تاريخ انتشار :چهارشنبه 7 اکتبر 2020.::. ساعت : 9:47 ب.ظ
فاقدديدگاه

واعظی: برخی به اسم رسیدگی به مشکلات مردم، سفرهای تبلیغی آغاز کرده‌اند

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: برخی نمایندگان به اسم رسیدگی به مشکلات مردم، سفرهای تبلیغی خود را آغاز کردند آنها با وعده‌ها و حرف‌های تبلیغاتی، ‌انتظارات مردم را بالا می‌برند در حالی که می‌دانند منابع کشور محدود است.

به گزارش شهریمیز به نقل از ور زنو ، «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران و در جمع خبرنگاران درباره لغو جلسه سران سه قوه افزود: در جلسه سران قوا رسیدگی به مشکلات مردم اهمیت دارد و به غیر آن جلسات شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای عالی هماهنگی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نیز با حضور سران قوا برگزار می‌شود تا علاوه بر انجام امور، تفاهم و همدلی میان سران قوا بیشتر شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نخستین باری نیست که جلسه سران قوا لغو می‌شود، افزود: پیش از این نیز در مواردی، کاری برای یکی از آقایان پیش می‌آمد با هماهنگی این جلسه به تاخیر افتاد و برای برگزاری هم این گونه نیست که از قبل اطلاع رسانی شود اما نمی‌دانم چرا چنین فضای به وجود آمده در حالی که فقط به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این تصمیم گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه اتفاق‌های عجیبی در حال رخ دادن است، افزود: در هر دوره از مجلس ۲، ۳ یا ۵ نماینده اظهار نظرهای تندی داشتند و از الفاظی استفاده می‌کردند که در شان نمایندگی نبود. اما در مجلس یازدهم تعداد این افراد زیاد شده و این سبب اختلاف، ناامیدی و تفرقه می‌شود.

با سفرهای تبلیغی انتظارات مردم را بالا می‌برند

واعظی با تاکید بر اینکه هنوز به شروع انتخابات ریاست جمهوری زمان زیادی باقی مانده برخی از نمایندگان به اسم رسیدگی به مشکلات مردم، سفرهای تبلیغی خود را آغاز کردند، افزود: این افراد با وعده‌ها و حرف‌های تبلیغاتی، ‌انتظارات مردم را بالا می‌برند در حالی که خود آنها می‌دانند منابع کشور محدود است. همچنین این افراد در گذشته مسوولیت داشتند و گروهی هم حامی آنها بودند ولی کاری انجام ندادند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه پیش از این دولت لوایحی داده بود ولی مجلس به جای پرداختن به آنها طرح‌های جدیدی ارائه می‌دهد، ‌ تصریح کرد: این رویه به جای حل مشکلات بیشتر شعارزدگی نمایندگان را نمایان می‌کند.

ارتش برای مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرز نیست

واعظی درباره اینکه آیا برای مناقشه بین آذربایجان و قره باغ، ارتش جمهوری اسلامی در مرزها مستقر شده است، اظهار داشت: باید کاملاً مراقبت بود که هیچ خسارتی به مرزهای ایران وارد نشود و پیش از این نیز رییس جمهوری در تماس تلفنی با رییس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به این موضوع تاکید کردند که خسارت به مرزهای کشور و تجهیزات را تحمل نخواهند کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد:‌ نیروهای مرزبانی نیز آماده هستند و کارهای لازم در این باره انجام شده است ولی استقرار ارتش در مرز به معنای این است که کشور تهدید می‌شود. البته درست است که ما تهدید نمی‌شویم ولی وقتی دو کشور آذربایجان و ارمنستان در نزدیکی مرز ایران در حال جنگ هستند،‌ امکان دارد راکتی هم به داخل مرز کشور اصابت کند.

روحانی و پوتین درباره مناقشه قره باغ تلفنی گفت وگو می‌کنند

واعظی افزود: اعتقاد داریم از طریق جنگ این مناقشه حل نمی‌شود. بلکه باید به اصولی پایبند باشیم و اصولی که ایران از ابتدا اعلام کرده روشن است و ما اعلام کردیم که باید تفاهم و مذاکره در دستور دو کشور قرار گیرد و تمامیت ارضی کشورها نیز به رسمیت شناخته شود.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: تا زمانی که اشغال هست درگیری ادامه دارد و باید ابتدا اشغال پایان پذیرفته و مرزهای بین المللی مورد بحث قرارگیرد. البته این موضعی است که در گذشته نیز اعلام کردیم و امروز نیز به آن تاکید داریم.

واعظی با اشاره به تماس تلفنی رییس جمهوری با رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: رییس جمهوری همین موضع را اعلام کردند و امروز نیز قرار است رییس جمهوری با پوتین رییس جمهوری روسیه صحبت کنند. زیرا ما به عنوان کشوری که با هر دو کشور مرز مشترک داریم نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش دولت بر این است که ابتدا این آتش خاموش شود، افزود: در ادامه نیز دولت تلاش می‌کند بر اساس مذاکره راهبرد خود را برای حل مناقشه قره باغ پیش ببرد.

جریمه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابتدا در تهران اجرایی می‌شود

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طبق مصوبه دولت قرار است جریمه برای عدم استفاده ازماسک اجرایی شود، اظهار داشت: تلاش دولت این است که تا آنجا که می تواند از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها برای سلامتی مردم روشنگری کند.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: رویکرد دولت از ابتدا جریمه نبوده بلکه مهم این است که همه پروتکل‌های رعایت شود و در مقطعی رعایت پروتکل‌ها به ۷۹ تا ۸۰ درصد هم رسید. ولی دوباره این آمار پایین آمده و در تهران۵۰ تا ۶۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود و در برخی شهرها نیز این آمار به ۴۰ درصد رسیده است. هرچند که دربعضی از شهرها آمار ۹۰ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیده می‌شود.

واعظی با بیان اینکه عده‌ای با افتخار اعلام می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند زیرا نمی‌ترسند، تصریح کرد: صحبت این است که موضوع ترسیدن شخص نیست بلکه اگر شخصی پروتکل‌ها را رعایت نکند، مزاحم سلامت دیگران خواهند شد. بر همین اساس در شنبه پیش رو جمع بندی برای جریمه‌ها در تهران انجام می‌شود و در صورتی که اثر بخش بود برای دیگر شهرها پیاده سازی می‌کنیم.

وی عدد جریمه‌هایی که برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی منتشر شده را تایید نکرد و گفت: بخشی از جریمه‌ها مربوط به عدم ارائه خدمات دولتی و غیردولتی به فردی است که ماسک نمی‌زند. بخشی هم مربوط به ارقامی است که به صورت جریمه برای فرد درنظر گرفته می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به خبرنگار دیگری که به تجمع تعدادی از ایرانیان در مرز مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرده بود، گفت: مواضع ایران از طریق وزارت خارجه و مقاماتی که می‌توانند درباره سیاست خارجی صحبت کنند و رویکرد آنها موضع رسمی کشور است، اعلام می‌شود و تاکنون نیز اعلام شده است. اما برخی بر اساس تبلیغاتی که دیگران علیه جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام می‌دهند، به دنبال این هستند که از این بحران استفاده کنند و در داخل ایران بین ارامنه و آذری‌ها اختلاف به وجود آوردند.

وی ادامه داد: این عده فعالیت خود را در این باره آغاز کردند و فیلم‌ها وکلیپ‌هایی در این باره منتشر شده که مربوط به ایران نیست یا متعلق به گمرک جای دیگر است. البته در همان هفته گذشته به همه این موارد رسیدگی شد و در دولت بحث و بررسی شد و رییس جمهوری نیز دستورات لازم را به گمرک،‌ وزارت کشور و بخش های دیگر دادند.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شرایط نسبت به روزهای اخیر بسیار بهتر شده است، تصریح کرد: باید مراقبت شود که اگر اتفاقی در بیرون از کشور رخ می‌دهد سبب از بین رفتن انسجام ما نشود و در این باره شفاف‌سازی و اطلاع رسانی کنیم.

تلاش دولت حفظ قیمت‌ها است

واعظی درباره افزایش نرخ بلیط مترو و اتوبوس که در شورای شهر بحث شده، یادآور شد: دولت در این شرایط با افزایش قیمت مخالف است و دولت به دلیل افزایش نرخ ارز که بر سایر قیمت‌ها تاثیر گذاشته، در تلاش است این قیمت‌ها نیز کاهش یابد و باید همه بخش‌ها مراقبت کنند که قیمت‌ها افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه شورای شهر قوانین ساز و کار مختص به خود را دارد، گفت:‌ ولی فکر می‌کنم تا زمانی که گشایشی برای مردم حاصل شود و تا زمانی که بتوان شرایط صادرات نفتی و غیرنفتی را ساماندهی کنیم،‌ باید تلاش کرد این قیمت‌ها را حفظ کرد.

نظرات بسته شده است.