تاريخ انتشار :جمعه 30 می 2014.::. ساعت : 11:27 ق.ظ
فاقدديدگاه

ظریف: حل موضوع هسته‌ای کابوس جنگ‌طلبان است

ظریفوزیر امور خارجه ایران در هفدهمین اجلاس میان دوره‌ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد تاکید کرد: این چالش‌های بزرگ موجب شد تا قطعنامه پیشنهادی دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان علیه خشونت و افراط گرایی به اتفاق آرا در مجمع سازمان ملل پذیرفته شود و این نقطه عطفی در توجه جامعه جهانی به مبارزه با خشونت و افراط گرایی است.رییس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان این مطلب که کشورهای عضوجنبش غیرمتعهد (نم) دارای منافع مشترک و در عین حال با خطرات و تهدیداتی نیز مواجه هستند، اظهار کرد: همزمان با تلاش‌های مشترک کشورها برای مهار افراد و گروه‌های افراطی، اقداماتی نیز باید با هدف کاهش علل تنش‌ها صورت بگیرد. ظریف در ادامه سخنانش به اوضاع اسفناک مردم مظلوم فلسطین و هفت دهه حملات بیرحمانه و مداوم به این مردم ستمدیده و محروم کردن آنها از حقوق غیرقابل انکار و غیرقابل واگذاری شان اشاره و تاکید کرد: باید بر این واقعیات تمرکز کنیم تا دریابیم که بسیاری از سرپوش‌ها با هدف محروم کردن مداوم مردم فلسطین از حقوق حقه شان و غارت سرزمین و منابع آنها ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید بر مواضع مشترک تاکید نمایند و بدون شک نمی توان بدون احیای این حقوق و ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف (بیت المقدس) به ثبات و آرامش دست یافت. مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا به نظر شما این بی معنا نیست که یک غیر عضو ان پی تی و برخوردار از زرادخانه‌های عظیم هسته‌ای که بیشترین تهدید موجودیتی را برای کل خاورمیانه ایجاد می‌کند، با ترسیم خطوط قرمزی در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به ان پی تی و قانون بین المللی دهن کجی کند؟

ظریف با طرح این پرسش که آیا این چیزی جز تاکتیک انحراف کردن اذهان نیست؟ خاطر نشان کرد: به همین دلیل برنامه مسالمت آمیز هسته‌ای ایران طی چند دهه گذشته همواره در معرض هیاهوی فراوانی قرار گرفته است. وی گفت: آنها همواره کوشیده‌اند چهره ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه و کل جهان ترسیم کنند؛ ادعایی که بارها به طور کامل کذب از آب درآمده است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران بار دیگر با تبیین سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عدم تولید و ساخت سلاح هسته‌ای متعهد است. ایران عضو پیمان ان پی تی است و ما معتقدیم تسلیحات هسته‌ای، امنیت ملی را نیز تضعیف می‌کند. مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران همچنین به مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت تصویب طرح اقدام مشترک نشان داد که امکان حل و فصل این موضوع وجود دارد.

وی افزود: حل موضوع هسته ای ایران به کابوسی برای جنگ طلبانی تبدیل شده است که منافع آنها در ایجاد تنش، درگیری و ایجاد رعب و وحشت بوده است. وی گفت : آنها تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه مردم ایران اعمال کرده‌اند و مردم ایران را حتی از دسترسی به نیازهای اولیه از جمله دسترسی به دارو محروم کردند. وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بزرگ ایران غیرقابل مذاکره است خاطر نشان کرد: ملت ایران نشان داد که زیر بار تحریم ها و تهدیدات نخواهد رفت و ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و در فضای احترام متقابل و برابری می توان نشان داد که برنامه هسته‌ای ما همیشه صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

ظریف در عین حال از حمایت‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در قبال فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای ایران قدردانی کرد. وی علت تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را ناشی از اتهامات بی پایه واساس درباره برنامه هسته ای ایران دانست. ظریف در ادامه با تاکید بر لزوم تحقق خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی و کشتارجمعی گفت: جامعه جهانی از بی توجهی برخی نسبت به تحقق خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی نگران است. وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از میزبانی دولت و ملت الجزایر به خاطر برگزاری این نشست گفت: اجلاس الجزایر فرصتی دوباره برای بحث و گفت و گو پیرامون موضوعاتی است که صلح و امنیت را به مخاطره می اندازد.

برچسب‌ها:, , , , ,

نظرات بسته شده است.