تاريخ انتشار :شنبه 19 سپتامبر 2020.::. ساعت : 1:07 ق.ظ
فاقدديدگاه

صیادان غیرمجاز در پارس‌آباد دستگیر شدند

محمد مجرد روز یکشنبه افزود: ماموران یگان حفاظت این شهرستان در جریان پایش و کنترل زیستگاه‌ها و منابع آبی تحت مدیریت موفق به دستگیری ۲ صیاد متخلف که اقدام به صید غیرمجاز ماهی کرده بودند، شدند.

وی گفت: از این افراد لاشه ۶۴ قطعه ماهی از نوع زرد پر و کپور، یک رشته تور، یک حلقه تیوپ و پنج دستگاه لنسر کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: این ۲ صیاد غیرمجاز و متخلف با تشکیل پرونده برای رسیدگی و سیر مراحل قانونی تحویل سیستم قضایی شدند.

وی از پایش مداوم و شبانه‌روزی مناطق و زیستگاه‌های تحت مدیریت توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خبر داد و افزود: در صورت مشاهده هر گونه تخلف برابر ضوابط و مقررات زیست محیطی با متخلفان بر خورد قانونی خواهد شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس‌آباد با بیان اینکه صید غیرمجاز از اصلی‌ترین تهدیدات تنوع زیستی آبزیان است، ادامه داد: صید غیرمجاز به تنوع زیستی گونه‌های بومی آسیب زده و باعث اختلال در اکوسیستم‌های طبیعی رودخانه و کاهش جمعیت آبزیان می‌شود و برای همین هرگونه صید ماهی رودخانه‌ای ممنوع می‌باشد.

مجرد از برخورد قاطع ماموران یگان حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان با افراد متخلف و سوء‌استفاده‌کنندگان از محیط زیست خبر داد و از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و تخلف مراتب را از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

شهرستان ۱۷۷ هزار نفری پارس‌آباد مغان در ۲۳۰ کیلومتری شمال اردبیل و در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان واقع است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین هم گفت: سه بهله پرنده شکاری سارگپه و یک قطعه بوتیمار کوچک در این شهرستان در زیستگاه خود رهاسازی شدند.

شهلا امیری روز یکشنبه افزود: سه بهله سارگپه و یک قطعه بوتیمار کوچک که توسط دوستداران محیط زیست به یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین تحویل داده شده بود، در طبیعت دامنه های سبلان و زیستگاه اصلی خود رهاسازی شدند.

وی اظهارداشت: سارگپه و بوتیمار کوچک از گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و شکار یا نگهداری غیرمجاز آنها علاوه بر جریمه نقدی مشمول مجازات کیفری نیز است.

وی با بیان اینکه برای نگهداری پرندگان شکاری فضای آزاد و تغذیه مناسب لازم است و حتی امکان حمله آنها به انسان نیز وجود دارد، از مردم خواست در صورت برخورد با چنین مواردی از نگهداری آنها خوداری کرده و سریع به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

سارکپه پرنده شکاری از راسته شاهین سانان، خانواده قوشیان و تیره سارگپه‌ها است و همچون سایر پرندگان هم خانواده خود اغلب از موش‌های صحرایی، خرگوش و پرندگان با جثه کوچک تغذیه می‌کند و نقش مهمی در تنظیم جمعیت حیوانات صحرایی دارد.

سارگپه در حاشیه جنگل‌ها، درخت‌زارها، کشتزارها، دامنه‌های پرشیب، لبه پرتگاه‌ها و بلندی‌های با پوشش درختی را برای زندگی ترجیح می‌دهد.

بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای پرنده آبچر است از راسته سقامرغ‌سانان و خانواده حواصیلان و ویژگی اصلی این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

بوتیمار کوچک پرنده کنار آبزی بوده و در زیستگاه‌هایی مانند رودخانه‌های آب شیرین، باتلاق و تالاب زندگی می‌کند.

سرعین به عنوان مهم‌ترین منطقه توریستی استان در ۲۷ کیلومتری جنوب غرب اردبیل قرار دارد.

نظرات بسته شده است.