تاريخ انتشار :شنبه 28 مارس 2020.::. ساعت : 1:53 ب.ظ
فاقدديدگاه

رانت‌های میلیاردی کارگزاری های بورسی برای مشتری‌های خاص را حذف کنید

رانت خرید عرضه اولیه به چه کسی می‌رسد؟
 موضوع رانت سنگین عرضه اولیه برای کارگزاری‌ها یکی از موارد جالبی است که ذهن ما را نیز به خود درگیر نگه داشته است.  این موضوع از آن‌جا جالب توجه بود که بسیاری از مخاطبان ما به این موضوع اشاره داشتند که رانت سنگینی در سهام تازه‌وارد وجود دارد.
 زمانی‌ نه چندان دور در بورس تهران روش عرضه اولیه ثبت دفتری (book building) نبود و در آن زمان هر کارگزاری بسته به سلیقه خود هر تعدادی که تمایل داشت را به مشتریان خود سهام عرضه اولیه اختصاص می‌داد. این رانت در روش جدید حذف شد اما همچنان رانت سنگینی در عرضه‌های اولیه وجود دارد که  اعتراض معامله‌گران و بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است.
 معاملات سرخطی به ثبت سفارش‌ها اول وقت (ساعت ۸:۳۰) اشاره دارد. طی  آزمایشی از معامله‌گران بسیاری خواستیم که به صورت عادی در سهام‌ تازه عرضه‌شده طی یک ماه اخیر  به دنبال ثبت سفارش سرخطی باشند تا این موضوع را امتحان کنند که آیا امکان خرید سهام تازه‌وارد در روزهای بعد از عرضه اولیه وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید سهام تازه‌ عرضه‌شده فارغ از این‌که حبابی باشد یا خیر در فضای مثبت بورس بازدهی‌های عجیبی را به ثبت می‌رساند و تقریبا کسی  در خصوص میزان بازدهی شگفت‌آور این نمادها شکی ندارد. در نتیجه اگر کسی در روز بعد از عرضه اولیه، سهام را خریداری کرده باشد احتمالا می‌تواند تا ۵۰ درصد سود را تضمینی کسب کند. حالا به راحتی می‌توانید میزان رانت سنگینی که در این میان وجود دارد را حدس بزنید. چند سهم تا حالا عرضه شده و چه میزان بازدهی داده‌اند و چند نفر توانسته‌اند از این رانت استفاده کنند.
 هیچ‌یک از افرادی که از آن‌ها درخواست شده بود تا معاملات سرخطی (ساعت ۸:۳۰) را در شرایط مختلف و در سیستم‌های معاملاتی مختلف بدون تماس با کارگزاری ثبت کنند موفق به خرید حتی یک سهم نیز نشدند مگر این‌که کل صف خرید سهام عرضه شده باشد. در تماس با کارگزاری نیز تنها مشتریان خاص می‌توانند از این رانت سنگین استفاده کنند. در این شرایط واقعا جای سوال این‌جاست که این رانت سنگین به چه کسی می‌رسد. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که کارگزاری یا برای خود و مدیران یا برای مشتریان خاص خود اقدام به ثبت چنین سفارش‌هایی می‌کنند. این رانت دقیقا از ایجاد دامنه محدود نوسان قیمتی ایجاد شده است در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد که رانت برای ثبت سفارش در سقف قیمتی وجود داشته باشد و اگر روند آزاد قیمت وجود داشته باشد دیگر رانتی برای حضور در ابتدای صف یا همان معاملات سرخطی وجود نخواهد داشت.
امیدواریم مدیران سازمان بورس نسبت به رانت سنگینی که در این بخش وجود دارد که به هیچ‌وجه به معامله‌گران عادی نمی‌رسد و به صورت مشخص نصیب کارگزاری‌ها می‌شود. حالا کارگزاری‌ها بسته به میل خود این رانت سنگین را توزیع می‌کنند. حذف این رانت باید هر چه سریعتر در دستور سازمان قرار گیرد.

برچسب‌ها:, ,

نظرات بسته شده است.