تاريخ انتشار :دوشنبه 1 ژوئن 2020.::. ساعت : 1:50 ب.ظ
فاقدديدگاه

جوجه‌آوری بیش از چهار هزار قطعه گونه گاو چرانک در پارس‌آباد

به گزارش شهریمیز، هاشم میرزانژاد، رییس اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد مغان گفت: گاو چرانک جزو پرندگان مهاجر بود ولی در سال‌های اخیر بومی منطقه شده و در دسته‌های بزرگ بر روی درختان لانه سازی و تخم‌گذاری کرده و تمام طول سال را در منطقه می مانند.

او افزود: این پرندگان بندرت در دسته‌های پنج تا هشت قطعه‌ای قابل مشاهده هستند و معمولا به صورت تک یا جفت در کنار دام‌ها و در مزارع دیده می‌شوند.

میرزانژاد گفت: گاو چرانک ها در فصل تخمگذاری پرندگان گرد هم آمده و شروع به لانه‌سازی می کنند که امسال نیز  در ۲ منطقه از شهرستان پارس‌آباد در حال لانه‌سازی مشاهده شده‌اند.

او با بیان اینکه گاو چرانک ها کنترل کننده جمعیت حشرات هستند، افزود: این پرندگان سفید رنگ بوده و روی بدن حیوانات می‌نشینند یا در کنار آنها می‌ایستند و حشره‌های مزاحم روی بدن آنها را شکار می‌کنند که به همین دلیل به آنها گاو چرانک می‌گویند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد مغان با اشاره به اینکه گاو چرانک‌ها در سلامتی حیوانات بزرگ جثه نقش مهمی دارند، ادامه‌داد: این پرنده رابطه همزیستی اختیاری با گاومیش ها، اسب‌ها و گله گاوهای اهلی داشته و این همزیستی باعث می‌شود آنها انرژی کمتری برای پیدا کردن حشرات صرف کنند.

گاو چرانک در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی هستند.

نظرات بسته شده است.