تاريخ انتشار :جمعه 16 آگوست 2019.::. ساعت : 12:15 ق.ظ
فاقدديدگاه

لزوم افزایش ظرفیت رشته پزشکی در راستای عدالت آموزشی

اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب دو فوریت طرح افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در مجلس منتشر شد. اعلام این خبر، موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت تا حدی که به یکی از سوژه‌های داغ شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد. پیش از این حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز به کمبود جدی پزشک در کشور اشاره کرده بود. کارشناسان معتقدند کمبود پزشک در کشور باعث ایجاد انحصار در خدمات، افزایش هزینه‌های درمان و کاهش دسترسی مردم به آن ویژه در مناطق محروم شده است. آنها بر این باورند که پزشکان به دلیل تعارض منافع به مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی برخاستند. در همین زمینه با سید حمایت میرزاده، نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس شورای اسلامی و یکی از امضا کنندگان این طرح گفتگو کردیم تا ابعاد این مسئله روشن‌تر شود.

سید حمایت میرزاده ضمن بر شمردن اهداف این طرح تصریح کرد: کمبود پزشک در کشور باعث بروز مشکلات گسترده‌ای شده است. در همین راستا هر یک از ۸۰ نماینده مجلسی که طرح را امضاء کرده‌اند نگاه خاصی و متفاوتی به موضوع داشته‌اند.

وی ادامه داد: دوطلبان کنکور علوم تجربی، مناطق محروم بدون پزشک، افزایش قیمت ویزیت پزشکان به دلیل کمبود پزشک و اشتغال‌زایی به واسطه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی ابعاد مختلفی هستند که هریک از نمایندگان به آن توجه داشته‌اند.

وی با تشریح ابعاد و اهداف این طرح افزود: با توجه به اینکه  بنده نماینده مردم یک منطقه محروم هستم و در این مناطق دسترسی به خدمات درمانی به دلیل کمبود پزشک، بسیار نامناسب است؛ این طرح را امضا کرده و موافقت خود را با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اعلام نمودم.

نماینده مردم گرمی و مغان در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این طرح، تعداد زیاد داوطلبانی است که علی‌رغم دارا بودن استعداد کافی، به دلیل ظرفیت های پایین رشته های پزشکی از قبولی در این رشته ها باز ماندند. این طرح کمک می‌کند با کاهش تعداد این دسته از داوطلبان، عدالت آموزشی بهتر شود.

نظرات بسته شده است.