تاريخ انتشار :شنبه 19 سپتامبر 2020.::. ساعت : 1:10 ق.ظ
فاقدديدگاه

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

به گزارش شهریمیز به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، رودخانه ارس در شمال غربی کشور و در مجاورت کشور‌های همسایه مانند ارمنستان، آذربایجان و نخجوان قرار گرفته است و به خاطر قرارگیری در استان آذربایجان شرقی از گذشته تا کنون از اهمیت  بالای سوق‌الجیشی و تجاری برخوردار بوده است.

این رود از رودخانه‌های پر آب، خروشان و مرزی کشور ایران و آذربایجان شرقی به شمار می‌آید که از منطقه آرپا چای آناتولی سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از مرز ایران وارد جمهوری آذربایجان (نخجوان) شده و به رودخانه کورا و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

رود ارس پس از عهدنامه گلستان به عنوان مرز ایران و روسیه انتخاب شد و بعد‌ها تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه اضافه شد. این رود در منابع و اصطلاحات یونانیان و اروپاییان به نام‌های آراکس، ارکساس و آراکسس بوده و از قدیم اِراسک و آراسک نامیده می‌شد و در زبان ترکی بیشتر مردمان این خطه از سرزمین ایران از آن به نام آراز یا آراس یاد می‌کنند.

مناظر اطراف رود ارس به خاطر داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هر ساله گردشگران زیادی را از اقصی نقاط ایران و دنیا به سمت خود جذب می‌کند.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

این رود در نزدیکی جلفا عرضی در حدود ۲۰۰ متر و عمقی ۲ الی ۳ متری دارد که در بازه زمانی پرآبی به ۴ متر هم می‌رسد، به همین دلیل بیشتر مردم ایران رود ارس را به عنوان سومین رودخانه بزرگ ایران می‌شناسند. میزان آبدهی این رود ۵۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال است و حداکثر دبی سرریز‌ها به ۳۵۰۰ متر مکعب تخلیه در ثانیه است به طوری که بیشتر اراضی سست را کنده و ساحل آن به طرف ایران پیشروی می‌کند.

در مناظر اطراف رود ارس نادرترین حیوانات و پرندگان و گونه‌های گیاهی به دلیل آب و هوای مساعد زیست می‌کنند که دیدنشان برای هر بیننده‌ای به راستی تماشایی است. بر روی این رودخانه پل‌های زیادی همچون پل چوبی و پل راه آهن جلفا، پل مواصلاتی پلدشت، پل موردوز، پل اصلاندوز، پل بیله سوار مغان زده‌اند تا مبادی ورودی و خروجی ارس به راحتی با کشور‌های همسایه صورت بگیرد.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

رودخانه‌ی پرآب و خروشان ارس علاوه بر جذابیت‌های ویژه گردشگری و تاثیرات مثبت اکوسیستمی، قابلیت ارزشمندی از نظر ماهیگیری در فصول خاصی از سال را دارد، بخصوص شهر‌های پلدشت، جلفا و سیه رود که در نزدیکی این رود واقع شدند هر ساله گردشگران قلاب به دست زیادی را در این مناطق می‌کشاند که در ساحل و حواشی رود ارس ماهیگیری کنند. چرا که ماهی‌های رود ارس ۱۰ گونه است که ۶ گونه از این ماهی‌ها نسبت به ماهی‌های دیگر بزرگتر است و از مقاومت بیشتری در حین صید برخوردارند به همین دلیل صید این گونه‌ها در بین علاقمندان صیادی و ورزشکاران از اهمیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

طبیعت سرسبز جزیره‌های رود ارس و کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده اطراف آن منطقه دل‌انگیزی را به وجود آورده تا گردشگران تور تبریز جلفا دیدن این منطقه را در صدر گشت‌های خود قرار دهند.

نظرات بسته شده است.