تاريخ انتشار :چهارشنبه 1 ژانویه 2020.::. ساعت : 11:33 ب.ظ
فاقدديدگاه

میزان سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به ۵۰۰۰ هکتار می‌رسد

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عباس کشاورز ظهر امروز در شورای اداری شهرستان اصلاندوز اظهار داشت: اقداماتی که در دولت  روحانی برای رونق کشاورزی و دامداری استان اردبیل انجام یافته بسیار حائز اهمیت است و به‌همین دلیل است که سال به‌ سال شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی در منطقه هستیم یکی از محصولاتی که مورد غفلت قرار گرفته بود زراعت پنبه بود که به‌دلیل کاهش سطح زیر کشت آن شاهد تعطیلی کارخانه‌های پنبه پاک کنی بودیم.

وی بیان کرد: بسیاری از کارگران فصلی نیز که از این طریق امرار معاش می‌کردند بیکار شده بودند ولی در دوره این دولت با رویکرد مثبتی که به این زارعت شد در حال حاضر هم سطح زیر کشت آن بالا رفته است و هم شاهد اشتغال و فعالیت کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی در دشت مغان هستیم.

کشاورز با اشاره به وضعیت زراعت چغندر قند به‌عنوان یک گیاه صنعتی نیز افزود: در سال‌های گذشته وضعیت زارعت این محصول در هاله‌ای از ابهام بود و چغندرکاران در بلاتکلیفی بودند ولی با تدابیری که اندیشیده شد قیمت خرید تضمینی این محصول در راستای حمایت از تولیدکنندگان شکل گرفت و کارخانه چغندر قند با عقد قرارداد تمامی محصولات تولیدی آنان را می‌خرد.

وی بیان کرد: این محصول یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب می‌شود و توسعه کشت آن و بالطبع تولید شکر می‌تواند قدم موثری در قطع وابستگی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشد که در حال حاضر به همت متخصصین کشاورزی کشت چغندر قند با ارقام اصلاح شده و عیار قند بالا به دو صورت پائیزه و بهاره کشت می‌شود و همه بهره‌برداران با میل و رغبت و امنیت روحی وافری اقدام به توسعه کشت آن می‌کنند.

کشاورز با اشاره به کارنامه درخشان دولت روحانی در مهار  آب‌های مرزی در کشور و بالاخص اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: قبلا ً متاسفانه استفاده معقول و درستی از حق‌آبه رودخانه ارس نمی‌شود و حجم زیادی آب از این رودخانه به هدر می‌رفت ولی امروزه شاهد هستیم که هزاران هکتار از اراضی دیم منطقه مغان توسط همین رودخانه به زیر کشت آبی رفته است و با توجه به لطف و عنایت ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به استفاده بهینه از منابع آبی مرزی دارند امیدواریم که سال به سال شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی منطقه باشیم.

وی در مورد وضعیت سد عمارت در منطقه نیز افزود: باید مسئولان و دست‌اندرکاران آب و خاک مشکلات پیش روی این سد را از میان بردارند اگر مشکل اجرا و پیمانکار دارد سریعا ً حل و فصل شود نباید حل مسائل و مشکلات پیش روی این سد را به آینده موکول کنیم.

کشاورز گفت: واگذاری برطرف کردن مشکلات به آینده به نفع دولت و کشاورز و بهره‌بردار نیست و بهتر است که در زمان حال مشکل این سد برطرف شود تا از تحمیل هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری شود و ما نیز در وزارتخانه تمامی سعی و اهتمام خود را برای بهره‌برداری سریع‌تر از این سد انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: با توجه به مسائل و مشکلاتی که عشایر غیور و زحمتکش منطقه در تامین علوفه مورد نیاز دام‌های خود دارند افزود: دشت مغان یک منطقه عشایری است که سالانه همین زحمتکشان عرصه تولید سالانه در حدود ۱۰ هزار تن گوشت تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند محصولاتی که از هر لحاظ ارگانیک بوده و از کیفیت بسیار در سطح بالایی برخوردار هستند باید مسئولان و دست‌اندرکاران تولید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که علوفه مورد نیاز عشایر درخود منطقه تامین شود و نیازی به تامین علوفه از استان‌های همجوار با هزینه‌های گران قیمت و سرسام آور نباشد.

کشاورز تصریح کرد: باید در بحث مربوط به احیای جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا با کشت علوفه نیازهای غذایی دام‌های عشایر حل و فصل شود باید به دامنه جنگل‌ها و مراتع توجه بیشتری داشته باشیم و گیاهانی بکاریم که ماندگاری  و مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد محیطی داشته باشند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از کارهای کارشناسی و فنی که می‌توان در زراعت دیم منطقه انجام داد این است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از سطح زیر کشت دیم منطقه را به علوفه اختصاص دهیم وارد کردن علوفه در تناوب نه تنها هیچ صدمه‌ای به محصولات گندم و جو دیم وارد نمی‌کند بلکه برعکس باید تقویت این محصولات شده و بستر مناسبی را برای تامین علوفه مورد نیاز عشایر فراهم می‌کند.

کشاورز تصریح کرد: باید کارشناسان منطقه و مراکز تحقیقاتی و ترویج و زراعت دست در دست هم دهند تا با توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای سازگار و مقاوم بستر مناسب و مطمئنی را در مورد برطرف کردن دغدغه علوفه مورد نیاز دام‌ها در منطقه ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: مدیریت ترویج استان نیز باید با ترتیب دادن برنامه‌های بازدید علمی عشایر از استان کردستان و کرمانشاه با توانمندی‌های کشاورزان این استان‌ها در تولید علوفه دیم آشنا شوند و آن را در منطقه محل سکونت خود بکار گیرند.

کشاورز با اشاره به اهمیت توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای نیز افزود: خوشبختانه دولت روحانی کارهای بسیار خوبی در راستای گسترش این صنعت نوپا در کشور و به‌ویژه استان داشته است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی دولت بر این است که تا پایان امسال به‌میزان سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای را به ۵ هزار هکتار برساند که خوشبختانه در ۹ ماهه امسال به بیش از ۸۰ درصد از این سطح زیر کشت دست یافته‌ایم.

کشاورز تصریح کرد: در تلاش هستیم تا در مدت باقی مانده از سال این میزان را نه تنها به ۵ هزار هکتار بلکه فراتر از آن نیز برسانیم محصولات گلخانه‌ای ۱۰ برابر بیشتر در فضای آزاد محصول تولید می‌کنند و بستر مناسبی را نیز برای صادرات انواع محصولات فراهم می‌کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان محلی و استانی باید در جذب سرمایه‌گذاران و حمایت از آنان تلاش وافری داشته باشند و مشکلات پیش‌روی آنان را از میان بردارند و قطعا هر سرمایه‌گذاری که بخواهد به این مقوله وارد شود باید در کمترین زمان ممکن زمین مناسب و امکانات زیربنایی آب و برق و گاز در اختیار آنان قرار بگیرد.

نظرات بسته شده است.