تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 24 جولای 2014.::. ساعت : 4:52 ب.ظ
فاقدديدگاه

تنها راه علاج، نابودی رژیم صهیونیستی است/این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم باید الگو گرفته و برگردان نظرات رهبری باشد

حدود هزار دانشجو از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عصر امروز با حضرت آیت الله خامنه ای دیداری 2 و نیم ساعته داشتند تا رودررو، دغدغه ها، مطالبات و دیدگاههای جامعه دانشجویی را با رهبر انقلاب اسلامی مطرح کنند و در سخنان و پاسخهای ایشان، به تأمل در اولویتها و مسائل مختلف منطقه و کشور بپردازند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از شنیدن سخنان 90 دقیقه‌ای نمایندگان تشک‌لها و گروه‌های دانشجویی، با تحسین روحیه «پرنشاط، مطالبه گر، متفکرانه، منتقدانه و در عین حال مسئولانه» جامعه دانشجویی، به تبیین ریشه ها و عوامل حوادث دردناک غزه پرداختند و تأکید کردند: این جنایات خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ صفت و کودک کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطینی ها و گسترش آن به کرانه باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است ضمن اینکه دفاع وقیحانه آمریکا و غرب از جنایات صهیونیستها باید به عنوان یک تجربه مهم، در «شناخت، نگاه و برخورد» همه ما با غرب اثر بگذارد و بفهمیم که واقعیتها و حقیقت آمریکا، همین است و ملت ایران نیز روز قدس با خروش عظیم خود، نشان می دهد که یار مظلوم و دشمن ظالم است.

 رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مصائبی که بر مردم مظلوم غزه می گذرد، افزودند: این حوادث نمود «سیاست خشونت آشکار و مشت آهنینی» است که رژیم نامشروع و جعلی در عمر 66 ساله خود، بارها و بارها با افتخار و گستاخی آن را به اجرا درآورده است.

ایشان تأکید کردند: همانگونه که امام خمینی می فرمود اسرائیل باید از بین برود البته نابودی اسرائیل به عنوان تنها راه علاج واقعی، به معنای از بین بردن مردم یهود این منطقه نیست بلکه برای این کار منطقی، ساز و کاری عملی وجود دارد که جمهوری اسلامی آن را در مجامع بین المللی ارائه داده است.

ایشان افزودند: براساس این ساز و کار مورد پسند ملتها، مردمی که در این منطقه زندگی می کنند و اهل و متعلق به آنجا هستند در یک رفراندوم حکومت مورد نظر خود را اعلام می کنند و از این طریق، رژیم غاصب و جعلی از بین خواهد رفت.

رهبر انقلاب افزودند: البته تا زمانی که به یاری پروردگار، این رژیم سنگدل و آدمکش نابود شود، برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج این رژیم ویرانگر است.

 ایشان خاطرنشان کردند: کسی گمان نکند اگر موشکهای غزه نبود رژیم صهیونیستی کوتاه می آمد، چرا که در کرانه باختری موشک یا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است اما این رژیم، مردم آنجا را نیز کشتار و تحقیر می کند.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری تحقیر و مسموم شدن یاسر عرفات به دست صهیونیستها افزودند: اشغالگران، حتی ملاحظه سازشکاران را نمی کنند و فقط در صورت برخورد مقتدرانه فلسطینی ها، احتمال کوتاه آمدن آنها وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش صهیونیستها برای آتش بس گفتند: رژیمی که خارج از «حد تفکر و تصور بشر» جنایت می کند با مقاومت قدرتمندانه فلسطینی ها، بیچاره شده و دنبال چاره کار است و این ثابت می کند که صهیونیستها فقط زبان قدرت را می فهمند.

رهبرانقلاب افزودند: با توجه به همین واقعیات، ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه مند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمندآنها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد.

ایشان حمایت سیاسی از مردم غزه را وظیفه همه ملتهای مسلمان و غیرمسلمان خواندند و با اشاره به اعلام تنفر ملتها از رژیم وحشی اسرائیل تأکید کردند: انشاءالله در روز قدس دنیا خروش عظیم ملت ایران را خواهد دید و ملت نشان خواهد داد که انگیزه حمایت از فلسطین، همچنان در این سرزمین اسلامی، قدرتمند و موّاج است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شعار نه غزه نه لبنان فتنه گران افزودند: عده ای می خواستند با این شعار، حقیقت ملت ایران را معکوس نشان دهند اما مردم نگذاشتند و در روز جمعه نیز بار دیگر نشان خواهند داد که همیشه یار مظلوم و خصم ظالم هستند.

رهبر انقلاب با انتقاد بسیار شدید از حمایت و دفاع بی شرمانه مستکبران و در رأس آنها آمریکا از فاجعه آفرینی و خشونت غیرقابل توصیف صهیونیستها افزودند: حوادث غزه، تألم بار و غم افزاست اما مهمتر این است که با نگاهی عمیق تر به حوادث جاری غزه، رفتار سلطه گران را در این ماجرا مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: چند دولت غربی بویژه آمریکا و انگلیس خبیث از جنایاتی که هیچ انسان معمولی هم آن را قبول نمی کند، به صراحت دفاع می کنند و رئیس جمهور آمریکا در مقابل این همه «کودک کشی و ویرانی و زجر و شکنجه» مردم غزه، با منطقی مسخره می گوید اسرائیل حق دارد از امنیت خود دفاع کند! اما آیا فلسطینی ها حق ندارند از امنیت خود و از زندگیشان دفاع کنند؟

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مسئولان کشورهای مستکبر نمی فهمند که با دفاع از جنایات صهیونیستهای پلید و مخرب، آبروی خود و کشورشان را در مقابل ملتها می برند و تاریخ در مقابل همدستی آنها با این فجایع، قضاوت سختی خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با ریشه یابی رفتار گستاخانه غربی ها خاطرنشان کردند: دفاع از جنایات صهیونیستها، در نظام لیبرال دمکراسی و در منطقی ریشه دارد که از کمترین ارزشهای اخلاقی برخوردار است و هیچ احساس انسانیتی در آن وجود ندارد.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: آمریکایی که در قضایای مختلف با جمهوری اسلامی در چالش است واقعیتش همین است که می بینیم، ما باید آمریکا را از این ماجرا بهتر بشناسیم و این شناخت به عنوان تجربه ای مهم، در برخورد و نگاه و رفتار ما با آمریکا اثر بگذارد و برای ملت ما، دانشجویان، روشنفکران و برای همه ما به یک معیار تبدیل شود.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: رفتار سلطه گران با ظلمی که به مظلومان غزه می شود اثبات می کند آنها به بشر، حقوق بشر و به انسانیت، مطلقاً هیچ اعتقادی ندارند و هرچه درباره آزادی و حقوق بشر می گویند تمسخر آزادی و حقوق بشر است.

ایشان یک بار دیگر تأکید کردند: این حرفها را به عنوان نصیحت به مسئولان آمریکایی نمی گوییم بلکه برای خودمان می گوییم تا تکلیف خودمان را بدانیم و در قضاوتها و تحلیل هایمان بفهمیم با چه کسانی روبرو هستیم.

رهبر انقلاب افزودند: شعارهای ضد آمریکایی و ضد غربی و ضد استکباری که در کشور شنیده می شود ناظر به حقیقت و واقعیت وجودی آمریکاست اما برخی به غلط تصور می کنند که این شعارها، کاری تعصب آمیز و بدون منطق فکری است.

رهبر انقلاب افزودند: نگاه ضد آمریکایی و ضدغربی در ایران، یک نگاه عقلانی و متکی بر تجربه و محاسبه صحیح است.

ایشان با اشاره به سخنانشان در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران کشور افزودند: همانگونه که بیان شد هدف اساسی دشمن، ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی ماست چرا که اگر یک نظام محاسباتی دچار اختلال شود حتی با داده های صحیح، خروجیهای غلط می دهد و تجربه ها نیز به درد او نمی خورد.

حضرت آیت الله خامنه ای با برشمردن برخی تجربه های ایرانیان از رفتار غرب در چند دهه اخیر افزودند: روی کار آوردن دیکتاتوری عجیب رضا قلدر، اشغال ایران در دهه 20، غارت منافع نفتی، کودتای 28مرداد، حمایت همه جانبه از دیکتاتوری محمدرضا پهلوی، کارشکنی در مقابل پیروزی انقلاب، حمایت همه جانبه از صدام و دهها توطئه دیگر، تجربه های ذی قیمتی است که شناخت ملت را از آمریکا، واقعی و عمیق می کند اما روشنفکران غربزده چون دستگاه محاسباتی آنها دچار اختلال شده حتی از این تجربه های تلخ هم، استنتاج درست ندارند.

رهبر انقلاب، احیای عقلانیت صحیح را از مهمترین خدمات انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: برخلاف ملت، برخی دستان می خواهد همان جریانهای محقر غربزده بار دیگر امور کشور را به دست گیرند که باید در مقابل این حرکت، ایستاد و این ایستادگی، کاملاً صحیح و عقلانی است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش نخست سخنانشان، دیدار امروز با دانشجویان را دیداری خوب و نشانگر روحیه ایمان و شور و منطق و انگیزه در جوانان کشور دانستند و گفتند: مطالبی که امروز نمایندگان تشکل های دانشجویی بیان کردند، نشانگر وجود همین روحیه در میان دانشجویان است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است برخی مطالب مطرح شده غیرمنطقی یا غیرقابل تحقق و یا نادرست باشند اما مهمتر از این جزئیات، وجود روحیه پرنشاط و مطالبه گر میان دانشجویان است که موجب خرسندی فراوان است.

ایشان تأکید کردند: جوان دانشجو باید مطالبه گر، پرانگیزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد که به فضل خداوند این روحیه، امروز در میان دانشجویان وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته روحیه مطالبه گری و انتقاد در میان دانشجویان باید همراه با رعایت اخلاق و انصاف و حدود شرعی و پرهیز از بیان مطالبی باشد که به آن علم و یقین وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشجویان گفتند: امیدوارم این روحیه احساس تکلیف، مطالبه گری و انتقاد تا زمانیکه به عنوان مسئولان آینده کشور، مسئولیت ها را در دست می گیرید، در میان شما باقی بماند زیرا اگر اینگونه شود، کشور نجات پیدا خواهد کرد.

ایشان با اشاره به مطالب برخی دانشجویان درخصوص لزوم هدایت جریان علمی کشور به سمت کاربردی شدن و حل مسائل و مشکلات جامعه، افزودند: امروز، کار و تلاش علمی در کشور و در دانشگاهها، تلاشی زنده، موفق و مورد تحسین است اما این تلاش علمی باید مقدمه عمل برای حل مشکلات کشور باشد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: انتشار مقالات علمی در پایگاههای علمی معتبر جهان، اقدام علمی مورد تمجید است اما مطلوب نهایی این است که کار علمی ناظر به نیازهای عملی کشور باشد.

ارتباط بین شیوه های مدیریت اقتصادی و فرهنگ جامعه، یکی دیگر از مطالب دانشجویان بود که حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص آن گفتند: ما قبول داریم که ممکن است شیوه مدیریت اقتصادی در جهت گیری های فرهنگی تأثیرگذار باشد اما مسئله مهم و حیاتی نگاه و جهت گیریهای فرهنگی است که در همه سطوح باید به آن توجه شود.

ایشان افزودند: اینکه در دهه هفتاد در حالیکه اعتراض ها به شیوه مدیریت اقتصادی بود از جانب رهبری موضوع تهاجم فرهنگی مطرح شد، به دلیل اهمیت بسیار بالا و اصالت موضوع فرهنگ و جهت گیریهای فرهنگی در همه مقاطع است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یکی از دانشجویان درخصوص مدت زمان سربازی به عنوان مانعی برای ازدواج دانشجویان خاطرنشان کردند: ازدواج جوانان، موضوع مهمی است که بی تفاوتی نسبت به آن در جامعه، ممکن است تبعات ناخوشایندی را در آینده، به همراه داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست و باید شیوه های دیگری به کار گرفته شود اما مهمتر از آن، انگیزه برای ازدواج در میان جوانان است، که نباید کاهش یابد.

ایشان با اظهار تأسف از بالا رفتن سن ازدواج بویژه در میان دختران، تأکید کردند: باید جوانان، خانواده های آنان و مسئولان دانشگاهها، برای زمینه سازی رواج ازدواج در محیط های دانشگاهی و جلوگیری از افزایش سن ازدواج، هم اندیشی و چاره جویی کنند.

رهبر انقلاب اسلامی برخی سنت ها و باورهای غلط را از موانع ازدواج جوانان برشمردند و گفتند: جوانان که همواره دارای روحیه مطالبه گری و پیشنهاد دهنده روشهای جدید هستند، باید زمینه ساز ازمیان برداشته شدن این سنت ها و باورهای غلط باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برکات معنوی و مادی سنت حسنه ازدواج خاطرنشان کردند: باید یک حرکت جدی در جامعه برای رواج ازدواج میان جوانان و دانشجویان آغاز شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به سئوال یکی از دانشجویان اشاره کردند که پرسیده بود آیا مواضع سیاسی افراد و دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید منطبق با نظرات رهبری باشد؟

حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سئوال گفتند: خیر، این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم از جمله دانشجویان که جزو قشرهای پیشرو هستند، باید الگو گرفته و برگردان نظرات رهبری باشد.

ایشان افزودند: دانشجو به عنوان انسانی مسلمان، مؤمن و صاحب فکر باید با نگاه به صحنه تحلیل داشته باشد و براساس آن تحلیل نسبت به اشخاص، سیاستها، جریانها و دولتها موضع گیری کند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها معیار صحیح تحلیل، باید تقوا یعنی دخالت ندادن هوای نفس در طرفداری یا مخالفت، و در تمجید یا انتقاد، باشد.

ایشان افزودند: نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این روش کارها را قفل خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رهبری وظایفی دارد که به توفیق الهی آنها را انجام خواهد داد اما دانشجویان هم وظایفی دارند که باید با معیار تقوا و با در نظر گرفتن شرایط صحنه، آنها را انجام دهند.

ایشان یک نکته را هم خاطرنشان کردند و گفتند: البته اگر در زمینه ای نظری از جانب رهبری بیان شود، ممکن است این نظر، در تشخیص کسانی که به رهبری حسن ظن دارند، مؤثر باشد اما این به معنای ساقط شدن نظر دیگران نیست.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دانشجویان نسبت به موضوعات مختلف دغدغه داشته باشند و مسائل را با چشم باز پیگیری کنند، افزودند: دانشجویان در واقع نمایشگر وجدان بیدار ملت و نشان دهنده گرایش های عمومی جامعه هستند لذا باید کاملاً آگاهانه، با چشم باز و با احساس تکلیف به مسائل مختلف نگاه کنند و محیط کشور و منطقه، تهدیدها و فرصت ها، و دشمنان و دشمنی ها را بخوبی بشناسند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای در بخش پایانی سخنان خود چند توصیه هم به دانشجویان داشتند.

توصیه اول: تقویت مطالعات دینی و سیاسی در کنار آن کار علمی و بالا بردن قدرت تحلیل.

رهبر انقلاب اسلامی دانشجویان را به تفکر در مسائل فراخواندند و با تأکید بر پرهیز از نگاه احساسی و روزنامه ای به مسائل، خاطرنشان کردند: بسیاری از موضوعات از جمله موضوعاتی که از زبان دانشجویان مطرح شد باید در همان کرسی های آزاد اندیشی که قبلاً مطرح کردیم و در بحث های آزاد دانشجویی در محیط های دانشگاهی تعیینِ تکلیف شوند.

رقابت گفتمانی در محیط های دانشگاهی، با منطق قوی و همراه با تحمل مخالف، توصیه دوم رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان بود.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: هیچگاه نباید از جریان مخالف تعجب و وحشت کرد و یا خشمگین شد بلکه باید با تقویت مبانی و استحکام موضع، وارد رقابت گفتمانی شد و دیدگاه مخالف را تحمل کرد.

در ابتدای این دیدار آقایان:

– سعید اصغریان – نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

– علی بیانی – نماینده دفتر تحکیم وحدت

– احسان چنارانی – نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی

– سیدمحسن میرحاجی – نماینده بسیج دانشجویی

– علیرضا کریمی – نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

– وحید غریبی – نماینده گروههای جهادی

دیدگاههای تشکل خود را درباره مسائل مختلف دانشجویی، دانشگاهها، علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان کردند.

نکات مهم سخنان نمایندگان تشکلهای دانشجویی:

– لزوم بازبینی عمیق مواد درسی رشته های علوم انسانی

– دقت در گره نزدن مسائل اقتصادی به مذاکرات

– ضرورت تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی در مسائل منطقه

– انتقاد از رویکرد فرهنگی برخی مسئولان و غفلت از مسائل اصلی و ارزشی

– لزوم برنامه ریزی عملی مسئولان برای اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی

– ابراز نگرانی ازحضور احتمالی برخی عوامل فتنه در بعضی مسئولیتها از جمله در دانشگاهها

– توجه بیشتر به جوانان در واگذاری مسئولیتها

– قاطعیت قضایی در مبارزه با مفاسد اقتصادی، رسیدگی به جرائم فعالان فتنه و برخورد با سوءاستفاده های برخی آقازاده ها

– افزایش ارتباطات ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه با جوانان و نیازهای جوانان

– مقابله صحیح با ترویج پدیده هایی نظیر اشرافیگری

– برنامه ریزی برای استمرار پیشرفتهای تحسین برانگیز علمی

– انتقاد از پررنگ شدن مجدد سیاستهای اقتصاد لیبرالی و کم توجهی به بخش تعاون

– ضرورت توجه کامل به مسائل معیشتی مردم

– توجه به تربیت صحیح سیاسی، اسلامی و انقلابی در دانشگاهها

– ضرورت توجه و دقت کامل تیم هسته ای ایران به ترفندهای پیچیده غرب برای محدود کردن توانایی های هسته ای ایران

– برخورد جدی با سران فتنه به عنوان عاملان اصلی خسارات جبران ناپذیر فتنه 88

– اظهار تأسف از بی توجهی سران قوا و مسئولان دستگاههای فرهنگی به حضور در اجتماعات دانشجویی

– بی ثمر بودن سیاست اعتماد سازی به علت خصومت عمیق مستکبران با انقلاب اسلامی

– ضرورت تحرک جدی دولت برای فعال سازی ظرفیتهای اقتصادی داخلی

– تشکر از تلاشهای دولت بویژه در بخش بهداشت و درمان و ضرورت بررسی میزان تحقق شعارها و اهداف اعلام شده در یکسال گذشته

– هوشیاری در مقابل جریان خزنده غربزده در برخی مطبوعات برای تطهیر چهره آمریکا و جبهه ی استکبار

– ضرورت تبدیل شدن طرحها و فعالیتهای جهادی به یک مدل مدیریتی

نظرات بسته شده است.