تاريخ انتشار :دوشنبه 13 جولای 2020.::. ساعت : 12:16 ب.ظ
فاقدديدگاه

۶ کارگاه تولید ورنی در شهرستان‌های پارس آباد و اصلاندوز فعال است

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فریده سرودی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پارس آباد گفت: صنعتگران شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز با فعالیت در ۶ کارگاه تولیدی مطرح و فعال این شهرستان‌ها، سالانه بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع ورنی می‌بافند.

او افزود: فعالیت کارگاه‌ها به صورت غیرمتمرکز بوده و بافندگان به دو صورت مشارکتی با کارفرمایان یا دریافت دستمزد اقدام به بافت ورنی می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پارس‌آباد با اشاره به وجود ۴۵۰ نفر بیمه‌شده در صنایع دستی این دو شهرستان، گفت: از این تعداد نزدیک به ۶۰ نفر با ۵۵ سال سن و ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه بازنشسته شدند.

سرودی با اشاره به قطع بیمه صنایع دستی از سال ۹۲ افزود: از اواخر سال ۹۸ براساس تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پرداخت بیمه فرشبافان از سر گرفته شده و متقاضیان می‌توانند به اداره میراث‌فرهنگی پارس‌آباد مراجعه کنند.

او با اشاره به حضور معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل استان اردبیل در شهرستان اصلاندوز برای جمع‌آوری مستندات ثبت اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی گفت: براساس گفته معاونت صنایع‌دستی استان با توجه به اینکه شهر اصلاندوز از نظر تولید صنایع دستی بیشترین حجم تولید و بالاترین آمار جمعیت فعال صنایع دستی را داراست، ثبت آن به‌عنوان «شهر ملی ورنی» در فهرست آثار ملی درخواست شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پارس‌آباد تصریح کرد: ورنی مغان دارای نشان‌های ملی مرغوبیت و نشان جغرافیایی ثبت جهانی است که با توجه به ظرفیت‌های این صنایع‌دستی می‌توانیم شاهد ثبت ملی آن باشیم.

نظرات بسته شده است.