تاريخ انتشار :دوشنبه 22 دسامبر 2014.::. ساعت : 4:16 ب.ظ
فاقدديدگاه

استراتژی جديد جریان احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت -تلاش تیم احمدی‌نژاد برای یارگیری از اصلا‌ح‌طلبان

آفتاب -یکسال و نیم پس از روی کار آمدن دولت اعتدال و در حالیکه انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی پیش‌رو است، آرایش سیاسی تیم احمدی‌نژاد در حال نمایان شدن است.
به گزارش آفتاب، جریان احمدی‌نژاد با فاصله‌گرفتن از حاشیه‌های یک سال گذشته که بیشتر پیرامون تخلفات مالی چهره‌های شاخص این دولت، عملکرد ۸ ساله آنها و مباحث مربوط به دانشگاه ایرانیان بود، برنامه‌ریزی‌های خود برای آینده سیاسی این جریان را علنی‌تر می‌کند.
اخیرا اسفندیار رحیم‌مشایی در جمع تعدادی از حامیان محمود احمدی‌نژاد سخنانی مطرح کرده که به‌نوعی عقب‌نشینی از عملکرد این جریان در دوران حاکمیت و تلاش آنها برای بازگشت به قدرت را به نمایش می‌گذارد. هرچند این عقب‌نشینی به نظر تاکتیک و استراتژی آنها برای ادامه حیات سیاسی‌شان قابل تفسیر است.
آنگونه که سایت متین‌نیوز ار سایت‌های حامی احمدی‌نژاد گزارش داده یکی از حاضران در جلسه سخنرانی اسفندیار رحیم‌مشایی به‌نقل از او گفته “امروز که به حوادث ۵ سال اخیر نگاه می‌کنم با خود می‌گویم همان موقع که رهبر معظم انقلاب در پندی حکیمانه معاون اولی اینجانب را موجب سرخوردگی دوستداران آقای احمدی‌نژاد خواندند دیگر به مصلحت نبود که اینجانب در صحنه و در کنار آقای احمدی‌نژاد بمانم و حتی کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم.”
او ضمن اعلام این خبر که برای همیشه از سیاست کنار کشیده است گفته “در یکسال اخیر برای ایجاد انسجام میان احمدی‌نژادی‌ها برای همیشه از سیاست کنار کشیدم. اگر جبهه پایداری و حزب‌اللهی‌ها به دلیل نزدیکی من با آقای احمدی‌نژاد از ایشان حمایت نمی‌کنند من از همین امروز اعلام کناره‌گیری از ایشان می‌کنم.”
نکته اصلی سخنان مشایی دوری او از احمدی‌نژاد برای نزدیکی طیف‌هایی از اصولگرایان به احمدی‌نژاد است. اهمیت این سخنان از آن‌رو است که تقریبا در ۵ سال پایانی دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بارها و بارها اصولگرایان و جریانات سیاسی این طیف از رییس دولت هشتم و نهم خواستند تا از مشایی و آنچه‌ بعنوان جریان انحرافی توصیف می‌کردند، فاصله بگیرد. انتقادات به‌جایی رسید که وزرای اخراجی از دولت نهم و دهم اختلافاتشان با احمدی‌نژاد را مخالفت با مشایی عنوان می‌کردند؛ اما این همه ماجرا نبود.
احمدی‌نژاد از یک سو حاضر به کنارگذاشتن او نبود و از سوی دیگر تحمل کوچکترین انتقاد به مشایی را هم نداشت. در مقابل او خود را نیازمند حمایت و همراهی اصولگرایان نمی‌دید. محمود احمدی‌نژاد به صراحت ضمن خط‌کشی بین دولت خود با اصولگرایان، آرا خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ را برآمده از این جریان نمی‌دانست و اعلام می‌کرد به احزاب و جریانات اصولگرا باج نخواهد داد.
اظهارات و عملکرد محمود احمدی‌نژاد در سالهای پایانی دولتش کار را به‌جایی رساند که دیگر اصولگرایان نیز از احمدی‌نژاد اعلام برائت کرده و گزینه‌هایی همچون حدادعادل، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره این که آیا احمدی‌نژاد را اصولگرا می‌داند یا خیر، گفت: احمدی‌نژاد در طول هشت سال گذشته یک بار هم کلمه اصولگرا را به زبان نیاورده است. جدایی احمدی‌نژاد و اصولگرایان امروز به گفته مشایی “به نفع جریان هاشمی تمام شد.”
به نظر می‌رسد اظهارات اخیر اسفندیار مشایی درباره خداحافظی از سیاست برای بازگشت جریانات اصولگرا به گرد احمدی‌نژاد واکنشی به تحرکات اخیر اصولگرایان برای رسیدن وحدت در انتخابات پیش‌رو و شروطی است که برای حضور احمدی‌نژاد در این جبهه فراگیر اصولگرایی مطرح شده است.
محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اخیرا ضمن اعلام این مطلب که احمدی‌نژاد فعالیت سیاسی دارد گفته “بازگشت ایشان به جریانات سیاسی بستگی دارد به مواضع آقای احمدی‌نژاد و اینکه اشتباهات گذشته‌شان را قبول دارند یا خیر، و تلاشی برای جبران می‌کنند.”
اظهارات اخیر مشایی در کنار انتشار اخباری که درباره تماس احمدی‌نژاد و جریان او با چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب همچون سید محمد خاتمی مطرح شد نشان از تلاش این جریان برای یارگیری و بازگشت به قدرت دارد.
اخیرا روزنامه جمهوری اسلامی نیز در ستون شنیده‌ها خبر از آغاز سفرهای استانی احمدی‌نژاد داده بود. در کنار این اخبار مواضع برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد همچون جوانفکر، محمدعلی رامین و محمد حسینی و … در حمله به دولت اعتدال نشان از تقسیم کار بین اعضای این جریان برای بازگشت به عرصه رسانه‌ها و فعالیت سازمان یافته سیاسی دارد.

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.