تاريخ انتشار :یکشنبه 29 ژوئن 2014.::. ساعت : 12:34 ق.ظ
فاقدديدگاه

مقام معظم رهبری : قضایای عراق جنگ شیعه و سنی نیست

به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه در دیدار با رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضائی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستانهای مراکز استانها، ضمن بیان شش اولویت اصلی برای دوره جدید ۵ ساله ریاست آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، همکاری و همدلی و یکصدائی رؤسای سه قوه در مسائل کلان و مصالح عمومی کشور را بسیار ضروری و مهم برشمردند و با اشاره به تحولات اخیر عراق تأکید کردند پشت پرده فتنه‌انگیزی و آتش‌افروزی در عراق، قدرتهای غربی سلطه‌گر و در رأس آنها رژیم آمریکا قرار دارند و جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت شدید با هر گونه دخالت آمریکا در مسائل داخلی عراق، معتقد است مردم و دولت و مرجعیت دینی این کشور توانائی پایان‌دادن به این آتش‌افروزی را دارند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید آیت الله بهشتی و همچنین تجلیل از شهید آیت الله قدوسی ، مهمترین ویژگی دستگاه قضایی نسبت به قوای دیگر را، تضمین تحقق اقامه حق و عدل از جانب همه دستگاه های نظام اسلامی دانستند و گفتند: بر همین اساس توقعات از قوه قضائیه بالا است و با توجه به تواناییها و صلاحیت های برجسته ریاست این قوه که عالِمی فاضل، متدین، مجتهد، خوش فکر، انقلابی، آگاه به مسائل و شجاع است، تحقق توقعات و اهداف مورد نظر امکان پذیر به نظر می رسد.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی این قوه در ۵ سال گذشته، شش اولویت اصلی را برای دوره جدید بیان کردند.

«ساز و کار ویژه و روشن برای اجرای سیاستها» اولین اولویتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: باید ساز و کار ویژه و روشنی برای نظارت و اجرای سیاست های مربوط به قوه قضائیه و تبدیل این سیاست ها به برنامه و عملیاتی شدن همه آنها، تدارک دیده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای دومین اولویت اصلی دستگاه قضائی را «نظارت بر عملکردها اعم از عملکرد قضات و عملکرد مدیران» برشمردند و خاطر نشان کردند: این نظارت ها باید بگونه ای جدی و گسترده باشند که اشکالات و شکایات از برخی عملکردها، به پایین ترین سطح ممکن برسد.

ایشان به موضوع «لزوم عدم تأخیر در اجرای احکام» بعنوان سومین اولویت اشاره کردند و افزودند: برخی تأخیرهای طولانی در اجرای احکام، معلول برخی نقیصه ها است که باید شناسایی و برطرف شوند.

رهبر انقلاب در خصوص اطاله دادرسی یک نکته را متذکر شدند و گفتند: کاهش آمار میانگین اطاله دادرسی، خوب است اما باید توجه شود که چه تعداد پرونده در محدوده مدت زمان حداکثریِ این آمار میانگین، بررسی می شوند که اگر این آمار بالا باشد، باید کاهش یابد.

«کادرسازی و جانشین پروری»، اولویت چهارمی بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و در خصوص «پیشگیری از جرم» به عنوان اولویت پنجم افزودند: پیشگیری از جرم یک موضوع فرا قوه ای است، بنابراین قوه قضائیه برای پیشگیری از جرم باید ارتباط خود را با دستگاههای مرتبط با این موضوع، مستحکم و نقاط اشتراک با آنها را تقویت کند.

ایشان خاطر نشان کردند: پیشگیری از جرم، یک موضوع کاملا علمی، نیز است و بر همین اساس باید برای شناسایی عوامل جرم و آسیب های ناشی از آن با صاحبنظران و کارشناسان این موضوع مشورت و همکاری شود.

ششمین و آخرین اولویتی که رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند، «افزایش همکاری های سه قوه» بود.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: سفارش همیشگی و موکد من به روسای قوا، افزایش همکاریها است که این همکاریها شامل دو عرصه‌ی مسائل درون دستگاهی، و مسائل کلان کشور است.
ایشان تأکید کردند: در مجموعه نظام اسلامی باید در مسائل گوناگون، «هم‌صدایی» از روسای قوا شنیده شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع بسیار خوب، متقن، مستدل و منطقی آیت الله آملی لاریجانی در مسائل گوناگون خاطر نشان کردند: همکاریها و همفکری های روسای سه قوه می تواند به گسترش این مواضع در بخش های مختلف حکومت کمک کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این که مصالح ملی کشور از همه امور بالاتر است، گفتند: روسای سه قوه باید جلسات مشترک خود را بیشتر کنند زیرا این نشست ها به باز شدن گره ها و پیشرفت امور و بر طرف شدن برخی گله گذاری ها کمک زیادی می کند.

ایشان در خصوص مسائل مهم کشور، تأکید کردند: گره هایی که در کشور وجود دارند و حتی آنچه که برای برخی توهم گره بودن است، همه قابل بازگشایی است به شرط آنکه قدری به خودمان و توانایی های داخلی تکیه کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: یکی از چالشهای اصلی کشور، خصومت و مخالفت جدی نظام سلطه غرب با نظام اسلامی است که باید این حقیقت را فهمید و درک کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر خصومت نظام سلطه را متوجه نشویم، در تحلیل مسائل کشور دچار اشتباه خواهیم شد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: کسانی که حاضر نیستند برخورد خصمانه جبهه دشمن را ببینند، همانند کسانی هستند که چشم خود را به روی دشمن می بندند.

ایشان علت اصلی دشمنی نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران را، «سخن نو» نظام اسلامی و «متزلزل شدن بنای نظام سلطه» دانستند و با اشاره به تحولات اخیر عراق گفتند: در قضیه عراق قدرتهای سلطه گر غربی و بطور مشخص رژیم ایالات متحده آمریکا، درصدد سوء استفاده از جهالت ها و تعصب های تعدادی عوامل بی اختیار هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هدف اصلی از قضایای اخیر در عراق، محروم کردن مردم این کشور از دستاوردهایی است که علیرغم حضور و دخالت آمریکا بدست آورده اند، که مهمترین آن، حاکمیت نظام مردم سالاری است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: آمریکا از روال کنونی در عراق یعنی برگزاری انتخاباتی با مشارکت خوب مردم و تعیین گزینه های مورد اعتماد مردم، راضی نیست زیرا آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی که تلاش دارند، قضایای عراق را یک جنگ مذهبی قلمداد کنند، افزودند: آنچه که در عراق روی داده است، جنگ شیعه و سنی نیست، بلکه نظام سلطه با استفاده از پس مانده های رژیم صدام بعنوان مهره های اصلی و عناصر تکفیریِ متعصب به عنوان پیاده نظام، تلاش برای برهم زدن ثبات و آرامش عراق و تهدید تمامیت ارضی این کشور دارد.

ایشان خاطر نشان کردند: عوامل اصلی فتنه در عراق، با سنی های مومن و معتقد به استقلال عراق همان اندازه خصومت دارند که با شیعه دشمن هستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند دعوای اصلی در عراق میان کسانی است که میخواهند عراق به اردوگاه آمریکا ملحق شود و کسانی که خواهان استقلال عراق هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این که خود عراقی ها، قادر به مقابله با این آتش افروزی و از بین بردن آن هستند افزودند: ما با دخالت آمریکاییها و دیگران در مسائل داخلی عراق بشدت مخالفیم و آن را تأیید نمی کنیم زیرا معتقدیم دولت و ملت عراق و مرجعیت دینی این کشور توانایی تمام کردن این فتنه را دارند و ان شاء الله آن را تمام خواهند کرد.

در ابتدای این دیدار آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه گزارشی از عملکرد پنج سال گذشته دستگاه قضایی ارائه کرد و گفت : ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی، آموزش های بدو خدمت و حین خدمت ، ارتقای علمی قوه قضاییه با تاسیس دو پژوهشگاه تخصصی در قم و تهران، تشدید ساز و کارهای نظارتی دادسرای انتظامی قضات، دیوان عالی کشور و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، بکارگیری فناوری های نوین و گسترش خدمات الکترونیک، اصلاح ساختارها و تشکیلات و تدوین لوایح مهم مورد نیاز دستگاه قضایی از جمله لایحه پلیس قضایی و لایحه جامع وکالت ، از جمله اقدامات مهم دستگاه قضایی بوده است.

آیت الله آملی لاریجانی مهمترین چالش های قوه قضاییه را “بودجه” و “استقلال در استخدام” خواند و در خصوص کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها افزود : متوسط زمان رسیدگی به پرونده های قضایی نسبت به کشورهای دیگر قابل قبول است.

وی همچنین با تاکید بر تعامل قوا گفت: تلاش می کنیم در عین حفظ استقلال دستگاه قضایی با قوای مجریه و مقننه تعامل خوبی داشته باشیم.

برچسب‌ها:, ,

نظرات بسته شده است.