تاريخ انتشار :یکشنبه 1 ژوئن 2014.::. ساعت : 2:35 ق.ظ
فاقدديدگاه

روحانی: برخی دچار توهم هستند و مدام غصه دین مردم را می‌خورند در حالی که نه دین را می‌شناسند و نه آخرت را

رئیس‌جمهور در جمع کارکنان حفاظت محیط زیست گفت: برخی مردم بیکارند و شغل ندارند و دائم دچار توهمات هستند و مدام غصه دین مردم را می‌خورند در حالی که نه دین را می‌شناسند و نه آخرت را.به گزارش روزنو، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع کارکنان حفاظت محیط زیست  ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه اظهار داشت: محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزگاری بشر در آغاز صنعتی شدن مشکلات و پیامدهای آن را در طبیعت به خوبی لمس نمی‌کرد، افزود: حتی افتخار می‌کرد که در طبیعت مداخله می‌کند و مدعی بود مداخلاتش زیبایی‌آفرین است و زندگی را سهل و آسان می‌کند.

وی در عین حال گفت که البته بسیاری از پیشرفت‌های علمی شرایط زندگی را برای بشر آسان کرده و جای تردیدی وجود ندارد اما ما همچنان باید اقداماتی جبرانی نیز انجام دهیم.

روحانی بر همین اساس به تامین آب منزل در زمان گذشته اشاره و تصریح کرد: در آن زمان باید یک یا دو کیلومتر تا لب چشمه پیاده‌روی صورت می‌گرفت یا در شرایط بهتر به آب‌ انبار می‌رفتند تا آب لازم را تامین کنند. اما در حال حاضر شیر آب در منزل یا آب معدنی در اختیار است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همین پیاده‌روی‌ها در گذشته موجب می‌شد که انسان تحرک داشته باشد،‌ افزود: خداوند این بدن را برای پشت میز بودن نیافریده بلکه برای تحرک و راه رفتن آفریده است.

وی با بیان اینکه وقتی ماشین وارد زندگی مردم شد آنها بسیار خوشحال بودند که راحت شده‌اند،‌ گفت: به هر حال در آن شرایط مردم، ماشین یا خودرو را به عنوان یک نعمت بزرگ خداداد که توسط دست صنعتگران به وجود آمده تلقی می‌کردند؛ اما اشکال این بود که با آمدن ماشین باید پیاده‌روی به نحوی دیگر جبران می‌شد اما این کار صورت نگرفت.

روحانی همچنین تصریح کرد: یا وقتی در طبیعت مداخله کردیم مثلا برای ساخت مسکن در مکان‌یابی خطا کردیم و جایی را انتخاب نکردیم که کمتر صدمه به محیط زیست وارد شود و همان زمین زراعی و باغات را برای ساخت مسکن انتخاب کردیم که اشکال همین جا نشأت گرفت.

رئیس‌جمهور بر همین اساس تاکید کرد: باید مکان‌یابی برای صنعت،‌مسکن‌ و جاده‌سازی به صورت درست صورت گیرد و کجا انجام شود که صدمات کمتری باشد. البته تعارض بین دنیای مدرن و طبیعت وجود دارد که مثل سنت و مدرنیته است  که مدرنیته با سرعت مبارزه می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورتی در طبیعت راحت زندگی می‌کنیم که جنگل، مرتع، تالاب و رودخانه در آن وجود داشته باشد، گفت: آفرینش همه حیوانات و بوته‌ها و جنگل‌ها هر کدام حکمتی داشته است و تمام آنها حساب و کتاب دارد.

روحانی با اشاره به قانونی که در سال 1335 در خصوص مسئله شتاب و سیل اتخاذ شد اشاره و تصریح کرد: نام سازمان محیط زیست از سال 50 بر روی آن نهاده شده و اصل پنجاهم قانون اساسی ما مربوط به محیط زیست است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اصل قانون اساسی درباره محیط زیست گفت: در این اصل به روشنی بیان شده که محیط زیست را نباید آلوده کرده و تخریب کنیم.

روحانی با بیان اینکه معضل آب یکی از معضلات بزرگ در کشور است و سطح آب‌های زیرسطحی کاهش یافته، گفت: در دولت یازدهم افتخار می‌کنم که مصوبه‌ای را درباره دریاچه ارومیه گذراندیم و خوشحالم که دولت کارش را با مسئله محیط زیست آغاز کرد.

وی ادامه داد: البته معنای این مسئله این نیست که دولت قادر است مشکل را به تنهایی حل کند و اعتقادم این است که دولت در مسائل اجتماعی مانند اقتصاد و دین مردم نمی‌تواند مشکل را حل کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دینی خوب است ولی دین دولتی جای بحث دارد، اظهار داشت: دین را نباید به دست دولت داد زیرا دین در دست علما، فرهیختگان و مراجع است و البته دولت نیز باید حمایت کند.

روحانی با طرح این سؤال که آیا برخی فکر می‌کنند اگر دولت تصمیم گرفت فیلم خوب ساخته می‌شود؟ تصریح کرد: هنر وجودش از قلب هنرمند نشأت می‌گیرد و زمانی که ذوق و عشق وجود داشت، کمک مالی نیز موثر می‌شود.

وی با تاکید بر نقش مهم مردم در حل برخی مشکلات و معضلات کشور ادامه داد: معتقد نیستم که دولت می‌تواند به تنهایی رونق اقتصادی ایجاد کند؛ بلکه باید مشکلات و موانع را از پیش پای مردم برداریم و به عنوان مثال در بخش صنعت هر چه به مردم واگذار شود و دولت حمایت کند سرعت بیشتری را به سمت هدف طی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمان گذشته محیط زیست به صورت تشریفات بود و برخی به این باور نرسیده بودند که محیط زیست دارای اهمیت است، گفت: اما وقتی جلوتر رفتیم و گرفتار شدیم اهمیت آن مشخص شد.

روحانی با اشاره به برخی مشکلات برای تغییر رفتارهای محیط زیستی و بهداشتی جامعه گفت: زمانی که قرار بود خزینه‌ها جمع شود و به جای آن دوش نصب شود، برخی فریاد زدند که نصف دین مردم از بین خواهد رفت؛ دو حادثه در قم خیلی صدا کرد که یکی بحث حمام‌ها بود و دیگری موضوع تغییر ساعت.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: برخی مردم بیکارند و شغل ندارند و دائم دچار توهمات هستند و مدام غصه دین مردم را می‌خورند در حالی که نه دین را می‌شناسند و نه آخرت را.

وی تصریح کرد: در آن زمان فکر می‌کردند بهداشت تشریفاتی است ولی بعدا فهمیدند که بهداشت زندگی مردم است.

رئیس‌جمهور با اشاره به آلودگی شدید هوای تهران در سال‌های گذشته و همچنین معضل دریاچه ارومیه، اظهار داشت: مسئله دریاچه ارومیه یک مشکل بزرگ است که قدم‌هایی در این زمینه برداشته شد و شرایط جوی نیز کمک کرد و اوضاع دریاچه ارومیه مقداری بهتر شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دریاچه ارومیه نرسیم زندگی 14 میلیون انسان با مشکل روبرو می‌شود، تصریح کرد: بر فرض دولت نیز در این زمینه کاری انجام دهد زیرا  دولت اگر توفیقی پیدا کند از جانب خداست.

رئیس‌جمهور افزود: چیزی که می‌توانم بگویم این است که دولت روی مسئله محیط زیست برای زندگی مردم به عنوان اولویتی مهم تاکید دارد.

روحانی با اشاره به کم شدن آلودگی هوای تهران به دلیل تغییرات بنزین اضافه کرد: با تغییر بنزین آثار آن را در هوای تهران دیدیم؛ حالا در این بین باد هم کمک کرد که ما از باد هم تشکر می‌کنیم!

رئیس‌جمهور اولین قدم برای حل مشکل محیط زیست را فرهنگ‌سازی دانست و افزود: ما باید کار را از نسل جوان آغاز کنیم و همه دانش‌آموزان ما باید یاد بگیرند و زندگی با زیست سالم و محیط سالم را بیاموزند.

وی با بیان اینکه اساس کار را باید با فرهنگ درست کنیم و فرهنگ نیز از دبستان آغاز شود، اظهار داشت: نوجوانان ما حتی می‌توانند به پدر و مادر خود توصیه کنند طبعیت را آلوده نکنند.

روحانی با اشاره به خاطره‌ای در باره ساخت برخی خانه‌های غیرقانونی بر روی دریاچه سد کرج گفت: در آن زمان مطلع شدیم که برخی بر روی دریاچه سد کرج خانه شناور ساخته بودند؛ زمانی که از آنجا بازدید کردیم محیط زیست و دیگر نهادها گفتند که ما حریف آنها نمی‌شویم ولی ما به عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شدیم و این خانه‌ها را جمع کردیم؛ البته من نمی‌گویم این خانه‌ها برای چه کسی بود ولی هر خانه‌آی که جمع می‌شد تلفن دفتر من زنگ می‌خورد و فرد توضیحاتی درباره این خانه‌ها می‌داد اما همه آنها را با یک اقدام و خون دل جمع کردیم.

وی با تاکید بر نقش صدا و سیما و رسانه‌های مختلف در بحث پیشبرد اهداف محیط زیست اظهار داشت: بحث دوم حضور و مشارکت مردم، سازمان‌های ملی و مردم‌نهاد است و کار باید به دست همین مردم صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌ اگر ما ایمانی پیدا کردیم برای همان هیأت‌ها و مجالسی بود که خود مردم جمع می‌شدند و آن را تشکیل می‌دادند و این مردم بودند که دین را درست کرده و انقلاب کردند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید مردم را دست‌کم بگیریم، تصریح کرد:‌ دولت و مقامات دولتی در هر منصبی که باشند جز این نیست که باید نوکر مردم باشند.

وی ادامه داد: دولت، کشور، حکومت و نظام از آن مردم است و دین همه زندگی مردم ماست.

رئیس‌جمهور افزود: دولت وظیفه دارد کمک کرده و این مشارکت مردمی است که می‌تواند دین مردم را درست کند.

روحانی ادامه داد: ‌اگر این حرف را بزنم برخی می‌گویند فلانی از وی تعریف کرد ولی شما بروید در یک کشور اروپایی و در یک پارک یا محیط عمومی آشغال بیندازید؛ در آن زمان می‌بینید که خود مردم اعتراض می‌کنند و آن فرد را پشیمان کرده و آن فرد را مجبور کرده که آشغال را بردارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه معنای امر به معروف و نهی از منکر این است که همه باید به صحنه بیایند،‌ اظهار داشت: کار گروه‌های مردم نهاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: در مرحله سوم و پس از موضوع فرهنگ و مشارکت مردم دولت نیز باید با همه قدرت به میدان بیاید.

روحانی ادامه داد:‌ در این دولت شورای عالی محیط زیست احیا شده و اولین جلسه آن در دولت در روزهای ابتدایی تشکیل شد و هم اکنون در جلسه هیأت دولت لایحه‌ای در این باره در بحث و بررسی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه گاهی برخی توصیه‌ها یک معضل را حل می‌کنند اما معضل دیگری را ایجاد می‌کنند، ادامه داد: برخی مینی‌بوس‌ها در شمال تهران هستندکه از همه جای آنها دود بیرون می‌آید و در کنار خدمت‌رسانی ضرر آلوده کردن محیط زیست را می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال توسعه پایدار باشیم، افزود: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم محیط زیست هم دیگر تشریفاتی نخواهد بود و کارخانه‌ای که ایجاد می‌شود موضوع محیط زیست از همان ابتدا باید در آن مورد توجه قرار گیرد.

روحانی با اشاره به آمادگی کشور برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر تصریح کرد: به عنوان مثال اگر در جنوب کشور نیروگاه خورشیدی ایجاد کنیم می‌توانیم برق آن منطقه را تامین کرده و در کنار آن آب‌شیرین‌کن نصب کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله محیط زیست از مرزهای سیاسی فراتر رفته است، اظهار داشت: در ملاقاتی که با نخست‌وزیر عراق داشتیم بیشترین بحث من با وی درباره ریزگردها بود و حدود 20 دقیقه صحبت کردم؛ نخست‌وزیر عراق بیشتر در مورد تروریسم صحبت می‌کرد و من می‌گفتم که مسئله ریزگردها نیز یک تروریسم است و باید آن را حل کنیم.

وی ادامه داد: برخی مسائل زیست‌محیطی را باید با همکاری‌های بین‌المللی حل کنیم؛‌ در ملاقات دوجانبه‌ای که در سفر خود به افغانستان با رئیس‌جمهور این کشور داشتم بحث اصلی ما درباره هامون و هیرمند بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر هامون زنده شود یک منطقه احیا می‌شود و محیط زیست مسئله دنیای ما و مسئله دینی ما نیز هست.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر رسانه‌ها در جایی مشکلی در زمینه محیط زیست می‌بینند باید فریاد بزنند، اظهار داشت: مردم ما، مردم خوبی هستند و کشور خود را دوست دارند اما باید مردم را آموزش دهیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مسئله محیط زیست جزو اولویت‌های دولت یازدهم است، به مسئله جنگل‌های بلوط زاگرس اشاره کرد و افزود: در سفری که به ایلام داشتیم به جنگل‌های بلوط زاگرس رفتیم و از نزدیک با معضل درخت‌های بلوط روبرو شدیم.

روحانی با بیان اینکه من در آنجا گفتم که حل این معضل را باید به مردم واگذار کنیم، گفت: درست در جاهایی که مردم شاخه‌های پایینی درخت‌ها را برای استفاده هرس کرده بودند مشکل کمتر بود اما در جاهایی که حفاظت شده بود، این معضل بیشتر به چشم می‌خورد.

روحانی در پایان با قدردانی از تلاش‌های سازمان‌های مختلف در زمینه محیط زیست بر افزایش نقش سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه تاکید کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.