تاريخ انتشار :سه‌شنبه 28 می 2019.::. ساعت : 10:04 ب.ظ
فاقدديدگاه

بررسی رشته علوم ورزشی و دروس این رشته

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد و دانشجوی این رشته باید از کودکی ورزشکار باشد. باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه قصد دارد تا شما را بیشتر با این رشته دانشگاهی آشنا کند.

بررسی رشته علوم ورزشی و دروس این رشته

معرفی و هدف رشته علوم ورزشی

تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از شاخه های علوم انسانی محسوب می شود که از جهات مختلف با علوم پایه و علوم تندرستی پیوند خورده و اثر و نقش آن در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه غیر قابل انکار است.

تربیت بدنی ماهیتی میان رشته ای دارد که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می کند.

این رشته از یک سو مشتمل بر یک‌سری رشته  های پایه ی پزشکی است تا جایی که فارغ التحصیل آن تا حد یک پزشکیار با جسم انسان آشنا می‌شود و از سوی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با تنش و واکنش انسان ها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش  آموزان به درستی برخورد کند، و بالاخره یک بعد این رشته شامل علوم ورزشی می  شود یعنی دانشجو، علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می  بیند تا بتواند در رشته های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد.

علاوه بر این ترتیب بدنی و ورزش به‌عنوان یک عامل پیش گیرنده از بروز برخی از ناراحتی‌ها و عوارض جسمی و روحی نیز مورد توجه بوده و ثابت شده است که عامل پیشگیرنده بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی بوده و از پیشروی پاره‌ای از بیماری‌ها مانند امراض قند و نارسائی‌های قبلی- عروقی جلوگیری می‌کند.

هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار است تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه‌ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.

رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار بوده و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است.

علاه بر این پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی‌ها و عوارض جسمی و روحی و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند امراض قند و نارسائی‌های قلبی-‌عروقی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته است.

کاربرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در امر آموزش وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه‌های سنی را از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی وکهولت را شامل می‌شود.

بررسی رشته علوم ورزشی و دروس این رشته

دروس رشته علوم ورزشی

دروس رشته علوم ورزشی بیشتر جنبه نظری و عملی دارد؛ تعداد واحد‌های دوره کارشناسی علوم ورزشی پیوسته مشتمل بر ۱۳۲ واحد درسی است.

دانشجوی این رشته باید از کودکی ورزشکار باشد.

زیرا یک‌سری از مهارت‌های پایه‌ای را مثل ژیمناستیک و یا دومیدانی که نیاز به هماهنگی کامل عصب و عضله دارد، نمی‌توان در بزرگسالی فرا گرفت.

همچنین افرادی که از کودکی اهل ورزش هستند، انگیزه‌‌ای بیشتر برای فراگیری مطالب علمی و عملی از خود نشان می‌دهند.

 

گفتنی است که قد آقایان داوطلب رشته تربیت بدنی باید حداقل ۱۶۵ سانتی متر و خانم‌ها ۱۵۸ سانتی متر باشد (قهرمانان تیم ملی از شرط یاد شده مستثنی هستند) و حداقل دید چشم آن‌ها باید باشد.

این رشته به‌صورت نیمه متمرکز دانشجو می‌گیرد؛ یعنی در یک آزمون عملی مهارت، آمادگی و توانایی جسمی دانشجویان سنجیده می‌شود.

دروس پایه رشته علوم ورزشی

آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، کمک‌های اولیه، زیست شناسی.

دروس اصلی رشته علوم ورزشی

اصول فلسفه آموزش و پرورش، مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربیتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه گیری، تولید و کاربرد مواد آموزشی، روش‌ها و فنون تدریس، مدیریت آموزشی.

دروس تخصصی رشته علوم ورزشی

اصول و مبانی تربیت بدنی، تاریخ تربیت بدنی، تغذیه و ورزش، آسیب شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی، فیزیولوژی ورزشی، یادگیری حرکتی، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، بهداشت و ورزش، تربیت بدنی در مدارس، مدیریت سازمان‌های ورزشی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت بدنی و ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و میدانی، ژیمناستیک، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، کشتی، بدمینتون.

بررسی رشته علوم ورزشی و دروس این رشته

بازار کار رشته علوم ورزشی

آگاهی از بازار کار و فرصت‌های شغلی رشته علوم ورزشی می‌تواند در روند انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار تاثیر گذاز باشد و داوطلبان را از بلاتکلیفی در می‌آورد؛ بنابراین اگر قصد تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی را دارید در رابطه با بازار کار و فرصت‌های شغلی این رشته لازم است بدانید که موقعیت‌های شغلی متنوعی با توجه به گرایش داوطلبان وجود دارد و می‌توان گفت که فارغ التحصیلان این رشته با بیکاری مواجه نخواهند شد.

به عنوان مثال افراد فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی می‌توانند در وزارتخانه‌ها (در بخش تربیت بدنی) به عنوان مربی و مسئول ورزش و یا به عنوان مشاوره یک طراح در ساخت وسایل و لباس‌های ورزشی، به عنوان مربی در باشگاه‌های ورزشی آزاد و یا به عنوان کارشناس یا مربی بدنسازی در سازمان تربیت بدنی فعالیت داشته باشند. کارشناسی تربیت بدنی در فدراسیون‌های ورزشی و نهاد‌های انقلابی، سازمان‌های دولتی، خدمت در مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین، تدریس دروس تربیت بدنی در مدارس و مراکز آموزشی هم از دیگر فعالیت‌های مربوط به فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی است.

نظرات بسته شده است.