تاريخ انتشار :شنبه 24 آگوست 2019.::. ساعت : 4:58 ب.ظ
فاقدديدگاه

جدال چند روزه با آتش در قره‌داغ/در به در بدنبال بالگرد/ بحرانِ مدیریت بحران و حضور جدی ارتش و سپاه/ مهار کامل آتش‌سوزی

بعد از دستور رئیس ستادکل نیروهای مسلح،3فروند بالگرد قرارگاه شمال غرب ارتش جهت امداد رسانی به منطقه اعزام شدو آتش سوزی جنگل های ارسباران بعد از چند روز مهار شد.

به گزارش شهریمیز چند روز گذشته رسانه های محلیِ خدآفرین و کلیبر از وقوع آتش سوزی در جنگل های شهرستان خداآفرین و ورزقان خبر دادند. به گفته‌ی این رسانه ها، آتش‌سوزی از روز دوشنبه آغاز شده بود و چند صد هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق شده اند.

ساعت۹ قبل از ظهر روز پنجشنبه: مدیرکل مدیریت بحران استانداریآذربایجان شرقی با اشاره به تلاش گسترده و فراگیر برای اطفای آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران اعلام کرد: هم اکنون ۲ فروند بالگرد آتش‌نشانی سبددار برای تسریع در خاموش کردن آتش از تهران عازم شهرستان خداآفرین هستند.

محمدباقر هنربرگفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران که از دیشب شروع شده است، به طور کامل مهار نشده است، اما مدیریت بحران استان با مرکزیت فرمانداری شهرستان خداآفرین با حضور ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش و ۱۰۰ نفر از نیروهای مجتمع مس سونگون به همراه تجهیزات آتش خاموش کنی در منطقه می کوشند.

وی با اشاره به پیگیری دقیقه به دقیقه آتش سوزی توسط استاندار آذربایجان شرقی و معاونان سیاسی و امنیتی و عمرانی وی افزود: خود بنده نیز در منطقه حضور یافتم و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز از همه امکانات موجود برای کنترل و خاموش کردن آتش بهره می گیرند.

هنربر علت وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران را خطای انسانی اعلام و اضافه کرد: خوشبختانه سه نفر در این ارتباط دستگیر و تحویل مقام های قضایی شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: خوشبختانه سه دستگاه خودروی آتش نشانی و چند صد دستگاه کپسول آتش خاموش کنی در اختیار نیروهای انسانی حاضر در منطقه برای مهار آتش سوزی است و امیدواریم با رسیدن بالگردهای اعزامی از تهران شاهد مهار و اطفای آتش در ساعات آینده باشیم.

وی دلیل اصلی دشواری اطفای آتش سوزی جنگل های ارسباران را وقوع آن در سه نقطه دور از هم در روستاهای کلوانق، خانقاه و مردانقم شهرستان خداآفرین اعلام کرد و گفت:  نیروهای امدادی ورزقان و اهر و کلیبر نیز به عنوان شهرستان های معین در کنترل آتش سوزی مشارکت دارند.

ساعت ۱۱قبل از ظهر: محمدباقر هنربر صبح پنجشنبه از مهار آتش سوزی خبر داد

وی گفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران که در هفته جاری در سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم شهرستان خداآفرین شروع شده بود، ساعت ۱۰ امروز با کوشش همه گیر نیروهای انسانی حاضر در منطقه مهار شد و هم اکنون عملیات پاکسازی و لکه گیری آغاز شده است.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی و دقیقه به دقیقه مدیریت بحران شهرستان خداآفرین و شهرستان های همجوار در مدت آتش سوزی جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین افزود: بدیهی است که مهار و اطفای آتش سوزی در این جنگل های بکر، نتیجه کار جمعی و هم افزایی میان همه نیروهای حاضر در منطقه اعم از آتش نشانان، نیروهای نظامی، کارگران شرکت مس سونگون و مردم منطقه بود.

جنگل های ارسباران در هفته جاری در سه نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شده بود.

گفته می شود حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت.

ساعت۱۳ بعد از ظهر: مهدوی فرماندار تبریز در گفت‌و گو با خبرنگارآناج یادآور شد: این آتش سوزی در بخش هایی از مناطق حفاظت شده خدا آفرین، رخ داده بود که صبح امروز مهار شد.

وی گفت: این حریق به وسیله نیروهای امدادی، نظامی و تلاش نیروهای مردمی اطفا شد. این آتش‌سوزی خوشبختانه تلفات جانی نداشت و قبل از آنکه به صورت کامل گسترش یابد، صبح امروز به طور کامل اطفا شد.

فرماندار تبریز با اشاره به کمبود برخی امکانات اطفای حریق در مناطق آتش‌گرفته بیان داشت: در این حادثه شاهد کمبود امکانات بودیم، از جمله اینکه بالگرد های اطفای حریق، موجود نبودند و باید پیگیری شود. البته قبل از آن باید موارد پیشگیری را باید در نظر گرفت تا سرمایه‌های طبیعی کشور در اثر سهل انگاری از بین نرود.

ساعت ۱۳/۴۲بعد از ظهر: محمد باقر هنربر مدیرکل بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل های ارسباران اظهار داشت: آتش سوزی  ساعت ۱۱امروز به طور کامل مهار شد و نیروهای حاضر در محل در حال پاکسازی و لکه گیری هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه منطقه گرمسیری و دارای بادهای شدیدی است، احتمال گسترش آتش‌سوزی وجود داشت ولی خوشبختانه، نه بادی وزید و نه تغییرات جوّی حاکم شد و نیروهای آتش نشانی توانستند به طور کامل این حریق را کنترل کنند.

هنربر افزود: این آتش‌سوزی که در چند مورد اطفا شده بود روز سه‌شنبه، بعد از یک مورد اطفا، دوباره زبانه کشید و با توجه به صعب العبور بودن منطقه، روند کنترل، به سختی انجام می شد. عامل انسانی دخیل در گسترش آتش بود که تعدادی هم به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اعزام بالگردهای آتش نشانی از تهران، تصریح کرد: بالگردهایی در این راستا به شمال غرب کشور اختصاص یافته اند که در مدت معینی در هر شهری حضور می یابند به طور مثال ۲ هفته در تبریز و بقیه روزها در سایر شهرهای شمال غرب کشور حضور دارند. دراین جریان با وزارت دفاع هماهنگی‌های لازم انجام شده بود.

وی ادامه داد: بخشی از منطقه آتش‌سوزی، مناطق حفاظت شده را شامل می شود.۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش، ۱۰۰ نفر از مس سونگون ورزقان و بسیاری از پاسداران سپاه پاسداران و جمعی از تشکل های مردمی در مهار این حریریال، کمک حال نیروهای امدادی بودند.

ساعت ۱۷بعد از ظهر: براساس آخرین اخبار اعلامی، آتش جنگل‌های ارسباران به علت عدم همکاری سازمان‌های مستقر در تهران از ساعت ۱۴/۴۵ بعد از ظهر مجدد شعله‌ور شده است.

محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استاندرای آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه خبری از هلی‌کوپتر برای خاموش کردن آتش نیست، به خبرنگار آناج گفت: هنوز میزان خسارت به جنگل های ارسباران برآورد نشده و تمام عوامل و مردم در منطقه حضور دارند تا آتش مهار و خاموش شود.

هنربر افزود: به علت باد شدید و دمای بالای هوا، محل آتش‌سوزی دوباره شعله ور شد که سازمان آتش‌نشانی تبریز هم نفراتی را به محل حادثه اعزام کرد تا به کمک بقیه افراد حاضر در صحنه بشتابند.

وی یادآور شد: علی‌رغم مکاتبه ۳ روزه با تهران بالگردها به محل حادثه اعزام نشدند و به علت صعب العبور بودن، امکان اطفای حریق بسیار سخت شده است. اعزام بالگرد به محل حریق وظیفه سازمان مراتع و جنگل‌داری استان است که طبق تفاهم نامه‌ای که با نهادهای نظامی دارد باید در چنین شرایطی  نسبت به تامین بالگرد آتش‌نشانی اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی بیان داشت: حتی هماهنگی‌هایی هم با کشور همسایه ارمنستان، برای کمک رسانی انجام شده بود و قرار بود این بالگرد ها از سدخداآفرین اقدام به پرکردن مخزن آب خود بکنند ولی تاکنون نه از بالگردها خبری شده و نه هلال احمر همکاری می کند.

ساعت ۲۰ بعد از ظهر: بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در خصوص آتش سوزی جنگل های ارسباران و هشدار به مسئولین اجرایی و قضایی

«جنگلهای ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی محیط‌ های زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را حفظ میکنند؛ این جنگلها را باید حفظ کرد. متأسّفانه در بخشهای مختلف کشور، این جنگلهای متراکم و انبوه بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار میگیرد»
مقام معظم رهبری ۹۳/۱۲/۱۷

با عرض تاسف فراوان در چند روز گذشته با خبر شدیم  ۳۰۰ هکتار از جنگلهای قره‌داغ (ارسباران)  از ابتدای هفته در سکوت رسانه‌ای فراگیر و در کمبود تجهیزات اولیه و طبیعی محافظت از جنگل، دچار حریق گشته اند.

مردم آذربایجان شرقی مدت‌هاست شاهد بی مهری و بی توجهی مسئولان محیط زیست استان در وهله اول و سایر مسئولین اجرایی و قضایی نسبت به قطع بی رویه و قاچاق چوب درختان ارسباران بوده‌اند. تاجاییکه بارها دعوت دانشجویان برای ارائه گزارش و پرسش و پاسخ در این زمینه را هم نادیده گرفته اند.

اکنون هم غفلت و بی توجهی آقایان در مقابل آتش سوزی وسیع جنگل های ارسباران جای بسی تأسف و تأمل دارد. علاوه بر این، سکوت رسانه‌ای در مقابل این فاجعه‌ی بزرگ بسیار خطرناک و مایه تاسف است.
در این مدت حتی شاهد برخی آدرس دهی های گمراه کننده و اخبار نادرست درباره مهار این فاجعه بودیم تا جاییکه مشخص نیست سخنگوی بحران چه کسی است و یا اصلا مسأله در سطح بحران جدی گرفته شده است یا نه؟!

روشن است بحران با این شرایط که فرماندار خدا آفرین درخواست بیل از نیروهای مردمی کرده است حل نخواهد گردید. فلذا انتظار جنبش دانشجویی آذربایجان شرقی از وزیر کشور و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست و مسئولین ذیربط استانی شامل موارد زیر است :

۱. تمامی امکانات لازم را با یک بسیج ملی هر چه سریعتر برای مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل به کار گیرند.

۲. نسبت به کمبود امکانات در منطقه پاسخگو بوده و برای تجهیز منطقه اقدام عاجل نمایند.

لازم است دستگاه محترم قضایی نسبت به عوامل و منشا آتش سوزی تحقیق به عمل آورده و با مسببین و مقصرین حادثه برخورد قانونی شود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز

ساعت ۲۰بعد ازظهر: بدون امداد هوایی امکان مهار آتش‌سوزی وجود ندارد

قلی اله‌قلی‌زاده، نماینده‌ی کلیبر، خداآفرین و هوراند در  مجلس شورای اسلامی گفت:پی‌گیر اعزام هلی‌کوپتر به منطقه هستم.
وی با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع توسط مدیران محلی خاطرنشان کرد: من از طریق استاندار و مدیرکل سیاسی در جریان قرار گرفته و فوراً به منطقه آمدم و هماهنگی با وزارت دفاع، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سایر دستگاه‌های امدادی را پی‌گیری کردم.
قلیزاده یادآور شد: جنگل‌های ارسباران ، تکرار نشدنی‌اند. هرگونه اغماض در حفاظت از این جنگل‌ها نابخشودنی است.

وی با انتقاد از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در ۲۴ ساعت گذشته در دسترس نبودگفت:  روز یک‌شنبه، موضوع تأخیر در امدادرسانی و مهار آتش‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ را در مجلس مطرح خواهم کرد.

ساعت۲۰/۳۰ دقیقه: تلاش بسیجیان خدا آفرین برای اطفای حریق

سپاه ناحیه خداآفرین با حضور پرسنل و فراخوانی عمومی بسیجیان در مدت سه روز متوالی تمام وقت در حال کمک کردن به مردم برای خاموش کردن آتش هستند. یک گردان از بسیجیان منطقه خداآفرین هم اکنون در محل حادثه حضور دارند.

ساعت۲۰/۴۰ دقیقه: تماس‌های فرمانده سپاه عاشورا با ستادکل نیروهای مسلح و دستور سردار باقری به سپاه و ارتش برای بکارگیری بالگردهای اطفاء حریق در جنگل‌های ارسباران

سردار خرّم فرمانده سپاه عاشورا در پی شعله ور شدن مجدد آتش در جنگل‌های ارسباران با روسای دفتر فرمانده کل سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تماس حاصل نمود و درخواست خود را مبنی بر اعزام فوری بالگردهای تخصصیِ اطفاء حریق اعلام کرد.

رئیس دفتر سرلشگر باقری در این تماس اظهار داشت: سردار باقری دستورات لازم را به سپاه و ارتش برای بکارگیری امکانات و بالگردهای اطفاء حریق ابلاغ می‌کنند.

وی اظهار داشت: بالگردهای حاوی تانکر سوخت و اطفاء حریق امشب امکان پرواز ندارند. اما هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا فردا صبح برای کمک به نیروهای امدادی آذربایجان‌شرقی اعزام شوند.

ساعت ۲۱: اعلام تعداد مصدومین و تلفات این حادثه

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تعداد مصدومین حریق اظهار داشت: اورژانس در کنار سایر نیروهای امدادی در منطقه حضور دارد.

وی گفت: امروز ۳نفر حین عملیات اطفا حریق دچار مصدومیت شدند که توسط اورژانس به درمانگاه خمارلو انتقال و تحت اقدامات درمان سرپایی قرار گرفتند.

ساعت۲۳: تماس های تلفنی امام جمعه‌ی تبریز با وزیر دفاع  و رئیس ستاد بحران کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ،نماینده ولی فقیه در استان  بعد از پیگیری موضوع آتش سوزی در جنگل های قره داغ از مسئولان استانی و محلی در ارتباط تلفنی با وزیر دفاع و رئیس ستاد بحران کشور ضمن ابراز نگرانی شدید خود و مردم آذربایجان شرقی از ادامه آتش سوزی در ارسباران خواستار بکارگیری امکانات و تجهیزات کشوری جهت خاموش کردن سریع آتش شد.

ساعت۲۴بامداد روز جمعه: ساعت ۲۲ امشب شعله های آتش مهار شده است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به رصد مداوم حادثه آتش‌سوزی جنگل های ارسباران اعلام کرد: تلاش برای هماهنگی نهادهای مسوول برای مدیریت و مهار آتش در ارسباران دغدغه و اولویت اصلی ماست.

محمدرضا پورمحمدی افزود: شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی از نخستین ساعات وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین با همه امکانات در دسترس برای مدیریت این حادثه ناگوار کوشیده است.

وی با اشاره به اعزام صدها نفر از نیروهای نظامی و کارگران مجتمع معدن مس سونگون به منطقه ارسباران و مشارکت مردم محلی برای مهار و اطفای آتش اظهار کرد: علاوه بر این همه امکانات و تجهیزات اطفای حریق در دسترس برای تسریع خاموشی حریق به منطقه ارسال شده است.

وی یادآوری کرد: آتش سوزی در سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم  شهرستان خداآفرین صبح امروز با تلاش نیروهای حاضر در منطقه مهار شد و  کار به مرحله لکه گیری رسید، اما وزش بادهای عصرگاهی آتش زیر خاکستر را دوباره شعله ور کرد که خوشبختانه این بار نیز شعله های آتش با ایثار و  از خودگذشتگی نیروهای انسانی حاضر در محل حوالی ساعت ۲۲ امشب مهار شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اعزام اکیپ های مختلف آتش نشانی از تبریز به منطقه ارسباران ادامه داد: با وزیر دفاع، فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان سپاه و ارتش نیز مکاتبه شده تا فردا  بالگرد آتش نشانی برای خاموشی هر گونه آتش سوزی احتمالی و نیز لکه گیری آتش به منطقه اعزام شود.

وی نقش رسانه ها در اطلاع رسانی درست به افکار عمومی و جلب مشارکت مردمی برای تسریع در اطفای هر گونه آتش سوزی در جنگل ها و  منابع  طبیعی استان را مهم دانست و اضافه کرد: رسانه ها می توانند با کاستن از استرس افکار عمومی در مدیریت این حادثه غیرمترقبه، نقش ویژه ای ایفا کنند.

پورمحمدی با بیان اینکه شخصا از نخستین ساعات وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران پیگیر مدیریت این حادثه در سطوح استانی و کشوری بوده  است، بر لزوم  هم افزایی نهادهای مسوول، رسانه ها و  افکار عمومی در این گونه موارد تاکید کرد.

وی گفت: بر این اساس رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز برای پیگیری حادثه و  کمک به مدیریت آن با استفاده از امکانات محلی و  کشوری در تبریز است.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن شب، عملیات  لکه گیری مناطق سوخته جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین فردا پیگیری می شود.

ساعت۱بامداد: اعزام نیروهای امدادی یگان بلیات تیپ ۳۲۱ ارتش جهت مهار آتش سوزی جنگل های ارسباران

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان ارتش جمهوری اسلامی ایران از اعزام یگان بلیات تیپ ۳۲۱ ارتش به منطقه آتش سوزی جنگل های ارسباران خبر داد.

امیر سرتیپ عیسی میرزایی دقایقی پیش با اعلام این خبر، افزود: در پی وقوع آتش سوزی گسترده در جنگل های ارسباران و درخواست استانداری و مدیریت بحران آذربایجان شرقی، سریعا نیروهای امدادی یگان بلیات تیپ ۳۲۱ مرند با تجهیزات مناسب اطفای حریق به منطقه خداآفرین اعزام شدند.

وی ادامه داد: یگان بلیات تیپ ۳۲۱ به فرماندهی امیر سرتیپ حیدرزاده هم اکنون در منطقه آتش سوزی حضور دارند و در حال انجام ماموریت خود هستند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۱ حمزه ارتش ابراز داشت: ان شاءالله با تلاش همه عزیزان دستگاه های مسئول و سایر نیروهای امدادی طی ساعات آینده خبر اطفای کامل حریق در جنگل های ارسباران را به مردم عزیز آذربایجان ارائه بدهیم.

ساعت۱۰ صبح اول شهریور: تانکرها و تجهیزات هلیکوپترهای اطفاء حریق به خدا آفرین رسیدند/ آتش سوزی فعلا مهار شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: تانکرها و تجهیزات هلیکوپترهای اطفاء حریق به خدا آفرین رسیده‌اند و هلیکوپترها نیز تا ساعتی دیگر به سمت خدا آفرین به پرواز در می‌آیند.

محمدباقر هنربر در تشریح این خبر اظهار کرد: اخبار مهار آتش سوزی در جنگل‌های خدا آفرین دروغ نبوده و آتش مکررا مهار شده و به دلیل وجود خاکستر در کنار بوته‌ها و وزش شدید باد دوباره از سر گرفته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین گزارشات دریافتی، آتش‌سوزی در جنگل‌های خدا آفرین فعلا مهار شده است

.ساعت۱۰/۲۰ دقیقه: منطقه صعب العبور است، امکانات هلی برن لازم است

قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت:  از ابتدای تابستان ۲۵ مورد آتش سوزی در ارسباران داشتیم، اما مورد آخر از کنترل ما خارج شده است. منطقه صعب العبور است، امکانات هلی برن لازم است. متاسفانه هنوز هلیکوپتر به نیروهای امدادی داده نشده است.جنگل های ارسباران جزو میراث ملی ماست، نمی دانم چرا تهران به این موضوع توجه نمی کند.

وی افزود: یک سری امکانات ابتدایی مانند بسکت هلی کوپتر که ۲۰۰ میلیون قیمت دارد را هم نداریم! قبلا چند مظنون را بازداشت و تحویل مراجع قضایی دادیم، اما برخورد جدی نشد.آخرین برآورد از میزان خسارت، همان ۳۰۰ هکتار است.

ساعت۱۰/۴۶ قبل از ظهر: تشکیل ستاد بحران استان

جلسه ویژه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی برای بررسی آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران صبح امروز (جمعه) به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران دستگاه‌های مسئول برگزار شد.

در این جلسه مدیران کل مدیریت بحران استانداری، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان از آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین و اقدامات انجام یافته برای مدیریت و مهار این سانحه گزارش دادند.

استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران، گفت: همه دستگاه‌های مسئول و نیروهای مردمی از اولین ساعات وقوع حادثه پای کار بوده‌اند و همه امکانات و تجهیزات موجود به منطقه اعزام شده است.

ساعت ۱۲ ظهر: کسی تا این لحظه از فرودگاه های منطقه برای ارایه خدمات درخواستی نکرده است

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: هیچ درخواستی برای ارایه خدمات به اطفای حریق در جنگل های ارسباران مطرح نشده است

وی گفت: فرودگاه تبریز آماده ارایه هر نوع خدماتی برای اطفای این آتش سوزی در جنگل های ارسباران است فرودگاه های کشور هر کمکی که برای اطفای حریق بتوانند انجام می دهند.

ساعت۱۳ بعد از ظهر: ۳ فروند بالگرد ارتش عازم جنگل‌های قره داغ(ارسباران) شد

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سه فروند بالگرد در اختیار هوا نیروز ارتش در منطقه برای کمک به اطفای کامل آتش‌سوزی جنگل های قره داغ(ارسباران) به منطقه اعزام شد.

ساعت۱۳/۲۰ دقیقه: بسیج امکانات کشوری برای مهار آتش در جنگل‌های ارسباران ضروری است

رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران از جمله ذخایر ژنتیکی کشور به شمار می‌رود، مقابله و مهار آتش سوزی در این جنگل‌ها در اسرع وقت را از مسئولین مربوطه در سطح کشور خواستار شد.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های اقشار مختلف مردم و سازمان‌های چون منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و مجتمع مس سونگون در سطح منطقه برای مهار آتش، گفت؛ با توجه به حجم گسترده آتش سوزی بسیج امکانات عمومی کشوری، خواسته مردم و مسئولین منطقه است.

نماینده مردم ورزقان خاروانا در مجلس از عموم مردم شهرستان ورزقان برای مقابله  و مهار آتش در جنگل‌های ارسباران دعوت کرد.

ساعت ۱۳/۴۰ دقیقه: واکنش امام جمعه تبریز به اهمال‌کاری در مهار آتش سوزی جنگل‌های ارسباران

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان در خطبه های نماز جمعه تبریز با انتقاد از روند امداد رسانی به آتش‌سوزی جنگل های ارسباران گفت:

آقای رحمانی فضلی، پاسخ دهید وظیفه ستاد بحران کشور چیست؟ ۴روز است جنگل های ارسباران در آتش می سوزد و نمی توانند خاموش کنند

وی افزود:اگر در ستاد بحران اختلافی وجود دارد گناه مردم چیست؟ دیروز باوزیر دفاع و رئیس ستاد بحران صحبت کردم  استاندار و فرمانده سپاه عاشورا هم پیگیر موضوع بودند ستاد بحران می گوید بالگرد آبپاش نداریم  عیبی ندارد اگر ستاد بحران نمی تواند کاری بکند اعلام  کند ما از خیرین استان کمک بگیریم.

ساعت ۱۴/۳۰ بعد از ظهر: آتش “ارسباران” خاموش شد

فرمانده یگان محیط زیست کشور از مهار شدن حریق جنگل‌های ارسباران خبر داد.

جمشید محبت‌خانی اعلام کرد: حریق رخ داده در جنگل‌های ارسباران که از روز گذشته شروع شده بود؛ تازگی مهار شده است. مشخص نیست که چه مساحتی از جنگل‌های ارسباران طعمه حریق شده است و موضوع در دست بررسی است.

فرمانده یگان محیط زیست گفت: بخشی از آتش‌سوزی ارسباران در محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و بخشی در محدوده سازمان جنگل‌ها بوده است

ساعت۱۶ بعد از ظهر: فرماندار خداآفرین از مهار آتش سوزی در مراتع ومناطق حفاظت شده ارسباران  دراین شهرستان خبر داد.

امیری راد با اعلام خبر مهارکامل آتش سوزی در شهرستان خداآفرین، گفت: آتش سوزی که ازچندروز قبل در مراتع و مناطق حفاظت شده ارسباران در خداآفرین شروع شده بود و دو کانون اصلی داشت، کاملا مهار شده و نیروهای موجود در منطقه جهت لکه گیری و تثبیت مهار کامل در تلاش هستند.

ساعت۱۸/۲۰دقیقه: نماینده ولی فقیه در استان به همراه رییس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندارآذربایجان شرقی به مناطق جنگلی آتش گرفته شهرستان خداآفرین سفر کرد.

ساعت۲۱: مهار کامل آتش سوزی جنگل‌های ارسباران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی:با تلاش سه روزه نیروهای امدادی و نظامی و ساکنان محلی، آتش جنگل های ارسباران در منطقه خداآفرین به طور کامل مهار و خاموش شد و عملیات لگه گیری هم به پایان رسید.

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.