تاريخ انتشار :شنبه 26 سپتامبر 2015.::. ساعت : 10:47 ب.ظ
فاقدديدگاه

روحانی در سازمان ملل: خشونت علیه طبیعت و انسان‌ها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیا

رئیس جمهوری با بیان اینکه خشونت علیه طبیعت و انسان‌ها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست، گفت: دولت من به عنوان دولت محیط زیستی، سیاست‌های خود را بر اساس رویکردی متوازن میان توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست تنظیم کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری امروز -شنبه ۴ مهر- در اجلاس توسعه پایدار در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این، مجدانه و عمیقاً به تحقق اهداف توسعه هزاره، یاری رسانده و مشارکت فعالی در تدوین دستور کار توسعه پس از ۲۰۱۵ داشته و از این به بعد نیز همکاری سازنده‌ای برای اجرای تعهدات خود در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

رئیس جمهوری گفت: دولت من به عنوان دولت محیط زیستی، سیاست‌های خود را بر اساس رویکردی متوازن میان توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: افزایش آشکار حساسیت‌های زیست محیطی در میان اقشار مختلف مردم کشورم، وارد کردن آموزشهای محیط زیستی به برنامه درسی مدارس، بازنگری جدی در سیاست‌های سدسازی، احیای تالاب‌های در خطر و همچنین تلاش شبانه‌روزی برای احیای دریاچه‌های در خطر نابودی، تنها بخش کوچکی از التزام این دولت به اهداف توسعه پایدار است.

روحانی گفت: با فرآیند طی‌شده در دو سال گذشته و حصول توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، شرایط مساعدی برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله در زمینه محیط زیست فراهم آورده است.

رئیس جمهوری تأکید کرد: ما مشتاقیم از طریق دیپلماسی فعال محیط زیستی با همسایگان خود در زمینه توسعه پایدار منطقه‌ای همکاری کنیم و در سایه روابط سازنده با دیگر کشورها و همکاری‌های فناورانه، انتقال دانش و مشارکت در فعالیت‌های علمی مشترک، سهم خود را در ساختن جهانی پایدارتر و مصون‌تر از تهدیدهای زیست محیطی ایفا کند.

دو فاجعه بزرگ غرب آسیا

رئیس جمهوری اظهار کرد: مشکلات محیط زیست، به ما انسان‌های کره زمین آموخته است که همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و بدانیم که هر آن‌چه دیگران انجام می‌دهند بر سرنوشت ما نیز مؤثر است و نمی‌توان صرف‌نظر از این‌که دیگران چگونه زندگی می‌کنند، به امنیت و آسایش خود دل بست.

وی ادامه داد: بدون همکاری گسترده در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، دست یافتن به «اهداف توسعه پایدار» بسیار دشوار است. این همکاری باید ملهم از آگاهی ناشی از سرنوشت واحد و تعهد مشترک در قبال مسئولیت‌های مهم انسانی باشد.

روحانی تأکید کرد: سرنوشت مشترک، مستلزم هدف مشترک است، اما به معنای یکسان بودن مسئولیت‌های همه نیست.

رئیس جمهوری گفت: دست‌یابی به آرمان‌های توسعه پایدار بعد از ۲۰۱۵ بدون لحاظ کردن مسئولیت کشورها و سهم آن‌ها در پیدایش وضعیت فعلی محیط زیست، ناممکن بوده و به مناقشه‌ای بی‌حاصل می‌انجامد.

وی با اشاره به سخان سال گذشته خود در «اجلاس سران تغییرات آب و هوا» اظهار کرد: منطقه غرب آسیا تنها با شرایط اقلیمی گرم‌تر و چالش‌های خشکسالی ممتد و گسترده مواجه نیست، بلکه با فاجعه تروریسم و خشونت افراطی نیز دست به گریبان است. به‌عبارتی، خشونت علیه طبیعت و انسان‌ها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست.

روحانی افزود: من دو سال پیش زمانی که از «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» سخن گفتم، هر دو فاجعه و تأثیر متقابل آن‌ها را مد نظر داشتم. تروریست‌ها در سرزمین‌های فقیر و زخم‌خورده از بحران‌های محیط زیستی، رشد کرده، تکثیر شده و چون ریزگردها به راحتی مرزها را در می‌نوردند.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: گروه‌های تروریستی، «اهداف توسعه پایدار» را زیر پا می‌گذارند و تداوم این وضعیت به فقر و تخریب بیشتر محیط زیست می‌انجامد. تروریسم و خشونت، ضمن خسارت آشکار به محیط زیست، توسعه پایدار را از دستور کار کشورها خارج کرده و منابع کشورها را صرف مبارزه با نا امنی می کند.

روحانی در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف از حادثه دلخراش منا گفت:‌لازم می‌دانم مراتب تسلیت خود را به خانواده‌هایی که در سوگ درگذشتگان این مصیبت عزادار شده‌اند ابراز کنم و بر ضرورت رسیدگی سریع نسبت به آسیب دیدگان و همچنین بررسی علل و عوامل این حادثه و حوادث مشابه در مراسم حج امسال تأکید نمایم.

منبع:آنا

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.