تاريخ انتشار :شنبه 31 ژانویه 2015.::. ساعت : 2:35 ب.ظ
فاقدديدگاه

در سيزدهمين کنگره سراسري حزب مردم سالاري مطرح شد: اصلاحات لازمه اعتدال

CrThumb.aspx

گروه سياسي-علامه عزيزي: سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگي آدينه با شعار «اصلاحات لازمه اعتدال» برگزار شد. در اين همايش آيت‌الله موسوي‌تبريزي دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي‌لاري عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمين رهامي رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، حجت‌الاسلام والمسلمين منتجب‌نيا قائم مقام حزب اعتمادملي،‌ علي مطهري نماينده مجلس شوراي اسلامي، دکتر مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري و محمدرضا عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت سخنراني کردند.گفتني است رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس دولت اصلاحات نيز به سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري پيام ارسال کردند که در ابتداي مراسم پيام آنها قرائت شد.همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين قدرت‌الله عليخاني مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجيد نصيرپور معاونت نظارت بر قوانين معاونت پارلماني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين آگاه مشاور و مسوول هماهنگي امور ايثارگران نهاد رياست جمهوري‌، عليرضا محجوب دبيرکل خانه کارگر و نماينده مردم تهران در مجلس، حسين کمالي دبيرکل حزب اسلامي کار، راه‌چمني دبيرکل حزب اتحاد و همکاري ملي، پيرموذن نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي، خون چمن رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، محمد سالاري رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران، پروفسور سيد‌حسن امين، الياس حضرتي مديرمسوول روزنامه اعتماد، صادق نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي، رمضانعلي سلطاني نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، محمد سلامتي فعال سياسي اصلاح‌طلب، دکتر صابري عضو شوراي شهر تهران، علي محمد غريباني دبير کل انجمن اسلامي مهندسان ايران، تقي‌زاده نماينده سابق مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي، رحمانقلي قليزاده نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي، نمازي قائم مقام انجمن نمايندگان ادوار مجلس، ترابي نماينده سابق شهرکرد در مجلس شوراي اسلامي، رحمت‌الله خسروي عضو سابق شوراي شهر تهران‌، اعضاي شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري، دبيران استاني و شهرستاني حزب مردم‌سالاري و دبيران و اعضاي شاخه‌هاي حزب مردم‌سالاري و تني چند از شخصيت‌هاي سياسي،اجتماعي و فرهنگي حضور داشتند.از نکات قابل توجه در اين مراسم حضور شخصيت‌هاي تاثيرگذار و شاخص جريان اصلاحات بود.لازم بذکر است در اين مراسم يکي از گروه‌هاي تواشيح تهران به اجراي چند برنامه به زبان‌هاي انگليسي، فرانسوي، عربي و فارسي پرداخت؛ همچنين کليپ حزب مردم‌سالاري که خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي اين حزب از ابتدا تا به حال بود نيز در خلال مراسم پخش شد. در ابتداي مراسم ساعت 9:30 پس از قرائت آياتي چند از کلام‌الله مجيد اعضاي هيات رئيسه حزب آقايان محسني‌بندپي، محمدحسين روانبخش، اقبال محمدي و حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي و خانم فهيمه جهازيان در جايگاه هيات رئيسه مستقر شدند و مراسم راس ساعت اعلام شده با صحبت‌هاي رياست هيات رئيسه آغاز شد.

رئيس هيات رئيسه سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري:

حزب مردم‌سالاري

از پيش‌قراولان جبهه اصلاحات است

در ابتداي مراسم رئيس هيأت رئيسه حزب مردم‌سالاري با بيان اينکه حزب متبوعش از پيش قراولان اصلاحات بوده است، گفت: ما در اجلاسيه بهمن ماه 91 جرقه حضور مردم در انتخابات 92 را زديم. انوشيروان محسني‌بندپي رئيس هيأت رئيسه حزب مردم‌سالاري در سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري که صبح روز پنجشنبه در مجتمع آدينه برگزار شد ضمن گراميداشت ايام‌الله دهه فجر اظهار داشت: حزب مردم‌سالاري سيزدهمين کنگره خود را امروز با شعار اصلاحات لازمه اعتدال برگزار مي‌کند و از اين رو با برنامه‌هاي مدون و مشخصي پيش قراول اصلاحات است.

محسني‌بندپي با اشاره به کنگره حزب مردم‌سالاري در بهمن ماه سال 91 يادآور شد: ما در آن کنگره فضا را براي شرکت مردم در انتخابات رياست جمهوري 92 ايجاد کرديم و جرقه حضور مردم زده شد.

اين فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: ما از شرايط بي‌انضباطي مالي عبور کرديم و با خردورزي، انديشه، اعتدال و تدبير توانستيم شرايطي را فراهم کنيم که به توسعه امنيت پايدار در فضاي اقتصادي و نشاط و آرامش سياسي برسيم و شاهد تکامل آن باشيم.

وي به رشد مثبت اقتصادي علي‌رغم کاهش شديد قيمت نفت اشاره کرد و گفت: ما با اين وجود به برابري واردات و صادرات غيرنفتي رسيده‌ايم که اين از مؤلفه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود.

محسني‌بندپي در پايان با اشاره به اينکه ما در آذر 93 شاهد حضور همه جريانات سياسي بوديم اظهار اميدواري کرد که براي انتخابات مجلس دهم نيز شاهد حضور حداکثري مردم و همدلي و وفاق بين آنها باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي:

پيروزي خط‌مشي اصلا‌ح‌طلبي، شکست استراتژي براندازي معاندان نظام است

در ادامه اين برنامه حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي عضو هيات رئيسه حزب مردم‌سالاري گفت: زمان به سرعت مي‌گذرد… لکن خوب و بد، زشت و زيباي حوادث و مصائب در تاريخ و حافظه مردم مي‌ماند. دو سال قبل 5 بهمن 91 در همين مکان بود که جناب روحاني سخنراني فرمودند و تلويحا اعلام کانديداتوري کردند. به هر جهت پس از فراز و فرودها و شدائد وارده بر مردم و علي‌رغم خواست و نيت بدخواهان انتخاب رئيس‌جمهور با استقبال مردم از مبارزه قانوني مسالمت‌آميز براي تغيير جناح‌هاي حاکميت و باز شدن جو سياسي جامعه، عملا به نفي و طرد براندازي انجاميد.

اين فعال اصلاح‌طلب در ادامه گفت:به همين دليل گروه‌هاي مخالف و معاند ضد انقلاب و ضدجمهوري اسلامي که در سايه حمايت بيگانگان و همکاري دشمنان فعاليت مي‌کنند، هر زمان که اصلاح‌طلبان با استقبال همگاني مردم روبرو مي‌شوند با بدترين شکل و زشت‌ترين کلمات به آنان حمله مي‌کنند. آنها خوب مي‌دانند که پيروزي خط‌مشي اصلا‌ح‌طلبي شکست استراتژي براندازي آنان است و لذا در جهت تخريب و تضعيف احزاب و افراد صاحب نفوذ اصلاح‌طلب مي‌باشند آنان تثبيت قانون اساسي و پايداري نظام جمهوري اسلامي در سايه آرامش و حاکميت ملت را به نفع مصالح و برنامه‌هاي خود نمي‌بينند به همين دليل عميقا طرفدار نابساماني و ناپايداري‌اند و با تشديد بحران‌هاي داخلي و نارضايتي‌هاي عمومي به خيال خام خود در جهت ساقط کردن جمهوري اسلامي و يا به صورت تضعيف شده و انحراف يافته درآيد و احيانا زمينه لازم براي يک کودتاي خزنده و يا ديکتاتوري فراهم آيد در نظر اين سياست بازان و ابرقدرت‌ها باز شدن جو سياسي و فعاليت احزاب قانوني سد راه محسوب مي‌گردد و بايد حذف يا بي‌اثر گردند. بنابراين بر تمامي افراد و احزاب و گروه‌هاي علاقمند به ايران و اسلام واجب است با مودت و محبت و همدلي و با التزام به قانون اساسي در جهت توسعه فرهنگي و اقتصادي و سياسي جامعه بکوشند تا لباس عزت بپوشند.

پيام آيت‌الله ‌هاشمي به کنگره حزب مردم‌سالاري:

تعدد احزاب، فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌کند

در ادامه برنامه پيام رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري توسط حجت‌الاسلام والمسلمين عليخاني مشاور آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني قرائت شد.

در اين پيام آمده است: تعدد احزاب که در قانون اساسي جمهوري اسلامي اصول و بندهاي متعددي را به خود اختصاص داده بن‌بست‌هاي موجود در حکومت‌هاي متعصب را مي‌شکند و فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌نمايد.

پيام آيت‌الله اکبر ‌هاشمي‌رفسنجاني به شرح زير است:

وجود احزاب متعهد در هر جامعه‌اي به تبع خويش افکار و انديشه‌هاي متعددي را خلق مي‌نمايد و تفکرات متنوع را در چارچوب قوانين عام شکل و سازمان مي‌دهد و صاحبان آن تفکرات و احزاب در تضارب آرا و گفت و گوهاي سياسي و فرهنگي به جامعيتي مي‌رسند که مي‌تواند نقشه راه مردم و مسوولان يک جامعه به سوي پيشرفت‌هاي همه جانبه و عاقبت‌ به خيري در دنيا و آخرت شود.

تعدد احزاب که در قانون اساسي جمهوري اسلامي اصول و بندهاي متعددي را به خود اختصاص داده بن‌بست‌هاي موجود در حکومت‌هاي متعصب را مي‌شکند و فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌نمايد و در اين مسير آنچه عايد جامعه و جوانان مي‌گردد، پايداري، پيروزي، پويايي، نشاط و سرزندگي سياسي است و مي‌بينيم که در جامعه اسلامي ايران احزاب موجود با همه محدوديت‌هايي که دارند چگونه از ذات اسلامي نظام که همانا «يستمعون القول و يتبعون احسنه» است دفاع مي‌کند و نمي‌گذارند تک صدايي مردم و جامعه را نااميد و مايوس نمايد.

با تشکر از زحمات همه کساني که در جهت نهادينه کردن تحزب در کشور تلاش مي‌نمايند برگزاري کنگره حزب مردم‌سالاري را نيز در جهت نکات مثبت و منفي و تقويت فرهنگ احترام به آرا و نظرات ديگران مي‌خواهم و اميدوارم نتايج اين کنگره فراتر از حزب به جوانان و جامعه هم برسد که تاکيد اسلام عزيز است در «انا خلقناکم من ذکر و انثي و جعلناکم شعوبا و قبايل لتعارفوا».

پيام سيدمحمد خاتمي به کنگره حزب مردم‌سالاري:

مردم‌سالاري مقتضاي زندگي مطلوب

در روزگار ماست

همچنين پيام رئيس دولت اصلاحات به سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري نيز توسط حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي از اعضاي هيات رئيسه کنگره قرائت شد.در اين پيام آمده است: حزب مردم‌سالاري به نوبه خود تلاش کرده است علي‌رغم پاره‌اي محدوديت‌ها و همه فراز و نشيب‌ها نشاط را به عرصه حيات اجتماعي و فعاليت‌هاي سياسي بياورد و از مردم‌سالاري سازگار با دين که حاصل ارجمند انقلاب اسلامي است دفاع کند. متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي به شرح زير است:

مردم‌سالاري مقتضي زندگي مطلوب در روزگار ماست و مردم‌سالاري سازگار با دين، حاصل انقلاب کبير اسلامي است و سياست ديني، انقلابي و ملي همه ما دفاع از نظامي است که متعلق به همگان و متکي بر راي مردم و مدافع آزادي، عدالت و اخلاق است. در جمهوري اسلامي حضور همه مردم در تمامي عرصه‌ها به رسميت شناخته شده است و لازمه آن حضور فعال، آزاد و امن همه تشکل‌ها و احزاب و گروه‌هايي است که در عين پايبندي به اصالت‌ها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، مدافع حقوق مسلم مردم و ناظر بر رفتار و سلوک مسوولان و منتقد منصف سياست‌ها و رويه‌ها و پاسدار مصالح ملي و حقوق اساسي جامعه هستند.

حزب محترم مردم‌سالاري به نوبه خود تلاش کرده است عليرغم پاره‌اي محدوديت‌ها و همه فراز و نشيب‌ها نشاط را به عرصه حيات اجتماعي و فعاليت‌هاي سياسي بياورد و از مردم‌سالاري سازگار با دين که حاصل ارجمند انقلاب اسلامي است دفاع کند.

ضمن اداي احترام به همه تشکل‌ها و احزاب و گروه‌هايي که از ارزش‌هاي اصيل اسلامي و روش‌هاي مردم‌سالارانه دفاع کرده و مي‌کنند؛ براي همايش سراسري حزب مردم‌سالاري آرزوي موفقيت مي‌کنم.

اميدوارم اين نشست‌ها در جهت فراهم کردن زمينه همدلي بيشتر ميان جريان‌ها و گروه‌هايي باشد که در صداقت آن‌ها و نيز پايبنديشان به مصالح ملي و عزت ميهن و پيشرفت آن و سربلندي ملت ترديدي وجود ندارد.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي:

‌اصلاح‌طلبي دريافت درست اطلاعات و انتخاب گزينه درست است

دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم نيز در اين همايش با اشاره به اينکه در آستانه دهه فجر قرارداريم گفت: اين روزها مصادف با تشريف‌فرمايي امام راحل به تهران و تحصن علماي بزرگ قم است که مي‌توان در اين ميان به آيت‌الله بهشتي، شهيد مطهري، آيت‌الله طالقاني، دکتر سحابي و مرحوم مصدق اشاره کرد. بنده هم در آن روزها در خدمت اين عزيزان در دانشگاه تهران به تلمذ مي‌پرداختم و معتقدم براي گراميداشت ياد آنها بايد بزرگداشت‌هايي براي اين عزيزان گرفته شود.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي با اشاره به نقش جوانان گفت: در روزهاي انقلاب جوانان با صفاي نفس در مقابل شاه ايستادند و شهيد شدند، اما عده‌اي هم در آشوب‌هاي آن موقع تندروي‌هايي صورت دادند، کساني مانند مجاهدين خلق از اين تندروي‌ها استفاده و از احساس پاک جوانان در آن روزها سوء‌استفاده‌هايي کردند و بعضا اقدام به تحريک جوانان و مردم در خصوص فحشا و منکرات کردند. خيلي‌ها در چنين روزهايي در آن زمان تلاش مي‌کردند تا جوانان را به سمت تندروي سوق دهند و از احساسات آنها استفاده کنند. مرحوم طالقاني در آن زمان مي‌گفت که اسلحه ما حضور مردم و منطق است. اگر در هر موضوعي بتوانيم از احساسات مردم به خوبي استفاده کنيم و آن را در مسير اعتدال قرار دهيم مي‌توانيم پيشرفت ‌کنيم و اين راه را امام راحل نيز نشان داده است به گونه‌اي که عده‌اي در آن روزها با شعار «رهبران ما را مسلح کنيد» بنزين در آتش ريختند که آيت‌الله طالقاني به ميدان آمد و با آنها صحبت کرد و گفت که اين شعار امروز ما نيست.

وي در ادامه گفت: اگر در هر موقع و موضعي بتوانيم از جوانان و فطرت پاک آنها درست استفاده کنيم، مي‌توانيم پيشرفت کنيم که حضرت امام هم بر اين موضوع تاکيد داشت به گونه‌اي که در سال 92 خيلي از جوانان خوب کشورمان زماني که بنده در قم مايوس بودم و در تدارک مقدمات انتخابات رياست جمهوري بودم، به بنده گفتند در انتخابات شرکت مي‌کنيم و تحريم انتخابات را کنار گذاشتند چراکه راه سربلندي کشور شرکت حداکثري در انتخابات است.

دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در بيان مشي اصلاح‌طلبي خاطرنشان کرد: ما بايد هميشه حوادث را تحليل کنيم چون ممکن است خيلي از مواقع آن‌چه ما فکر مي‌کرده‌ايم پيش نيايد. در مشي اصلاح‌طلبي و در سياست انسان‌هاي متعدد هميشه اين‌طور نيست که بهترين نفر انتخاب شود، چون اصلاح‌طلبي با ايده‌آل‌طلبي متفاوت است و بايد موانع و مقتضيات را دانست و شرايط را درک کرد.

وي افزود: ‌اصلاح‌طلبي دريافت درست اطلاعات و انتخاب گزينه درست است کمااينکه اميرالمومنين يک لحظه از کارهاي خليفه دوم غافل نماند و در خطبه سوم نهج‌البلاغه آمده که حکومت به کسي رسيد که خطاهايش زياد بود اما پوزش‌هايش هم بيش از نود بار مشهود بود مانند مسائل حکومتي و مباحث قضا و قضاوت لذا بايد بگويم ايرادي ندارد که انسان با چنين آدمي کار کند و اصلاحات را به پيش برد، به عبارتي که يک انسان اصلاح‌طلب بايد زبان‌شناس و سياستمدار باشد و يک انسان انقلابي و اصلاح‌طلب بايد موقعيت‌شناس باشد و بين خوب و بد، و بد و بدتر را تشخيص دهد که مساله تزاحم اهم و مهم در فقه شيعه آمده است همچنين تفاوت افسد و فاسد هم در اين بين مورد اشاره است.

وي با اشاره به موضوع رد صلاحيت آيت‌الله ‌هاشمي در انتخابات اخير اظهار داشت: امر تشخيص بسيار مهم است و يکي از کارهاي احزاب همين تشخيص است و احزاب کارگاه تشخيص هستند لذا احزاب بايد تشخيص خوبي در مسائل اقتصادي، سياسي، حقوقي و مسائل ديگر را داشته باشند و بر مبناي اطلاعاتي که به دست مي‌آورند به مردم اطلاع‌رساني کنند وبگويند که مصلحت و صلاح در چيست به گونه‌اي که در انتخابات اخير آيت‌الله‌ هاشمي را رد صلاحيت کردند اما ايشان چيزي نگفتند و اظهار کردند که من از انقلاب قهر نمي‌کنم، اما چنان به خوبي مديريت کرد که شايد اگر کانديدا باقي مي‌ماند نمي‌توانست چنين مديريتي انجام دهد. يا آقاي خاتمي – که خدا حفظش کند – با دلسوزي و صبر بسيار زياد براي نظام زحمت کشيدند و مي‌دانند اگر نظام به هم بريزد چه خواهد شد. چون اين بزرگان مي‌دانند اگر نظام به هم بريزد به نفع هيچکس نيست.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي گفت: تدبير اين عزيزان قابل ذکر و ستايش است چراکه تدبير در عصبانيت راهي ندارد و در جايي مي‌توان تدبير کرد که اوضاع آرام باشد تا ديد باز و آسوده به ميدان بيايند و تدبير کنند و تدبير هيچ‌ وقت با عصبانيت و پرخاشگري معنا ندارد.

دادستان کل کشور در زمان حضرت امام (ره) با اشاره به روي کار آمدن دولت يازدهم تاکيد کرد: در جايي مي‌توان راه درست را انتخاب کرد که براساس اعتدال فکري حرکت کنيم. ممکن است خيلي‌ها امروز گلايه داشته باشند و بگويند رياست جمهوري آقاي روحاني ايده‌آل ما نيست ولي اگر بزرگاني ايشان را تأييد نمي‌کردند آيا به همين مقدار هم مي‌رسيديم يا ممکن بود رياست دست کساني بيفتد که امروز مي‌بينيد همان حرف‌هاي صهيونيست‌ها درباره مسائل هسته‌اي را مي‌زنند.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي گفت: آرامش و احترام امروز کشور ما و اين که مخالفان نمي‌توانند ما را متهم به طرفداري از تکفيري‌ها و داعش کنند به دليل همين تدبير صورت گرفته است. به همين دليل مي‌گويم ادامه اصلاحات جز از راه انتخابات پيش نخواهد رفت. البته به شرطي که منيت‌ها را کنار بگذاريم، با يکديگر مشورت کنيم و ببينيم صلاح در چيست.

وي با اشاره به نامه اخير مقام معظم رهبري به جوانان غربي گفت: در اين نامه رهبر معظم انقلاب با جوانان صحبت کردند. اين نامه فقط براي اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها نيست. بلکه همه ما و مسوولين بايد با جوانان صحبت کنيم بايد در دينداري به اصل دين توجه کرد و جوانان بايد درباره دين مطالعات زيادي داشته باشند تا خودشان اصل آن را درک کنند و نبايد به حرف من و عمل من نگاه کنند. اروپايي‌ها هم اگر به اين نکته توجه کنند دين اسلام حتماً پويايي خود را حفظ خواهد کرد.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي در پايان با اشاره به در پيش رو بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: اميدوارم در انتخابات مجلس و خبرگان به شرط کنار گذاشتن منيت‌ها پيروز شويم.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوي‌لاري:

نمي‌خواهيم از زير چتر نظام بيرون برويم

همچنين در اين کنگره وزير کشور دولت اصلاحات با اشاره به شعار کنگره حزب مردم‌سالاري مبني بر «اصلاحات لازمه اعتدال» تصريح کرد: از اين شعار دو برداشت مي‌توان داشت؛ برداشت اول اين است که لازمه اعتدال اصلاحات است و برداشت دوم اين است که اعتدال لازمه اصلاحات است و البته شکل سومي هم وجود دارد و آن اين است که اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم يکديگرند.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوي‌لاري وزير کشور دولت اصلاحات با تبريک فرارسيدن ميلاد امام حسن عسگري(ع) و دهه فجرگفت: اميدوارم با حضور در مناسبت‌هاي مرتبط با دهه فجر از انديشه‌ها و راه و رسم حضرت امام (ره) پاسداري و اين شايستگي را پيدا کنيم که رهروان خوبي براي آن امام عزيز باشيم. موسوي‌لاري گفت: برگزاري اين کنگره مي‌تواند پيام‌هاي مختلفي داشته باشد؛ اولين پيام اين است که حرکت در مسير تحزب‌،حرکت در چارچوب تشکيلات قانوني و نهادهاي مدني بعنوان امري نهادينه شده در جمهوري اسلامي ايران است، با اينکه قانون اساسي به تحزب اهتمام داشته و راه را در جهت سامان‌يابي نهادهاي مدني باز کرده است، اما همواره اين موضوع، موضوعي بوده که نمي‌توانيم مدعي باشيم که خوب، صحيح و کامل نهادينه شده است.

وي با بيان اينکه نگاه به مقوله تحزب همواره با شک و ترديد همراه بوده است گفت: البته سير حرکت به گونه‌اي است که همه ‌آنها که با شک و ترديد به اين موضوع نگاه داشتند امروز مسير نسبت به قبل متفاوت شده و حتي کساني‌که تحزب را مثبت نمي‌دانستند و به آن ترديدآميز نگاه مي‌کردند، دريافته‌اند که تحزب مقوله‌اي مثبت است و کساني‌ که روزي فکر مي‌کردند براي وجيه‌المله بودن نبايد عضو حزبي بود، اين فکرها را کنار گذاشته‌اند و اصل پذيرش سلايق و تنوع افکار را به رسميت شناخته‌اند..

وزير کشور دولت اصلاحات با بيان اينکه به هر ترتيب در جمهوري اسلامي اصل وجود سلايق متعدد در قالب احزاب، تشکل‌ها و نهادهاي مدني به رسميت شناخته شده است، به شعار اين کنگره (اصلاحات لازمه اعتدال) اشاره کرد و گفت: وقتي در قالب يک حزب و نهاد مدني حرکت خود را سامان مي‌دهيم بايد هدف خود را نيز مشخص کنيم و قاعدتاً هدف ما اين است که جامعه‌مان به بهترين وجه در زمينه‌هاي مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد،‌ مديريت اجرايي، ارتباطات بين آحاد جامعه و همچنين ارتباط بين حاکميت و توده‌هاي مردم به بهترين وجه اداره شود.

موسوي‌لاري با تاکيد بر اينکه اصلاحات يعني آنکه همواه تلاش کنيم راه رفته را ببينيم تا کمي و کاستي‌ها را اصلاح‌کنيم و راه آينده را به درستي انتخاب کنيم، يادآور شد: هدف، اصلاحات است و ما بايد بهترين روش را انتخاب کنيم که بگوييم اصلاحات لازمه اعتدال است يا اعتدال لازمه اصلاحات است، يک اصل اساسي وجود دارد و آن اينکه اصلاح‌طلبي درون خود نمي‌تواند خشونت و افراط را بپذيرد و با خشونت و افراط نمي‌توان راه اصلاح‌طلبي را پيمود.

موسوي‌لاري اظهار کرد: چه بگوييم اصلاحات لازمه اعتدال و چه بگوييم لازمه اصلاحات، اعتدال است بايد روي يک اصل تکيه کنيم و آن اين است که نمي‌شود راه اصلاح‌طلبي را با پرخاشگري و خشونت‌گري پيمود.

اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز گفت: با بيان اين‌که اعتدالگري يک راه، روش و وسيله براي رسيدن به هدف و تبيين گفتمان است، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر جامعه ما گفتمان اصلاح‌طلبي است و طبيعتاً از مسير اعتدال مي‌توان به آن رسيد.وي در ادامه اظهار کرد: وقتي مي‌گوييم اصلاحات يعني اين‌که ما مي‌خواهيم زير چتر قانون اساسي و اين نظام مشکلات را رفع کنيم و نمي‌خواهيم اين چتر از سر ما برداشته شود. در واقع اصلاحات زير چتر قانون اساسي حرکت مي‌کند.موسوي‌لاري خاطرنشان کرد: البته در جاهايي قانون اساسي مورد بي‌مهري قرار گرفته که بايد اين بي‌مهري‌ها را برطرف کرد و اگر اين اتفاق بيفتد مسير درستي شکل خواهد گرفت که ما اسم آن را اصلاحات مي‌گذاريم.وي افزود: در قانون اساسي آمده است که مردم ما مي‌توانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. البته گاهي اوقات در نوع تلقي از قوانين اشتباهاتي رخ مي‌دهد. وقتي گفته مي‌شود که مردم حق انتخاب دارند بايد پرسيد که چه زماني اين حق بروز و ظهور پيدا مي‌کند. در اينجا يک موضوعي محل اختلاف است و آن اين‌که آيا مقامات مسوول در انتخابات اعم از ناظر و مجري وقتي مي‌خواهند احراز صلاحيت کنند اول از همه بايد با عينک بدبيني به همه نگاه کنند؟ يک سري ديگر هم معتقدند که همه را اصالتاً صالح بدانيم مگر اين‌که خلاف آن ثابت شود.موسوي لاري گفت: اصلاح‌طلبان در اين موضوع اين‌که از همان اول با عينک بدبيني به همه کنشگران سياسي نگاه کنيم را قبول ندارند.

اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز همچنين اظهار کرد: در قانون اساسي آمده است که ابراز نظر جامعه و حضور مردم در عرصه کدگذاري و قانون‌گرايي يکي به شکل انتخاب نماينده‌اي است که در مجلس قانون‌گذاري مي‌کند و ديگر اين‌که آمده است در مواردي مي‌شود مستقيماً از مردم نظر خواست. نمايندگاني که روي صندلي سبزمجلس مي‌نشينند از کجا اين حق را پيدا کرده‌اند مگر نه اين است که از طرف مردم چنين حقي پيدا کرده‌اند. حال مواردي است که مي‌شود که خود مردم مستقيماً نظر دهند.وي با بيان اين‌که چرا ما نمي‌توانيم واژه‌اي را که در قانون اساسي آمده بکار بگيريم و بگوييم که در مواردي مي‌شود به آراي عمومي مراجعه کرد، ادامه داد: گاهي اوقات مسأله‌اي ساده است اما مراجعه به آراي عمومي مي‌تواند کمک کند و البته اين‌که چه موضوعي در اين حد است خود مسأله‌اي است.

موسوي‌لاري در ادامه با بيان اين‌که پيش روي اصلاحات يک سلسله مشکلات و موانع وجود دارد که بايد آنها را شناسايي کرد،‌ گفت: وقتي شما مي‌گوييد اصلاح‌طلبم يعني پرخاشگر افراطي و مرز نشناس نيستم افزود: يک عده نون‌شان در دعواست و دلشان مي‌خواهد جامعه هميشه مشکل داشته باشد و درگيري بين اقشار جامعه وجود داشته باشد تا آنها فلسفه وجودي‌شان را شکل دهند و يا اينکه موجوديت‌شان را حفظ کنند.وي افزود: از آنجا که فضاي انتخابات را پيش رو داريم بايد بدانيم که جرياني آرامش جامعه را به نفع خودش نمي‌بيند و مي‌خواهد جامعه را به سمت چالش و درگيري بکشاند و مي‌خواهد و دوست دارد با لطايف‌الحيل کاري کند که از فضاي آرامش دور شويم. حال بايد يک راهبرد اصلي را مدنظر قرار دهيم و آن، اين‌که نبايد بگذاريم فضاي جامعه به سمت تندي رود.اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز افزود: بايد مراقبت کنيم سلايق متنوع و اختلاف برداشت‌ها به اختلاف مسير و هدف منتهي نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلي است که نبايد هيچکدام از تشکل‌هاي اصلاح‌طلب از آن عبور کنند.موسوي لاري گفت: ممکن است دست‌هايي تلاش کنند فضايي به وجود بيايد که طي آن يک جبهه حيدري نعمتي درون خود داشته باشيم.وي با بيان اين‌که وحدت يعني اين‌که در هدف مشترک مسيرمان را طي کنيم و راهمان را بشناسيم، خاطرنشان کرد: چگونه راه رفتن را بايد با هم تمرين کنيم. چرا که در غير اين صورت همين موضوع مي‌تواند باعث اختلاف شود.اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز در پايان همچنين تأکيد کرد که گام نخست اصلاح‌طلبان در مسير پيش رو بايد اجماع باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين محسن رهامي:

لازمه جمهوريت گردش آزاد اطلاعات وقدرت است

رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نيز در اين گردهمايي، گفت: کسي که در فساد دست داشته حق ندارد روي صندلي اي بنشيند که زماني جايگاه بزرگاني همانند مدرس بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمين محسن رهامي رييس کميته انتخابات شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان اظهار داشت‌: فرمايشات پيامبر اکرم(ص) در جهت اصلاح جامعه امت اسلامي و در جهت پيشبرد اهداف شريعت مي‌تواند راهگشا باشد، خصوصا اينکه هماکنون در جهان اسلام در جهت ارتباط و همدلي ميان مسلمانان سخنان پيامبر اسلام حائز اهميت است. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به حديثي از پيامبر‌(ص) اشاره کرد و گفت: پيامبر(ص) فرموده که اگر دو صنف از امت من اصلاح شوند جامعه اصلاح مي‌شود و اگر اين دو صنف فاسد شوند جامعه فاسد خواهد شد و اين دو صنف علما و امرا هستند. عالمان و نخبگان کساني هستند که وظيفه‌شان مثل انبيا اصلاح و تربيت جامعه است و اگر کارگزاران پاکدست، سالم، مدير و مدبر باشند جامعه اصلاح مي‌شود.اين فعال اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: پيامبر فرمودند اگر به جامعه‌اي وارد شديد و ديديد که مردم به حق هم تجاوز نمي‌کنند و سالم زندگي مي‌کنند، سراغ عالمان و حاکمان جامعه برويد و اگر فساد در آن حامعه حاکم بود باز هم به سراغ حاکمان و علماي آن جامعه برويد چراکه اگر جامه‌اي با فساد روبرو باشد، بي‌شک دليل آن نقص و کم و کاستي در رفتار عالمان و حاکمان آن جامعه است و از اين حيث توسعه احزاب و سر و سامان دادن به جامعه آن‌ها به عنوان مقدمه، براي جامعه مورد نظر واجب است. وي ادامه داد: اگر علما کار تربيت را‌‌ رها کردند و به تجارت شکر و آهن روي آوردند، مطمئنا آن جامعه فاسد و آلوده خواهد شد و اگر عمرا فاسد شدند و در اختلاس‌ها و فسادهاي اقتصادي ورود کردند، ديگر نمي‌توانند در هيچ بابي اظهار نظر کنند و سخن بگويند.

وي با اشاره به نزديک شدن ايام دهه فجر گفت: اينکه خوشحاليم در آستانه دهه فجر و رخ دادن انقلاب اسلامي هستيم و اينکه خرسنديم که نظام شاه را سرنگون کرده‌ايم و جمهوري اسلامي آورده‌ايم، بايد بدانيم که اين تنها تغيير اسم نيست و تنها تغيير اسم حائز اهميت نخواهد بود چراکه بايد از درون تغيير کرد بطوريکه لازمه جمهوريت حضور تمام عيار مردم‌، گردش آزاد اطلاعات و قدرت است‌؛ که حضور احزاب لازمه گردش آزاد قدرت و آزادي مطبوعات لازمه گردش آزاد اطلاعات به حساب مي‌آيد و لازمه گردش آزاد اطلاعات، آزادي بيان و آزادي مطبوعات و تعطيل نشدن يک روزنامه بخاطر يک مقاله است که تمامي دنيا به اين امر واقفند و بدان احترام مي‌گذارند.

رهامي ادامه داد: تعطيلي يک روزنامه و مطبوعات اعدام يک شخصيت است، لذا ما حامي نظام و جمهوريت هستيم و خواهان آن هستيم که قانون اساسي با تمام ابزار‌ها اجرا شود يعني بعد از وارد شدن به عرصه سياست، بايد مسووليت تمام قوا و تمام اشخاص مشخص باشد.

دبيرکل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با اشاره به نشر فسادهاي اخير، تصريح کرد: اگر برخي افراد در هر قوه‌اي در فساد دست داشته‌اند، قوه قضاييه بايد با آنها برخورد کند و مطمئنا بهتر اين است که به جاي برخورد با نشر نامه مطهري در مطبوعات، با اين افراد برخورد شود چرا که صندلي مجلس جاي کساني مانند شهيد بهشتي و شهيد مدرس است.

وي با بيان اينکه دستگاه‌هاي ناظر چه کردند که اين حجم از فساد مالي به وجود آمد، گفت: در 200 سال اخير تاريخ کشور ما، اين حجم فساد بي‌سابقه است و بايد سوال شود که چه کساني مسوول اين موضوع بوده و هستندو بايد مشخص شود که چه کساني مسوول خروج بيت المال بوده‌اند و چه کساني بايد نظارت مي‌کردند و اين کار را انجام نداده‌اند. رهامي افزود: بخشي از مشکلاتي که براي جوانان ما وجود دارد، از همين اختلاس‌ها و فسادها نشات مي‌گيرد و بايد سوال شود آيا کساني که در اين اختلاس‌ها شرکت داشته‌اند، مسوول مشکلات جامعه نيستند؟

رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات همچنين اظهار کرد: ما ملتزم به اجراي بند بند قانون اساسي هستيم و در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب پيوندمان را با امام و شهدا تجديد مي‌کنيم. لازمه حفظ نظام قانومند شدن احزاب و حاکم شدن خرد جمعي است. چون دوره شخص‌سالاري به لحاظ تاريخي تمام شده است. حضور در احزاب و آموزش مردم نسبت به حقوق‌شان و دخالت مردم در تمام شئون مملکت واجب است. من توسعه احزاب را يک امر مقدس شرعي براي حفظ نظام مي‌دانم و اميدوارم حزب مردم‌سالاري در اين توسعه قدم مناسب را بردارد. اين استاد دانشگاه ادامه داد: بايد مشخص گردد که در يک انتخابات کدام حزب از چه کسي با چه برنامه اي حمايت کرده است چون زماني که شخصي رأي مي‌آورد بايد به وعده‌هاي خود ملزم باشد و اگر فسادي روي داد بايد مشخص شود که چه کساني از اين شخصيت‌ها براي رسيدن به اين جايگاه حمايت کرده‌اند.

وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: عالمان و نخبگان کساني هستند که وظيفه شان مثل انبيا اصلاح و تربيت جامعه است و اگر کارگزاران پاک دست، سالم، مدير و مدبر باشند جامعه اصلاح مي‌شود.اين استاد دانشگاه اضافه کرد: در بحث احزاب و توصيه به فعاليت‌هاي سياسي و سر و سامان دادن به تشکل‌ها فعاليت حزبي؛ صرف کردن وقت و سرمايه مادي واجب تلقي مي‌شود.

رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در پايان تصريح کرد: در دوره‌اي زندگي مي‌کنيم که فردسالاري کارايي ندارد و دوره جمع‌گرايي است لذا بايد دخالت فرد فرد مردم در انتخابات صورت گيرد و به نظر بنده اين امر، يک بحث واجب شرعي به حساب مي‌آيد که اميدواريم قدم‌هاي موثري در اين خصوص برداشته شود تا در آستانه دهه فجر در مقابل خون شهداي انقلاب و اسلام شرمنده و سرافکنده نشويم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا:

وزارت کشور دست نفوذي‌هاي دولت قبل را کوتاه کند

در ادامه برنامه قائم مقام حزب اعتماد ملي نيز با اشاره به برگزاري چنين کنگره‌ها و همايش‌هايي گفت: اکنون فصل بهار کنگره و همايش احزاب را شاهد هستيم و اين نشان مي‌دهد دولت تدبير و اميد قدم‌هاي بسيار خوبي در رابطه با احزاب برداشته است. وي ادامه داد: عملکرد دولت يازدهم موجب شده تا احزاب با فراغ بال بتوانند برنامه ريزي کنند و چنين کنگره‌ها و همايش‌هايي را برگزار کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا خاطر‌نشان کرد: در زمينه احزاب، فصل بسيار تاريکي را در 8 سال گذشته داشته‌ايم که آن را پشت سر گذاشته‌ايم و براي جبران آن يک جهش براي فضاي سياسي کشور و رسيدن به آرمان‌هايمان را لازم داريم و اين کنگره‌ها مي‌تواند زمينه ساز بستر مناسبي براي انتخاب آينده باشد زيرا سال آينده 2 انتخابات مهم را پيش رو داريم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملي در ادامه افزود: بعد از رحلت امام در هر انتخابات با مشکل تاييد صلاحيت‌ها رو به رو شديم. کسي مشکلي با بررسي ندارد، ولي مسئله اين است که قانون حاکم باشد، نه سلايق اشخاص. البته ما در دولت‌هاي گذشته مشکل نظارت را داشتيم ولي در دولت قبل مشکل اساسي‌تر، هيات‌هاي اجرايي بودند، چون تنگ نظري در اجرا کمي بيشتر وجود داشت، اما خدا را شکر در دولت روحاني چنين مشکلي نبوده و وجود ندارد. اکنون اميدواريم وزارت کشور همت کند و دست دولتيان گذشته را که اکنون در دولت فعلي وجود دارند، کوتاه کند و به شکلي قانونمند عمل کند. هيچکس در اين زمينه بحثي ندارد که بايد فيلتري براي تاييد صلاحيت افراد در انتخابات وجود داشته باشد؛ ولي آيا بايد قانون حاکم باشد يا سليقه اشخاص مخصوصي که وظيفه نظارت برعهده دارند؟

وي با بيان اينکه اکثريت کساني که رد صلاحيت شده‌اند، برگه‌اي با نوشته شما احراز صلاحيت نشده‌ايد، مي‌گيرند، يادآور شد: يک زمان است گفته شده براي احراز صلاحيت بايد از 4 مرجع استعلام گرفته شود، حال آن 4 مرجع استعلام مثبت داده‌اند و چند نفر به ما مي‌گويند که صلاحيت شما براي ما احراز نشده است. منتجب نيا اضافه کرد: به عنوان يک طلبه و استاد دانشگاه و کسي که با حقوقدان‌ها سر و کار دارم، مي‌گويم اين مسئله يک کار غيرحقوقي و غيرشرعي است که اصل بر فساد باشد و همه را فاسد بدانيم، مگر اينکه براي ما چند نفر ثابت شود و حال اين مسئله تبديل به حربه سياسي شده است.

وي با اشاره به شيوه تأييد صلاحيت کانديداها براي انتخابات با بيان اينکه بايد از يک فاجعه پيشگيري شود، گفت: من از آقاي‌ هاشمي خواستم حالا که مجمع تشخيص نظام در حال بررسي سياست‌هاي کلي انتخابات است به اين مسئله‌ (رد صلاحيت‌ها) خاتمه دهد. در ادامه اظهار داشت: از آقاي دکتر مطهري مي‌خواهم در اين خصوص کار کنند و مانع از فاجعه رد صلاحيت‌ها بشوند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ‌حربه احراز صلاحيت در دست برخي افراد است، بنابراين بايد مشخص شود که اين موضوع در حوزه اختيارات مرجع چهارگانه است يا مجمع تشخيص مصلحت نظام و يا شوراي نگهبان. مجلس شوراي اسلامي بايد اين مسئله را بررسي کند و براي يک بار هم که شده ريشه اين تناقض را دربياورد تا حيثيت افراد زير سوال نرود.

علي مطهري:

دل ما بيشتر براي انقلاب مي سوزد

يا تندروها؟

علي مطهري نيز در ادامه کنگره با تبريک سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در مورد شعار اين کنگره مبني بر اين‌که اصلاحات لازمه اعتدال است، گفت: من اين شعار را بدين شکل تکميل مي‌کنم که اصلاحات و پايبندي به اصول لازمه اعتدال است.علي مطهري نماينده محترم مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: براي اين‌که ما اعتدال انقلاب اسلامي را حفظ کنيم خوب است هر چند سال يک بار در سالروز پيروزي انقلاب اسلامي يک آسيب‌شناسي از انقلاب داشته باشيم و راه طي شده را ارزيابي کنيم و ببينيم چگونه اين راه طي شد و در کجا نقايص وجود داشت و همچنين در کجا موفق بوديم و در کجا عقب‌گرد داشته‌ايم.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که شهيد مطهري قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هشدار دادند و گفتند که ممکن است نهضت اسلامي با آفاتي مواجه شود، که نفوذ انديشه‌هاي بيگانه، تجددگرايي افراطي، رخنه فرصت‌طلبان، ‌ناتمام گذاشتن نهضت و آفت معني هستند. در تبيين نفوذ انديشه‌هاي بيگانه که يکي از اين آفات است گفت: اين‌که انديشه غيراسلامي به نام اسلام وارد انديشه انقلاب شود يکي از آفات مورد توجه بود که البته اين موضوع شايد امروز مشکل اساسي ما نيست.

وي ادامه داد: همچنين مساله تجددگرايي افراطي و اين‌که بخواهيم اسلام را باب طبع زمان کنيم و برخي احکام را به بهانه مقتضيات زمان تغيير دهيم يکي ديگر از اين آفات است که البته امروز کمتر دچار اين آسيب هستيم. اما مسأله رخنه فرصت طلبان يکي ديگر از آفت‌ها است که امروز از مشکلات ما قلمداد مي‌شود. همچنين مسأله ابهام طرح‌هاي آينده از ديگر آفات است که ما از ابتداي انقلاب با اين مشکل مواجه بوديم و مخصوصاً در مسائل اقتصادي از ابتداي انقلاب خودمان هم درست نمي‌دانستيم که مي‌خواهيم چه کنيم.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: آفت معني هم يکي ديگر از آفت‌هاست و به اين معناست که قدرت طلبي‌ها زياد، و اخلاص‌ ما کم شود. کم شدن اخلاص و حسن نيت و زياد شدن قدرت طلبي‌ها و هواهاي نفساني از ديگر آفت‌هايي است که امروز با آن مواجه‌ايم. وي افزود: اگر بخواهيم آسيب‌هاي امروز انقلاب را فهرست کنيم يکي از آنها که مخصوصا در چند سال اخير بر کشور ما حاکم بوده و افزايش پيدا کرده عدم تحمل منتقد و مخالف است.

علي مطهري يکي ديگر از آسيب‌ها را مسئله آزادي بيان دانست و گفت: متاسفانه در دولت جديد آزادي بيان کمتر شده است از آنجايي که اين دولت گرايش به اصلاح‌طلبي دارد فشار بيشتري روي آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبي را بيان مي‌کنم وقتي رسانه‌ها را بررسي مي‌کنم مي‌بينم که خودسانسوري بيشتر شده و مطبوعات امروز خيلي بيشتر از دولت گذشته از توقيف شدن و لغو امتيازشان مي‌ترسند و اين يک اشکال جدي است.

عضو سابق هيات نظارت در همين راستا روشن شدن تکليف هيأت نظارت بر مطبوعات را يک ضرورت دانست و اظهار کرد: من 4 سال عضو آن هيات بودم و از نهادهاي مختلف افرادي در آن عضويت داشتند، در هيات يک تصميم کار‌شناسي گرفته مي‌شود اما مي‌بينيم که از طرفي دادستاني اعلام جرم مي‌کند و رسانه‌اي را مي‌بندد. پس فلسفه اين هيات چيست؟ يا بايد اين هيات بسته شود و در اختيار دادستاني قرار گيرد يا ‌آنکه بدون مجوز اين هيات، روزنامه‌اي بسته نشود. وي در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع آزادي تفکر و بيان، گفت: شهيد مطهري معتقد بودند که در جمهوري اسلامي حتي احزاب غيراسلامي حق فعاليت دارند منتهي مشروط بر اين‌که با نام اسلام فعاليت نکنند. خود امام هم مي‌فرمودند که حتي کمونيست‌ها در جمهوري اسلامي حق فعاليت دارند. حال شما اين موضوع را با وضع امروز ما مقايسه کنيد. ما نبايد برخي رفتارها و تصميمات دوره جنگ را به امروز سرايت دهيم. در آن زمان محدوديت‌هايي وجود داشت.

مطهري در ادامه گفت: به صرف انتقاد افرادي را بازداشت و زنداني مي‌کنيد در حالي که اين رويکرد با سيره ائمه اطهار (ع)، پيغمبر (ص) و اميرالمومنين (ع) سازگار نيست چرا که مي‌بينيم مخالفين حضرت علي (ع) در مقابل ايشان حتي فرياد مي‌زدند و اميرالمومنين حتي حقوق اينها را قطع نکرد. مادامي که دست به سلاح بردند که در اين صورت اين افراد محارب و قيامشان مسلحانه مي‌شود که تکليفشان روشن است بنابراين تا فرد و گروهي دست به سلاح نبرده نبايد به جرم مخالفت او را محدود کنيم.

وي در ادامه اظهار کرد: ما به غربي‌ها انتقاد مي‌کنيم که شما درباره هولوکاست اجازه اظهارنظر و بررسي به کسي نمي‌دهيد و فقط يک تحليل بايد مطرح شود. حالا همين کار را ما درباره حوادث 88 داريم و ميگوييم همه بايد يک حرف بزنيم. کسي حق ندارد حرف ديگري بزند.مطهري با بيان اينکه مگر اتفاقي که در مجلس افتاد چه بود؟گفت: برخي مي‌گويند شما حق نداريد درباره فتنه 88 صحبت کنيد و مي‌گويند اين تصميم نظام است و نبايد درباره آن حرف بزنيد. بالاخره ممکن است تصميم نظام هم اشتباه بوده باشد.

وي با مورد توجه قرار دادن موضوع ريزش‌ها و رويش‌هاي انقلاب اسلامي، گفت: هر انقلابي ريزش‌ها و رويش‌هايي دارد و رهبر معظم انقلاب نيز اين موضوع را مورد توجه قرار دادند. اما مقصود ايشان ريزش‌هاي طبيعي است نه اين‌که ما اصرار بر ريزش‌ها داشته باشيم و فکر کنيم هرچه اين ريزش‌ها بيشتر باشد بهتر است و در اين راستا فکر کنيم که مي‌توانيم افراد را هل دهيم تا از قطار انقلاب پياده شوند.

وي در ادامه گفت: چرا عده‌اي اصرار بر ريزش دارند. اين افراد معتقدند که هر چه ريزش بيشتر داشته باشيم، بهتر است. معتقدند ‌هاشمي، خاتمي، ناطق، کروبي و موسوي از قطار انقلاب پياده شوند و رسايي و کوچک‌زاده باقي بمانند، اين حرف‌ها باعث نگراني انقلاب است. نماينده مردم تهران در مجلس افزود: اين دوستان فکر مي‌کنند من دلبسته موسوي و کروبي‌ام اما بحث اين حرف‌ها مطرح نيست، چرا که اين آسيب است و همه بايد با هم باشيم. چرا مي‌خواهيم افراد را هل بدهيم و از قطار انقلاب پياده کنيم؟ متاسفانه به جاي وحدت به دنبال طرد افراد هستيم و دايره انقلاب را محدود مي‌خواهيم بکنيم.

وي در همين راستا اضافه کرد: آنچه مدنظر من است نوع برخورد با منتقدان و مخالفان است. ما بايد اين راه را تغيير دهيم. وقتي کسي خودش مي‌گويد من نظام را قبول دارم چرا هلش مي‌دهيد؟ هر وقت چنين شخصي سلاح به دست گرفت بحث ديگري است. اما مي‌خواهيم افراد را طرد و از دايره انقلاب بيرون کنيم.مطهري گفت: آيا دل ما بيشتر براي انقلاب مي‌سوزد يا دل اين تندروها که اين طرف و آن طرف هستند.وي در ادامه سخنان خود وقتي در حال گفتن اين جمله بود که مني که از شب 15 خرداد از بازداشت شهيد مطهري… اشک ريخت و اين جمله‌اش ناتمام ماند.وي در ادامه اظهار کرد: مسأله نفوذ فرصت‌طلبان بسيار مهم است. حتي وقتي زماني گفتند که انقلاب فرزندخور است شهيد مطهري مي‌گويند انقلاب فرزندخور نيست، کوتاهي رهبران نهضت و انقلابيون راستين است که باعث مي‌شود که انقلاب فرزندان خود را يکي يکي از بين ببرد. ولي اگر ما هوشيار باشيم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگيري کنيم، اين موضوع يک قاعده کلي نيست و زماني پيش مي‌آيد که ما غفلت مي‌کنيم و کساني وارد مي‌شوند تا انقلابيون راستين را به حاشيه برانند و شعارهاي تند سر دهند.

وي همچنين کم شدن خلوص و ايمان و معنويت را از آفت‌هاي مورد توجه انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: شهيد مطهري مي‌فرمودند اگر يک انقلاب مذهبي خلوص نيت‌اش را از دست بدهد زودتر آسيب مي‌بيند چرا که ادعاي معنوي دارد و مخصوصاً اين موضوع درباره اصولگرايان بيشتر صدق مي‌کند. چرا که ادعاي اسلام و ولايت‌مداري بيشتر است. در حالي که بي‌تقوايي در اين ميان زياد است. مثلاً اين‌که خبر را ناقص و آن‌طور که دوست دارند منتشر مي‌کنند.

مطهري اظهار کرد: من در آن جلسه مجلس گفتم اگر روز 9 دي منشأ تفرقه در کشور باشد ديگر يوم‌ا‌لله نخواهد بود بلکه يوم‌الشيطان است اما اين رسانه‌ها نوشتند مطهري گفته که 9 دي يوم‌الشيطان است و اين موضوع از مواردي است که به انقلاب آسيب مي‌زند.وي در ادامه با بيان اينکه من معتقدم ديوار مصنوعي بين اصولگرايي و اصلاح‌طلبي بايد شکسته شود، گفت: براي خودمان دسته‌بندي‌هايي درست کرده‌ايم که بر اساس آن کسي که اصولگرا است نمي‌تواند اصلاح‌طلب باشد و برعکس. در اين راستا من معتقدم معتدل‌هاي اصولگرايي و اصلاح‌طلبي متحد شوند و در مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبي‌ها بايستند تا انشاءالله آينده بهتري داشته باشيم.وي در ادامه بازگشت به قانون اساسي را راه‌حل اساسي مشکلات دانست و افزود: ما يک قانون اساسي بسيار خوب و مترقي داريم اما خودمان با ايجاد شوراهايي يکي يکي اصول را نقض کرده‌ايم. يک شورايي درست کرديم که مي‌تواند در کار قوه قضائيه دخالت کند. شوراي ديگري هم مي‌تواند در آموزش عالي دخالت کند و اساساً اين شوراها در مقابل مجلس قانون‌گذاري مي‌کنند. اينها را بايد اصلاح کنيم و ملاک را قانون اساسي قرار دهيم.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري در سيزدهمين کنگره سراسري اين حزب؛

روش و منش تفکر احمدي‌نژادي مرد و ديگر برنمي‌گردد

دکتر مصطفي کواکبيان در ادامه برنامه‌هاي کنگره سالانه و سراسري حزب مردم‌سالاري ضمن ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي يکسال گذشته حزب نکاتي در زمينه ادعاي برخي مدعيان اصولگرايي و انتخابات مجلس دهم مطرح کرد که متن کامل سخنان وي به شرح زير مي‌باشد؛

بسم‌الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذي هدانا لهذا و ماکنا لنهتدي لولا ان هداناالله

قال الامام الحسن العسکري(ع):

جعلت الخبائث في بيت و جعل مفتاحها الکذب

خداوند سبحان را شاکرم که بار ديگر در قالب سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري با شما منتخبان حزبي از سراسر کشور و فعالان سياسي، فرهنگي، اجتماعي، مطبوعاتي، دانشگاهي، حوزوي مسوولان اجرايي و نمايندگان محترم ادوار مجلس شوراي اسلامي سخن مي‌گويم از حضور يکايک شما سروران حاضر در کنگره و همچنين سخنراني همه عزيزان کمال قدرداني و تشکر را دارم از هيات رئيسه محترم کنگره (آقايان دکتر محسني، حاج آقا قيومي، آقاي روانبخش، مهندس اقبال محمدي و خانم جهازيان) و آقايان موسوي تبريزي، موسوي لاري، محسن رهامي، رسول منتجب‌نيا، علي مطهري و دکتر عارف تشکر ويژه دارم از اجراي خوب گروه تواشيح و کليپ شاخه هنرمندان حزب سپاسگزارم به ويژه از پيام گرانسنگ حضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام (که حاج آقاي عليخاني به خوبي قرائت کرد) و همچنين پيام رئيس محترم دولت اصلاحات جناب آقاي سيدمحمد خاتمي کمال تشکر و امتنان را دارم. پيروزي قهرمانانه حزب‌الله لبنان در شبعا توسط گروه شهداي قنيطره را تبريک مي‌گويم و امروز هشتم ربيع‌الثاني سالروز فرخنده ولادت حضرت امام حسن عسکري (ع) را به همه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و فرزند بزرگوار ايشان حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه تبريک و شادباش مي‌گويم، پيشاپيش دهه مبارک فجر انقلاب اسلامي و سالروز ورود قهرمانانه امام راحل عظيم‌الشان(ره) را به مقام معظم رهبري و بيت‌ شريف امام و ملت سرافراز ايران اسلامي و مستضعفان جهان به ويژه شما حضار محترم تبريک و تهنيت عرض مي‌کنم.

عزيزان سخنانم را با روايتي از امام يازدهم امام حسن عسکري(ع) آغاز مي‌کنم سه سال پيش در چنين روزهايي هنگام سوال از رئيس دولت سابق پس از سخنان آقاي علي مطهري اين حديث را در صحن علني مجلس خواندم که تمام پليدي‌ها در خانه‌اي قرار گرفته است که کليد آن خانه، دروغگويي است.

راستي چه دروغ‌هايي که نه تنها آن روزها بلکه همين روزها در صحنه سياست با کمال بداخلاقي گفته مي‌شود خداوند گويا چنين تقدير کرده است که اين روزها رئيس دولت نهم و دهم و معاون اول ايشان اين چنين پشت يکديگر را خالي مي‌‌کنند و عليه يکديگر نامه منتشر مي‌کنند و برخي مدعيان اصولگرايي که آن روزها از آنان تبرک مي‌جستند اين روزها اعلام برائت مي‌کنند. آري اين‌ها همه ريشه در بداخلاقي دارد اينها همه ثمره جدايي سياست از اخلاق است اگر دو سال پيش در کنگره يازدهم نام کابينه پيشنهادي حزب مردم‌سالاري را دولت اخلاق نامگذاري کرديم مي‌خواستيم که ديگر اين بداخلاقي‌ها تکرار نشود و بي‌انضباطي‌هاي مالي و تخلفات عديده و دور زدن قانون تکرار نشود. راستي در همان موقعي که ما در مجلس فرياد مي‌کشيديم سردمداران محترم جناح اصولگرا لطفا نام ده‌ها نماينده مجلسي که از امثال آقايان رحيمي و سعيد مرتضوي پول گرفتند را افشا کنيد ديگر نيازي نبود که برخي از همان وامداران با کمال وقاحت بگويند و امروزه مدعي شوند ما از اول هم با امثال احمدي‌نژاد و آقايان مذکور فاصله داشتيم! البته اميدواريم دوست ما آقاي پيرموذن عقب‌نشيني نکنند و موضوع را حتما پيگيري نمايند.

آري برخي مدعيان دينداري و در عمل «سکولار» در عرصه سياست‌ «صادقانه» نقش ايفا نمي‌کنند. راستي چه کساني آن روزها در برابر جمله «به نام خدا و به نام احمدي‌نژاد» سکوت کردند؟ چه کساني وقتي گفته شد به قول يک نفر مسلمان سوري «اگر خداوند بخواهد يک پيامبر جديدي بفرستد نامش احمدي‌نژاد است» لب فرو بستند و امروزه همان‌ها مي‌گويند اساسا رحيمي اصلاح‌طلب بوده است!! يا للعجب!

راستي مگر غير از اين بود که امثال بنده طرح تحقيق و تفحص از عملکرد مالي معاون اول را به هيات رئيسه مجلس هشتم دادم اساسا اجازه طرح به آن داده نشد؟ مگر غير از اين است که طرح تحقيق و تفحص اينجانب از حساب ذخيره ارزي و عملکرد بانک مرکزي را علي‌‌رغم تصويب کميسيون برنامه و بودجه در صحن علني عقيم گذاشتيد؟ آري بي‌صداقتي در عرصه سياست را تا به آنجا مي‌کشانيد که گويا امثال بابک زنجاني‌ها، امير منصور آريا‌ها، رحيمي‌ها و سعيد مرتضوي‌ها گويا چنان پاک‌دست بودند که صرفا در اثر حشر و نشر با اصلاح‌طلبان آلوده شدند!!

بيائيم اخلاق مدارانه همگي به ويژه عناصر معتدل و متدين جناح‌هاي سياسي با مردم رو‌راست باشيم و تخم نفاق و دورويي و دروغگويي و فساد و تهمت و افترا و شايعه را از ساحت سياست ديني خودمان ريشه‌کن کنيم!

راستي چرا دغدغه قدرت‌طلبي در عده‌اي چنان رسوخ مي‌کند که همه چيز را از عينک جناحي مي‌بينند؟ براي تضعيف دستگاه ديپلماسي علي‌رغم تاکيدهاي مکرر و تائيدهاي هميشگي مقام معظم رهبري از تيم‌ مذاکره‌کننده هسته‌اي، اين روزها مذاکره در حال قدم زدن را ذلت مي‌پندارند اما يکسال مذاکره غيررسمي دولت احمدي‌نژاد با آمريکا (که ما خبر داشتيم) را اوج عزت مي‌ديدند؟ اين افراد از کنار فقر و بيکاري و تورم و تنگدستي و فشار اقتصادي بر مردم و افزايش طلاق و کاهش سن اعتياد و بالا رفتن سن ازدواج و افزايش سکته‌هاي مغزي، افزايش جرم و جنايت و اختلاس‌هاي کلان مالي و اقتصادي و سرقت و زورگيري و ناامني و اسيدپاشي و و و به راحتي مي‌گذرند و اساسا اين‌ها را ذلت نمي‌پندارند اما براي دستيابي به منافع ملي آن هم در چارچوب خطوط قرمز نظام و زير نظر شوراي‌عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري و تلاش براي لغو تحريم‌هاي ظالمانه بين‌المللي دائما دلواپس و برآشفته مي‌شوند فاين تذهبون؟

راستي آيا بهتر نيست که منافع ملي را منافع همه ملت پنداريم و به جاي عينک جناحي همگي با اتحاد و انسجام و اجماع ملي نه تنها به دنبال تضعيف، سوال و استيضاح و امثال آن نباشيم بلکه همگي زمينه‌اي فراهم کنيم که بتوانيم در سي‌وششمين سالگرد فجر انقلاب اسلامي با حضور پرشور و گسترده همه آحاد ملت مهمات اسلحه سربازان عرصه ديپلماسي را تضمين کنيم. آري ما مي‌توانيم اگر بخواهيم و روراستي با ملت را سرلوحه اعمالمان قرار دهيم به پيروزي‌هاي بزرگ براي ايران اسلامي دست يابيم.

در اينجا پنج نکته را به اختصار بيان مي‌کنم اول در مورد عملکرد يکساله حزب که ما در اين مدت يکي از پرمشغله‌ترين عملکردها را در تاريخ حزب مردم‌سالاري داشتيم.

14 نشست شوراي مرکزي و 22 جلسه دفتر سياسي داشتيم.

4 همايش فصلي و 5 همايش استاني بزرگ و عمومي را برگزار کرديم.

که همايش «ما دل‌ آراميم» در تهران، بسيار انعکاس رسانه‌اي داخلي و خارجي يافت و همچنين همايش‌هايي در استا‌ن‌هاي اصفهان، کرمانشاه، بوشهر و گيلان.

برگزاري اردوي تابستاني ماسال که بسيار موثر و در حقيقت پيش کنگره حزبي ما بود. اقداماتي همچون رياست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و رياست کميته احزاب وزارت کشور براي اصلاح قانون احزاب از ديگر فعاليت‌هاي حزب مردم‌سالاري بوده است.

کما اين که همايش اصلاح‌طلبان با پيشنهاد حزب مردم‌سالاري بود که ما براي برگزاري آن در کانون توحيد کمک کرديم که خوشبختانه مجموع گزارش‌ها در ويژه‌نامه‌اي از کنگره دوازدهم تا سيزدهم به تفصيل گفته شده است.

نکته دوم: شعار کنگره است چرا اصلاحات لازمه اعتدال است زيرا مفهوم اصلاحات

همان بسامان شدن نابساماني‌هاست و کاملا مشخص است که با وجود نابساماني‌ها هيچ اعتدال و تعادل حقيقي شکل نمي‌گيرد و اين نکته که با وجود نابساماني‌ها اعتدال شکل نمي‌گيرد امري کاملا بديهي است و به دليل ضيق وقت از آن مي‌گذرم خلاصه آن که اصلاحات و رفع نابساماني‌ها لازمه جامعه متعادل است.

نکته سوم راهبردهاي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است. البته اگر قرار باشد راي مردم «حق‌الناس» باشد و اگر قرار باشد «حتي کساني که نظام را هم قبول ندارند مشارکت داشته باشند» بايد همانند رياست‌‌جمهوري يازدهم، اصلاح‌طلبان با گذشت و فداکاري و انسجام عمل کنند. البته نهادهاي اجماعي همانند شوراي نگهبان، صداوسيما، نيروهاي نظامي و انتظامي، ائمه جمعه سراسر کشور همچون انتخابات 92 کاملا بي‌طرفانه عمل کنند البته حزب مردم‌سالاري فقط در قالب شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات عمل مي‌کند مگر اين که اين شورا نخواهد و يا نتواند ليست کامل و سراسري بدهد آن گاه اين حزب همچون مجلس نهم به صورت مستقل ليست خواهد داد البته ما بر اين باوريم که 30 درصد مجلس دهم را بايد جوانان بين 30 تا 40 سال و 10 درصد آنان را زنان شکل دهند ما براي تمام 290 کرسي ليست خواهيم داد ما طرح استاني شدن را به خاطر افزايش نقش احزاب و ملي‌تر فکر کردن نمايندگان بر وضعيت فعلي ترجيح مي‌دهيم. هر چند ما در نهايت به حزبي شدن کل انتخابات مي‌انديشيم. قانون احزاب، قانون انتخابات، قانون اجتماعات و قانون مطبوعات در شرايط فعلي ما را به مردم‌سالاري واقعي ديني به شکل کامل نمي‌رساند رسالت مجلس دهم علاوه بر معيشت مردم و رفع تورم و گراني و مطالبات فوري مردم اصلاح اين قوانين در چارچوب مردم‌سالاري ديني است. همين برخوردي که با برادر شجاع و مدرس گونه‌مان آقاي دکتر علي مطهري صورت گرفت بايد جرم‌انگاري شود. زيرا براساس اصول 84 و 88 نماينده کاملا در اظهارنظر خويش آزاد است اما اگر عده‌اي به ايشان حمله کردند چگونه بايد توبيخ شوند متاسفانه قانون در اين مورد ساکت است.

نکته چهارم در مورد عملکرد دولت يازدهم است

هر چند در وضعيت مطلوبي از بسياري از جهات در شرايط کنوني نيستيم اما صدها بار خداوند را شاکريم که روش و منش و تفکر امثال احمدي‌نژادي مرد و ديگر بر نمي‌گردد. به همين خاطر با قاطعيت عرض مي‌کنم که به ميزاني که دولت يازدهم در مسير دولت دهم حرکت کند به راي مردم خيانت کرده است نمونه آن حذف نکردن يارانه ثروتمندان حداقل همان 10 ميليوني که وزير اقتصاد در مجلس گفت ما آنان را شناسايي کرده‌ايم و ما رسما به دولت پيشنهاد مکتوب داديم.

نکته پنجم:

دو موضوع سياست خارجي و روابط بين‌المللي و عرصه ديپلماسي است که انشاءالله به تفصيل در قطعنامه اين کنگره در محورهاي مشخص بيان خواهيم کرد. من همين جا سخنانم را به پايان مي‌برم و از صبر و متانت همه شما به ويژه آقاي دکتر عارف متشکرم.

والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

محمدرضا عارف:

سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداريم

در ادامه رئيس بنياد اميد ايرانيان نيز با تبريک به مناسبت ولادت امام حسن عسگري و سي و هفتمين سالروز انقلاب اسلامي گفت: در ابتداي سخنانم ياد و خاطره شهداي انقلاب را گرامي مي‌دارم و به روح امام‌خميني(ره) درود مي‌فرستم. محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه نگاه ما از ابتدا حمايت از دولت بوده و به عهد خود با دولت يازدهم پايبند هستيم، گفت: روند عملکرد دولت يازدهم را مثبت ارزيابي مي‌کنيم و در اين زمينه از دولت يازدهم بايد تشکر کرد چراکه با مشکلات زيادي رو به رو است و آنچه وظيفه اصلاحات است، حمايت از دولت براي تحقق شعارهاي طرح شده آن است تا بتواند به مسائل عموم مردم به خصوص مسائل اقتصادي جامعه، جامه عمل بپوشاند و لازمه اين مهم همبستگي است.

وي در ادامه ويژگي مهم انقلاب اسلامي را باور ما به بزرگ‌ترين انقلاب فرهنگي دانست وابراز داشت: ويژگي مهم انقلاب به باور ما، توجه بر ارزش‌هاي اسلامي است که از روز اول که کليد رسمي انقلاب در 15 خرداد 42 زده شد اين موضوع را در حرکات و رفتار امام‌خميني(ره) ديديم. توجه به نقش مردم و حضور آنها به عنوان صاحبان انقلاب موضوع مهمي است که اوج آن را در 12 بهمن ديديم که امام‌خميني(ره) به عنوان رهبر معنوي جامعه ما و تمام جوامع غيرمسلمان محسوب مي‌شد. ويژگي دوم نقش مردم در اين انقلاب است که در 12 بهمن در بهشت زهرا آن را ديديم و لمس کرديم که حضرت امام در ‌آنجا خود را نماينده مردم خواندند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: عظمت انقلاب ماست که نمود آن را در قانون اساسي مشاهده مي‌کنيم؛ ما اصول و احکام قانون اساسي را نتوانستيم اجرايي کنيم. هر مسوولي در نظام جمهوري اسلامي ايران به صورت مستقيم يا غيرمستقيم منتخب مردم است و اگر نهادي بخواهد از مردم جلو بيفتد، دِينش را نسبت به شهدا و انقلاب ادا نکرده، بنابراين مردم به عنوان يک اصل پذيرفته شده در دنيا محسوب مي‌شوند و اين نگاه را در نقش رهبري مردم مشاهده مي‌کنيم.

وي افزود: بعضي اصول قانون اساسي را نتوانسته‌ايم به خوبي اجرا و پياده کنيم؛ نقش مردم در تصميم‌سازي‌ها از همين فصول و اصول است و اگر کسي بخواهد با صفوف مردم مقابله کند، طبيعتا شکست خواهد خورد، لذا احزاب يکي از اصول پذيرفته شده در دنيايي است که مدعي دموکراسي است و بايد به نقش مردم در احزاب توجه ويژه‌اي شود به گونه‌اي که ساز و کارهاي حضور مردم در احزاب را متاسفانه هم اکنون در اختيار نداريم و تفکر، تفکر از بالا به پايين است که اين يک مشکل جدي و اساسي است و بايد تفکر از پايين به بالا باشد.

محمدرضا عارف با اشاره به تقويت تحزب، بيان کرد: آنچه که بايد در دستور کار قرار گيرد، تقويت تحزب است و مهمترين وظيفه احزاب به استناد قانون اساسي و به استناد دنياي مردم‌سالار، مشارکت مردم در تمامي صحنه‌هاست، به نوعي که سرمايه ما و احزاب، مردم هستند.

وي ادامه داد: ما سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداريم که بخشي از اين مشکل به دليل تنگ نظري و بخش ديگر به دليل عدم سازوکار اجرايي مناسب و تفکر از بالا به پايين است و اگر حزب شکل بگيرد راهي جز رشد از پايين به بالا نداريم؛ بايد همه تشکل‌ها تقويت نظام تحزب در کشور را در چارچوب قانون اساسي مورد تأکيد قرار دهند.

عارف با بيان اينکه بايد اختلاف سليقه در جناح‌ها را بپذيريم، ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب بايد به موضوع کادرسازي توجه ويژه داشته باشند؛ فعاليت سياسي رويکرد مهم يک حزب است، اما فعاليت سياسي وسيله‌اي براي رسيدن به اهداف است. در راستاي وظيفه احزاب، کادرسازي مهمترين موضوع است و احزاب بايد آموزش را در دستور کار خود قرار دهند و براي جذب نيرو برنامه‌ريزي کنند؛ شکاف عميقي از گسست نسل بين نسل اول و سوم احساس مي‌شود و وظيفه احزاب کم کردن اين شکاف است.

وي ادامه داد: امروز متاسفانه با دسترس بودن فضاي مجازي، نمودي از کم و کاستي‌هاي دهه 50 در جامعه ملموس است و اين يعني اينکه در اين خصوص و در موضوع جوانان متاسفانه کم‌کاري کرده‌ايم که بايد ريشه‌هاي آن را در گذشته جستجو کنيم که بداخلاقي‌هايي صورت گرفت که با هيچ معيار انساني و ارزشي سازگاري ندارد و کساني که اين مشکلات را به وجود آوردند، در آينده ضربه آن را خواهند خورد.

عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان کرد: کساني که براي آنها در سال‌هاي گذشته جايگاهي به مانند پيامبران الهي درست شده بود امروز مي‌بينيم که به چه حال و روزي افتاده‌اند لذا خلا موجود بين احزاب از مهمترين مسائل در اين بين است که بايد به اسناد بالادستي رجوع کرد و بايد بگوييم که آيا نبايد احزاب در اين بين وجود و شرکت داشته باشند؟ به عبارتي آنچه که امروز براي فعاليت سال آينده نياز داريم يک فعاليت جبهه‌اي تمام عيار است و نمي‌توانيم گزينشي عمل کنيم و رويکرد جبهه اصلاحات بايد همگرايي و هم‌افزايي باشد.

عارف با بيان اين‌که شرايط به گونه‌اي نيست که يک حزب به نتيجه برسد، تأکيد کرد: ما هيچ راهي جز حرکت جبهه‌اي نداريم و براي پروژه کوتاه مدت سال آينده بايد جبهه‌اي حرکت کنيم. در جبهه اصلاحات بايد همه احزاب را در نظر بگيريم و نبايد گزينشي عمل کنيم. ما بايد همه احزاب را در جايگاه حقوقي خودشان بشناسيم. مهمترين وظيفه جبهه ما تقويت احزاب و تشکل‌هاست و نگاه حذفي يا کاهش قدرت در مشي اصلاح‌طلبي نمي‌گنجد. وي اضافه کرد: نبايد از الان بحث ليست جداگانه را مطرح کنيم. بلکه بايد با اجماع کامل حرکت کنيم و راهي جز همراهي و همدلي نداريم. بايد براي يک بار هم که شده از خودخواهي عبور کنيم و سهم‌خواهي را کنار بگذاريم. چرا که نتيجه سهم‌خواهي‌ها را پيش از اين ديده‌ايم و همه مشکلات و دعواها از سهم‌خواهي آغاز مي‌شود و سهم‌خواهي سرمنشا اختلاف مي‌شود.

وي با اشاره به در پيش بودن انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: مهمترين مسئله براي ما انتخابات مجلس است، چرا که نتيجه انتخابات 94 در انتخابات 96 نيز اثرگذار است پس راهي جز همدلي و همراهي نداريم. من از آقاي کواکبيان که گفتند اگر به هدفشان در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نرسند، ليست جداگانه‌اي مي‌دهند خواهش مي‌کنم اين مسئله را ديگر مطرح نکنند چرا که بحث اصلي ما اجماع است و ما بايد اجماع را دنبال کنيم. آنچه بايد دنبال شود پيروزي تفکر اصلاح‌طلبي است و نه افراد خاص و نبايد ما به دنبال سهم‌خواهي باشيم.

عارف با بيان اينکه انتخابات آتي، فرصتي براي احزاب و تقويت تشکل‌هاي مدني است، يادآور شد: نبايد به دنبال اين باشيم که نقش ما چه بود يا ما چه کرديم. خوشبختانه سرمايه اجتماعي خوبي پس از انتخابات سال 92 شکل گرفته و وظيفه ما حفظ اين سرمايه و ارتقاي آن است. ما بايد به دنبال آن باشيم تا آن 27درصدي هم که در انتخابات قبل پاي صندوق‌ها نيامدند، به اين انتخابات بيايند.

عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه نگاه ما اين است که مردم بايد در تمامي عرصه‌ها نقش و حضور داشته باشند، اظهار داشت: البته اختلاف سليقه مي‌تواند يک ارزش براي کشور باشد و ما هم صفر و يکي نسبت به اين مسئله برخورد نمي‌کنيم، چرا که معتقديم اعداد زيادي ميان صفر و يک وجود دارد و اين اختلاف سلايق مي‌تواند فرصت باشد. البته يک شرط هم وجود دارد و آن اثبات برادري‌مان است و بايد هدفمان انقلاب اسلامي و تحقق آرمان‌هاي انقلاب باشد.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينکه وظيفه ما تلاش براي همگرايي کامل است و نه همگرايي حداکثري، عنوان کرد: اگر ما خلاف اين مسئله عمل کرديم بايد به اصلاح‌طلبي‌مان شک کنيم. يا نبايد شعار اصلاح‌طلبي بدهيم يا اگر هم داديم بايد اجماع کامل را در دستور کار خويش داشته باشيم و با يک ليست در کشور حاضر شويم.

عارف در پايان خاطرنشان کرد: البته من اين مسئله را هم به طرف مقابل گفته‌ام و چه خوب است که مردم در هنگام انتخابات با دو ليست روبرو باشند، هرچند که من بحث ائتلاف نسبي را هم مطرح کرده‌ام و آقاي دکتر مطهري نيز در سخنانش بيان کردند و چه خوب است مجلسي داشته باشيم که 40نفر از آنان مورد اجماع و قبول دو جناح باشند.

وي افزود: مهمترين مسأله امروز براي ما انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي و خبرگان است که نتيجه آن در انتخابات‌هاي 96، 98 و 1400 قطعاً تأثيرگذار خواهد بود. ما بايد بپذيريم که پيام انسجام و اجماع کامل اصلاح‌طلبان باعث پيروزي تفکر اصلاحات خواهد شد.گفتني است محمدرضا عارف در حاشيه کنگره مردم‌سالاري در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره ديدارش با نايب رئيس مجلس آلمان، گفت: اين ديدار به درخواست رسمي مجلس آلمان صورت گرفته و ما با وزارت امور خارجه هماهنگ کرديم.

وي با بيان اين‌که اين ديدار، ديدار بسيار خوبي بود و خانم نايب رئيس آلمان هيچ دخالتي در امور ايران نداشته است، گفت: ايشان به عنوان مهمان حرفشان را زده‌اند و ما نيز پاسخ داده‌ايم، ولي متأسفانه بدون اين‌که به اين پاسخ توجه شود صحبت‌هاي ايشان را مطرح کردند که نهايت بي‌تقوايي است.وي همچنين در پاسخ به خبرنگاري درباره پياده‌روي محمد جواد ظريف و جان کري، وزير امور خارجه ايران و همتاي آمريکايي‌اش گفت: برخي يک موضوع خيلي جزئي را مطرح مي‌کنند تا مسأله اصلي ما که پيروزي و موفقيت در مذاکره با گروه 1+5 است تحت‌الشعاع قرار بگيرد.وي درباره پياده‌روي ظريف با کري و اينکه آيا ايشان نمي‌توانست در لواي اين قدم زدن مشکل نماينده ايران در سازمان ملل متحد را حل کند، اظهار کرد: آنچه که مهم است اين است که ما يک انسجام دروني داريم.

وي گفت: براي اين‌که در مذاکرات با دست برتر جلو برويم از همه خواهشمنديم که به حواشي نپردازند. چرا که اصل پيروزي ما در مذاکره خيلي مهم است.عارف همچنين درباره برنامه اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس آينده، ‌اظهار کرد: ما برنامه جدي داريم و اميدواريم اکثريت مجلس را به دست بياوريم.خبرنگاري پرسيد به نظر شما کانديداهاي اصلاح‌طلب و اصولگرا دقيقاً چگونه بايد با فتنه مرزبندي داشته باشند که عارف در اين باره گفت: ما همان نظر مقام معظم رهبري را قبول داريم و بايد دقيقاً طبق قانون عمل شود و با کسي که محکوم شده باشد بايد مرزبندي داشت ولي نبايد سليقه‌اي عمل شود.وي گفت: اين دقيقاً مثل اتهام ضد ولايت فقيه است که به اصلاح‌طلبان مي‌زدند حالا از اين عبور کرده‌اند و اتهام فتنه مي‌زنند. خواهش مي‌کنيم از اين چما‌ق‌هايي که معيار ندارد استفاده نشود.

همچنين در ادامه مراسم اقبال محمدي عضو هيات رئيسه سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري نيز، دهه فجر را به همه ميهمانان تبريک گفته و از آنها به خاطر قبول دعوت و حضور در مراسم تشکر کرده و از هيات اجرايي و برگزارکنندگان مراسم نيز تشکر ويژه به عمل آورد.اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به آزادسازي کوباني از اشغال نيروهاي داعش گفت: کوباني را يقين و اراده آزاد کرد و جا دارد اين جا بر تمامي شهداي آزادسازي کوباني، اعم از شهداي کرد و غيرکرد که به نام انسانيت و مبارزه با داعشيان جان فدا کرده‌اند درود بفرستيم.در پايان مراسم صبح سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري نيز از سايت خبري حزب مردم‌سالاري با عنوان «حسنا» توسط مهندس زرين رونمايي شد.

گفتني است دبير کل حزب اراده ملت نيز با ارسال پيامي برگزاري کنگره جديد حزب مردم‌سالاري را تبريک گفت.متن پيام احمد حکيمي‌پور به دبيرکل حزب مردم‌سالاري به اين شرح است:

جناب آقاي دکتر مصطفي کواکبيان برگزاري سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري را خدمت جنابعالي، شوراي مرکزي، ‌مسوولين و اعضا پرتلاش و زحمتکش آن حزب تبريک عرض مي‌کنم.برگزاري کنگره‌هاي منظم يکي از نشانه‌هاي استمرار توام با پايداري و پويايي يک حزب و سازمان سياسي مي‌باشد که حزب مردم‌سالاري از بدو تاسيس تاکنون به درستي از عهده اين مهم بر آمده است.اينجانب از طرف خويش و نيز به نمايندگي از اعضاي حزب اراده ملت ايران ضمن ابراز خرسندي از برگزاري کنگره جديد آن حزب از درگاه خداوند متعال توفيق بيش از پيش شما را در تحقق اهداف و برنامه‌هايتان خواستارم.

جزئيات نشست بعدازظهر

در ادامه برنامه بعد ازظهر پنجشنبه هيات مديره کميته انتخابات به رياست آقاي ابوالقاسم کواکبيان آغاز بکار کرد و سپس فرايند راي‌گيري شوراي مرکزي و بازرسين حزب انجام گرفت.پس از راي‌گيري بين اعضا حزب که با حضور نماينده محترم وزارت کشور صورت گرفت سپس رئوس مواد قطعنامه، اصلاح ماده 17 اساسنامه به تصويب اعضا رسيد.

در ادامه هيات رئيسه به رياست دبيرکل محترم حزب و آقايان آرش حبيبي و ميرزا‌بابا مطهري‌نژاد تشکيل يافت و در ابتدا آقاي ميرزا بابا مطهري‌نژاد که نمايند‌ه حزب در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هستند گزارشي از عملکرد خود را ارائه دادند.

گزارش رئيس ستاد اجرايي کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري

بنويسيد به ديوار سکوت

عشق سرمايه هر انسان است

بنشانيد به لب حرف قشنگ

حرف بد وسوسه شيطان است

و بدانيد که فردا دير است

و اگر قصه بيايد امروز تا هميشه دلتان درگير است

پس بسازيد رهي را که کنون

تا ابد سوي صداقت برود

و بکاريد به هر خانه گلي

که فقط بوي محبت بدهد

رئيس ستاد اجرايي کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري‌ ميرزا‌بابا مطهري‌نژاد گفت:در آستانه دهه فجر، سي‌وششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با ياد امام امت رهبر کبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و شهداي گرانقدر اين انقلاب از آغاز تاکنون و با عرض تبريک اين ايام فرخنده، خيرمقدم عرض مي‌کنم به شما عزيزان، مهمانان عزيز، شخصيت‌هاي فرهيخته که با احساس ايفاي مسووليت اجتماعي و بينش و بصيرت سياسي و رحمت و محبت فرهنگي و اعتقادي دعوت دبيرکل محترم و ستاد برگزاري کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري را پذيرفته و شرف حضور داريد. همچنين عرض خوش‌آمد صميمانه دارم به اعضاي محترم حزب مردم‌سالاري از سراسر کشور، اعضاي شوراي مرکزي، کميته سياسي، کميته داوري، اعضاي شاخه‌ها و کميته‌هاي حزبي، دبيران دفاتر استاني و شهرستاني حزب و اعضاي منتخب شعب و دفاتر حزبي سراسر کشور.

وي در ادامه گفت:کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري را خوشبختانه در فضايي متفاوت و شرايطي سبزتر از هر زمان، برگزار مي‌‌کنيم که حقانيت فريادهاي سال‌هاي 84 تا 92 اصلاح‌طلبان و علاقمندان به نظام و انقلاب اسلامي و راه امام آشکار شده و موريانه‌هاي فساد در معرض انهدام قرار گرفته‌اند و امروز زبان حال اکثريت جامعه در مورد سال‌هاي غمبار حکمراني دولت‌هاي نهم و دهم اين است:

هر دم دردي از پي دردي اي سال

با اين تن ناتوان چه کردي اي سال

رفتي و گذشتن تو يک عمر گذشت

صد سال سياه، برنگردي اي سال

وي افزود:و اميدواريم اراده مبارزه با فساد، تفکر نهادسازي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي را به يک ضرورت تبديل نموده و راه را براي ايفاي نقش واقعي احزاب هموار کند.

گرچه در حوزه فعاليت احزاب، همچنان اتفاق قابل ذکري نيفتاده، اما توسعه عقل‌گرايي، مصلحت‌انديشي و تضعيف جزم‌گرايي و جزميت بارقه‌اي از اميد در دل‌ها ايجاد نموده است که اتفاقات مهمي چون مواجهه منطقي با بحران هويت، بحران مشروعيت، بحران نفوذ، بحران مشارکت و يگانگي و بحران توزيع قدرت را نويد مي‌دهد.استواري يک نظام سياسي در يک جامعه به توانايي احزاب سياسي آن جامعه بستگي دارد و يک حزب در صورتي توانمند است که از پشتيباني نهادمند مردم برخوردار باشد. توانمندي نهادمند يکباره به وجود نمي‌آيد، بايد به صحنه آمد و ايستاد و اجتماع سياسي به وجود آورد. نشستن و منتظر شرايط آرماني بودن روش فرهيختگان نيست.

مطهري نژاد در پايان گزارش کوتاهي از شکل‌گيري و برگزاري کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري را ارائه کرد:

کميته سياسي حزب در جلسات سه ماهه اول سال 1393، مباحث مربوط به کنگره سيزدهم را بررسي و تصويب کرد.گزارش کميته سياسي در اردوي تابستاني حزب که در 14 شهريور 93 در شهرستان ماسال استان گيلان برگزار شد، طرح و پيشنهاد تاريخ 9 بهمن براي برگزاري کنگره سيزدهم تصويب و در همين جلسه اينجانب به عنوان رئيس ستاد اجرايي کنگره سيزدهم انتخاب و با حکم دبيرکل فعاليت‌هاي اجرايي کنگره را با تشکيل واحدهاي اجرايي آغاز کرديم.

-‌ شعار کنگره سيزدهم، در نشست‌هاي آذر و دي ماه کميته سياسي مورد بحث قرار گرفت و در اردوي فصلي حزب در قم، طرح و با اصلاحاتي به تصويب رسيد: اصلاحات لازمه اعتدال.

-‌ ستاد اجرايي کنگره از آذر ماه 93 با تشکيل واحدهاي مختلف به شرح زير و تبيين وظايف و استقرار در دفتر مرکزي حزب مردم‌سالاري برنامه‌هاي امروز را تدارک ديده است.

-‌ دبير اجرايي، جناب آقاي محمدرضا حقي.

-‌ واحد هماهنگي اداري و ارتباطات خبري با رياست جناب آقاي سيدمجيد حسيني.

-‌ واحد انتشارات و پيگيري رئوس قطعنامه با رياست جناب آقاي حميدرضا شکوهي.

-‌ واحد تشکيلات با رياست جناب آقاي سيدجلال افتخاريان و جانشيني سرکار خانم اسلامي.

-‌ واحد روابط عمومي با رياست سرکار خانم جهازيان.

-‌ واحد سمعي و بصري با رياست جناب آقاي وحيد حقي.

-‌ واحد تدارکات، امور مالي و پشتيباني با رياست جناب آقاي حسين يزدي.

-‌ واحد حقوقي با رياست جناب آقاي دکتر کاظمي.

-‌ واحد تشريفات با رياست جناب آقاي رفيعي.

بدينوسيله از مسوولان و همکاران محترم واحدهاي دهگانه فوق‌الذکر و دبيران محترم حزب در استان‌ها و شهرستانها و کميته‌هاي حزب و اعضاي محترم شوراي مرکزي، هيات داوري، بازرسان محترم تقدير و تشکر نموده و به استحضار مي‌رساند که: اين کنگره در مراسم افتتاحيه شنونده سخنراني تعدادي از شخصيت‌هاي علمي، سياسي و مذهبي و سخنراني دبيرکل محترم جناب آقاي دکتر مصطفي کواکبيان خواهد بود، سپس مراسم معرفي پايگاه اطلاع‌رساني و خبرگزاري «حسنا»، برگزار خواهد شد. بعد از مراسم افتتاحيه و نماز و نهار با حضور مهمانان و مدعيون محترم، 5 دستور اصلي و جانبي در دستور کار قرار دارد:

-‌ اصلاح‌ يکي از مواد اساسنامه.

-‌ انتخابات براي تعيين اعضاي جديد شوراي مرکزي و هيات داوري.

-‌ تريبون آزاد و سخنراني تعدادي از اعضاي شوراي مرکزي، کميته سياسي، دبيران استاني.

-‌ تصويب محورهاي قطعنامه کنگره.

-‌ بحث و بررسي در مورد سياست‌هاي حزب در مورد انتخابات مجلس دهم.

گروهي زندگي را خواب کردند

بناي کفر و دين را باب کردند

خدا را شکر گر راندند از خويش

به سوي عاشقي پرتاب کردند

در ادامه اين برنامه مهندس آرش حبيبي مسوول کميته انتخابات حزب مردم‌سالاري با ارائه گزارشي از فعال شدن کميته‌هاي انتخابات در دو استان خبر داد و گفت: تلاش مي‌کنيم کميته‌هاي انتخابات را تا پايان سال در تمامي استان‌ها فعال کنيم.

در ادامه برنامه بيانيه سازمان جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري توسط يکي از اعضاي هيات رئيسه اين سازمان قرائت شد. متن کامل اين بيانيه به شرح ذيل است:

نقش‌آفريني نهادهاي اجتماعي با گسترش ابزارهاي جامعه مدني و تغيير رويکردها در اداره جوامع بشري، مسووليت زمامداران و حاکمان را بسيار پررنگ‌تر از گذشته کرده است. امروزه سياست‌هاي اتخاذ شده توسط اهالي قدرت در جنبه‌هاي مختلف زندگي آحاد ملت مشهود است. از اين‌رو سياستگذاري‌هاي دولتمردان در زمينه جوانان که به عنوان نيروي محرکه کشور هستند از اهميت دوچنداني برخوردار است.

در جامعه‌اي که در سال‌هايي نه‌چندان دور غيرت، توان و تخصص جوانانش جهانيان را مبهوت کرد، متاسفانه اما امروزه جوانان مورد بي‌مهري همان جوانان گذشته قرار گرفته‌اند.

آيا مسوولان ما فراموش کرده‌اند اگر نقش‌‌آفريني جوانان در سه سنگر دانشگاه، مساجد و حوزه‌هاي علميه نبود نهضت عظيم روح‌الله کبير به ثمر نمي‌نشست؟

آيا مسوولان ما فراموش کرده‌اند که اگر غيرت و مجاهدت جوانان همين مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس که بيش از دو‌سوم رزمندگان را تشکيل مي‌دادند؛ نبود، امروز کشور و انقلاب به اين توفيقات نمي‌رسيد؟

آيا مسوولان ما فراموش کرد‌ه‌اند نخست‌وزير دوران دفاع مقدس و مورد حمايت حضرت امام(ره) فقط 31 سال داشت و کشور را در شرايط جنگي اداره مي‌کرد؟

آيا فراموش کرده‌اند شهيد تندگويان در سن 28 سالگي عهده‌دار مسووليت وزارت نفت و ايفاي نقش به بهترين وجه ممکن تا مرز اسارت و شهادت بود؟

جناب آقاي رئيس‌جمهور

به نظر مي‌رسد دولت شما با غفلت از توان و نيروي جواني در سطوح مختلف اداره کشور با مشکلات فراواني روبرو خواهد شد، داشتن کابينه‌اي با ميانگين سني 60 سال و عدم استفاده از جوانان در سطوح مياني مديريت خطري است که آينده مديريتي کشور را تهديد مي‌کند.

سازمان جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري نسبت به بي‌توجهي دولت محترم به نيروي جوان کشور هشدار داده و از دولتمردان مي‌خواهد با ميدان دادن به نيروهاي جوان و بهره‌مند کردن آنها از مشورت‌هاي افراد باتجربه از اين ظرفيت بالا نهايت استفاده را داشته باشند و در اين زمينه نيز سازمان جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري منطبق بر سياست‌هاي کلان حزب و ديدگاه‌هاي دبيرکل محترم به دنبال تشکيل مجلسي با حداقل 30 درصد از جوانان است. به اين صورت که حداقل 30 درصد از نمايندگان مجلس آينده را افراد 30 الي 40 سال تشکيل دهد. با توجه به اينکه نيل به اهداف بلندمدت اصلاح‌گرايانه جوانان نيازمند تشکيلاتي منسجم و با قاعده‌اي مشخص و اصولي است و به همين خاطر دو شاخه جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري درهم ادغام شده و سازمان جوانان و دانشجويان حزب را شکل دادند. اعضاي اين سازمان معتقدند کميته جوانان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بايد شکل بگيرد و شايسته است با برنامه‌ريزي و پايه‌ريزي يک نهاد دموکراتيک در قالب همان کميته زيرمجموعه شوراي هماهنگي اصلاحات منشا خير و برکت براي بدنه اصلاحات و به تبع آن مردم عزيز کشورمان باشد.

پس از قرائت بيانيه سازمان جوانان تعدادي از دبيران شاخه‌ها و دبيران استاني و شهرستاني در رابطه با مسائل مختلف حزب نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

در پايان مراسم پس از مشخص شدن اعضا شوراي مرکزي با راي گيري بين اعضا آقاي دکتر مصطفي کواکبيان مجددا بعنوان دبيرکل حزب مردم‌سالاري انتخاب شدند.

گروه سياسي-علامه عزيزي: سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگي آدينه با شعار «اصلاحات لازمه اعتدال» برگزار شد. در اين همايش آيت‌الله موسوي‌تبريزي دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي‌لاري عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمين رهامي رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، حجت‌الاسلام والمسلمين منتجب‌نيا قائم مقام حزب اعتمادملي،‌ علي مطهري نماينده مجلس شوراي اسلامي، دکتر مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري و محمدرضا عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت سخنراني کردند.گفتني است رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس دولت اصلاحات نيز به سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري پيام ارسال کردند که در ابتداي مراسم پيام آنها قرائت شد.همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين قدرت‌الله عليخاني مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجيد نصيرپور معاونت نظارت بر قوانين معاونت پارلماني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين آگاه مشاور و مسوول هماهنگي امور ايثارگران نهاد رياست جمهوري‌، عليرضا محجوب دبيرکل خانه کارگر و نماينده مردم تهران در مجلس، حسين کمالي دبيرکل حزب اسلامي کار، راه‌چمني دبيرکل حزب اتحاد و همکاري ملي، پيرموذن نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي، خون چمن رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، محمد سالاري رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران، پروفسور سيد‌حسن امين، الياس حضرتي مديرمسوول روزنامه اعتماد، صادق نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي، رمضانعلي سلطاني نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، محمد سلامتي فعال سياسي اصلاح‌طلب، دکتر صابري عضو شوراي شهر تهران، علي محمد غريباني دبير کل انجمن اسلامي مهندسان ايران، تقي‌زاده نماينده سابق مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي، رحمانقلي قليزاده نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي، نمازي قائم مقام انجمن نمايندگان ادوار مجلس، ترابي نماينده سابق شهرکرد در مجلس شوراي اسلامي، رحمت‌الله خسروي عضو سابق شوراي شهر تهران‌، اعضاي شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري، دبيران استاني و شهرستاني حزب مردم‌سالاري و دبيران و اعضاي شاخه‌هاي حزب مردم‌سالاري و تني چند از شخصيت‌هاي سياسي،اجتماعي و فرهنگي حضور داشتند.از نکات قابل توجه در اين مراسم حضور شخصيت‌هاي تاثيرگذار و شاخص جريان اصلاحات بود.لازم بذکر است در اين مراسم يکي از گروه‌هاي تواشيح تهران به اجراي چند برنامه به زبان‌هاي انگليسي، فرانسوي، عربي و فارسي پرداخت؛ همچنين کليپ حزب مردم‌سالاري که خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي اين حزب از ابتدا تا به حال بود نيز در خلال مراسم پخش شد. در ابتداي مراسم ساعت 9:30 پس از قرائت آياتي چند از کلام‌الله مجيد اعضاي هيات رئيسه حزب آقايان محسني‌بندپي، محمدحسين روانبخش، اقبال محمدي و حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي و خانم فهيمه جهازيان در جايگاه هيات رئيسه مستقر شدند و مراسم راس ساعت اعلام شده با صحبت‌هاي رياست هيات رئيسه آغاز شد.

رئيس هيات رئيسه سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري:

حزب مردم‌سالاري

از پيش‌قراولان جبهه اصلاحات است

در ابتداي مراسم رئيس هيأت رئيسه حزب مردم‌سالاري با بيان اينکه حزب متبوعش از پيش قراولان اصلاحات بوده است، گفت: ما در اجلاسيه بهمن ماه 91 جرقه حضور مردم در انتخابات 92 را زديم. انوشيروان محسني‌بندپي رئيس هيأت رئيسه حزب مردم‌سالاري در سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري که صبح روز پنجشنبه در مجتمع آدينه برگزار شد ضمن گراميداشت ايام‌الله دهه فجر اظهار داشت: حزب مردم‌سالاري سيزدهمين کنگره خود را امروز با شعار اصلاحات لازمه اعتدال برگزار مي‌کند و از اين رو با برنامه‌هاي مدون و مشخصي پيش قراول اصلاحات است.

محسني‌بندپي با اشاره به کنگره حزب مردم‌سالاري در بهمن ماه سال 91 يادآور شد: ما در آن کنگره فضا را براي شرکت مردم در انتخابات رياست جمهوري 92 ايجاد کرديم و جرقه حضور مردم زده شد.

اين فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: ما از شرايط بي‌انضباطي مالي عبور کرديم و با خردورزي، انديشه، اعتدال و تدبير توانستيم شرايطي را فراهم کنيم که به توسعه امنيت پايدار در فضاي اقتصادي و نشاط و آرامش سياسي برسيم و شاهد تکامل آن باشيم.

وي به رشد مثبت اقتصادي علي‌رغم کاهش شديد قيمت نفت اشاره کرد و گفت: ما با اين وجود به برابري واردات و صادرات غيرنفتي رسيده‌ايم که اين از مؤلفه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود.

محسني‌بندپي در پايان با اشاره به اينکه ما در آذر 93 شاهد حضور همه جريانات سياسي بوديم اظهار اميدواري کرد که براي انتخابات مجلس دهم نيز شاهد حضور حداکثري مردم و همدلي و وفاق بين آنها باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي:

پيروزي خط‌مشي اصلا‌ح‌طلبي، شکست استراتژي براندازي معاندان نظام است

در ادامه اين برنامه حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي عضو هيات رئيسه حزب مردم‌سالاري گفت: زمان به سرعت مي‌گذرد… لکن خوب و بد، زشت و زيباي حوادث و مصائب در تاريخ و حافظه مردم مي‌ماند. دو سال قبل 5 بهمن 91 در همين مکان بود که جناب روحاني سخنراني فرمودند و تلويحا اعلام کانديداتوري کردند. به هر جهت پس از فراز و فرودها و شدائد وارده بر مردم و علي‌رغم خواست و نيت بدخواهان انتخاب رئيس‌جمهور با استقبال مردم از مبارزه قانوني مسالمت‌آميز براي تغيير جناح‌هاي حاکميت و باز شدن جو سياسي جامعه، عملا به نفي و طرد براندازي انجاميد.

اين فعال اصلاح‌طلب در ادامه گفت:به همين دليل گروه‌هاي مخالف و معاند ضد انقلاب و ضدجمهوري اسلامي که در سايه حمايت بيگانگان و همکاري دشمنان فعاليت مي‌کنند، هر زمان که اصلاح‌طلبان با استقبال همگاني مردم روبرو مي‌شوند با بدترين شکل و زشت‌ترين کلمات به آنان حمله مي‌کنند. آنها خوب مي‌دانند که پيروزي خط‌مشي اصلا‌ح‌طلبي شکست استراتژي براندازي آنان است و لذا در جهت تخريب و تضعيف احزاب و افراد صاحب نفوذ اصلاح‌طلب مي‌باشند آنان تثبيت قانون اساسي و پايداري نظام جمهوري اسلامي در سايه آرامش و حاکميت ملت را به نفع مصالح و برنامه‌هاي خود نمي‌بينند به همين دليل عميقا طرفدار نابساماني و ناپايداري‌اند و با تشديد بحران‌هاي داخلي و نارضايتي‌هاي عمومي به خيال خام خود در جهت ساقط کردن جمهوري اسلامي و يا به صورت تضعيف شده و انحراف يافته درآيد و احيانا زمينه لازم براي يک کودتاي خزنده و يا ديکتاتوري فراهم آيد در نظر اين سياست بازان و ابرقدرت‌ها باز شدن جو سياسي و فعاليت احزاب قانوني سد راه محسوب مي‌گردد و بايد حذف يا بي‌اثر گردند. بنابراين بر تمامي افراد و احزاب و گروه‌هاي علاقمند به ايران و اسلام واجب است با مودت و محبت و همدلي و با التزام به قانون اساسي در جهت توسعه فرهنگي و اقتصادي و سياسي جامعه بکوشند تا لباس عزت بپوشند.

پيام آيت‌الله ‌هاشمي به کنگره حزب مردم‌سالاري:

تعدد احزاب، فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌کند

در ادامه برنامه پيام رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري توسط حجت‌الاسلام والمسلمين عليخاني مشاور آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني قرائت شد.

در اين پيام آمده است: تعدد احزاب که در قانون اساسي جمهوري اسلامي اصول و بندهاي متعددي را به خود اختصاص داده بن‌بست‌هاي موجود در حکومت‌هاي متعصب را مي‌شکند و فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌نمايد.

پيام آيت‌الله اکبر ‌هاشمي‌رفسنجاني به شرح زير است:

وجود احزاب متعهد در هر جامعه‌اي به تبع خويش افکار و انديشه‌هاي متعددي را خلق مي‌نمايد و تفکرات متنوع را در چارچوب قوانين عام شکل و سازمان مي‌دهد و صاحبان آن تفکرات و احزاب در تضارب آرا و گفت و گوهاي سياسي و فرهنگي به جامعيتي مي‌رسند که مي‌تواند نقشه راه مردم و مسوولان يک جامعه به سوي پيشرفت‌هاي همه جانبه و عاقبت‌ به خيري در دنيا و آخرت شود.

تعدد احزاب که در قانون اساسي جمهوري اسلامي اصول و بندهاي متعددي را به خود اختصاص داده بن‌بست‌هاي موجود در حکومت‌هاي متعصب را مي‌شکند و فضا را براي مردم‌سالاري ديني باز مي‌نمايد و در اين مسير آنچه عايد جامعه و جوانان مي‌گردد، پايداري، پيروزي، پويايي، نشاط و سرزندگي سياسي است و مي‌بينيم که در جامعه اسلامي ايران احزاب موجود با همه محدوديت‌هايي که دارند چگونه از ذات اسلامي نظام که همانا «يستمعون القول و يتبعون احسنه» است دفاع مي‌کند و نمي‌گذارند تک صدايي مردم و جامعه را نااميد و مايوس نمايد.

با تشکر از زحمات همه کساني که در جهت نهادينه کردن تحزب در کشور تلاش مي‌نمايند برگزاري کنگره حزب مردم‌سالاري را نيز در جهت نکات مثبت و منفي و تقويت فرهنگ احترام به آرا و نظرات ديگران مي‌خواهم و اميدوارم نتايج اين کنگره فراتر از حزب به جوانان و جامعه هم برسد که تاکيد اسلام عزيز است در «انا خلقناکم من ذکر و انثي و جعلناکم شعوبا و قبايل لتعارفوا».

پيام سيدمحمد خاتمي به کنگره حزب مردم‌سالاري:

مردم‌سالاري مقتضاي زندگي مطلوب

در روزگار ماست

همچنين پيام رئيس دولت اصلاحات به سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري نيز توسط حجت‌الاسلام والمسلمين حسين قيومي از اعضاي هيات رئيسه کنگره قرائت شد.در اين پيام آمده است: حزب مردم‌سالاري به نوبه خود تلاش کرده است علي‌رغم پاره‌اي محدوديت‌ها و همه فراز و نشيب‌ها نشاط را به عرصه حيات اجتماعي و فعاليت‌هاي سياسي بياورد و از مردم‌سالاري سازگار با دين که حاصل ارجمند انقلاب اسلامي است دفاع کند. متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي به شرح زير است:

مردم‌سالاري مقتضي زندگي مطلوب در روزگار ماست و مردم‌سالاري سازگار با دين، حاصل انقلاب کبير اسلامي است و سياست ديني، انقلابي و ملي همه ما دفاع از نظامي است که متعلق به همگان و متکي بر راي مردم و مدافع آزادي، عدالت و اخلاق است. در جمهوري اسلامي حضور همه مردم در تمامي عرصه‌ها به رسميت شناخته شده است و لازمه آن حضور فعال، آزاد و امن همه تشکل‌ها و احزاب و گروه‌هايي است که در عين پايبندي به اصالت‌ها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، مدافع حقوق مسلم مردم و ناظر بر رفتار و سلوک مسوولان و منتقد منصف سياست‌ها و رويه‌ها و پاسدار مصالح ملي و حقوق اساسي جامعه هستند.

حزب محترم مردم‌سالاري به نوبه خود تلاش کرده است عليرغم پاره‌اي محدوديت‌ها و همه فراز و نشيب‌ها نشاط را به عرصه حيات اجتماعي و فعاليت‌هاي سياسي بياورد و از مردم‌سالاري سازگار با دين که حاصل ارجمند انقلاب اسلامي است دفاع کند.

ضمن اداي احترام به همه تشکل‌ها و احزاب و گروه‌هايي که از ارزش‌هاي اصيل اسلامي و روش‌هاي مردم‌سالارانه دفاع کرده و مي‌کنند؛ براي همايش سراسري حزب مردم‌سالاري آرزوي موفقيت مي‌کنم.

اميدوارم اين نشست‌ها در جهت فراهم کردن زمينه همدلي بيشتر ميان جريان‌ها و گروه‌هايي باشد که در صداقت آن‌ها و نيز پايبنديشان به مصالح ملي و عزت ميهن و پيشرفت آن و سربلندي ملت ترديدي وجود ندارد.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي:

‌اصلاح‌طلبي دريافت درست اطلاعات و انتخاب گزينه درست است

دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم نيز در اين همايش با اشاره به اينکه در آستانه دهه فجر قرارداريم گفت: اين روزها مصادف با تشريف‌فرمايي امام راحل به تهران و تحصن علماي بزرگ قم است که مي‌توان در اين ميان به آيت‌الله بهشتي، شهيد مطهري، آيت‌الله طالقاني، دکتر سحابي و مرحوم مصدق اشاره کرد. بنده هم در آن روزها در خدمت اين عزيزان در دانشگاه تهران به تلمذ مي‌پرداختم و معتقدم براي گراميداشت ياد آنها بايد بزرگداشت‌هايي براي اين عزيزان گرفته شود.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي با اشاره به نقش جوانان گفت: در روزهاي انقلاب جوانان با صفاي نفس در مقابل شاه ايستادند و شهيد شدند، اما عده‌اي هم در آشوب‌هاي آن موقع تندروي‌هايي صورت دادند، کساني مانند مجاهدين خلق از اين تندروي‌ها استفاده و از احساس پاک جوانان در آن روزها سوء‌استفاده‌هايي کردند و بعضا اقدام به تحريک جوانان و مردم در خصوص فحشا و منکرات کردند. خيلي‌ها در چنين روزهايي در آن زمان تلاش مي‌کردند تا جوانان را به سمت تندروي سوق دهند و از احساسات آنها استفاده کنند. مرحوم طالقاني در آن زمان مي‌گفت که اسلحه ما حضور مردم و منطق است. اگر در هر موضوعي بتوانيم از احساسات مردم به خوبي استفاده کنيم و آن را در مسير اعتدال قرار دهيم مي‌توانيم پيشرفت ‌کنيم و اين راه را امام راحل نيز نشان داده است به گونه‌اي که عده‌اي در آن روزها با شعار «رهبران ما را مسلح کنيد» بنزين در آتش ريختند که آيت‌الله طالقاني به ميدان آمد و با آنها صحبت کرد و گفت که اين شعار امروز ما نيست.

وي در ادامه گفت: اگر در هر موقع و موضعي بتوانيم از جوانان و فطرت پاک آنها درست استفاده کنيم، مي‌توانيم پيشرفت کنيم که حضرت امام هم بر اين موضوع تاکيد داشت به گونه‌اي که در سال 92 خيلي از جوانان خوب کشورمان زماني که بنده در قم مايوس بودم و در تدارک مقدمات انتخابات رياست جمهوري بودم، به بنده گفتند در انتخابات شرکت مي‌کنيم و تحريم انتخابات را کنار گذاشتند چراکه راه سربلندي کشور شرکت حداکثري در انتخابات است.

دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در بيان مشي اصلاح‌طلبي خاطرنشان کرد: ما بايد هميشه حوادث را تحليل کنيم چون ممکن است خيلي از مواقع آن‌چه ما فکر مي‌کرده‌ايم پيش نيايد. در مشي اصلاح‌طلبي و در سياست انسان‌هاي متعدد هميشه اين‌طور نيست که بهترين نفر انتخاب شود، چون اصلاح‌طلبي با ايده‌آل‌طلبي متفاوت است و بايد موانع و مقتضيات را دانست و شرايط را درک کرد.

وي افزود: ‌اصلاح‌طلبي دريافت درست اطلاعات و انتخاب گزينه درست است کمااينکه اميرالمومنين يک لحظه از کارهاي خليفه دوم غافل نماند و در خطبه سوم نهج‌البلاغه آمده که حکومت به کسي رسيد که خطاهايش زياد بود اما پوزش‌هايش هم بيش از نود بار مشهود بود مانند مسائل حکومتي و مباحث قضا و قضاوت لذا بايد بگويم ايرادي ندارد که انسان با چنين آدمي کار کند و اصلاحات را به پيش برد، به عبارتي که يک انسان اصلاح‌طلب بايد زبان‌شناس و سياستمدار باشد و يک انسان انقلابي و اصلاح‌طلب بايد موقعيت‌شناس باشد و بين خوب و بد، و بد و بدتر را تشخيص دهد که مساله تزاحم اهم و مهم در فقه شيعه آمده است همچنين تفاوت افسد و فاسد هم در اين بين مورد اشاره است.

وي با اشاره به موضوع رد صلاحيت آيت‌الله ‌هاشمي در انتخابات اخير اظهار داشت: امر تشخيص بسيار مهم است و يکي از کارهاي احزاب همين تشخيص است و احزاب کارگاه تشخيص هستند لذا احزاب بايد تشخيص خوبي در مسائل اقتصادي، سياسي، حقوقي و مسائل ديگر را داشته باشند و بر مبناي اطلاعاتي که به دست مي‌آورند به مردم اطلاع‌رساني کنند وبگويند که مصلحت و صلاح در چيست به گونه‌اي که در انتخابات اخير آيت‌الله‌ هاشمي را رد صلاحيت کردند اما ايشان چيزي نگفتند و اظهار کردند که من از انقلاب قهر نمي‌کنم، اما چنان به خوبي مديريت کرد که شايد اگر کانديدا باقي مي‌ماند نمي‌توانست چنين مديريتي انجام دهد. يا آقاي خاتمي – که خدا حفظش کند – با دلسوزي و صبر بسيار زياد براي نظام زحمت کشيدند و مي‌دانند اگر نظام به هم بريزد چه خواهد شد. چون اين بزرگان مي‌دانند اگر نظام به هم بريزد به نفع هيچکس نيست.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي گفت: تدبير اين عزيزان قابل ذکر و ستايش است چراکه تدبير در عصبانيت راهي ندارد و در جايي مي‌توان تدبير کرد که اوضاع آرام باشد تا ديد باز و آسوده به ميدان بيايند و تدبير کنند و تدبير هيچ‌ وقت با عصبانيت و پرخاشگري معنا ندارد.

دادستان کل کشور در زمان حضرت امام (ره) با اشاره به روي کار آمدن دولت يازدهم تاکيد کرد: در جايي مي‌توان راه درست را انتخاب کرد که براساس اعتدال فکري حرکت کنيم. ممکن است خيلي‌ها امروز گلايه داشته باشند و بگويند رياست جمهوري آقاي روحاني ايده‌آل ما نيست ولي اگر بزرگاني ايشان را تأييد نمي‌کردند آيا به همين مقدار هم مي‌رسيديم يا ممکن بود رياست دست کساني بيفتد که امروز مي‌بينيد همان حرف‌هاي صهيونيست‌ها درباره مسائل هسته‌اي را مي‌زنند.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي گفت: آرامش و احترام امروز کشور ما و اين که مخالفان نمي‌توانند ما را متهم به طرفداري از تکفيري‌ها و داعش کنند به دليل همين تدبير صورت گرفته است. به همين دليل مي‌گويم ادامه اصلاحات جز از راه انتخابات پيش نخواهد رفت. البته به شرطي که منيت‌ها را کنار بگذاريم، با يکديگر مشورت کنيم و ببينيم صلاح در چيست.

وي با اشاره به نامه اخير مقام معظم رهبري به جوانان غربي گفت: در اين نامه رهبر معظم انقلاب با جوانان صحبت کردند. اين نامه فقط براي اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها نيست. بلکه همه ما و مسوولين بايد با جوانان صحبت کنيم بايد در دينداري به اصل دين توجه کرد و جوانان بايد درباره دين مطالعات زيادي داشته باشند تا خودشان اصل آن را درک کنند و نبايد به حرف من و عمل من نگاه کنند. اروپايي‌ها هم اگر به اين نکته توجه کنند دين اسلام حتماً پويايي خود را حفظ خواهد کرد.

آيت‌الله موسوي‌تبريزي در پايان با اشاره به در پيش رو بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: اميدوارم در انتخابات مجلس و خبرگان به شرط کنار گذاشتن منيت‌ها پيروز شويم.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوي‌لاري:

نمي‌خواهيم از زير چتر نظام بيرون برويم

همچنين در اين کنگره وزير کشور دولت اصلاحات با اشاره به شعار کنگره حزب مردم‌سالاري مبني بر «اصلاحات لازمه اعتدال» تصريح کرد: از اين شعار دو برداشت مي‌توان داشت؛ برداشت اول اين است که لازمه اعتدال اصلاحات است و برداشت دوم اين است که اعتدال لازمه اصلاحات است و البته شکل سومي هم وجود دارد و آن اين است که اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم يکديگرند.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوي‌لاري وزير کشور دولت اصلاحات با تبريک فرارسيدن ميلاد امام حسن عسگري(ع) و دهه فجرگفت: اميدوارم با حضور در مناسبت‌هاي مرتبط با دهه فجر از انديشه‌ها و راه و رسم حضرت امام (ره) پاسداري و اين شايستگي را پيدا کنيم که رهروان خوبي براي آن امام عزيز باشيم. موسوي‌لاري گفت: برگزاري اين کنگره مي‌تواند پيام‌هاي مختلفي داشته باشد؛ اولين پيام اين است که حرکت در مسير تحزب‌،حرکت در چارچوب تشکيلات قانوني و نهادهاي مدني بعنوان امري نهادينه شده در جمهوري اسلامي ايران است، با اينکه قانون اساسي به تحزب اهتمام داشته و راه را در جهت سامان‌يابي نهادهاي مدني باز کرده است، اما همواره اين موضوع، موضوعي بوده که نمي‌توانيم مدعي باشيم که خوب، صحيح و کامل نهادينه شده است.

وي با بيان اينکه نگاه به مقوله تحزب همواره با شک و ترديد همراه بوده است گفت: البته سير حرکت به گونه‌اي است که همه ‌آنها که با شک و ترديد به اين موضوع نگاه داشتند امروز مسير نسبت به قبل متفاوت شده و حتي کساني‌که تحزب را مثبت نمي‌دانستند و به آن ترديدآميز نگاه مي‌کردند، دريافته‌اند که تحزب مقوله‌اي مثبت است و کساني‌ که روزي فکر مي‌کردند براي وجيه‌المله بودن نبايد عضو حزبي بود، اين فکرها را کنار گذاشته‌اند و اصل پذيرش سلايق و تنوع افکار را به رسميت شناخته‌اند..

وزير کشور دولت اصلاحات با بيان اينکه به هر ترتيب در جمهوري اسلامي اصل وجود سلايق متعدد در قالب احزاب، تشکل‌ها و نهادهاي مدني به رسميت شناخته شده است، به شعار اين کنگره (اصلاحات لازمه اعتدال) اشاره کرد و گفت: وقتي در قالب يک حزب و نهاد مدني حرکت خود را سامان مي‌دهيم بايد هدف خود را نيز مشخص کنيم و قاعدتاً هدف ما اين است که جامعه‌مان به بهترين وجه در زمينه‌هاي مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد،‌ مديريت اجرايي، ارتباطات بين آحاد جامعه و همچنين ارتباط بين حاکميت و توده‌هاي مردم به بهترين وجه اداره شود.

موسوي‌لاري با تاکيد بر اينکه اصلاحات يعني آنکه همواه تلاش کنيم راه رفته را ببينيم تا کمي و کاستي‌ها را اصلاح‌کنيم و راه آينده را به درستي انتخاب کنيم، يادآور شد: هدف، اصلاحات است و ما بايد بهترين روش را انتخاب کنيم که بگوييم اصلاحات لازمه اعتدال است يا اعتدال لازمه اصلاحات است، يک اصل اساسي وجود دارد و آن اينکه اصلاح‌طلبي درون خود نمي‌تواند خشونت و افراط را بپذيرد و با خشونت و افراط نمي‌توان راه اصلاح‌طلبي را پيمود.

موسوي‌لاري اظهار کرد: چه بگوييم اصلاحات لازمه اعتدال و چه بگوييم لازمه اصلاحات، اعتدال است بايد روي يک اصل تکيه کنيم و آن اين است که نمي‌شود راه اصلاح‌طلبي را با پرخاشگري و خشونت‌گري پيمود.

اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز گفت: با بيان اين‌که اعتدالگري يک راه، روش و وسيله براي رسيدن به هدف و تبيين گفتمان است، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر جامعه ما گفتمان اصلاح‌طلبي است و طبيعتاً از مسير اعتدال مي‌توان به آن رسيد.وي در ادامه اظهار کرد: وقتي مي‌گوييم اصلاحات يعني اين‌که ما مي‌خواهيم زير چتر قانون اساسي و اين نظام مشکلات را رفع کنيم و نمي‌خواهيم اين چتر از سر ما برداشته شود. در واقع اصلاحات زير چتر قانون اساسي حرکت مي‌کند.موسوي‌لاري خاطرنشان کرد: البته در جاهايي قانون اساسي مورد بي‌مهري قرار گرفته که بايد اين بي‌مهري‌ها را برطرف کرد و اگر اين اتفاق بيفتد مسير درستي شکل خواهد گرفت که ما اسم آن را اصلاحات مي‌گذاريم.وي افزود: در قانون اساسي آمده است که مردم ما مي‌توانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. البته گاهي اوقات در نوع تلقي از قوانين اشتباهاتي رخ مي‌دهد. وقتي گفته مي‌شود که مردم حق انتخاب دارند بايد پرسيد که چه زماني اين حق بروز و ظهور پيدا مي‌کند. در اينجا يک موضوعي محل اختلاف است و آن اين‌که آيا مقامات مسوول در انتخابات اعم از ناظر و مجري وقتي مي‌خواهند احراز صلاحيت کنند اول از همه بايد با عينک بدبيني به همه نگاه کنند؟ يک سري ديگر هم معتقدند که همه را اصالتاً صالح بدانيم مگر اين‌که خلاف آن ثابت شود.موسوي لاري گفت: اصلاح‌طلبان در اين موضوع اين‌که از همان اول با عينک بدبيني به همه کنشگران سياسي نگاه کنيم را قبول ندارند.

اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز همچنين اظهار کرد: در قانون اساسي آمده است که ابراز نظر جامعه و حضور مردم در عرصه کدگذاري و قانون‌گرايي يکي به شکل انتخاب نماينده‌اي است که در مجلس قانون‌گذاري مي‌کند و ديگر اين‌که آمده است در مواردي مي‌شود مستقيماً از مردم نظر خواست. نمايندگاني که روي صندلي سبزمجلس مي‌نشينند از کجا اين حق را پيدا کرده‌اند مگر نه اين است که از طرف مردم چنين حقي پيدا کرده‌اند. حال مواردي است که مي‌شود که خود مردم مستقيماً نظر دهند.وي با بيان اين‌که چرا ما نمي‌توانيم واژه‌اي را که در قانون اساسي آمده بکار بگيريم و بگوييم که در مواردي مي‌شود به آراي عمومي مراجعه کرد، ادامه داد: گاهي اوقات مسأله‌اي ساده است اما مراجعه به آراي عمومي مي‌تواند کمک کند و البته اين‌که چه موضوعي در اين حد است خود مسأله‌اي است.

موسوي‌لاري در ادامه با بيان اين‌که پيش روي اصلاحات يک سلسله مشکلات و موانع وجود دارد که بايد آنها را شناسايي کرد،‌ گفت: وقتي شما مي‌گوييد اصلاح‌طلبم يعني پرخاشگر افراطي و مرز نشناس نيستم افزود: يک عده نون‌شان در دعواست و دلشان مي‌خواهد جامعه هميشه مشکل داشته باشد و درگيري بين اقشار جامعه وجود داشته باشد تا آنها فلسفه وجودي‌شان را شکل دهند و يا اينکه موجوديت‌شان را حفظ کنند.وي افزود: از آنجا که فضاي انتخابات را پيش رو داريم بايد بدانيم که جرياني آرامش جامعه را به نفع خودش نمي‌بيند و مي‌خواهد جامعه را به سمت چالش و درگيري بکشاند و مي‌خواهد و دوست دارد با لطايف‌الحيل کاري کند که از فضاي آرامش دور شويم. حال بايد يک راهبرد اصلي را مدنظر قرار دهيم و آن، اين‌که نبايد بگذاريم فضاي جامعه به سمت تندي رود.اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز افزود: بايد مراقبت کنيم سلايق متنوع و اختلاف برداشت‌ها به اختلاف مسير و هدف منتهي نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلي است که نبايد هيچکدام از تشکل‌هاي اصلاح‌طلب از آن عبور کنند.موسوي لاري گفت: ممکن است دست‌هايي تلاش کنند فضايي به وجود بيايد که طي آن يک جبهه حيدري نعمتي درون خود داشته باشيم.وي با بيان اين‌که وحدت يعني اين‌که در هدف مشترک مسيرمان را طي کنيم و راهمان را بشناسيم، خاطرنشان کرد: چگونه راه رفتن را بايد با هم تمرين کنيم. چرا که در غير اين صورت همين موضوع مي‌تواند باعث اختلاف شود.اين عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز در پايان همچنين تأکيد کرد که گام نخست اصلاح‌طلبان در مسير پيش رو بايد اجماع باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين محسن رهامي:

لازمه جمهوريت گردش آزاد اطلاعات وقدرت است

رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نيز در اين گردهمايي، گفت: کسي که در فساد دست داشته حق ندارد روي صندلي اي بنشيند که زماني جايگاه بزرگاني همانند مدرس بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمين محسن رهامي رييس کميته انتخابات شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان اظهار داشت‌: فرمايشات پيامبر اکرم(ص) در جهت اصلاح جامعه امت اسلامي و در جهت پيشبرد اهداف شريعت مي‌تواند راهگشا باشد، خصوصا اينکه هماکنون در جهان اسلام در جهت ارتباط و همدلي ميان مسلمانان سخنان پيامبر اسلام حائز اهميت است. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به حديثي از پيامبر‌(ص) اشاره کرد و گفت: پيامبر(ص) فرموده که اگر دو صنف از امت من اصلاح شوند جامعه اصلاح مي‌شود و اگر اين دو صنف فاسد شوند جامعه فاسد خواهد شد و اين دو صنف علما و امرا هستند. عالمان و نخبگان کساني هستند که وظيفه‌شان مثل انبيا اصلاح و تربيت جامعه است و اگر کارگزاران پاکدست، سالم، مدير و مدبر باشند جامعه اصلاح مي‌شود.اين فعال اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: پيامبر فرمودند اگر به جامعه‌اي وارد شديد و ديديد که مردم به حق هم تجاوز نمي‌کنند و سالم زندگي مي‌کنند، سراغ عالمان و حاکمان جامعه برويد و اگر فساد در آن حامعه حاکم بود باز هم به سراغ حاکمان و علماي آن جامعه برويد چراکه اگر جامه‌اي با فساد روبرو باشد، بي‌شک دليل آن نقص و کم و کاستي در رفتار عالمان و حاکمان آن جامعه است و از اين حيث توسعه احزاب و سر و سامان دادن به جامعه آن‌ها به عنوان مقدمه، براي جامعه مورد نظر واجب است. وي ادامه داد: اگر علما کار تربيت را‌‌ رها کردند و به تجارت شکر و آهن روي آوردند، مطمئنا آن جامعه فاسد و آلوده خواهد شد و اگر عمرا فاسد شدند و در اختلاس‌ها و فسادهاي اقتصادي ورود کردند، ديگر نمي‌توانند در هيچ بابي اظهار نظر کنند و سخن بگويند.

وي با اشاره به نزديک شدن ايام دهه فجر گفت: اينکه خوشحاليم در آستانه دهه فجر و رخ دادن انقلاب اسلامي هستيم و اينکه خرسنديم که نظام شاه را سرنگون کرده‌ايم و جمهوري اسلامي آورده‌ايم، بايد بدانيم که اين تنها تغيير اسم نيست و تنها تغيير اسم حائز اهميت نخواهد بود چراکه بايد از درون تغيير کرد بطوريکه لازمه جمهوريت حضور تمام عيار مردم‌، گردش آزاد اطلاعات و قدرت است‌؛ که حضور احزاب لازمه گردش آزاد قدرت و آزادي مطبوعات لازمه گردش آزاد اطلاعات به حساب مي‌آيد و لازمه گردش آزاد اطلاعات، آزادي بيان و آزادي مطبوعات و تعطيل نشدن يک روزنامه بخاطر يک مقاله است که تمامي دنيا به اين امر واقفند و بدان احترام مي‌گذارند.

رهامي ادامه داد: تعطيلي يک روزنامه و مطبوعات اعدام يک شخصيت است، لذا ما حامي نظام و جمهوريت هستيم و خواهان آن هستيم که قانون اساسي با تمام ابزار‌ها اجرا شود يعني بعد از وارد شدن به عرصه سياست، بايد مسووليت تمام قوا و تمام اشخاص مشخص باشد.

دبيرکل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با اشاره به نشر فسادهاي اخير، تصريح کرد: اگر برخي افراد در هر قوه‌اي در فساد دست داشته‌اند، قوه قضاييه بايد با آنها برخورد کند و مطمئنا بهتر اين است که به جاي برخورد با نشر نامه مطهري در مطبوعات، با اين افراد برخورد شود چرا که صندلي مجلس جاي کساني مانند شهيد بهشتي و شهيد مدرس است.

وي با بيان اينکه دستگاه‌هاي ناظر چه کردند که اين حجم از فساد مالي به وجود آمد، گفت: در 200 سال اخير تاريخ کشور ما، اين حجم فساد بي‌سابقه است و بايد سوال شود که چه کساني مسوول اين موضوع بوده و هستندو بايد مشخص شود که چه کساني مسوول خروج بيت المال بوده‌اند و چه کساني بايد نظارت مي‌کردند و اين کار را انجام نداده‌اند. رهامي افزود: بخشي از مشکلاتي که براي جوانان ما وجود دارد، از همين اختلاس‌ها و فسادها نشات مي‌گيرد و بايد سوال شود آيا کساني که در اين اختلاس‌ها شرکت داشته‌اند، مسوول مشکلات جامعه نيستند؟

رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات همچنين اظهار کرد: ما ملتزم به اجراي بند بند قانون اساسي هستيم و در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب پيوندمان را با امام و شهدا تجديد مي‌کنيم. لازمه حفظ نظام قانومند شدن احزاب و حاکم شدن خرد جمعي است. چون دوره شخص‌سالاري به لحاظ تاريخي تمام شده است. حضور در احزاب و آموزش مردم نسبت به حقوق‌شان و دخالت مردم در تمام شئون مملکت واجب است. من توسعه احزاب را يک امر مقدس شرعي براي حفظ نظام مي‌دانم و اميدوارم حزب مردم‌سالاري در اين توسعه قدم مناسب را بردارد. اين استاد دانشگاه ادامه داد: بايد مشخص گردد که در يک انتخابات کدام حزب از چه کسي با چه برنامه اي حمايت کرده است چون زماني که شخصي رأي مي‌آورد بايد به وعده‌هاي خود ملزم باشد و اگر فسادي روي داد بايد مشخص شود که چه کساني از اين شخصيت‌ها براي رسيدن به اين جايگاه حمايت کرده‌اند.

وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: عالمان و نخبگان کساني هستند که وظيفه شان مثل انبيا اصلاح و تربيت جامعه است و اگر کارگزاران پاک دست، سالم، مدير و مدبر باشند جامعه اصلاح مي‌شود.اين استاد دانشگاه اضافه کرد: در بحث احزاب و توصيه به فعاليت‌هاي سياسي و سر و سامان دادن به تشکل‌ها فعاليت حزبي؛ صرف کردن وقت و سرمايه مادي واجب تلقي مي‌شود.

رئيس کميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در پايان تصريح کرد: در دوره‌اي زندگي مي‌کنيم که فردسالاري کارايي ندارد و دوره جمع‌گرايي است لذا بايد دخالت فرد فرد مردم در انتخابات صورت گيرد و به نظر بنده اين امر، يک بحث واجب شرعي به حساب مي‌آيد که اميدواريم قدم‌هاي موثري در اين خصوص برداشته شود تا در آستانه دهه فجر در مقابل خون شهداي انقلاب و اسلام شرمنده و سرافکنده نشويم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا:

وزارت کشور دست نفوذي‌هاي دولت قبل را کوتاه کند

در ادامه برنامه قائم مقام حزب اعتماد ملي نيز با اشاره به برگزاري چنين کنگره‌ها و همايش‌هايي گفت: اکنون فصل بهار کنگره و همايش احزاب را شاهد هستيم و اين نشان مي‌دهد دولت تدبير و اميد قدم‌هاي بسيار خوبي در رابطه با احزاب برداشته است. وي ادامه داد: عملکرد دولت يازدهم موجب شده تا احزاب با فراغ بال بتوانند برنامه ريزي کنند و چنين کنگره‌ها و همايش‌هايي را برگزار کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا خاطر‌نشان کرد: در زمينه احزاب، فصل بسيار تاريکي را در 8 سال گذشته داشته‌ايم که آن را پشت سر گذاشته‌ايم و براي جبران آن يک جهش براي فضاي سياسي کشور و رسيدن به آرمان‌هايمان را لازم داريم و اين کنگره‌ها مي‌تواند زمينه ساز بستر مناسبي براي انتخاب آينده باشد زيرا سال آينده 2 انتخابات مهم را پيش رو داريم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملي در ادامه افزود: بعد از رحلت امام در هر انتخابات با مشکل تاييد صلاحيت‌ها رو به رو شديم. کسي مشکلي با بررسي ندارد، ولي مسئله اين است که قانون حاکم باشد، نه سلايق اشخاص. البته ما در دولت‌هاي گذشته مشکل نظارت را داشتيم ولي در دولت قبل مشکل اساسي‌تر، هيات‌هاي اجرايي بودند، چون تنگ نظري در اجرا کمي بيشتر وجود داشت، اما خدا را شکر در دولت روحاني چنين مشکلي نبوده و وجود ندارد. اکنون اميدواريم وزارت کشور همت کند و دست دولتيان گذشته را که اکنون در دولت فعلي وجود دارند، کوتاه کند و به شکلي قانونمند عمل کند. هيچکس در اين زمينه بحثي ندارد که بايد فيلتري براي تاييد صلاحيت افراد در انتخابات وجود داشته باشد؛ ولي آيا بايد قانون حاکم باشد يا سليقه اشخاص مخصوصي که وظيفه نظارت برعهده دارند؟

وي با بيان اينکه اکثريت کساني که رد صلاحيت شده‌اند، برگه‌اي با نوشته شما احراز صلاحيت نشده‌ايد، مي‌گيرند، يادآور شد: يک زمان است گفته شده براي احراز صلاحيت بايد از 4 مرجع استعلام گرفته شود، حال آن 4 مرجع استعلام مثبت داده‌اند و چند نفر به ما مي‌گويند که صلاحيت شما براي ما احراز نشده است. منتجب نيا اضافه کرد: به عنوان يک طلبه و استاد دانشگاه و کسي که با حقوقدان‌ها سر و کار دارم، مي‌گويم اين مسئله يک کار غيرحقوقي و غيرشرعي است که اصل بر فساد باشد و همه را فاسد بدانيم، مگر اينکه براي ما چند نفر ثابت شود و حال اين مسئله تبديل به حربه سياسي شده است.

وي با اشاره به شيوه تأييد صلاحيت کانديداها براي انتخابات با بيان اينکه بايد از يک فاجعه پيشگيري شود، گفت: من از آقاي‌ هاشمي خواستم حالا که مجمع تشخيص نظام در حال بررسي سياست‌هاي کلي انتخابات است به اين مسئله‌ (رد صلاحيت‌ها) خاتمه دهد. در ادامه اظهار داشت: از آقاي دکتر مطهري مي‌خواهم در اين خصوص کار کنند و مانع از فاجعه رد صلاحيت‌ها بشوند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ‌حربه احراز صلاحيت در دست برخي افراد است، بنابراين بايد مشخص شود که اين موضوع در حوزه اختيارات مرجع چهارگانه است يا مجمع تشخيص مصلحت نظام و يا شوراي نگهبان. مجلس شوراي اسلامي بايد اين مسئله را بررسي کند و براي يک بار هم که شده ريشه اين تناقض را دربياورد تا حيثيت افراد زير سوال نرود.

علي مطهري:

دل ما بيشتر براي انقلاب مي سوزد

يا تندروها؟

علي مطهري نيز در ادامه کنگره با تبريک سالروز پيروزي انقلاب اسلامي در مورد شعار اين کنگره مبني بر اين‌که اصلاحات لازمه اعتدال است، گفت: من اين شعار را بدين شکل تکميل مي‌کنم که اصلاحات و پايبندي به اصول لازمه اعتدال است.علي مطهري نماينده محترم مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: براي اين‌که ما اعتدال انقلاب اسلامي را حفظ کنيم خوب است هر چند سال يک بار در سالروز پيروزي انقلاب اسلامي يک آسيب‌شناسي از انقلاب داشته باشيم و راه طي شده را ارزيابي کنيم و ببينيم چگونه اين راه طي شد و در کجا نقايص وجود داشت و همچنين در کجا موفق بوديم و در کجا عقب‌گرد داشته‌ايم.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که شهيد مطهري قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هشدار دادند و گفتند که ممکن است نهضت اسلامي با آفاتي مواجه شود، که نفوذ انديشه‌هاي بيگانه، تجددگرايي افراطي، رخنه فرصت‌طلبان، ‌ناتمام گذاشتن نهضت و آفت معني هستند. در تبيين نفوذ انديشه‌هاي بيگانه که يکي از اين آفات است گفت: اين‌که انديشه غيراسلامي به نام اسلام وارد انديشه انقلاب شود يکي از آفات مورد توجه بود که البته اين موضوع شايد امروز مشکل اساسي ما نيست.

وي ادامه داد: همچنين مساله تجددگرايي افراطي و اين‌که بخواهيم اسلام را باب طبع زمان کنيم و برخي احکام را به بهانه مقتضيات زمان تغيير دهيم يکي ديگر از اين آفات است که البته امروز کمتر دچار اين آسيب هستيم. اما مسأله رخنه فرصت طلبان يکي ديگر از آفت‌ها است که امروز از مشکلات ما قلمداد مي‌شود. همچنين مسأله ابهام طرح‌هاي آينده از ديگر آفات است که ما از ابتداي انقلاب با اين مشکل مواجه بوديم و مخصوصاً در مسائل اقتصادي از ابتداي انقلاب خودمان هم درست نمي‌دانستيم که مي‌خواهيم چه کنيم.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: آفت معني هم يکي ديگر از آفت‌هاست و به اين معناست که قدرت طلبي‌ها زياد، و اخلاص‌ ما کم شود. کم شدن اخلاص و حسن نيت و زياد شدن قدرت طلبي‌ها و هواهاي نفساني از ديگر آفت‌هايي است که امروز با آن مواجه‌ايم. وي افزود: اگر بخواهيم آسيب‌هاي امروز انقلاب را فهرست کنيم يکي از آنها که مخصوصا در چند سال اخير بر کشور ما حاکم بوده و افزايش پيدا کرده عدم تحمل منتقد و مخالف است.

علي مطهري يکي ديگر از آسيب‌ها را مسئله آزادي بيان دانست و گفت: متاسفانه در دولت جديد آزادي بيان کمتر شده است از آنجايي که اين دولت گرايش به اصلاح‌طلبي دارد فشار بيشتري روي آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبي را بيان مي‌کنم وقتي رسانه‌ها را بررسي مي‌کنم مي‌بينم که خودسانسوري بيشتر شده و مطبوعات امروز خيلي بيشتر از دولت گذشته از توقيف شدن و لغو امتيازشان مي‌ترسند و اين يک اشکال جدي است.

عضو سابق هيات نظارت در همين راستا روشن شدن تکليف هيأت نظارت بر مطبوعات را يک ضرورت دانست و اظهار کرد: من 4 سال عضو آن هيات بودم و از نهادهاي مختلف افرادي در آن عضويت داشتند، در هيات يک تصميم کار‌شناسي گرفته مي‌شود اما مي‌بينيم که از طرفي دادستاني اعلام جرم مي‌کند و رسانه‌اي را مي‌بندد. پس فلسفه اين هيات چيست؟ يا بايد اين هيات بسته شود و در اختيار دادستاني قرار گيرد يا ‌آنکه بدون مجوز اين هيات، روزنامه‌اي بسته نشود. وي در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع آزادي تفکر و بيان، گفت: شهيد مطهري معتقد بودند که در جمهوري اسلامي حتي احزاب غيراسلامي حق فعاليت دارند منتهي مشروط بر اين‌که با نام اسلام فعاليت نکنند. خود امام هم مي‌فرمودند که حتي کمونيست‌ها در جمهوري اسلامي حق فعاليت دارند. حال شما اين موضوع را با وضع امروز ما مقايسه کنيد. ما نبايد برخي رفتارها و تصميمات دوره جنگ را به امروز سرايت دهيم. در آن زمان محدوديت‌هايي وجود داشت.

مطهري در ادامه گفت: به صرف انتقاد افرادي را بازداشت و زنداني مي‌کنيد در حالي که اين رويکرد با سيره ائمه اطهار (ع)، پيغمبر (ص) و اميرالمومنين (ع) سازگار نيست چرا که مي‌بينيم مخالفين حضرت علي (ع) در مقابل ايشان حتي فرياد مي‌زدند و اميرالمومنين حتي حقوق اينها را قطع نکرد. مادامي که دست به سلاح بردند که در اين صورت اين افراد محارب و قيامشان مسلحانه مي‌شود که تکليفشان روشن است بنابراين تا فرد و گروهي دست به سلاح نبرده نبايد به جرم مخالفت او را محدود کنيم.

وي در ادامه اظهار کرد: ما به غربي‌ها انتقاد مي‌کنيم که شما درباره هولوکاست اجازه اظهارنظر و بررسي به کسي نمي‌دهيد و فقط يک تحليل بايد مطرح شود. حالا همين کار را ما درباره حوادث 88 داريم و ميگوييم همه بايد يک حرف بزنيم. کسي حق ندارد حرف ديگري بزند.مطهري با بيان اينکه مگر اتفاقي که در مجلس افتاد چه بود؟گفت: برخي مي‌گويند شما حق نداريد درباره فتنه 88 صحبت کنيد و مي‌گويند اين تصميم نظام است و نبايد درباره آن حرف بزنيد. بالاخره ممکن است تصميم نظام هم اشتباه بوده باشد.

وي با مورد توجه قرار دادن موضوع ريزش‌ها و رويش‌هاي انقلاب اسلامي، گفت: هر انقلابي ريزش‌ها و رويش‌هايي دارد و رهبر معظم انقلاب نيز اين موضوع را مورد توجه قرار دادند. اما مقصود ايشان ريزش‌هاي طبيعي است نه اين‌که ما اصرار بر ريزش‌ها داشته باشيم و فکر کنيم هرچه اين ريزش‌ها بيشتر باشد بهتر است و در اين راستا فکر کنيم که مي‌توانيم افراد را هل دهيم تا از قطار انقلاب پياده شوند.

وي در ادامه گفت: چرا عده‌اي اصرار بر ريزش دارند. اين افراد معتقدند که هر چه ريزش بيشتر داشته باشيم، بهتر است. معتقدند ‌هاشمي، خاتمي، ناطق، کروبي و موسوي از قطار انقلاب پياده شوند و رسايي و کوچک‌زاده باقي بمانند، اين حرف‌ها باعث نگراني انقلاب است. نماينده مردم تهران در مجلس افزود: اين دوستان فکر مي‌کنند من دلبسته موسوي و کروبي‌ام اما بحث اين حرف‌ها مطرح نيست، چرا که اين آسيب است و همه بايد با هم باشيم. چرا مي‌خواهيم افراد را هل بدهيم و از قطار انقلاب پياده کنيم؟ متاسفانه به جاي وحدت به دنبال طرد افراد هستيم و دايره انقلاب را محدود مي‌خواهيم بکنيم.

وي در همين راستا اضافه کرد: آنچه مدنظر من است نوع برخورد با منتقدان و مخالفان است. ما بايد اين راه را تغيير دهيم. وقتي کسي خودش مي‌گويد من نظام را قبول دارم چرا هلش مي‌دهيد؟ هر وقت چنين شخصي سلاح به دست گرفت بحث ديگري است. اما مي‌خواهيم افراد را طرد و از دايره انقلاب بيرون کنيم.مطهري گفت: آيا دل ما بيشتر براي انقلاب مي‌سوزد يا دل اين تندروها که اين طرف و آن طرف هستند.وي در ادامه سخنان خود وقتي در حال گفتن اين جمله بود که مني که از شب 15 خرداد از بازداشت شهيد مطهري… اشک ريخت و اين جمله‌اش ناتمام ماند.وي در ادامه اظهار کرد: مسأله نفوذ فرصت‌طلبان بسيار مهم است. حتي وقتي زماني گفتند که انقلاب فرزندخور است شهيد مطهري مي‌گويند انقلاب فرزندخور نيست، کوتاهي رهبران نهضت و انقلابيون راستين است که باعث مي‌شود که انقلاب فرزندان خود را يکي يکي از بين ببرد. ولي اگر ما هوشيار باشيم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگيري کنيم، اين موضوع يک قاعده کلي نيست و زماني پيش مي‌آيد که ما غفلت مي‌کنيم و کساني وارد مي‌شوند تا انقلابيون راستين را به حاشيه برانند و شعارهاي تند سر دهند.

وي همچنين کم شدن خلوص و ايمان و معنويت را از آفت‌هاي مورد توجه انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: شهيد مطهري مي‌فرمودند اگر يک انقلاب مذهبي خلوص نيت‌اش را از دست بدهد زودتر آسيب مي‌بيند چرا که ادعاي معنوي دارد و مخصوصاً اين موضوع درباره اصولگرايان بيشتر صدق مي‌کند. چرا که ادعاي اسلام و ولايت‌مداري بيشتر است. در حالي که بي‌تقوايي در اين ميان زياد است. مثلاً اين‌که خبر را ناقص و آن‌طور که دوست دارند منتشر مي‌کنند.

مطهري اظهار کرد: من در آن جلسه مجلس گفتم اگر روز 9 دي منشأ تفرقه در کشور باشد ديگر يوم‌ا‌لله نخواهد بود بلکه يوم‌الشيطان است اما اين رسانه‌ها نوشتند مطهري گفته که 9 دي يوم‌الشيطان است و اين موضوع از مواردي است که به انقلاب آسيب مي‌زند.وي در ادامه با بيان اينکه من معتقدم ديوار مصنوعي بين اصولگرايي و اصلاح‌طلبي بايد شکسته شود، گفت: براي خودمان دسته‌بندي‌هايي درست کرده‌ايم که بر اساس آن کسي که اصولگرا است نمي‌تواند اصلاح‌طلب باشد و برعکس. در اين راستا من معتقدم معتدل‌هاي اصولگرايي و اصلاح‌طلبي متحد شوند و در مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبي‌ها بايستند تا انشاءالله آينده بهتري داشته باشيم.وي در ادامه بازگشت به قانون اساسي را راه‌حل اساسي مشکلات دانست و افزود: ما يک قانون اساسي بسيار خوب و مترقي داريم اما خودمان با ايجاد شوراهايي يکي يکي اصول را نقض کرده‌ايم. يک شورايي درست کرديم که مي‌تواند در کار قوه قضائيه دخالت کند. شوراي ديگري هم مي‌تواند در آموزش عالي دخالت کند و اساساً اين شوراها در مقابل مجلس قانون‌گذاري مي‌کنند. اينها را بايد اصلاح کنيم و ملاک را قانون اساسي قرار دهيم.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري در سيزدهمين کنگره سراسري اين حزب؛

روش و منش تفکر احمدي‌نژادي مرد و ديگر برنمي‌گردد

دکتر مصطفي کواکبيان در ادامه برنامه‌هاي کنگره سالانه و سراسري حزب مردم‌سالاري ضمن ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي يکسال گذشته حزب نکاتي در زمينه ادعاي برخي مدعيان اصولگرايي و انتخابات مجلس دهم مطرح کرد که متن کامل سخنان وي به شرح زير مي‌باشد؛

بسم‌الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذي هدانا لهذا و ماکنا لنهتدي لولا ان هداناالله

قال الامام الحسن العسکري(ع):

جعلت الخبائث في بيت و جعل مفتاحها الکذب

خداوند سبحان را شاکرم که بار ديگر در قالب سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري با شما منتخبان حزبي از سراسر کشور و فعالان سياسي، فرهنگي، اجتماعي، مطبوعاتي، دانشگاهي، حوزوي مسوولان اجرايي و نمايندگان محترم ادوار مجلس شوراي اسلامي سخن مي‌گويم از حضور يکايک شما سروران حاضر در کنگره و همچنين سخنراني همه عزيزان کمال قدرداني و تشکر را دارم از هيات رئيسه محترم کنگره (آقايان دکتر محسني، حاج آقا قيومي، آقاي روانبخش، مهندس اقبال محمدي و خانم جهازيان) و آقايان موسوي تبريزي، موسوي لاري، محسن رهامي، رسول منتجب‌نيا، علي مطهري و دکتر عارف تشکر ويژه دارم از اجراي خوب گروه تواشيح و کليپ شاخه هنرمندان حزب سپاسگزارم به ويژه از پيام گرانسنگ حضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام (که حاج آقاي عليخاني به خوبي قرائت کرد) و همچنين پيام رئيس محترم دولت اصلاحات جناب آقاي سيدمحمد خاتمي کمال تشکر و امتنان را دارم. پيروزي قهرمانانه حزب‌الله لبنان در شبعا توسط گروه شهداي قنيطره را تبريک مي‌گويم و امروز هشتم ربيع‌الثاني سالروز فرخنده ولادت حضرت امام حسن عسکري (ع) را به همه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و فرزند بزرگوار ايشان حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه تبريک و شادباش مي‌گويم، پيشاپيش دهه مبارک فجر انقلاب اسلامي و سالروز ورود قهرمانانه امام راحل عظيم‌الشان(ره) را به مقام معظم رهبري و بيت‌ شريف امام و ملت سرافراز ايران اسلامي و مستضعفان جهان به ويژه شما حضار محترم تبريک و تهنيت عرض مي‌کنم.

عزيزان سخنانم را با روايتي از امام يازدهم امام حسن عسکري(ع) آغاز مي‌کنم سه سال پيش در چنين روزهايي هنگام سوال از رئيس دولت سابق پس از سخنان آقاي علي مطهري اين حديث را در صحن علني مجلس خواندم که تمام پليدي‌ها در خانه‌اي قرار گرفته است که کليد آن خانه، دروغگويي است.

راستي چه دروغ‌هايي که نه تنها آن روزها بلکه همين روزها در صحنه سياست با کمال بداخلاقي گفته مي‌شود خداوند گويا چنين تقدير کرده است که اين روزها رئيس دولت نهم و دهم و معاون اول ايشان اين چنين پشت يکديگر را خالي مي‌‌کنند و عليه يکديگر نامه منتشر مي‌کنند و برخي مدعيان اصولگرايي که آن روزها از آنان تبرک مي‌جستند اين روزها اعلام برائت مي‌کنند. آري اين‌ها همه ريشه در بداخلاقي دارد اينها همه ثمره جدايي سياست از اخلاق است اگر دو سال پيش در کنگره يازدهم نام کابينه پيشنهادي حزب مردم‌سالاري را دولت اخلاق نامگذاري کرديم مي‌خواستيم که ديگر اين بداخلاقي‌ها تکرار نشود و بي‌انضباطي‌هاي مالي و تخلفات عديده و دور زدن قانون تکرار نشود. راستي در همان موقعي که ما در مجلس فرياد مي‌کشيديم سردمداران محترم جناح اصولگرا لطفا نام ده‌ها نماينده مجلسي که از امثال آقايان رحيمي و سعيد مرتضوي پول گرفتند را افشا کنيد ديگر نيازي نبود که برخي از همان وامداران با کمال وقاحت بگويند و امروزه مدعي شوند ما از اول هم با امثال احمدي‌نژاد و آقايان مذکور فاصله داشتيم! البته اميدواريم دوست ما آقاي پيرموذن عقب‌نشيني نکنند و موضوع را حتما پيگيري نمايند.

آري برخي مدعيان دينداري و در عمل «سکولار» در عرصه سياست‌ «صادقانه» نقش ايفا نمي‌کنند. راستي چه کساني آن روزها در برابر جمله «به نام خدا و به نام احمدي‌نژاد» سکوت کردند؟ چه کساني وقتي گفته شد به قول يک نفر مسلمان سوري «اگر خداوند بخواهد يک پيامبر جديدي بفرستد نامش احمدي‌نژاد است» لب فرو بستند و امروزه همان‌ها مي‌گويند اساسا رحيمي اصلاح‌طلب بوده است!! يا للعجب!

راستي مگر غير از اين بود که امثال بنده طرح تحقيق و تفحص از عملکرد مالي معاون اول را به هيات رئيسه مجلس هشتم دادم اساسا اجازه طرح به آن داده نشد؟ مگر غير از اين است که طرح تحقيق و تفحص اينجانب از حساب ذخيره ارزي و عملکرد بانک مرکزي را علي‌‌رغم تصويب کميسيون برنامه و بودجه در صحن علني عقيم گذاشتيد؟ آري بي‌صداقتي در عرصه سياست را تا به آنجا مي‌کشانيد که گويا امثال بابک زنجاني‌ها، امير منصور آريا‌ها، رحيمي‌ها و سعيد مرتضوي‌ها گويا چنان پاک‌دست بودند که صرفا در اثر حشر و نشر با اصلاح‌طلبان آلوده شدند!!

بيائيم اخلاق مدارانه همگي به ويژه عناصر معتدل و متدين جناح‌هاي سياسي با مردم رو‌راست باشيم و تخم نفاق و دورويي و دروغگويي و فساد و تهمت و افترا و شايعه را از ساحت سياست ديني خودمان ريشه‌کن کنيم!

راستي چرا دغدغه قدرت‌طلبي در عده‌اي چنان رسوخ مي‌کند که همه چيز را از عينک جناحي مي‌بينند؟ براي تضعيف دستگاه ديپلماسي علي‌رغم تاکيدهاي مکرر و تائيدهاي هميشگي مقام معظم رهبري از تيم‌ مذاکره‌کننده هسته‌اي، اين روزها مذاکره در حال قدم زدن را ذلت مي‌پندارند اما يکسال مذاکره غيررسمي دولت احمدي‌نژاد با آمريکا (که ما خبر داشتيم) را اوج عزت مي‌ديدند؟ اين افراد از کنار فقر و بيکاري و تورم و تنگدستي و فشار اقتصادي بر مردم و افزايش طلاق و کاهش سن اعتياد و بالا رفتن سن ازدواج و افزايش سکته‌هاي مغزي، افزايش جرم و جنايت و اختلاس‌هاي کلان مالي و اقتصادي و سرقت و زورگيري و ناامني و اسيدپاشي و و و به راحتي مي‌گذرند و اساسا اين‌ها را ذلت نمي‌پندارند اما براي دستيابي به منافع ملي آن هم در چارچوب خطوط قرمز نظام و زير نظر شوراي‌عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري و تلاش براي لغو تحريم‌هاي ظالمانه بين‌المللي دائما دلواپس و برآشفته مي‌شوند فاين تذهبون؟

راستي آيا بهتر نيست که منافع ملي را منافع همه ملت پنداريم و به جاي عينک جناحي همگي با اتحاد و انسجام و اجماع ملي نه تنها به دنبال تضعيف، سوال و استيضاح و امثال آن نباشيم بلکه همگي زمينه‌اي فراهم کنيم که بتوانيم در سي‌وششمين سالگرد فجر انقلاب اسلامي با حضور پرشور و گسترده همه آحاد ملت مهمات اسلحه سربازان عرصه ديپلماسي را تضمين کنيم. آري ما مي‌توانيم اگر بخواهيم و روراستي با ملت را سرلوحه اعمالمان قرار دهيم به پيروزي‌هاي بزرگ براي ايران اسلامي دست يابيم.

در اينجا پنج نکته را به اختصار بيان مي‌کنم اول در مورد عملکرد يکساله حزب که ما در اين مدت يکي از پرمشغله‌ترين عملکردها را در تاريخ حزب مردم‌سالاري داشتيم.

14 نشست شوراي مرکزي و 22 جلسه دفتر سياسي داشتيم.

4 همايش فصلي و 5 همايش استاني بزرگ و عمومي را برگزار کرديم.

که همايش «ما دل‌ آراميم» در تهران، بسيار انعکاس رسانه‌اي داخلي و خارجي يافت و همچنين همايش‌هايي در استا‌ن‌هاي اصفهان، کرمانشاه، بوشهر و گيلان.

برگزاري اردوي تابستاني ماسال که بسيار موثر و در حقيقت پيش کنگره حزبي ما بود. اقداماتي همچون رياست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و رياست کميته احزاب وزارت کشور براي اصلاح قانون احزاب از ديگر فعاليت‌هاي حزب مردم‌سالاري بوده است.

کما اين که همايش اصلاح‌طلبان با پيشنهاد حزب مردم‌سالاري بود که ما براي برگزاري آن در کانون توحيد کمک کرديم که خوشبختانه مجموع گزارش‌ها در ويژه‌نامه‌اي از کنگره دوازدهم تا سيزدهم به تفصيل گفته شده است.

نکته دوم: شعار کنگره است چرا اصلاحات لازمه اعتدال است زيرا مفهوم اصلاحات

همان بسامان شدن نابساماني‌هاست و کاملا مشخص است که با وجود نابساماني‌ها هيچ اعتدال و تعادل حقيقي شکل نمي‌گيرد و اين نکته که با وجود نابساماني‌ها اعتدال شکل نمي‌گيرد امري کاملا بديهي است و به دليل ضيق وقت از آن مي‌گذرم خلاصه آن که اصلاحات و رفع نابساماني‌ها لازمه جامعه متعادل است.

نکته سوم راهبردهاي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است. البته اگر قرار باشد راي مردم «حق‌الناس» باشد و اگر قرار باشد «حتي کساني که نظام را هم قبول ندارند مشارکت داشته باشند» بايد همانند رياست‌‌جمهوري يازدهم، اصلاح‌طلبان با گذشت و فداکاري و انسجام عمل کنند. البته نهادهاي اجماعي همانند شوراي نگهبان، صداوسيما، نيروهاي نظامي و انتظامي، ائمه جمعه سراسر کشور همچون انتخابات 92 کاملا بي‌طرفانه عمل کنند البته حزب مردم‌سالاري فقط در قالب شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات عمل مي‌کند مگر اين که اين شورا نخواهد و يا نتواند ليست کامل و سراسري بدهد آن گاه اين حزب همچون مجلس نهم به صورت مستقل ليست خواهد داد البته ما بر اين باوريم که 30 درصد مجلس دهم را بايد جوانان بين 30 تا 40 سال و 10 درصد آنان را زنان شکل دهند ما براي تمام 290 کرسي ليست خواهيم داد ما طرح استاني شدن را به خاطر افزايش نقش احزاب و ملي‌تر فکر کردن نمايندگان بر وضعيت فعلي ترجيح مي‌دهيم. هر چند ما در نهايت به حزبي شدن کل انتخابات مي‌انديشيم. قانون احزاب، قانون انتخابات، قانون اجتماعات و قانون مطبوعات در شرايط فعلي ما را به مردم‌سالاري واقعي ديني به شکل کامل نمي‌رساند رسالت مجلس دهم علاوه بر معيشت مردم و رفع تورم و گراني و مطالبات فوري مردم اصلاح اين قوانين در چارچوب مردم‌سالاري ديني است. همين برخوردي که با برادر شجاع و مدرس گونه‌مان آقاي دکتر علي مطهري صورت گرفت بايد جرم‌انگاري شود. زيرا براساس اصول 84 و 88 نماينده کاملا در اظهارنظر خويش آزاد است اما اگر عده‌اي به ايشان حمله کردند چگونه بايد توبيخ شوند متاسفانه قانون در اين مورد ساکت است.

نکته چهارم در مورد عملکرد دولت يازدهم است

هر چند در وضعيت مطلوبي از بسياري از جهات در شرايط کنوني نيستيم اما صدها بار خداوند را شاکريم که روش و منش و تفکر امثال احمدي‌نژادي مرد و ديگر بر نمي‌گردد. به همين خاطر با قاطعيت عرض مي‌کنم که به ميزاني که دولت يازدهم در مسير دولت دهم حرکت کند به راي مردم خيانت کرده است نمونه آن حذف نکردن يارانه ثروتمندان حداقل همان 10 ميليوني که وزير اقتصاد در مجلس گفت ما آنان را شناسايي کرده‌ايم و ما رسما به دولت پيشنهاد مکتوب داديم.

نکته پنجم:

دو موضوع سياست خارجي و روابط بين‌المللي و عرصه ديپلماسي است که انشاءالله به تفصيل در قطعنامه اين کنگره در محورهاي مشخص بيان خواهيم کرد. من همين جا سخنانم را به پايان مي‌برم و از صبر و متانت همه شما به ويژه آقاي دکتر عارف متشکرم.

والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

محمدرضا عارف:

سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداريم

در ادامه رئيس بنياد اميد ايرانيان نيز با تبريک به مناسبت ولادت امام حسن عسگري و سي و هفتمين سالروز انقلاب اسلامي گفت: در ابتداي سخنانم ياد و خاطره شهداي انقلاب را گرامي مي‌دارم و به روح امام‌خميني(ره) درود مي‌فرستم. محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه نگاه ما از ابتدا حمايت از دولت بوده و به عهد خود با دولت يازدهم پايبند هستيم، گفت: روند عملکرد دولت يازدهم را مثبت ارزيابي مي‌کنيم و در اين زمينه از دولت يازدهم بايد تشکر کرد چراکه با مشکلات زيادي رو به رو است و آنچه وظيفه اصلاحات است، حمايت از دولت براي تحقق شعارهاي طرح شده آن است تا بتواند به مسائل عموم مردم به خصوص مسائل اقتصادي جامعه، جامه عمل بپوشاند و لازمه اين مهم همبستگي است.

وي در ادامه ويژگي مهم انقلاب اسلامي را باور ما به بزرگ‌ترين انقلاب فرهنگي دانست وابراز داشت: ويژگي مهم انقلاب به باور ما، توجه بر ارزش‌هاي اسلامي است که از روز اول که کليد رسمي انقلاب در 15 خرداد 42 زده شد اين موضوع را در حرکات و رفتار امام‌خميني(ره) ديديم. توجه به نقش مردم و حضور آنها به عنوان صاحبان انقلاب موضوع مهمي است که اوج آن را در 12 بهمن ديديم که امام‌خميني(ره) به عنوان رهبر معنوي جامعه ما و تمام جوامع غيرمسلمان محسوب مي‌شد. ويژگي دوم نقش مردم در اين انقلاب است که در 12 بهمن در بهشت زهرا آن را ديديم و لمس کرديم که حضرت امام در ‌آنجا خود را نماينده مردم خواندند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: عظمت انقلاب ماست که نمود آن را در قانون اساسي مشاهده مي‌کنيم؛ ما اصول و احکام قانون اساسي را نتوانستيم اجرايي کنيم. هر مسوولي در نظام جمهوري اسلامي ايران به صورت مستقيم يا غيرمستقيم منتخب مردم است و اگر نهادي بخواهد از مردم جلو بيفتد، دِينش را نسبت به شهدا و انقلاب ادا نکرده، بنابراين مردم به عنوان يک اصل پذيرفته شده در دنيا محسوب مي‌شوند و اين نگاه را در نقش رهبري مردم مشاهده مي‌کنيم.

وي افزود: بعضي اصول قانون اساسي را نتوانسته‌ايم به خوبي اجرا و پياده کنيم؛ نقش مردم در تصميم‌سازي‌ها از همين فصول و اصول است و اگر کسي بخواهد با صفوف مردم مقابله کند، طبيعتا شکست خواهد خورد، لذا احزاب يکي از اصول پذيرفته شده در دنيايي است که مدعي دموکراسي است و بايد به نقش مردم در احزاب توجه ويژه‌اي شود به گونه‌اي که ساز و کارهاي حضور مردم در احزاب را متاسفانه هم اکنون در اختيار نداريم و تفکر، تفکر از بالا به پايين است که اين يک مشکل جدي و اساسي است و بايد تفکر از پايين به بالا باشد.

محمدرضا عارف با اشاره به تقويت تحزب، بيان کرد: آنچه که بايد در دستور کار قرار گيرد، تقويت تحزب است و مهمترين وظيفه احزاب به استناد قانون اساسي و به استناد دنياي مردم‌سالار، مشارکت مردم در تمامي صحنه‌هاست، به نوعي که سرمايه ما و احزاب، مردم هستند.

وي ادامه داد: ما سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداريم که بخشي از اين مشکل به دليل تنگ نظري و بخش ديگر به دليل عدم سازوکار اجرايي مناسب و تفکر از بالا به پايين است و اگر حزب شکل بگيرد راهي جز رشد از پايين به بالا نداريم؛ بايد همه تشکل‌ها تقويت نظام تحزب در کشور را در چارچوب قانون اساسي مورد تأکيد قرار دهند.

عارف با بيان اينکه بايد اختلاف سليقه در جناح‌ها را بپذيريم، ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب بايد به موضوع کادرسازي توجه ويژه داشته باشند؛ فعاليت سياسي رويکرد مهم يک حزب است، اما فعاليت سياسي وسيله‌اي براي رسيدن به اهداف است. در راستاي وظيفه احزاب، کادرسازي مهمترين موضوع است و احزاب بايد آموزش را در دستور کار خود قرار دهند و براي جذب نيرو برنامه‌ريزي کنند؛ شکاف عميقي از گسست نسل بين نسل اول و سوم احساس مي‌شود و وظيفه احزاب کم کردن اين شکاف است.

وي ادامه داد: امروز متاسفانه با دسترس بودن فضاي مجازي، نمودي از کم و کاستي‌هاي دهه 50 در جامعه ملموس است و اين يعني اينکه در اين خصوص و در موضوع جوانان متاسفانه کم‌کاري کرده‌ايم که بايد ريشه‌هاي آن را در گذشته جستجو کنيم که بداخلاقي‌هايي صورت گرفت که با هيچ معيار انساني و ارزشي سازگاري ندارد و کساني که اين مشکلات را به وجود آوردند، در آينده ضربه آن را خواهند خورد.

عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان کرد: کساني که براي آنها در سال‌هاي گذشته جايگاهي به مانند پيامبران الهي درست شده بود امروز مي‌بينيم که به چه حال و روزي افتاده‌اند لذا خلا موجود بين احزاب از مهمترين مسائل در اين بين است که بايد به اسناد بالادستي رجوع کرد و بايد بگوييم که آيا نبايد احزاب در اين بين وجود و شرکت داشته باشند؟ به عبارتي آنچه که امروز براي فعاليت سال آينده نياز داريم يک فعاليت جبهه‌اي تمام عيار است و نمي‌توانيم گزينشي عمل کنيم و رويکرد جبهه اصلاحات بايد همگرايي و هم‌افزايي باشد.

عارف با بيان اين‌که شرايط به گونه‌اي نيست که يک حزب به نتيجه برسد، تأکيد کرد: ما هيچ راهي جز حرکت جبهه‌اي نداريم و براي پروژه کوتاه مدت سال آينده بايد جبهه‌اي حرکت کنيم. در جبهه اصلاحات بايد همه احزاب را در نظر بگيريم و نبايد گزينشي عمل کنيم. ما بايد همه احزاب را در جايگاه حقوقي خودشان بشناسيم. مهمترين وظيفه جبهه ما تقويت احزاب و تشکل‌هاست و نگاه حذفي يا کاهش قدرت در مشي اصلاح‌طلبي نمي‌گنجد. وي اضافه کرد: نبايد از الان بحث ليست جداگانه را مطرح کنيم. بلکه بايد با اجماع کامل حرکت کنيم و راهي جز همراهي و همدلي نداريم. بايد براي يک بار هم که شده از خودخواهي عبور کنيم و سهم‌خواهي را کنار بگذاريم. چرا که نتيجه سهم‌خواهي‌ها را پيش از اين ديده‌ايم و همه مشکلات و دعواها از سهم‌خواهي آغاز مي‌شود و سهم‌خواهي سرمنشا اختلاف مي‌شود.

وي با اشاره به در پيش بودن انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: مهمترين مسئله براي ما انتخابات مجلس است، چرا که نتيجه انتخابات 94 در انتخابات 96 نيز اثرگذار است پس راهي جز همدلي و همراهي نداريم. من از آقاي کواکبيان که گفتند اگر به هدفشان در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نرسند، ليست جداگانه‌اي مي‌دهند خواهش مي‌کنم اين مسئله را ديگر مطرح نکنند چرا که بحث اصلي ما اجماع است و ما بايد اجماع را دنبال کنيم. آنچه بايد دنبال شود پيروزي تفکر اصلاح‌طلبي است و نه افراد خاص و نبايد ما به دنبال سهم‌خواهي باشيم.

عارف با بيان اينکه انتخابات آتي، فرصتي براي احزاب و تقويت تشکل‌هاي مدني است، يادآور شد: نبايد به دنبال اين باشيم که نقش ما چه بود يا ما چه کرديم. خوشبختانه سرمايه اجتماعي خوبي پس از انتخابات سال 92 شکل گرفته و وظيفه ما حفظ اين سرمايه و ارتقاي آن است. ما بايد به دنبال آن باشيم تا آن 27درصدي هم که در انتخابات قبل پاي صندوق‌ها نيامدند، به اين انتخابات بيايند.

عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه نگاه ما اين است که مردم بايد در تمامي عرصه‌ها نقش و حضور داشته باشند، اظهار داشت: البته اختلاف سليقه مي‌تواند يک ارزش براي کشور باشد و ما هم صفر و يکي نسبت به اين مسئله برخورد نمي‌کنيم، چرا که معتقديم اعداد زيادي ميان صفر و يک وجود دارد و اين اختلاف سلايق مي‌تواند فرصت باشد. البته يک شرط هم وجود دارد و آن اثبات برادري‌مان است و بايد هدفمان انقلاب اسلامي و تحقق آرمان‌هاي انقلاب باشد.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينکه وظيفه ما تلاش براي همگرايي کامل است و نه همگرايي حداکثري، عنوان کرد: اگر ما خلاف اين مسئله عمل کرديم بايد به اصلاح‌طلبي‌مان شک کنيم. يا نبايد شعار اصلاح‌طلبي بدهيم يا اگر هم داديم بايد اجماع کامل را در دستور کار خويش داشته باشيم و با يک ليست در کشور حاضر شويم.

عارف در پايان خاطرنشان کرد: البته من اين مسئله را هم به طرف مقابل گفته‌ام و چه خوب است که مردم در هنگام انتخابات با دو ليست روبرو باشند، هرچند که من بحث ائتلاف نسبي را هم مطرح کرده‌ام و آقاي دکتر مطهري نيز در سخنانش بيان کردند و چه خوب است مجلسي داشته باشيم که 40نفر از آنان مورد اجماع و قبول دو جناح باشند.

وي افزود: مهمترين مسأله امروز براي ما انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي و خبرگان است که نتيجه آن در انتخابات‌هاي 96، 98 و 1400 قطعاً تأثيرگذار خواهد بود. ما بايد بپذيريم که پيام انسجام و اجماع کامل اصلاح‌طلبان باعث پيروزي تفکر اصلاحات خواهد شد.گفتني است محمدرضا عارف در حاشيه کنگره مردم‌سالاري در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره ديدارش با نايب رئيس مجلس آلمان، گفت: اين ديدار به درخواست رسمي مجلس آلمان صورت گرفته و ما با وزارت امور خارجه هماهنگ کرديم.

وي با بيان اين‌که اين ديدار، ديدار بسيار خوبي بود و خانم نايب رئيس آلمان هيچ دخالتي در امور ايران نداشته است، گفت: ايشان به عنوان مهمان حرفشان را زده‌اند و ما نيز پاسخ داده‌ايم، ولي متأسفانه بدون اين‌که به اين پاسخ توجه شود صحبت‌هاي ايشان را مطرح کردند که نهايت بي‌تقوايي است.وي همچنين در پاسخ به خبرنگاري درباره پياده‌روي محمد جواد ظريف و جان کري، وزير امور خارجه ايران و همتاي آمريکايي‌اش گفت: برخي يک موضوع خيلي جزئي را مطرح مي‌کنند تا مسأله اصلي ما که پيروزي و موفقيت در مذاکره با گروه 1+5 است تحت‌الشعاع قرار بگيرد.وي درباره پياده‌روي ظريف با کري و اينکه آيا ايشان نمي‌توانست در لواي اين قدم زدن مشکل نماينده ايران در سازمان ملل متحد را حل کند، اظهار کرد: آنچه که مهم است اين است که ما يک انسجام دروني داريم.

وي گفت: براي اين‌که در مذاکرات با دست برتر جلو برويم از همه خواهشمنديم که به حواشي نپردازند. چرا که اصل پيروزي ما در مذاکره خيلي مهم است.عارف همچنين درباره برنامه اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس آينده، ‌اظهار کرد: ما برنامه جدي داريم و اميدواريم اکثريت مجلس را به دست بياوريم.خبرنگاري پرسيد به نظر شما کانديداهاي اصلاح‌طلب و اصولگرا دقيقاً چگونه بايد با فتنه مرزبندي داشته باشند که عارف در اين باره گفت: ما همان نظر مقام معظم رهبري را قبول داريم و بايد دقيقاً طبق قانون عمل شود و با کسي که محکوم شده باشد بايد مرزبندي داشت ولي نبايد سليقه‌اي عمل شود.وي گفت: اين دقيقاً مثل اتهام ضد ولايت فقيه است که به اصلاح‌طلبان مي‌زدند حالا از اين عبور کرده‌اند و اتهام فتنه مي‌زنند. خواهش مي‌کنيم از اين چما‌ق‌هايي که معيار ندارد استفاده نشود.

همچنين در ادامه مراسم اقبال محمدي عضو هيات رئيسه سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري نيز، دهه فجر را به همه ميهمانان تبريک گفته و از آنها به خاطر قبول دعوت و حضور در مراسم تشکر کرده و از هيات اجرايي و برگزارکنندگان مراسم نيز تشکر ويژه به عمل آورد.اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به آزادسازي کوباني از اشغال نيروهاي داعش گفت: کوباني را يقين و اراده آزاد کرد و جا دارد اين جا بر تمامي شهداي آزادسازي کوباني، اعم از شهداي کرد و غيرکرد که به نام انسانيت و مبارزه با داعشيان جان فدا کرده‌اند درود بفرستيم.در پايان مراسم صبح سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري نيز از سايت خبري حزب مردم‌سالاري با عنوان «حسنا» توسط مهندس زرين رونمايي شد.

گفتني است دبير کل حزب اراده ملت نيز با ارسال پيامي برگزاري کنگره جديد حزب مردم‌سالاري را تبريک گفت.متن پيام احمد حکيمي‌پور به دبيرکل حزب مردم‌سالاري به اين شرح است:

جناب آقاي دکتر مصطفي کواکبيان برگزاري سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاري را خدمت جنابعالي، شوراي مرکزي، ‌مسوولين و اعضا پرتلاش و زحمتکش آن حزب تبريک عرض مي‌کنم.برگزاري کنگره‌هاي منظم يکي از نشانه‌هاي استمرار توام با پايداري و پويايي يک حزب و سازمان سياسي مي‌باشد که حزب مردم‌سالاري از بدو تاسيس تاکنون به درستي از عهده اين مهم بر آمده است.اينجانب از طرف خويش و نيز به نمايندگي از اعضاي حزب اراده ملت ايران ضمن ابراز خرسندي از برگزاري کنگره جديد آن حزب از درگاه خداوند متعال توفيق بيش از پيش شما را در تحقق اهداف و برنامه‌هايتان خواستارم.

جزئيات نشست بعدازظهر

در ادامه برنامه بعد ازظهر پنجشنبه هيات مديره کميته انتخابات به رياست آقاي ابوالقاسم کواکبيان آغاز بکار کرد و سپس فرايند راي‌گيري شوراي مرکزي و بازرسين حزب انجام گرفت.پس از راي‌گيري بين اعضا حزب که با حضور نماينده محترم وزارت کشور صورت گرفت سپس رئوس مواد قطعنامه، اصلاح ماده 17 اساسنامه به تصويب اعضا رسيد.

در ادامه هيات رئيسه به رياست دبيرکل محترم حزب و آقايان آرش حبيبي و ميرزا‌بابا مطهري‌نژاد تشکيل يافت و در ابتدا آقاي ميرزا بابا مطهري‌نژاد که نمايند‌ه حزب در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هستند گزارشي از عملکرد خود را ارائه دادند.

گزارش رئيس ستاد اجرايي کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري

بنويسيد به ديوار سکوت

عشق سرمايه هر انسان است

بنشانيد به لب حرف قشنگ

حرف بد وسوسه شيطان است

و بدانيد که فردا دير است

و اگر قصه بيايد امروز تا هميشه دلتان درگير است

پس بسازيد رهي را که کنون

تا ابد سوي صداقت برود

و بکاريد به هر خانه گلي

که فقط بوي محبت بدهد

رئيس ستاد اجرايي کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري‌ ميرزا‌بابا مطهري‌نژاد گفت:در آستانه دهه فجر، سي‌وششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با ياد امام امت رهبر کبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و شهداي گرانقدر اين انقلاب از آغاز تاکنون و با عرض تبريک اين ايام فرخنده، خيرمقدم عرض مي‌کنم به شما عزيزان، مهمانان عزيز، شخصيت‌هاي فرهيخته که با احساس ايفاي مسووليت اجتماعي و بينش و بصيرت سياسي و رحمت و محبت فرهنگي و اعتقادي دعوت دبيرکل محترم و ستاد برگزاري کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري را پذيرفته و شرف حضور داريد. همچنين عرض خوش‌آمد صميمانه دارم به اعضاي محترم حزب مردم‌سالاري از سراسر کشور، اعضاي شوراي مرکزي، کميته سياسي، کميته داوري، اعضاي شاخه‌ها و کميته‌هاي حزبي، دبيران دفاتر استاني و شهرستاني حزب و اعضاي منتخب شعب و دفاتر حزبي سراسر کشور.

وي در ادامه گفت:کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري را خوشبختانه در فضايي متفاوت و شرايطي سبزتر از هر زمان، برگزار مي‌‌کنيم که حقانيت فريادهاي سال‌هاي 84 تا 92 اصلاح‌طلبان و علاقمندان به نظام و انقلاب اسلامي و راه امام آشکار شده و موريانه‌هاي فساد در معرض انهدام قرار گرفته‌اند و امروز زبان حال اکثريت جامعه در مورد سال‌هاي غمبار حکمراني دولت‌هاي نهم و دهم اين است:

هر دم دردي از پي دردي اي سال

با اين تن ناتوان چه کردي اي سال

رفتي و گذشتن تو يک عمر گذشت

صد سال سياه، برنگردي اي سال

وي افزود:و اميدواريم اراده مبارزه با فساد، تفکر نهادسازي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي را به يک ضرورت تبديل نموده و راه را براي ايفاي نقش واقعي احزاب هموار کند.

گرچه در حوزه فعاليت احزاب، همچنان اتفاق قابل ذکري نيفتاده، اما توسعه عقل‌گرايي، مصلحت‌انديشي و تضعيف جزم‌گرايي و جزميت بارقه‌اي از اميد در دل‌ها ايجاد نموده است که اتفاقات مهمي چون مواجهه منطقي با بحران هويت، بحران مشروعيت، بحران نفوذ، بحران مشارکت و يگانگي و بحران توزيع قدرت را نويد مي‌دهد.استواري يک نظام سياسي در يک جامعه به توانايي احزاب سياسي آن جامعه بستگي دارد و يک حزب در صورتي توانمند است که از پشتيباني نهادمند مردم برخوردار باشد. توانمندي نهادمند يکباره به وجود نمي‌آيد، بايد به صحنه آمد و ايستاد و اجتماع سياسي به وجود آورد. نشستن و منتظر شرايط آرماني بودن روش فرهيختگان نيست.

مطهري نژاد در پايان گزارش کوتاهي از شکل‌گيري و برگزاري کنگره سيزدهم حزب مردم‌سالاري را ارائه کرد:

کميته سياسي حزب در جلسات سه ماهه اول سال 1393، مباحث مربوط به کنگره سيزدهم را بررسي و تصويب کرد.گزارش کميته سياسي در اردوي تابستاني حزب که در 14 شهريور 93 در شهرستان ماسال استان گيلان برگزار شد، طرح و پيشنهاد تاريخ 9 بهمن براي برگزاري کنگره سيزدهم تصويب و در همين جلسه اينجانب به عنوان رئيس ستاد اجرايي کنگره سيزدهم انتخاب و با حکم دبيرکل فعاليت‌هاي اجرايي کنگره را با تشکيل واحدهاي اجرايي آغاز کرديم.

-‌ شعار کنگره سيزدهم، در نشست‌هاي آذر و دي ماه کميته سياسي مورد بحث قرار گرفت و در اردوي فصلي حزب در قم، طرح و با اصلاحاتي به تصويب رسيد: اصلاحات لازمه اعتدال.

-‌ ستاد اجرايي کنگره از آذر ماه 93 با تشکيل واحدهاي مختلف به شرح زير و تبيين وظايف و استقرار در دفتر مرکزي حزب مردم‌سالاري برنامه‌هاي امروز را تدارک ديده است.

-‌ دبير اجرايي، جناب آقاي محمدرضا حقي.

-‌ واحد هماهنگي اداري و ارتباطات خبري با رياست جناب آقاي سيدمجيد حسيني.

-‌ واحد انتشارات و پيگيري رئوس قطعنامه با رياست جناب آقاي حميدرضا شکوهي.

-‌ واحد تشکيلات با رياست جناب آقاي سيدجلال افتخاريان و جانشيني سرکار خانم اسلامي.

-‌ واحد روابط عمومي با رياست سرکار خانم جهازيان.

-‌ واحد سمعي و بصري با رياست جناب آقاي وحيد حقي.

-‌ واحد تدارکات، امور مالي و پشتيباني با رياست جناب آقاي حسين يزدي.

-‌ واحد حقوقي با رياست جناب آقاي دکتر کاظمي.

-‌ واحد تشريفات با رياست جناب آقاي رفيعي.

بدينوسيله از مسوولان و همکاران محترم واحدهاي دهگانه فوق‌الذکر و دبيران محترم حزب در استان‌ها و شهرستانها و کميته‌هاي حزب و اعضاي محترم شوراي مرکزي، هيات داوري، بازرسان محترم تقدير و تشکر نموده و به استحضار مي‌رساند که: اين کنگره در مراسم افتتاحيه شنونده سخنراني تعدادي از شخصيت‌هاي علمي، سياسي و مذهبي و سخنراني دبيرکل محترم جناب آقاي دکتر مصطفي کواکبيان خواهد بود، سپس مراسم معرفي پايگاه اطلاع‌رساني و خبرگزاري «حسنا»، برگزار خواهد شد. بعد از مراسم افتتاحيه و نماز و نهار با حضور مهمانان و مدعيون محترم، 5 دستور اصلي و جانبي در دستور کار قرار دارد:

-‌ اصلاح‌ يکي از مواد اساسنامه.

-‌ انتخابات براي تعيين اعضاي جديد شوراي مرکزي و هيات داوري.

-‌ تريبون آزاد و سخنراني تعدادي از اعضاي شوراي مرکزي، کميته سياسي، دبيران استاني.

-‌ تصويب محورهاي قطعنامه کنگره.

-‌ بحث و بررسي در مورد سياست‌هاي حزب در مورد انتخابات مجلس دهم.

گروهي زندگي را خواب کردند

بناي کفر و دين را باب کردند

خدا را شکر گر راندند از خويش

به سوي عاشقي پرتاب کردند

در ادامه اين برنامه مهندس آرش حبيبي مسوول کميته انتخابات حزب مردم‌سالاري با ارائه گزارشي از فعال شدن کميته‌هاي انتخابات در دو استان خبر داد و گفت: تلاش مي‌کنيم کميته‌هاي انتخابات را تا پايان سال در تمامي استان‌ها فعال کنيم.

در ادامه برنامه بيانيه سازمان جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري توسط يکي از اعضاي هيات رئيسه اين سازمان قرائت شد. متن کامل اين بيانيه به شرح ذيل است:

نقش‌آفريني نهادهاي اجتماعي با گسترش ابزارهاي جامعه مدني و تغيير رويکردها در اداره جوامع بشري، مسووليت زمامداران و حاکمان را بسيار پررنگ‌تر از گذشته کرده است. امروزه سياست‌هاي اتخاذ شده توسط اهالي قدرت در جنبه‌هاي مختلف زندگي آحاد ملت مشهود است. از اين‌رو سياستگذاري‌هاي دولتمردان در زمينه جوانان که به عنوان نيروي محرکه کشور هستند از اهميت دوچنداني برخوردار است.

در جامعه‌اي که در سال‌هايي نه‌چندان دور غيرت، توان و تخصص جوانانش جهانيان را مبهوت کرد، متاسفانه اما امروزه جوانان مورد بي‌مهري همان جوانان گذشته قرار گرفته‌اند.

آيا مسوولان ما فراموش کرده‌اند اگر نقش‌‌آفريني جوانان در سه سنگر دانشگاه، مساجد و حوزه‌هاي علميه نبود نهضت عظيم روح‌الله کبير به ثمر نمي‌نشست؟

آيا مسوولان ما فراموش کرده‌اند که اگر غيرت و مجاهدت جوانان همين مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس که بيش از دو‌سوم رزمندگان را تشکيل مي‌دادند؛ نبود، امروز کشور و انقلاب به اين توفيقات نمي‌رسيد؟

آيا مسوولان ما فراموش کرد‌ه‌اند نخست‌وزير دوران دفاع مقدس و مورد حمايت حضرت امام(ره) فقط 31 سال داشت و کشور را در شرايط جنگي اداره مي‌کرد؟

آيا فراموش کرده‌اند شهيد تندگويان در سن 28 سالگي عهده‌دار مسووليت وزارت نفت و ايفاي نقش به بهترين وجه ممکن تا مرز اسارت و شهادت بود؟

جناب آقاي رئيس‌جمهور

به نظر مي‌رسد دولت شما با غفلت از توان و نيروي جواني در سطوح مختلف اداره کشور با مشکلات فراواني روبرو خواهد شد، داشتن کابينه‌اي با ميانگين سني 60 سال و عدم استفاده از جوانان در سطوح مياني مديريت خطري است که آينده مديريتي کشور را تهديد مي‌کند.

سازمان جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري نسبت به بي‌توجهي دولت محترم به نيروي جوان کشور هشدار داده و از دولتمردان مي‌خواهد با ميدان دادن به نيروهاي جوان و بهره‌مند کردن آنها از مشورت‌هاي افراد باتجربه از اين ظرفيت بالا نهايت استفاده را داشته باشند و در اين زمينه نيز سازمان جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري منطبق بر سياست‌هاي کلان حزب و ديدگاه‌هاي دبيرکل محترم به دنبال تشکيل مجلسي با حداقل 30 درصد از جوانان است. به اين صورت که حداقل 30 درصد از نمايندگان مجلس آينده را افراد 30 الي 40 سال تشکيل دهد. با توجه به اينکه نيل به اهداف بلندمدت اصلاح‌گرايانه جوانان نيازمند تشکيلاتي منسجم و با قاعده‌اي مشخص و اصولي است و به همين خاطر دو شاخه جوانان و دانشجويان حزب مردم‌سالاري درهم ادغام شده و سازمان جوانان و دانشجويان حزب را شکل دادند. اعضاي اين سازمان معتقدند کميته جوانان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بايد شکل بگيرد و شايسته است با برنامه‌ريزي و پايه‌ريزي يک نهاد دموکراتيک در قالب همان کميته زيرمجموعه شوراي هماهنگي اصلاحات منشا خير و برکت براي بدنه اصلاحات و به تبع آن مردم عزيز کشورمان باشد.

پس از قرائت بيانيه سازمان جوانان تعدادي از دبيران شاخه‌ها و دبيران استاني و شهرستاني در رابطه با مسائل مختلف حزب نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

در پايان مراسم پس از مشخص شدن اعضا شوراي مرکزي با راي گيري بين اعضا آقاي دکتر مصطفي کواکبيان مجددا بعنوان دبيرکل حزب مردم‌سالاري انتخاب شدند.

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.