تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 1 اکتبر 2020.::. ساعت : 11:21 ب.ظ
فاقدديدگاه

افزایش ۸۰ درصدی سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت ارقام مای، لودوز و لیدر پنبه در منطقه مغان، وضعیت مزارع پنبه این استان مطلوب ارزیابی و گفت: با تولید این میزان محصول، هفت کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه فعال خواهد شد.

او از کشت پنبه در ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان در شمال استان اردبیل خبر داد و افزود: امسال سطح زیر کشت پنبه در استان بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز برداشت محصول پنبه در مزارع شهرستان اصلاندوز و پارس‌آباد خبر داد و گفت: برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

او همچنین روند کشت پنبه مطابق با آب و هوای منطقه و نیز استفاده از ارقام بذری پربازده در منطقه مغان را رو به رشد عنوان کرد و افزود: قیمت خرید محصول پنبه مطلوب بوده و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و شرکت‌های ریسندگی به طور مستقیم محصول کشاورزان را خریداری می‌کنند.

شهریار گفت: محصول نهایی وش پنبه تحویل شده به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی منطقه مغان پس فرایند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبه به کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی تحویل داده می‌شود.

او با اشاره به اهمیت کشت محصول پنبه در صنعت، اشتغال بویژه تناوب کشت با غلات افزود: توسعه کشت پنبه در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد و برای این منظور، علاوه بر ارائه خدمات جانبی از قبیل تامین بذر مرغوب و گواهی شده و نظارت کارشناسان فنی کشاورزی به منظور افزایش برداشت محصول ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهارداشت: پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

او تعداد زارعان پنبه کار استان اردبیل را ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان را حدود چهار تن اعلام و با پیش‌بینی افزایش میزان کشت در سال زراعی پیش رو، خواستار بیمه مزارع و محصول کشت شده پنبه توسط زارعان و بهره‌برداران در سال زراعی آینده شد.

نظرات بسته شده است.