تاريخ انتشار :چهارشنبه 10 آوریل 2019.::. ساعت : 1:16 ب.ظ
فاقدديدگاه

گل، مخدر موردعلاقه دانشجویان است/ افزایش ۲ برابری کشف شیشه در کشور

به گزارش شهریمیز به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،

سردار مسعود زاهدیان در نشست خبری که  پیش از ظهر امروز برگزار شد با تبریک سال نو و گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵ شهیدی که سال گذشته در حوزه مواد مخدر شهید شدند، درباره اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را در بحث مواد مخدر داشتیم که ۶۵۸ تن انواع مواد مخدر کشف شد؛ در بحث دستگیری متهمان ۳ درصد رشد داشتیم و در موضوع برخورد با معتادان در سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر از سطح کشور جمع‌آوری و به مراکز نگهداری منتقل شدند.

وی ادامه داد: امروز شاهد این موضوع هستیم که وضع به شدت تغییر کرده و امنیت مناسبی برای مردم محلات شوش و هرندی و مولوی ایجاد شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: ۱۲ هزار نفر معتاد از تهران جمع‌آوری شدند و مرکز سروش از سوی پلیس راه‌اندازی شد که ۶۵۰ نفر از معتادان نیز در این کمپ نگهداری می‌شوند؛ ظرفیت مرکز سروش باید به ۲ هزار نفر برسد و ما بنا داریم تا با ایجاد استانداردها افراد را در کمپ سروش نگهداری کنیم.

زاهدیان افزود: در حوزه تغییراتی که در بحث ورود مواد مخدر به کشور شکل گرفت، باید بگویم که در سال گذشته شاهد این بودیم که تولید شیشه در افغانستان شدت گرفت لذا محموله ۴۲۰ کیلویی را در اواخر سال گذشته در زابل کشف کردیم که این رقم بی‌سابقه بود. تمرکز ما در مرزهای مشترک با افغانستان منجر به افزایش کشفیات ما شده است.

وی با اشاره به افزایش دو برابری کشفیات شیشه در کشور گفت: با مسئولان افغانستان و پاکستان نیز تفاهم‌نامه‌ها و رایزنی‌هایی را انجام دادیم تا وضعیت بهتر شود اما شرایط امنیتی که در مرزهای شرقی کشور وجود دارد و عدم نظارت کشورهای مذکور موجب افزایش تولید مواد مخدر شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: ۲ هزار مدرسه را در سال گذشته در اولویت حضور قرار دادیم که مناطق پرخطری نیز بود و حدود ۳ تن انواع مواد مخدر را در محیط‌های تعیین‌شده کشف کردیم؛ البته در میان بازداشتی‌ها دانش‌آموزی وجود نداشته و ما خرده‌فروشان اطراف مدارس را بازداشت و مواد مخدر را کشف و ضبط کردیم؛ ما اگر بتوانیم محیط‌های آموزشی و تفریحی را از وجود خرده‌فروشان و معتادان پاکسازی کنیم، قطعاً ایمنی بهتری برای مردم ایجاد خواهیم کرد.

زاهدیان افزود: در محیط‌های آموزشی تعداد دستگیری‌های ما بالغ بر ۲۰ هزار نفر در کل کشور بود که به مراجع قضائی معرفی شدند؛ در اقداماتی که در محله هرندی تهران صورت گرفت جا دارد از تلاش‌های دادستانی تهران نیز تشکر کنم. به طور کلی یک همدلی در موضوع معتادان متجاهر شکل گرفت و امروز به واسطه همدلی نهادهای مختلف، شرایط خوبی  در منطقه هرندی و مولوی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: سن شیوع مواد مخدر بین ۱۹ تا ۲۵ سال است اما در محیط‌های مختلف این سن متفاوت است؛ مصرف ماده مخدر گل نیز بیشتر بین دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان متداول است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: البته در بحث مبارزه با مواد مخدر رسانه‌ها نیز می‌توانند نقش مؤثرتری ایفا کنند و قطعاً تولید محتوا در این حوزه بسیار مهم و تأثیرگذار است و پلیس نیز کلیپ‌هایی را آماده دارد تا در اختیار رسانه‌ها قرار دهد؛ چرا که در موضوع مواد مخدر همه نهادها و رسانه‌ها باید پای کار باشند.

زاهدیان افزود: رسانه‌های خارجی هدفی جز تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند و کاری که ما در محله هرندی انجام دادیم بی‌نظیر بود و امروز این محله به مناطق امن تبدیل شده است که قبلاً دشمنان از این محل برای ضربه زدن به نظام استفاده می‌کردند؛ به‌طوری که دائم تعداد معتادان در این محله را به رخ می‌کشیدند. در نوروز نیز بنده و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ سر مأموریت بودیم لذا اخباری که رسانه‌های بیگانه منتشر می‌کنند از اساس کذب است.

وی با بیان اینکه کشفیات ما در سطح جهان مثال‌زدنی است، ادامه داد: کشور افغانستان از ۹ هزار تن تولید مواد مخدری که در سال ۲۰۱۷ داشته فقط ۲۰۰ تن کشف کرده است اما ما ۹۹۰ تن را از تولید افغانستان فقط بر مبنای تریاک کشف کردیم.

زاهدیان در رابطه با حضور پلیس مواد مخدر در فضای مجازی گفت: پلیس، شبکه‌های متعددی  که در بحث خرید و فروش مواد مخدر و در قالب ۷۰ گروه در فضای مجازی فعال بودند را شناسایی کرد که برخی تذکر گرفته و برخی نیز به مراجع قضائی معرفی شدند؛ البته در این خصوص ۳۴ نفر نیز دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره استفاده از تکنولوژی در پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: بعد از تحریم با مشکلاتی مواجه شدیم و برخی از کشورهای اروپایی تجهیزات را به ما نمی‌دهند و ما مجبور هستیم تجهیزات را از واسطه‌ها دریافت کنیم. در بخش ایمنی نیز ما از جلیقه‌های ضدگلوله استفاده می‌کنیم و در این بخش نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

زاهدیان گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون ۳۲ تن انواع مواد مخدر را کشف کردیم و بیشترین کشفیات در شرق کشور رخ داد و استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین کشفیات را داشته‌اند؛ بیش از ۷۰ درصد کشفیات امروز از طریق کار اطلاعاتی صورت می‌گیرد و ۷۲ درصد کشفیات نیز در حاشیه شهرها صورت گرفته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار کرد: تنها دو تا از عملیات‌های ما در سال گذشته با کشف بیش از چهار تن مواد مخدر همراه بود و یکی دیگر از عملیات‌های ما کشف حدود هشت تن مواد افیونی بود. در سال گذشته بیش از ۱۰۰ باند اصلی که در کشور فعالیت داشتند ضربه خوردند و برخی از شبکه‌هایی که در استان سیستان اقدام به انتقال مواد به سایر استان‌ها می‌کردند منهدم شدند؛ در سال گذشته باندی هفت نفره که یک‌تن و ۱۲۰ کیلو مرفین را در خراسان جنوبی انتقال می‌دادند ضربه خوردند و بیش از ۱۰۰ میلیارد از  اموال آنها توقیف شد.

وی افزود: طی سه روز گذشته یک محموله یک تنی مرفین در ساوه کشف شد و این عملیات حاصل تلاش چندین استان بود. دو روز قبل نیز در اصفهان محموله ترانزیتی که بار سیب‌زمینی داشت و از پاکستان وارد کشور شده بود توقیف و از آن حدود یک‌تن و ۲۰۰ کیلو تریاک کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: شب گذشته یک تن و ۲۰۰ کیلو مواد مخدر در هرمزگان کشف شد و دو روز گذشته نیز بیش از یک تن مواد مخدر در سیستان وبلوچستان کشف و ضبط شد.

زاهدیان درباره برنامه‌های اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر در بحث پیشگیری از اعتیاد گفت: در سال گذشته حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار آموزش چهره به چهره داشتیم؛ برای مراکز آموزشی، محیط کار، خانواده و محلات برنامه داریم و برنامه‌ها تدوین شده و امسال نیز در راستای ایجاد نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد فعال خواهیم بود.

وی درباره هزینه نگهداری هر معتاد در مراکز نگهداری گفت: روزانه ۱۵ هزار تومان هزینه نگهداری هر معتاد است که ماهانه ۴۵۰ هزار تومان می‌شود اما سلامت مردم و جامعه برای ما بیش از این‌ هزینه‌ها ارزش دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پایان از برنامه‌های ویژه پلیس در مدارس برای پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در مدارس مشاوره‌های ما فعال بوده و هستند، البته نقشی که خانواده‌ها در هدایت افراد ایفا می‌کنند بسیار کارساز خواهد بود.

نظرات بسته شده است.