تاريخ انتشار :سه‌شنبه 28 می 2019.::. ساعت : 10:12 ب.ظ
فاقدديدگاه

خطرات مصرف زیاد نمک برای سلامت افراد-۳ گرم در روز

به گزارش شهریمیز به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهرا عبداللهی، با بیان اینکه مصرف بی رویه نمک، یکی از دلایل اصلی ابتلاء به فشار خون بالا به شمار می‌رود، در خصوص توصیه‌های کاربردی مصرف صحیح نمک، اظهار کرد: نمک، یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات در بدن محسوب می‌شود. در حال حاضر، مصرف نمک به خصوص در غذا‌های آماده و فست فودها، در کشور ما بسیار بالا است.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد مصرف نمک، حداکثر ۲ تا ۳ گرم در روز است، افزود: این در حالی است که مصرف نمک در کشور ما در حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است.

عبداللهی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک و غذا‌های شور، یکی از عوامل مؤثر در افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است، تصریح کرد: در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم و دارای عملکرد خوب باشند، نمک مازاد بر نیاز بدن به راحتی از راه کلیه‌ها و از طریق ادرار دفع می‌شود. اما در صورت اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع نمک اضافی بدن، نمک مصرفی اضافی موجب تجمع آب در بدن می‌شود که نتیجه آن، ورم عمومی و یا در قسمت‌هایی از بدن خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: نمک به مقدار محدود مورد نیاز بدن است و باید حتماً مصرف شود. برای مثال، در هنگام اسهال، استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی در گرما با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته را جبران کرد. همچنین، برای ساخته شدن اسید معده نیز نمک لازم است. وقتی اسید معده کم شود، هضم غذا به خوبی صورت نمی‌گیرد. همچنین میکروب‌های مضر در معده و سیستم گوارش رشد می‌کند.

وی بیان کرد: در بسیاری از دستورات اسلامی بر مصرف مقدار خیلی کم نمک در افراد کاملاً سالم قبل و بعد از غذا تاکید شده است. نمک می‌تواند موجب افزایش ترشحات بزاق دهان و شیره‌های گوارشی شود و در نتیجه به هضم بهتر غذا به ویژه مواد نشاسته‌ای کمک کند.

عبداللهی در خصوص نکات تغذیه‌ای مرتبط با نمک برای پیشگیری از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، اظهار کرد: در هنگام طبخ غذا باید از مقادیر اندک نمک استفاده شود، بهتر است، سر سفره از نمکدان استفاده نشود، غذا‌های کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این گونه مواد غذایی را محدود شود.

وی افزود: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذا‌ها به جای نمک، از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده شده و تا حد امکان، مصرف غذا‌های شور مانند، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، ماهی دودی، سوسیس و کالباس محدود شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه جوش شیرین که برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار می‌رود، دارای مقدار زیادی سدیم است، ادامه داد: در افرادی که به علت ابتلاء به بیماری، محدودیت مصرف نمک دارند، مصرف جوش شیرین هم باید بسیار محدود شده یا قطع شود.

وی عنوان کرد: همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته بندی نمک دقت شود.

عبداللهی در خصوص مصرف نمک یددار تصفیه شده نیز گفت: نمک تصفیه، نمکی کاملاً بهداشتی است که ناخالصی‌های آن حذف شده و توصیه می‌شود، نمک مصرفی مردم، از نوع ید دار و تصفیه شده باشد. نمک‌های تصفیه شده یددار، به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌ای رنگی نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: وجود ناخالصی‌ها در نمک خصوصاً در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی ممانعت از جذب آهن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود، نمک به مقدار کم مصرف شده و همان مقدار کم نیز نمک تصفیه شده یددار باشد.

نظرات بسته شده است.