تاريخ انتشار :سه‌شنبه 21 می 2019.::. ساعت : 10:54 ب.ظ
فاقدديدگاه

چه کسانی در ماه رمضان چاق تر می شوند؟

یک متخصص تغذیه معتقد است که برخی عادت های بد و اشتباه غذایی سبب می شود که افراد دچار مشکلات گوارشی و حتی چاقی هم شوند.
هاجر داورپناه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برخی افراد در ماه مبارک رمضان دچار عادت های بد غذایی می شوند و گمان می کنند چون ۱۵ ساعت غذا نخورده اند باید یکباره جبران کنند.
وی اظهارداشت: این دسته از افراد در مدت زمانی کوتاه بیشترین میزان کالری و کربوهیدرات ها را به شکل نامناسب مصرف می کنند؛ مقدار این کالری بسیار زیاد است به طوری که حتی بدن در طول روز نیز این میزان را نیاز ندارد.
داورپناه بیان کرد: همچنین بعضی افراد هنگام افطار ابتدا چند لیوان آب سرد می نوشند که سبب می شود عمل آنزیم های گوارشی دچار اشکال شود.
این کارشناس تغذیه افزود: بعد از افطار افراد معمولا کربوهیدرات زیادی مثل نان و برنج به مقدار فراوان می خورند، پس از آن نیز اقدام به خوردن میوه یا آجیل هنگام استراحت یا تماشای تلویزیون می کنند در صورتی که فعالیت فیزیکی زیادی هم در طول شبانه روز ندارند لذا مشکلات گوارشی آنان شروع و زمینه برای افزایش وزن مهیا می شود.
به گفته وی بار اضافی کالری و نداشتن فعالیت فیزیکی باعث چاقی و اضافه وزن می شود و مشکلاتی مثل کبد چرب، فشار خون و حتی قند خون در خانواده هایی که مستعد این بیماری هستند را به وجود می آورد.
داورپناه اظهارداشت: حتی مشاهده شده عده ای که روزه نمی گیرند هم جدای از وعده های صبحانه و ناهار، شام و سحری را نیز با روزه داران خانواده می خورند که با این کار بر مشکلات گوارشی خودشان می افزایند.

**سحری را بموقع بخورید
این متخصص تغذیه همچنین به روزه داران توصیه کرد که وعده سحری را زودتر میل کنند و بین آن با خوابیدن بعد از اذان صبح فاصله بیندازند.
وی توضیح داد: خوردن سحری در دیرموقع و خوابیدن پس از آن علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی به چاقی هم دامن می زند.
داورپناه توصیه کرد: بهتر است یک ساعت قبل از اذان صبح، سحری خورده شود اما می بینیم که تعداد زیادی از افراد نیم ساعت قبل از اذان بیدار می شوند، سریع غذا می خورند، کالری اضافه را در مدت زمان کوتاهی وارد بدن می کنند و پس از آن می خوابند.
وی تاکید کرد: بهتر است سحری شامل غذاهای کم چرب و همراه با سبزیجات و حبوبات در زمان مناسب تری مانند یک ساعت پیش از اذان به صورت آهسته و جویده خورده شود، سپس – اگر تمایل به خوابیدن دارند- نیم ساعت پس از اذان نیز بخوابند.
این کارشناس تغذیه در مورد وعده افطاری نیز توصیه کرد: بهتر است در این وعده غذایی از آب گرم و حبوبات مانند عدسی، لوبیا و سبزیجات به اندازه مناسب استفاده شود.
تهرام/۱۰۰۸
انتهای پیام

نظرات بسته شده است.