تاريخ انتشار :جمعه 2 اکتبر 2020.::. ساعت : 1:01 ب.ظ
فاقدديدگاه

بیانیه و پیام دکتر احد قضایی سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان «باکو » پیرامون مسایل جنگ آذربایجان و ارمنستان

فریاد اسلام و مظلومین قره باغ را بشنویم
بسم الله الرحمن الرحیم
روی صحبت با مسئولین دیپلماسی خارجی کشورمان است. تعبیر مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان، زیبنده مردم مسلمان شیعه و انقلابی نیست.‌
تعبیری که در بیانیه وزارت خارجه روس، فرانسه و امریکا در باره قره باغ بیان میشود، دور از عقلانیت است که در بیانیه وزارت خارجه ایران انقلابی حامی مظلومان جهان نیز تکرار میشود.
 در  قره باغ جنگ بین حق و باطل است، جنگ بین متجاوز و مظلوم است، جنگ بین اشغالگر ماجراجو و مردمی با سرزمین اشغال شده است. تعبیر مناقشه بین دو دولت در مورد سرزمینی اشغال شده چه مفهومی دارد؟
در قره باغ، ارامنه داشناکی اشغالگر به پشتوانه روس ارتودکس، انگلیس مکار، فرانسه و امریکای جهانخوار و رژیم صهیونیست، وطن ملت مسلمان و شیعه تُرک آذربایجان همگرا با ایران انقلابی را اِشغال کرده است. به قرآن و مسجد و محراب اسلام توهین کرده است، به ناموس و عفت و غیرت مسلمانان تعدی و تجاوز کرده است.‌ با اینحال میانجیگری بین دو دولت در موضوع قره باغ مظلوم چه صیغه ای است؟
چه بر اساس ایدئولوژی اسلامی و چه بر اساس هویت تاریخی ایران و قفقاز، چه بر اساس رسالت انقلاب اسلامی و چه حتی بر اساس منافع ملی و سود سیاسی، وظیفه دولت ج. ا. ایران است که در قره باغ از مردم مسلمان شیعه آذربایجان در تمام ابعاد و با جان و دل حمایت کند و با تمام توان مقابل ارامنه اشغالگر و متجاوز به کیان اسلام و خاک پاک مسلمین بایستد و اگر بتواند متجاوز را تنبیه کند و اگر نتواند بهتر آن است که در راه حق و در خانه اسلام و دادخواهی مظلوم همانند آغاز این جنگ حتی شهید بدهد ولی در کنار مظلوم باقی بماند.
سیاستمداران ایران انقلابی، ندای تاریخ را در قره باغ جدی بگیرید و بیانیه سیاسی در مورد جنگ قره باغ را در بستر تاریخ تنظیم کنید. در قره باغ اشغالگران داشناک های ارمنی هستند، آنان که متحد امپراطوری روم شده و بر قلب ایران دشنه زدند، آنان که با طلوع اسلام، متحد صلیبیون یهودی شده بر قلب اسلام خنجر زدند، هم آنان که متحد نسطوریان چین و کاتولیک اروپا و صهیون های یهود اورشلیم شده و بر قلب قدس مقدس شمشیر زدند، آنان که با روس متجاوز متحد شده و ایران مقتدر را در قفقاز به نوعی تحریم کردند، آنان که در قامت سوسیال دمکراسی، مشروطه مردمی و ایرانی اسلامی را مصادره کرده و رهبر مشروطه مشروعه و مرجع دینی ایران را بر سر دار برده و بر جنازه آن اسائه ادب کردند. آری این هویت متجاوز است.
چهره مظلوم یک میلیون مسلمان و شیعه قره باغ را نظاره کنید، دوشادوش مردم ایران با رومی ها جنگیده اند، در صفوف اسلامیان با کفره روس جنگیده اند، هر جا ایرانی شهید شده، در مسلخ شهادت با او مانده اند. آری این است فریاد اسلام و مظلومین در قره باغ!
در هر نقطه از جهان که میخواهید با ترکیه رقابت کنید، اما توصیه تاریخی می کنیم به خاطر خدا و خلق خدا و دوراندیشی در روابط بین الملل در قفقاز و قره باغ دوشادوش ترکیه بسان برادر باشید، به جای استراتژی تعامل با اروپا، چین و روس و امریکا، با ترکیه و قفقاز و آسیای میانه همگرا و همدل باشید.
 ” به خاطر فردای ملت مسلمان ایران ، امروز برادری تان را با آذربایجان اسلامی حفظ کنید و فریاد اسلام و  قره باغ مظلوم را دریابید و فریادرس مسلمان و مظلوم باشید و پُتک محکم بر سر ظالم بکوبید .
دکتر احد قضایی سفیر و رئیس سابق انجمن دوستی ایران و آذربایجان و نماینده دوره پنجم مجلس- ۹۹/۷/۱۰

نظرات بسته شده است.