و سرکشی از هواپیما و تجهیزاتش نتوان به آن پی برد اما چه شده که چنین اتفاقی در کشورمان ثبت شده را باید از کسانی پرسید که در پس پرده این اتفاق عجیب قرار داشته‌اند؛ همان هایی که اگر سرنوشت این پرواز ختم به خیر نمی‌شد، مسبب شکل گیری یکی از دردناک ترین حوادث هوایی کشورمان لقب می‌گرفتند.

 

 

resized_536811_123

کافی است، تنها به این مهم دقت کنید که هواپیمای سانحه دیده امروز، از نوعی بوده که گنجایش شمار زیادی مسافر را دارد و از قضا مملو از سرنشین هم بوده و محل رویداد نیز فرودگاهی بوده که به تازگی سقوطی دردناک در آن به ثبت رسیده است؛ سقوطی در مجاورت فرودگاه که اگر مهارت خلبان فقید آن پرواز نبود، به افزایش شمار تلفات منجر می‌شد.

با این حساب، آیا جا ندارد از آن دسته مسئولانی که بعد از وقوع حوادث تلخ هوایی کارگروه ویژه تشکیل می‌دهند تا ماجرا را بررسی کنند، بخواهیم درباره رویدادعجیب امروز تحقیق و بررسی جامعی صورت داده و با این فرض که روی ناخوش این ماجرا می‌توانست یکی از دلخراش ترین سوانح هوایی جهان را با سقوط بوئینگ 747 بر مناطق مسکونی پایتخت و پیرامون آن رقم بزند، به این پرونده رسیدگی کرده و مانع از تکرار این رویداد در آینده شوند؟!

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.