تاريخ انتشار :چهارشنبه 7 آگوست 2019.::. ساعت : 2:53 ب.ظ
فاقدديدگاه

پیشی گرفتن صادرات از واردات در منطقه آزاد ارس

محسن نریمان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح فعالیت‌های منطقه آزاد ارس در ۲ سال گذشته اظهار داشت: دو ترازی که در کارگروه شورای عالی ارایه دادیم هر  ۲ مطلوب اعلام شده و حسابرسان نیز آن را تایید کرده اند.

وی افزود: با وجود مشکلاتی که در سال ۱۳۹۷ داشتیم، صادرات مان را نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش دادیم و تلاش می کنیم امسال نیز این موفقیت را تکرار کرده و از طرفی واردات را نیز کاهش دهیم.

نریمان با بیان اینکه مفهوم تراز تجاری فاصله بین صادرات و واردات است اظهار داشت: برای اولین بار فاصله تراز تجاری در منطقه ۲۰۰ میلیون دلار شد در حالیکه قبل از ان همواره منفی بوده و واردات بیشتر از صادرات بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: به رغم مشکلات اقتصادی، مقاومت کردیم و در ارایه اقتصاد مقاومتی بین مناطق آزاد کشور وضعیت منطقه آزاد راس خوب است و به خاطر موقعیت جغرافیایی که داریم و نیز ارتباط گسترده‌مان با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان و نیز کشورهای اوراسیا، ارس دروازه اوراسیا محسوب می شود.

نریمان افزود: منطقه آزاد ارس به دلیل موقعیت استراتژیکی اش مورد اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران است و به طور متوسط روزانه ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام می شودکه در طول سه ماهه نخست امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه مصوب در این منطقه انجام شده است.

وی سرمایه‌گذاری های محقق شده در سال گذشته را یک هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان و حدود ۴۱ میلیون دلار  اعلام کرد و گفت: نسبت به سال پیش از آن ۶۸ درصد و نسبت به میانگگین سه سال گذشته ۵۶ درصد رشد سرمایه‌گذاری داشته ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس سرمایه‌گذاری های داخلی تحقق یافته در سال ۱۳۹۴ را ۳۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان،  سال ۱۳۹۵ را ۴۹۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، سال ۱۳۹۶ را یک هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۷ را یک هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سرمایه‌گذاری خارجی تحقق یافته در سال ۱۳۹۴ نیز حدود ۱۵ میلیون دلار بود.

نریمان با بیان اینکه در مجموع از مناطق آزاد کشور بالاتر هستیم، اظهار داشت: ما چون به سرزمین اصلی وصل هستیم ظرفیت نامحدودی برای سفر همشهریان به این منطقه داریم و به راحتی می توانیم گردشگر جذب کنیم که در این راستا ۱۱ میلیون نفر در یک سال گذشته از منطقه آزاد ارس دیدن کرده اند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث بیدار شدن استعدادهای نهفته مان شد، افزود: زمانی وارد کننده بنزین یورو ۴ و ۵ بودیم ولی الان در منطقه بنزین یورو ۵ صادراتی تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما قطب تولید محصولات گلخانه ای در بین مناطق آزاد هستیم، گفت: سال گذشته ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه ای صادر کردیم و پیش بینی می کنیم امسال نیز ۱۵ هزار تن صادرات گلخانه ای داشته باشیم.

نریمان گلخانه های احداث شده در منطقه آزاد ارس را منطبق بر دانش بنیان دانست و افزود: در هفته دولت امسال مدرن ترین گلخانه خاورمیانه را افتتاح میکنیم.

وی سرمایه گذاری بر روی طرح های کشاورزی و آبزی پروری را اولویت این سازمان برشمرد و گفت: سال گذشته ۱۵۰۰ هکتار از زمین‌های لم یزرع با ۵ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید و امسال نیز ۱۵۰۰ هکتار از زمین های منطقه را زیر کشت می بریم.

نریمان بخش گردشگری منطقه را با داشتن کلیساهای سنت استپانوس و کلیسای مریم ننه ، آبشار آسیاب خرابه، حمام تاریخی کردشت و ده‌ها جاذبه دیگر، دارای ظرفیت های خوب بین المللی توصیف کرد و افزود: همچنین ارس دارای جاذبه های زیست محیطی زیبا، جنگل های ارسباران و حیات وحش متنوع است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه الان بهترین برندهای مطرح جهانی در منطه آزاد ارس مستقر هستند، اظهار داشت: سایت نوآوری و فناوری را در مساحت ۵۰ هکتاری ایجاد کردیم  که به ایده های نوآورانه وام و جای رایگان می دهیم و هم اکنون ۱۱ شرکت دانش بنیان و ۲۲ واحد نوپای فناور در این سایت فعالیت می کنند.

۳۰۷۷/۶۱۳۲

انتهای پیام

نظرات بسته شده است.