تاريخ انتشار :دوشنبه 8 آوریل 2019.::. ساعت : 9:30 ب.ظ
فاقدديدگاه

آخرین اخبار از مناطق سیل زده، بحران ادامه دارد

اوضاع مناطق سیل زده لرستان

به گزارش شهریمیز به نقل از اعتدال، امدادرسانی به مناطق سیل‌زده با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها هم‌چنان ادامه دارد و این روند در برخی استانها که از سیل آسیب بیشتری دیدند مانند لرستان و خوزستان و گلستان و فارس و… بیشتر و منسجم‌تر دیده می‌شود.

روزانه ۳۰ راه روستایی بازگشایی می‌شود

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از بازگشایی روزانه ۲۰ تا ۳۰ روستا خبر داد.

جمشیدی اظهار کرد: پلدختر از طریق پل زال از بن‌بست خارج شده، البته مسیر اصلی هنوز مسدود است.

وی ادامه داد: راه موقتی به شهر معمولان را بازگشایی کردیم.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان افزود: در مسیر پل کشکان محور جدیدی ایجاد کردیم و در حوزه راههای روستایی مشکل داریم و روزانه بین ٢٠تا٣٠راه روستایی را بازگشایی می‌کنیم.

هوای لرستان دوباره “اخطاری” شد

مدیرکل هواشناسی لرستان از ورود سامانه بارشی به استان خبر داد.

محمدناصر هاشمی اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی و پیرو اطلاعیه قبلی، با توجه به فعالیت سامانه بارشی بر روی جو منطقه از امروز و تا فردا شب، برای همه نقاط استان بارندگی همراه با رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بر طبق خروجی مدل‌های بارشی مقدار بارندگی سامانه مذکور در مناطق مختلف استان به طور متوسط بین ۱۵ تا ۳۵ میلی‌متر برآورد می‌شود.

هاشمی با بیان این‌که چند نکته حائز اهمیت است، تصریح کرد: هر چند بارش‌های این سامانه در مقایسه با بارش‌های سامانه قبلی ضعیف‌تر است اما با توجه به بارش‌های گذشته و وقوع سیل اخیر در استان و نفوذ ناپذیری زمین و هم‌چنین از بین رفتن برخی زیرساخت‌ها، لازم است در خصوص آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و هم‌چنین خطرات ناشی از صاعقه و تگرگ تمهیدات لازم به عمل آید و آمادگی و مراقبت‌های لازم صورت پذیرد.

اکیپ تعمیرات خودرو به مناطق سیل‎زده اعزام می‎شود

علی آشتاب اظهار کرد: از سوی فنی و حرفه‎ای اکیپ تعمیرات خودرو به پلدختر، معمولان، ویسیان و چگنی اعزام می‌‎شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این اکیپ به خودروهای آسیب‎دیده در سیل و در راه مانده خدمات ارائه خواهند داد.

ارسال ۲۰محموله به مناطق مختلف دورود/رانش زمین در شهرستان

سرپرست فرمانداری دورود گفت: ۲۰محموله اقلام مختلف به مناطق آسیب دیده شهرستان ارسال شد.

بهاری اظهارکرد: به دنبال سیلاب اخیر ۷ روستای شهرستان دچار آبگرفتگی شدند که در حال حاضر تخلیه آب از منازل این روستاها هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه شهری با کمک هلال احمر، سپاه، نیروی انتظامی و کمک های مردمی منازلی که در ۵محله دچار آبگرفتگی شدند تخلیه صورت می گیرد.

سرپرست فرمانداری دورود خاطرنشان کرد: بر اثر سیل راه آهن شمال به جنوب قطع شد که در حال حاضر بازگشایی شده است.

شرایط بحرانی در ١٠روستای منطقه رودبار

بخشدار کوهنانی از شرایط بحرانی در ١٠روستای منطقه رودبار خبرداد.

فرهادی اظهار کرد: سیل خسارات زیادی به کوهنانی وارد کرده است و خسارات اولیه ناشی از این سیل را برآورد کردیم.

فرهادی گفت: تمام راههای دسترسی به این روستاها غرق آب شدند و در این منطقه شرایط بحرانی است و احساس خطر می‌کنیم.

بخشدار کوهنانی افزود: تنها راه ارتباطی با این روستاها از طریق قایق است که هر روز ۵٠٠هزارتومان  به یک قایق پرداخت می کنیم تا بیماران را به مراکز درمانی انتقال دهیم.

۴۵۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل به دلفان است

فرماندار دلفان گفت:۴۵٠ میلیارد تومان براورد خسارت سیل این شهرستان است.

حشمت بهمنی با بیان این‌که وضعیت امدادرسانی به نحو مطلوب در شهرستان دلفان آغاز شده است، اظهار کرد: آب و برق و گاز وصل است، ۵٧٠٠واحد مسکونی و تجاری در شهرستان دلفان خسارت دیده است.

وی با بیان این‌که از استان‌های دیگر تیم‌های ارزیاب برای برآورد خسارات به دلفان می‌آیند، تصریح کرد: ۶۵۳ رأس دام سبک و ۹۳ رأس دام سنگین تاکنون تلف شده است.

اعزام چهارمین تیم ویژه عملیاتی اورژانس به”معمولان” و “پلدختر”

رئیس سازمان اورژانس کشور از اعزام چهارمین تیم ویژه عملیاتی اورژانس کشور به مناطق پل دختر و معمولان خبر داد.

دکتر پیرحسین کولیوند، با بیان اینکه چهارمین تیم ویژه عملیاتی اورژانس کشور از تهران به مناطق پل دختر و معمولان اعزام شدند، گفت: این تیم به همراه ۱۰ پزشک و ۴۰ نیروی فوریت‌های پزشکی با آمبولانس، خودرو عملیاتی، موتور آمبولانس و تجهیزات کامل به این دو منطقه اعزام شدند.

۲۶ روستای چگنی آب شرب ندارد

فرماندار چگنی گفت: ۶٢ روستای این شهرستان فاقد آب شرب است.

قدرت الله ترابی‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر سه روستای شهرستان چگنی فاقد گاز هستند.

وی ادامه داد: آب شرب ١٩٠روستای شهرستان بر اثر سیلاب قطع شده بود که آب اکثر آنها وصل و تنها ۶٢ روستای این شهرستان فاقد آب شرب است.

فرماندار چگنی گفت: در انتهای بخش شاهیوند به ابنیه و راه‌ها خسارت زیادی وارد شده است.

امدادرسانی به۵۰۰ روستای سیل‌زده لرستان توسط جمعیت هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از ‍ امدادرسانی به ۵۰۰ روستای سیل‌زده استان توسط جمعیت هلال احمر خبر داد.

صارم رضایی خاطرنشان کرد: هم‌چنین ظرف سه روز گذشته نزدیک به ۲۰۰سورتی پرواز به حادثه دیدگان ناشی از سیل انجام‌ شده است.

رضایی بیان کرد: در مجموع ۲۰۰سورتی پرواز صورت گرفته و بیش از  ۲۵۰ تن مواد غذایی، چادر، موکت، پتو و بسته‌های بهداشتی به وسیله بالگردهای جمعیت هلال احمر و دو بالگرد هوا نیروز ارتش به شهرها و روستاهای استان ارسال شده است.

تمامی خدمات درمانی  و دارویی پلدختر و معمولان تا اطلاع ثانوی رایگان است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اعزام دوپزشک متخصص و یک پزشک عمومی به منطقه سیل زده پلدختر و معمولان خبرداد.

دکتر عباس پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد:تمامی خدمات درمانی  و دارویی شهرستان پلدختر و معمولان تا اطلاع ثانوی رایگان است.

خسارت سیلاب به ۱۰ هزار واحد مسکونی در لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: بر اساس ارزیابی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، ۱۰ هزار واحد مسکونی از سیلاب خسارت دیده‌اند.

مسعود رضایی در ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به این‌که امروز تفکیک وظیفه خوبی شد و مناطق سیل زده تقسیم بندی شدند و برای امدادرسانی زمانبندی صورت گرفت، اظهار کرد: امروز یکی از آن کارهای بسیار خوب اجرایی انجام شد و کار رونق گرفت.

وی با اشاره به فعالیت تیم‌های ارزیاب در مناطق سیل زده تصریح کرد: تا الان ۱۰ هزار پرونده خسارت دیده از سیلاب تشکیل شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با تاکید بر این‌که آمار به روز تغییر می‌کند و دقیق نمی‌شود میزان خسارت‌ها را گفت، افزود: اما تا غروب دیروز آنچه جمع بندی شد، ۷ هزار واحد تعمیری و ۳ هزار احداثی بوده است.

چندین روستا به زیر آب رفته است

فرمانده انتظامی لرستان گفت: چندین روستا در استان به زیر آب رفته است.

سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب در خصوص اقدامات ناجا در مناطق سیل‌زده استان اظهار کرد: به لحاظ این‌که ۷۵ درصد لرستان کوهستانی است، میزان بارش در این استان بسیار زیاد بوده و به بخش‌های زیادی از شهر و روستاهای استان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان وضعیت خوبی حاکم نیست و چندین روستا به زیر آب رفته‌، ادامه داد: همکاران ما در همه جا حضور دارند و مشکل امنیتی خاصی نداریم؛ مراقبت‌های لازم در خصوص جلوگیری از وقوع سرقت‌ها در حال انجام و همکاری خوبی با محل اسکان موقت شهروندان برقرار است تا مشکلی ایجاد نشود.

رانش زمین در روستای «رباط دولتشاه»

فرماندار خرم‌آباد از مشکل راه دسترسی ۱۳۲ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: مسئله رانش زمین در روستای «رباط دولتشاه» هرچه سریع تر باید بررسی شود.

اسد عبداللهی در ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه در جریان سیل ۱۸۰ روستای خرم آباد مشکل آب شرب پیدا کرده بود که الان به ۱۲ تا رسیده است، اظهار کرد: گاز هم سه روستا و شهر خرم آباد مشکل داشت که حل شده و قسمت پل کرگانه مشکلش مانده است.

 ۱۳۲ روستای خرم‌آباد راه ارتباطی ندارند

فرماندار خرم‌آباد گفت: ۱۳۲ روستای این شهرستان راه دسترسی زمینی ندارند که تلاش برای برقراری راه این روستاها ادامه دارد.

اسد عبدالهی اظهار کرد: از ۶۳۳ روستای شهرستان بر اثر سیل، ۴۰۰ روستا از لحاظ زیرساختی با مشکل مواجه شد.

وی ادامه داد: با کمک‌ دستگاه‌های خدمت‌رسان مشکل تعداد زیادی از این روستاها حل شده است.

عبدالهی اضافه کرد: تا صبح دیروز ۲۷ روستا برق و ۸۹ روستا نیز آب نداشت.

برخی مردم برای تامین آذوقه مشکل دارند

فرماندار الیگودرز بر توزیع عادلانه کمک‌ها در استان تاکید کرد.

حمید کشکولی خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها به تمام زیرساخت‌های شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان میزان خسارتی بوده که بارندگی‌ها به زیرساخت‌های الیگودرز وارد کرده است.

کشکولی با بیان اینکه در شهر و روستاها خیلی مشکل داریم، افزود: نیروهای دستگاه‌های اجرایی با تمام توان در حال کار برای رفع مشکلات هستند.

فرماندار الیگودرز با اشاره به اینکه راه ارتباطی حدود ۲۹۰ روستا قطع است، تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای است که برخی از اهالی روستاها برای تامین آذوقه مشکل دارند.

۴۰ روستای لرستان در معرض رانش است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که زندگی چند هزار خانواده در سیلاب استان از بین رفته‌ گفت: ۴۰ روستای لرستان در معرض رانش است.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در دهه اول فروردین سه حادثه سیل، برف سنگین و رانش زمین را در لرستان داشتیم، این سه عامل اصلی دست‌به‌دست هم داده تا تمام توان استان لرستان صرف برطرف کردن این مشکل‌ها شود. در دنیا معروف است که سیل سه مشخصه اصلی دارد، دبی آب در رودخانه کشکان و خرم‌رود بی‌سابقه بوده و نکته دوم حجم خروجی آبی است که از لرستان خارج شده، این حجم هم بی‌نظیر بوده به‌طوری‌که استان خوزستان دچار وضعیت فوق‌العاده شد و سومین مسئله نیز تداوم بارش است.

وی افزود: تمام شهرستان‌های ما درگیر سیل بودند، در نورآباد یک‌سوم شهر و هزار و ۲۰۰ مغازه زیر آب رفته و وسایل آن‌ها از بین رفته، هم‌چنین در خرم‌آباد ۱۶۵ مغازه با تمام امکانات از بین رفته و آب تعدادی از منازل مجاور کرگانه را برده‌ است.

راه ارتباطی ۷۲ روستا در چگنی و خرم آباد بازگشایی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: راه ارتباطی ۷۲ روستا در شهرستان‌های چگنی و خرم‌آباد که بر اثر سیل مسدود شده بود، بازگشایی شد.

عباس شرفی اظهار کرد: با تلاش جهادی راهداران راه ارتباطی ۳۰ روستای شهرستان دوره چگنی که در سیل مسدود شده بود، بازگشایی و تردد در آن برقرار شد.

وی افزود: هم‌چنین راه ارتباطی ۴۲ روستا از بخش سپیددشت شهرستان خرم آباد هم بازگشایی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان بیان کرد: تلاش برای بازگشایی و برقراری ارتباط سایر محورها ادامه دارد.

وجود ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار بر اثر سیل در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان از وجود ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار بر اثر سیل در استان خبر داد.

کیارش بیرانوند در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شیلات لرستان رتبه نخست را بین استان‌های غیرساحلی داشت اما متاسفانه با این سیل اخیر یک بحران عظیم در بخش آبزی‌پروری استان به وجود آمد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار داریم که با این سیل خسارت سنگینی به آنها وارد شده است، افزود: تولید ۵۰ تن ماهی به یکباره از بین رفت چراکه عمده مزارع ما در کنار رودخانه‌ها هستند.

بیرانوند تصریح کرد: تنها در منطقه شول‌آباد که هنوز راه‌شکافی نیز نشده است ۲۵ مزرعه پرورش ماهی داریم که حتی سازه‌ آنها نیز از بین رفته است.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش آبزی‌پروری استان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: هم‌اکنون تعداد کثیری از آنها بیکار شدند و سرمایه خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه این افراد تحت فشار هستند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم مصوبه هیئت دولت برای پرداخت غرامت استان‌های سیل‌زده شمالی در لرستان اجرا نشود چراکه محاسبه به هکتار است و استان ما به علت پرورش ماهی سردابی زیان بالایی را خواهد دید.

۵۰۰ ساختمان در شهر معمولان دچار آسیب‎دیدگی شده است

شهردار معمولان گفت: ۵۰۰ ساختمان در شهر دچار آسیب‎دیدگی شده است.

عزیزی اظهار کرد: بعد از بارندگی اخیر یک سوم شهر را آب فرا گرفته است، ۲۵۰ ساختمان تخریب و ۵۰۰ ساختمان دچار آسیب‎دیدگی شده و هر کدام که سرپا هستند قابل سکونت نیستند و امکان تخریب آنها وجود دارد.

شهردار معمولان خاطرنشان کرد: پاکسازی شهر شروع شده اما فقط تجهیزات و امکانات شهرداری است.

عزیزی اضافه کرد: کلیه راه های دسترسی به شهر معمولان قطع است که راه دسترسی از نیازهای اساسی شهر است.

وی بیان کرد: راه دسترسی اولویت کار ما است در صورت بازگشایی راه دسترسی تجهیزات وارد شهر می‎شود.

شهردار معمولان گفت: مردم نگران بارندگی دوم هستند.

خسارت ۸۴۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خسارت ۸۴۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی استان خبر داد.

عبدالرضا بازدار در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه ۸۴۸ میلیارد تومان بر اثر سیل‌های اخیر به زیر بخش‌های کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

راه‌های مواصلاتی؛ همچنان مشکل اصلی “معمولان و پل‌دختر”

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده معمولان و پلدختر، مشکل اصلی این مناطق و بویژه معمولان را همچنان تخریب راه‌های ارتباطی و مواصلاتی دانست و گفت: بعید است که مسیر اصلی بین پلدختر و خرم آباد امکان ترمیم داشته باشد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه به دنبال سهمگین در لرستان امکان تردد زمینی به منطقه معمولان از بین رفت، گفت: شب گذشته یک مسیر طولانی با سختی به این منطقه بازگشایی شد. در منطقه معمولان از ۲۵۰۰ خانوار، منزل مسکونی ۵۰۰ خانوار دچار آبگرفتگی شده است.

وی با بیان اینکه امکانات در این منطقه محدود است، اظهار کرد: در حال حاضر تجهیزات مورد استفاده در این بخش، مربوط به تجهیزات محلی و شهرداری است و به دلیل بسته بودن راه‌های زمینی امکان انتقال تجهیزات به این منطقه وجود ندارد. اما به محض بازگشایی راه، امکانات لازم با هماهنگی‌هایی که انجام داده‌ایم برای لایروبی معابر، کوچه‌ها و اطراف رودخانه‌ها به منطقه اعزام می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ بالگرد در منطقه امدادرسانی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: از آنجایی که در شب حادثه ارتباط تلفنی منطقه معمولان قطع نشد، اطلاعات دقیقی از منطقه داشتیم و با تلاش بخشدار، مناطقی که در معرض خطر بودند، با سرعت تخلیه شدند. تا جایی که در این منطقه تنها یک مورد فوتی گزارش شده است که البته جای تاسف هم دارد.

نجار با بیان اینکه در حال حاضر مواد غذایی و اقلام امدادی به شکل هوایی به منطقه رسانده می‌شوند، ادامه داد: در حال حاضر برق منطقه معمولان وصل شده است و امیدواریم به دنبال اقدامات انجام شده، مشکل آب نیز تا شب برطرف شود.

وی افزود: منطقه پلدختر نیز همچنان با مشکل آب روبرو است، اما با این حال مشکل اصلی برقراری راه‌های مواصلاتی است و بعید است که مسیر اصلی بین پلدختر و خرم آباد امکان ترمیم داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی در زمینه امدادرسانی انجام شده است، افزود: مقام معظم رهبری و رییس جمهور تاکیدات ویژه‌ای در مورد مناطق سیل‌زده داشتند و ستاد اجرایی فرمان امام نیز دستور ارسال ۱۴هزار پک لوازم خانگی به این مناطق را داده است.

احتمال شیوع آفت سن در مزارع لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از احتمال شیوع آفت سن در مزارع استان خبر داد.

چنگیز ابراهیمی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به سیل اخیر خسارات زیادی به کشاورزان ما وارد آمده است.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون در مرحله حساس داشت قرار داریم، افزود: به دلیل خسارات سنگینی که به زارعین وارد آمده  مزارع خود را رها کرده و فکرشان مشغول سایر آسیب‌هاست.

ابراهیمی با بیان اینکه هم‌اکنون بحث آفت سن را داریم، ادامه داد: این آفت بسیار خطرناک است و قطعا هزینه‌های بسیار سنگینی برای ما خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی بیان کرد: برای مقابله با آن باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و امکانات مورد نیاز فراهم شود.

خسارت ۳۴ میلیاردی سیل به حوزه آبخیزداری لرستان

مدیرکل منابع طبیعی لرستان از خسارت ۳۴ میلیاردی به حوزه آبخیزداری استان طی سیل اخیر خبر داد.

شیرزاد نجفی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: لرستان جزو پنج استان اول به لحاظ سیل‌خیزی در کشور است.

وی با بیان این‌که این استان ۵۲۰ نقطه سیل‌خیز دارد، افزود: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی اعتبار خوبی برای بحث آبخیزداری اختصاص داده شد و حدود ۱۸ حوضه آبخیز در استان عملیاتی کردیم.

مهار سیلاب شهر الیگودرز توسط سد حوضیان

معاون طرح توسعه آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد حوضیان توانست سیلاب ورودی به شهر الیگودرز در فروردین ماه را کنترل کند.

حیات اله سرلک افزود: پیک دبی سیلاب ۱۲فروردین ماه به حدود۱۵۰متر مکعب رسید که در داخل مخزن خالی سد تسکین یافت و اگر این سد نبود بدلیل گنجایش کم ابعاد رودخانه خصوصا در محل پل های داخل شهر،آبگرفتگی و خسارت به شهر حتمی بود.

بیمه دام، طیور و آبزیان اجباری شود

مدیرکل دامپزشکی لرستان بر لزوم اجباری کردن بیمه دام، طیور و آبزیان تاکید کرد.

دکتر زینب محمدخانی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به سیل اخیر و خسارت وارد آمده باید بیمه در زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان اجباری شود.

وی تاکید کرد: همچنین بیش از پیش باید به دستورالعمل‌های دامپزشکی قبل از صدور پروانه‌های بهداشتی توجه شود.

تخریب ایستگاه‌های پمپاژ در شرف افتتاح لرستان طی سیل اخیر

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی لرستان از تخریب ایستگاه‌های پمپاژ در شرف افتتاح استان خبر داد.

بهمن فریدونی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: طی سیل اخیر خسارتی که به آب و خاک استان وارد آمده خیلی زیاد است.

وی با بیان اینکه بحث طرح‌های تملیکی و خصوصی را داریم که دچار خسارت شده‌اند، ادامه داد: ایستگاه‌های پمپاژی که طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده بودند و حتی آنهایی که در شرف افتتاح بودند خسارت دیدند.

فریدونی تصریح کرد: این خسارت‌ها به کانال‌های آبیاری، قنوات، مزارع، بندهای انحرافی، ایستگاه‌های پمپاژ خصوصی و دولتی وارد آمده است.

۹۷ روستای سیل‌زده لرستان در خاموشی

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به همراه مهندس خودنیا مدیر عامل برق استان با تشکیل کارگروه بحران در مدیریت توزیع برق شهرستان پلدختر برنامه ریزی‌های لازم را جهت تسریع در امر برق رسانی انجام، اکیپ‌های اجرایی را تقسیم بندی و راهی مسیرهای مشخص شده کردند.

در ادامه مهندس حائری با اشاره به آخرین وضعیت برق رسانی به مناطق سیل زده گفت: هم‌اکنون از مجموع ۶۷۰ روستای بدون برق ناشی سیل ۵۷۳ مورد برقدار شده است.

وی با اعلام این‌که روستاهای باقیمانده بدون برق ۹۷ مورد هستند، گفت: عملکرد امروز تامین برق ۱۲۳ روستا و تمامی شهرهاست.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: شهر پلدختر کاملا برقدار شد و فقط یک ترانس خاموش دارد که آن‌هم به‌خاطر حجم انبوه گل و لای فعلا امکان برقدار شدن آن نیست.

کشاورزی دلفان بیشترین خسارت را از سیل دیده

معاون سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی سیل مربوط به شهرستان دلفان است.

نامدار صیادی در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: کل خسارت وارد آمده به بخش کشاورزی استان در اثر سیل فروردین امسال ۸۴۸ میلیارد تومان بوده است.

راه ارتباطی معمولان بازگشایی شد

معاون وزیر راه از بازگشایی محور ارتباطی شهر سیل زده معمولان خبر داد.

عبدالهاشم حسن نیا گفت: با بازگشایی محور ارتباطی پلدختر از مسیر خرم آباد کمک رسانی به بخش معمولان از طریق زمینی شدت گرفته و این کمک‌ها از امروز بیشتر افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: جاده قدیم معمولان؛ خرم آباد ترمیم و هم اکنون آماده عبور خودروهای امدادی است.

غلامرضا محمدی: اقلام عادلانه میان سیل‌زدگان تقسیم نمی‌شود

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که برای جمع آوری کمک به سیل زدگان لرستان در خرم‌آباد حضور دارد، تاکید کرد: باید اتحاد داشته باشیم و دست به دست هم دهیم تا مشکلات مردم سیل‌زده کمتر شود.

غلام‌رضا محمدی، اظهار کرد: روز گذشته (پنج‌شنبه) بلافاصله پس از پایان اردوی تیم ملی کشتی آزاد برای کمک به هم استانی‌های سیل‌زده به لرستان آمدم. به عنوان عضو کوچکی از جامعه ورزش کمک به سیل زدگان که با مشکلات زیادی روبر هستند را وظیفه خودم می‌دانم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با بیان اینکه شاید این اتفاق در جای دیگری رخ می‌داد، تصریح کرد: باید اتحاد داشته باشیم و دست به دست هم دهیم تا مشکلات مردم سیل‌زده کمتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مناطق سیل‌زده رفته است یا خیر، گفت: فعلاً فرصت این کار فراهم نشده و در حال جمع‌آوری کمک‌ها هستیم. ان‌شاالله امروز (جمعه) نخستین محموله را به معمولان ارسال می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ضمن تشکر از ورزشکاران و هنرمندان برای کمک‌های نقدی و غیر نقدی به مردم سیل زده، خاطرنشان کرد: افراد زیادی از این دو قشر برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند و در سراسر کشور در حال کمک هستند که دست تک‌تک آنان را به گرمی می‌فشاریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر نگرانی ما فقط در تقسیم اقلام جمع آوری شده است که احساس می‌کنم عادلانه تقسیم نمی‌شود اما قول می‌دهم این کار را به بهترین وجه ممکن انجام بدهیم. کمک‌ها به سیل‌زدگان نباید قطع شود و دولت و مردم با کمک هم باید این روند را ادامه دهند.
اعزام چهارمین تیم ویژه عملیاتی اورژانس به”معمولان” و “پلدختر”

رئیس سازمان اورژانس کشور از اعزام چهارمین تیم ویژه عملیاتی اورژانس کشور به مناطق پل دختر و معمولان خبر داد.

دکتر پیرحسین کولیوند، با بیان اینکه چهارمین تیم ویژه عملیاتی اورژانس کشور از تهران به مناطق پل دختر و معمولان اعزام شدند، گفت: این تیم به همراه ۱۰ پزشک و ۴۰ نیروی فوریت‌های پزشکی با آمبولانس، خودرو عملیاتی، موتور آمبولانس و تجهیزات کامل به این دو منطقه اعزام شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: این تیم نه تنها تا پایان عملیات و برطرف شدن شرایط بحرانی، بلکه تا زمانیکه همه چیز به وضعیت عادی بازگردد، در منطقه حضور خواهد داشت.
دستور “سلطانی‌فر” به ۱۳ استان برای جمع‌آوری اقلام ضروری سیل‌زدگان لرستان

وزیر ورزش و جوانان، ۱۳ استان را موظف کرد با فوریت اقلام مورد نیاز سیل‌زگان را جمع‌آوری و به لرستان ارسال کنند.

مسعود سلطانی فر به مدیران کل ورزش و جوانان ۱۳ استان کشور دستور داد با هماهنگی مدیرکل استان لرستان به سرعت اقلام مورد نیاز سیل زدگان را به این استان ارسال کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، در متن دستور سلطانی‌فر به مدیران کل ۱۳ استان کشور آمده است:
«مدیران کل محترم استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان، قزوین، زنجان، سمنان، همدان، کرمان، یزد، اردبیل، بوشهر، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی
سلام علیکم
با توجه به اینکه بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر، شهرها و روستاهای استان لرستان گرفتار سیل گسترده‌ای شده و هموطنان‌مان در این استان در فشار و عسرت به سر می‌برند، لازم است ضمن تماس با مدیر کل محترم لرستان و اطلاع از نیازمندی واقعی مردم شریف آن استان، با بسیج همه امکانات انسانی و تجهیزات در اختیار هیئت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد جوانان اقدامات و پشتیبانی‌های لازم را درجهت تأمین نیازهای فوری سیل زدگان تا پایان بحران سیل به عمل آورده تا ان‌شاالله از آلام مردم غیور و شریف لرستان بکاهیم.»
خسارت‌های سیل با جدیت و فوریت جبران شود

وزیر کشور گفت: باید با یک نظام عادلانه و صحیح کار کنیم تا کسی مورد غفلت قرار نگیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بازدید از پلدختر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز در خدمت مردم عزیز استان هستیم و بازدیدهایی از مناطق مختلف سیل‌زده داشتیم، اظهار کرد: حجم خرابی‌های سیل در اینجا بالاتر از استان‌های دیگر است و باید با جدیت و فوریت به این مسائل رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحله اول که مقابله بود به خوبی طی شده است، هم اکنون دوره دوم بحث خدمات رسانی مانند اسکان موقت، تغذیه، بهداشت و سایر امدادرسانی‌ها از جمله تامین آب، برق و گاز را داریم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه بزرگترین آسیبی که سیل وارد آورده به راه‌های مواصلاتی و ارتباطی است، ادامه داد: پل‌ها و جاده‌هایی که قبلا بودند را سیل برده و موقعیت راه‌ها نیز به گونه‌ای است که متصل به کوه هستند و مرمت آنها کار سختی است.

وزیر کشور بیان کرد: جلسه استانی در شهر پلدختر برگزار و تصمیمات مختلفی در مورد نحوه اسکان گرفته شد و در رابطه با خدمات و تغذیه نیز هماهنگی‌ها به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه قرار است تا یکشنبه تمامی دستگاه‌های اجرایی خسارات را به ما اعلام کنند، گفت: باید سریع‌تر این خسارت‌ها جبران شوند.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: در خصوص اسکان نیز مخیر کردیم کسانی که می‌توانند جاهای دیگر بروند و اجاره کنند؛ همکاری لازم را با آنها داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه پلدختر حدود ۳۰ درصد شهر آسیب دیده و معمولان نیز بین ۳۰ تا ۳۵ درصد که ۷۰ تا ۷۵ درصد شهرها خسارت جدی ندیده است، ادامه داد: بنابراین کسانی که می‌توانند خانه دیگری را اجاره کنند با آن‌ها همکاری خواهد شد و افرادی که چادر می‌خواهند نیز با آنان موافق موافقت می‌شود؛ نهایتاً اگر به صورت جمعی مواردی هستند که می‌خواهند اسکان موقت شوند وسایل دیگر نیز در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکید اصلی بر ساخت و ساز است که در زمان بندی مشخص باید انجام شود، بیان کرد: خسارت هایی به کشاورزی، زراعت و دامداری وارد شده که سریعاً جبران خواهند شد و تلاش بر این است که این‌ها را به نحو احسن انجام دهیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه رسانه‌ها حجم خسارات را بیشتر در مورد پلدختر و معمولان اعلام کردند، افزود: در بازدید هوایی که رفتیم، دیدیم که خیلی از روستاها با جمعیت بسیار بالا و خانه‌های زیاد هستند که آسیب دیده‌اند.

وزیر کشور تصریح کرد: این روستاها واقعا آسیب دیده و جاده‌های آنها تخریب شده است، خانه‌های این افراد را سیل برده و خدمات دهی به آنها آسیب دیده است؛ برای همین یکی از مصوبات جلسه امروز این بود که با یک نظام عادلانه و صحیح کاری کنیم که کسی مورد غفلت قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه جلسه امروز تنها مخصوص پلدختر نبود و تمام استان مورد تصمیم گیری قرار گرفت، ادامه داد:  متاسفانه گزارش‌های غلط و نامناسبی در فضای مجازی پخش می‌شود که به نظرم ظلم در حق این مردم است، آنهایی که این گزارش ها را پخش کردند باید در درگاه خداوند استغفار کنند.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: اینجا مردم بسیار خوب و همراه بوده و فرمانده انتظامی گزارش داد که یک مورد سرقت نداشتیم، همچنین اتفاقی نیفتاده که حیثیت و آبروی مردم زیر سوال برود.

وزیر کشور تصریح کرد: اشراری از مراکز و شهرهای دیگر در اینجا ایجاد ناامنی کرده بودند که شناسایی شده و دستگیر شدند و هم اکنون نیز مردم در آرامش به سر می‌برند.

وی تاکید کرد: دادستان کل به عنوان متولی آبرو و حیثیت تمامی مردم در دفاع از قانون، مسائلی که در فضای مجازی پخش می‌شود را پیگیری کند و حتما از شورای امنیت خواسته می‌شود با تمام این‌ها که آبروی یک ملت را زیر سوال می‌برند برخورد جدی بکنند.

رحمانی‌فضلی گفت: اینجا مردم کاملاً همراه، همدل و همگام هستند و هیچ مورد خلاف گزارش نشده است؛ نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ارتش، سپاه و بسیج همه برای برقراری امنیت و ایجاد نظم کمک می‌کنند و طبیعی است در جاهایی که سیل با این عظمت می‌آید بی نظمی‌هایی در ترافیک و خیابان‌ها همراه با گلایه مندی مردم داشته باشیم.

وزیر کشور اظهار کرد: مردم برای عید آماده بودند اما یک مهمان ناخوانده به نام سیل خانه آنان را خراب کرد و به آن ها آسیب وارد آورد؛ معلوم است که ناراحت هستند و حق دارند اظهار ناراحتی کنند اما نباید به آن پیرایه‌هایی را به عنوان ناامنی اضافه کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم که خداوند توفیق دهد و بتوانیم یاریگر آنها باشیم؛ رییس جمهور تاکید کردند که دقیقا خسارت‌ها برآورد و اعلام شوند.خدمت مقام معظم رهبری نیز که بودیم به ویژه برای مراحل بعد از این سیل سفارش و در سخنرانی‌های روز مبعث نیز بیان کردند.
تخریب ۴۰۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در سیل/۱۴هزار واحد نیازمند تعمیر

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سیلاب ۴۰۰۰ واحد مسکونی مددجویان این سازمان را در کشور تخریب کرد.

اظهار کرد: در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده استان لرستان داشتیم، متاسفانه خسارات ناشی از وقوع سیل بسیار زیاد است و لجن و گل و لای وارد منازل مسکونی و مغازه‌های مردم شده است.

وی ادامه داد: این سیلاب زندگی مردم را نابود و آنان را بی‌خانمان کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در تامین اقلام مورد نیاز مردم مشکلی نداریم، اما در نحوه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم.

قبادی دانا افزود: سیلاب ۴۰۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی را در کشور تخریب کرد و ۱۴ هزار واحد مسکونی نیز دچار آسیب شدند.

وی از فعالیت و عملکرد فاطمه زهرا توکلی، مدیر کل بهزیستی لرستان در نحوه تشکیل ستاد بحران در بهزیستی استان و مدیریت اقلام جمع آوری شده برای توزیع در بین مددجویان تحت پوشش استان که دچار سیل شدند تقدیر و تشکر کرد.

اوضاع مناطق سیل زده خوزستان

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان شتاب بیشتری گرفته است زیرا سیلاب استان‌های شمالی خوزستان نزدیک است و این امر باعث شده دستور تخلیه برخی مناطقی که در محاصره سیل قرار گرفته‌اند، صادر شود.
بهم‌ریختگی در پایین دست “کرخه”/ علت خارج کردن آب از سد “دز”

آخرین وضعیت سدهای دز و کرخه در خوزستان تشریح شد.

یزدانی – مدیرعامل سد کرخه با بیان اینکه سیلاب مهیبی با پیک ۸هزار و ۴۰۰ متر مکعب و آورد بیش از یک میلیارد مترمکعب به وقوع پیوسته است، گفت: این سیلاب در حال مهار شدن است و امیدواریم به زودی به وضعیت پایدار برسیم. در بخش‌های پایین دست کرخه به دلیل خروجی این سد، دچار به هم‌ریختگی شدیم که امیدواریم با همکاری مردم، این وضعیت بهبود یابد.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب از محل خروجی کرخه مردم را در شرایط سختی قرار داده است، اظهار کرد: برای کنترل سیلاب لازم بود تا بخشی از این آب را تخلیه کنیم و امیدواریم مردم با همکاری بیشتر به مدیریت این بحران کمک کنند.

رئوفی‌ نسب – مدیرعامل سد دز با بیان اینکه با کاهش ورودی، خروجی و ارتفاع آب، آرامش اندک اندک به سد دز بازمی‌گردد، گفت: تا روز گذشته ۲۰۰ میلیون مترمکعب از حجم آب سد دز خارج شد و آورد آن نیز به یکهزار و ۸۵۰ میلیون متر مکعب رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان خروجی آب از این سد از ۲هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در ثانیه به ۲۲۰۰ میلیون مترمکعب در ثانیه رسیده است تصریح کرد: در حال حاضر میزان خروجی آب این سد تحت کنترل است و دلیل خروج آب از این سد، باز کردن فضای کافی برای بارش‌های آتی و ورودی آب در انتهای فروردین ماه است.

زندگی در واگن های قطار

در روستای بامدژحدود  به ۳۰۰ نفر زندگی می‌کنند که پس از به زیرآب رفتن روستا، اهالی روستا در واگن‌های قطار شرکت راه آهن زندگی خود را می‌گذرانند که به دلیل نبود خوراک مناسب، وسایل گرمایشی، بهداشتی و نظافتی زندگی برای اهالی روستای بامدژ در واگن‌های قطار به سختی می‌گذرد.

تمهیدات راه آهن برای ارائه خدمات به مناطق سیل زده خوزستان

مدیرعامل راه آهن از تمهیدات این مجموعه برای سرویس دهی به مسافران خط جنوب و همچنین امدادرسانی به سیل زدگان گفت.

سعید رسولی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان و لرستان، جلسات متعددی در مجموعه راه آهن برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شده است. با توجه به این‌که ۴ قطار در اندیمشک وجود دارد، تصمیم بر این شد که امروز، سه قطار به مقصد تهران و یک قطار به مقصد مشهد مقدس حرکت کنند.

پس زدگی فاضلاب در بیش از ۵۰ نقطه شهر اهواز

رئیس شورای شهر اهواز با بیان این‌که در بیش از ۵۰ نقطه شهر پس زدگی فاضلاب وجود دارد، گفت: شرکت آب و فاضلاب از وظایف ذاتی خود شانه خالی می‌کند.

عبدالزهرا سنواتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پس زدگی فاضلاب در اهواز اظهار کرد: وضعیت شهر اهواز از نظر سیلاب در حالت مناسبی است و همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند، اما شرکت آبفا از وظایف ذاتی خود شانه خالی می‌کند.

رئیس شورای شهر اهوازادامه داد: شرکت فاضلاب ادعا می کند که این فاضلاب ها آب ناشی از طغیان رودخانه است در حالی که فاضلاب است.

ورود دو محموله اقلام امدادی هلال احمر به اهواز

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ورود دو محموله ۵۰ و ۲۰ تنی اقلام امدادی این جمعیت به اهواز توسط دو هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی در دو روز گذشته خبر داد.

علی خدادادی اظهار کرد: طی دو روز گذشته دو محموله ۵۰ و ۲۰ تنی اقلام امدادی جمعیت هلال احمر توسط  دو هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی به خوزستان وارد شد.

وی افزود: این محموله‌ها شامل یک هزار چادر امدادی، یک هزار جفت چکمه، مواد شوینده، کنسروجات و نان است.

در دشت آزادگان بیشتر زمین‌های کشاورزی آسیب دیده‌اند

فرماندار دشت آزادگان گفت: در پی سیل‌های اخیر، بیشتر زمین های کشاورزی آسیب دیده اند و مناطق مسکونی دچار آسیب نشده‌اند.

غلامعباس هزاریان در خصوص اقدامات لازم برای کنترل سیل در این منطقه و هم‌چنین ساماندهی خانواده‌هایی که دچار آسیب شده‌اند، اظهار کرد: دو ماه است که در بحث سیل بندهای دشت آزادگان در حال کار هستیم و با توجه به این‌که سیل بندها باید مستحکم شوند، این کار به ویژه در شهر سوسنگرد در حال انجام است.

فرماندار دشت آزادگان در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که دشت آزادگان و سوسنگرد در مسیر پایین دست رودخانه کارون هستند، آیا مشخص شده که در حال حاضر چه مناطقی زیر آب رفته‌اند؟ عنوان کرد: با توجه به این‌که رهاسازی آب و پخش آب را داشتیم اکنون اراضی کشاورزی زیر آب رفته‌اند و در حال بررسی تعداد زمین‌هایی هستیم که به زیر آب می‌روند.

زیر آب رفتن چند روستا در شوش/ ۱۰ روستا در محاصره سیل

فرماندار شوش گفت: تاکنون چهار پنج روستای شهرستان به زیر آب رفته‌اند و ۱۰ روستا در محاصره سیل و آبگرفتگی هستند.

عدنان غزی در خصوص وضعیت شهرستان شوش و روستاهای آن در پی سیل اخیر، اظهار کرد: با توجه به سیلابی که در شهرستان شوش داشتیم و هم‌چنین افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز، در حوضه دز نزدیک به چهار پنچ روستای شوش به زیر آب رفتند و ۱۰ روستا نیز در محاصره سیل و آب گرفتگی هستند.

وی افزود: در حوضه کرخه مشکلات ما با توجه به افزایش دبی رودخانه بیشتر از شاوور است.

غزی گفت: هم‌چنین سطح سیل بند سیدعباس که نزدیک به جاده ترانزیتی (اهواز – تهران) است، شکسته شده و اکنون آب در کنار جاده ترانزیتی است. البته عزیزان ما در حوزه راهداری و بخشداری و سایر ارگان ها بسیج شده اند تا مشکل حل شود. انتظار داریم ادارات و به ویژه نهادهای خدمات رسان همکاری بیشتری با ما داشته باشند.

فرماندار شوش ادامه داد: جاده اهواز به شوش دچار آبگرفتگی نشده است ولی اگر آب افزایش پیدا کند، با مشکل مواجه می شویم. انتظار ما از مردم و به ویژه روستاهای اطراف این است که بگذارند که عزیزانی که نظر کارشناسی دارند، کار خود را انجام دهند و در کنار آنها باشند. ضمن این‌که از همراهی مردم صبور و فهیم شوش بابت همراهی‌شان تشکر می‌کنم و از آنها می خواهم به توصیه ها و هشدارهایی که داده می‌شود، توجه کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: انتظار داریم وقتی دستور تخلیه روستاهایی را می‌دهیم با توجه به این‌که در معرض سیلاب و آبگرفتگی هستند، مردم نیز محل‌های اعلام شده را تخلیه کنند. ضمن این‌که کمپ‌هایی برای اسکان اهالی تمام روستاها آماده شده است و هر روستایی که جابجا شود، اهالی در این محل‌ها اسکان داده می‌شوند.

آب در خیابان‌های شهر گوریه / تخلیه برخی منازل

فرماندار شوشتر از ورود سیلاب به برخی خیابان‌های شهرگوریه خبر داد.

حسین پنبه‌دانه‌پور، با اشاره به اخرین وضعیت روستاهای شعیبیه شوشتر اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴ روستای غرب شعیبیه در حاشیه رودخانه دز در محاصره سیلاب هستند که منازل این روستاها از قبل تخلیه شده‌اند.

وی تصریح کرد: با انفجار کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی جهت انحراف آب از شهر گوریه، آب به سمت مزارع نیشکر هدایت شد.

فرماندار شوشتر گفت: در حال حاضر آب وارد برخی خیابان‌های شهر گورریه شده که برخی منازل این شهر با کمک نیروهای نظامی و امدادی تخلیه شدند. روند خدمت‌رسانی با بسیج همه امکانات ادامه دارد.

تاکنون هیچ کدام از شهرهای خوزستان تخلیه نشده‌اند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ شهری  را صادر نکرده‌ایم.

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تخلیه شهر سوسنگرد، اظهارکرد: تاکنون هیچ کدام از شهرهای استان خوزستان تخلیه نشده‌اند و دستور تخلیه نیز صادر نشده است،

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: البته برای برخی مناطق حاشیه رودخانه.های کرخه و دز آمادگی اعلام کردیم و تمهیداتی برای اسکان مردم این مناطق در اردوگاه‌های اضطراری اندیشیده شده و این آمادگی را داریم تا خانه‌هایی که نزدیک این مناطق حاشیه‌ای و در معرض خطر هستند، در صورتی که آب وارد خانه‌ها شود، تخلیه شوند.

سیل خوزستان نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است

فرمانده مرزبانی ناجا در بازدید از مناطق سیل‌زده مرزی استان خوزستان، گفت: اقدامات خوبی در سطح مدیریت بحران استان انجام شده اما سیلابی که وارد منطقه شده، نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است.

سردار قاسم رضایی در بازدید از مناطق سیل‌زده مرزی استان خوزستان، گفت: اقدامات خوبی در سطح مدیریت بحران استان انجام شده و با توجه به شرایط خاصی که بر استان حاکم است، سیلابی که وارد منطقه شده، نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است.

وی افزود: هجوم سیلاب استان لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به سمت خوزستان، فشار زیادی به استان وارد کرده؛ به نحوی که بخشی از شهرها و روستاها را گرفتار سیلاب کرده است.

شهر گوریه در محاصره سیل / انفجار کانال شرکت نیشکر برای انحراف آب

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تصمیم جهت انفجار کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی به منظور انحراف آب از شهر گوریه خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده، با بیان این‌که کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی به منظور انحراف آب از شهر گوریه شوشتر منفجر می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون ماشین آلات و نیروهای سپاه و ارتش در گوریه مستقر هستند ولی  هنوز آب وارد شهر نشده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ورود آب به شهر قصد  انحراف آب را از طریق کانال اصلی شرکت نیشکر امام خمینی داریم.

حاجی‌زاده با اشاره به حضور نیروهای سپاه و ارتش در منطقه ادامه داد: هم‌چنین در حال حاضر سردار خادم سید الشهدا، فرمانده قرارگاه  کربلای سپاه و امیر بیدادی، فرمانده ارتش در جنوب در منطقه حضور دارند.

وی عنوان کرد: ماشین آلات هم‌چنان در حال ایجاد دایک در اطراف شهر گوریه هستند.

در محورهای اصلی استان ممنوعیت تردد نداریم

رییس پلیس راه خوزستان گفت: در محورهای اصلی استان هیچ ممنوعیت و انسدادی نداریم و جاده‌ها باز و تردد در حال انجام است.

سرهنگ رضا دولتشاهی درخصوص وضعیت جاده‌های استان در پی سیل اخیر، اظهارکرد: باتوجه به زحماتی که دوستان در حوزه استانداری، سازمان برق و راهداری داشته‌اند، خدا را شکر در حوزه جاده‌ای در محورهای اصلی هیچ ممنوعیت و انسدادی نداریم و جاده‌ها باز هستند و تردد انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که عصر امروز باتوجه به این که تعطیلات به پایان رسیده و مسافرین نوروزی قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند، در محورهای خروجی استان، پیک ترافیک را داشته باشیم که البته شرایط لازم مهیا است و آماده‌باش هستیم.
تمهید اسکان اضطراری در حاشیه “دز” و “کرخه”/تکذیب تخلیه “سوسنگرد”

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان شایعه تخلیه کامل سوسنگرد به دنبال تهدید سیل را تکذیب کرد.

کیامرث حاجی‌زاده درباره آخرین وضعیت استان خوزستان به دنبال سیل گفت: شایعات پیرامون تخلیه کامل سوسنگرد صحت ندارد و تاکنون چنین دستوری صادر نشده است. با این وجود در مناطق حاشیه کرخه و دز آمادگی کافی داریم و امکان اسکان اضطراری و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه تنها منازل حاشیه رودها در این مناطق که در معرض خطر بودند، تخلیه شده است، اظهار کرد: از شهروندان می‌خواهیم که تنها اخبار را از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

حاجی زاده با بیان اینکه به دنبال سیل سال ۹۵، تمام سیل بندهای منطقه گوریه، شعیبیه، شوشتر از بین رفته و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این منطقه زیر آب رفت، تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات سیل بندهایی در منطقه مستقر کرده‌ایم تا با بالا رفتن سطح دز و ایجاد کارون بزرگ، در خصوص سیل مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با بیان اینکه در صورتیکه دز با ظرفیت بالا آزاد شود، باعث پس زدگی آب و زیرآب رفتن روستاهای منطقه خواهد شد، افزود: با این حال با انحراف آب از طریق کانال‌های نیشکر، سطح آب را پایین آورده‌ایم. بامداد امروز نیز جلسات مدیریت بحران با حضور نیروهای ارتش و سپاه برگزار شد و در این مناطق جز در یکی دو خیابان به دلیل آب گرفتگی، این منطقه تخلیه نشده است.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه با وجود خروجی ۱۰۰۰ متر مکعب آب از سد زد، برگشت آب کنترل شده است، افزود: در محل رودهای کرخه و حمیدیه تمهیداتی پیش بینی شده است تا در صورت بروز مشکل به دنبال ایجاد سیل، امکان اسکان اضطراری مردم فراهم باشد. عمده ساکنان این منطقه دامپروران و روستاییان بودند که از آنها خواسته شد تا حاشیه رود کرخه را تخلیه کنند.

وی با اشاره به کاهش آب خروجی سد زد، افزود: در مورد شهر بستان تا الان این برنامه را داشتیم که منطقه را تخلیه کنیم، اما با افت سطح آب، مردم خودشان تمایلی برای این منظور نداشتند و تمهیدات لازم برای کنترل سطح آب کرخه به دنبال بارش‌های آتی و ذوب برف‌ها اندیشیده شده است.
سیل‌بند کوی سید خلف اهواز در حال استحکام‌سازی و ترمیم است

جمال عالمی نیسی امروز در بازدید از سیل بند کوی سید خلف اهواز اظهار داشت: تلاش شبانه روزی دستگاه‌ها با نظارت مستقیم فرمانداری برای استحکام‌سازی و ترمیم سیل‌بند کوی سید خلف در شهر اهواز ادامه دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد زیادی از ماشین‌آلات در این منطقه حضور دارند و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

فرماندار شهرستان اهواز با بیان اینکه سیل‌بند کوی سید خلف اهواز با بسیج امکانات و به صورت شبانه روزی در حال استحکام‌سازی و ترمیم است گفت:سیل‌بند کوی سید خلف در گذشته از استحکام بالایی برخوردار نبود که با تلاش شبانه روزی دستگاه‌ها تاکنون از نفوذ آب به این منطقه جلوگیری شد.
کانال نیشکر امام به منظور انحراف آب از شهر گوریه منفجر می‌شود

کیامرث حاجی‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون ماشین‌آلات و نیرو‌های ارتش در گوریه مستقر هستند و هنوز آب وارد شهر نشده است.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود آب به شهر قصد انحراف آب را از طریق کانال اصلی نیشکر امام را داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در حال حاضر به همراه امیر بیدادی فرمانده ارتش جنوب و نیرو‌های ارتش کانال اصلی نیشکر را منفجر می‌کنیم همچنین ماشین‌آلات همچنان در حال ایجاد دایک در اطراف شهر هستند.

اوضاع مناطق سیل زده در سایر استان های کشور
خسارت ۷۵۰ میلیاردی سیل به تاسیسات آبی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: خسارات ناشی از سیلاب به تاسیسات آبی این شرکت ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

عزت‌اله آمره‌ای افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده خسارت وارده به تأسیسات آبی این شرکت شامل سدها، بندها، دیواره و دایک‌های رودخانه‌ها و ایستگاههای سنجش سیل در اثر وقوع سیلاب‌های اخیر مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال در سطح استان مرکزی برآورد شده است.

وی همچنین گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده توسط این شرکت و اجرای دایک حفاظتی در حاشیه تالاب میقان از ورود سیلاب به روستاهای آزادمرزآباد، مشهد میقان و مراد آباد جلوگیری به عمل آمد.

وی اظهار کرد: لایروبی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طول ۱۰ کیلومتر، رفع تصرف و آزادسازی رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طول ۵ کیلومتر، تعریض بستر رودخانه به طول ۵ کیلومتر، مدیریت سیلاب و هدایت سیلاب به سمت تالاب و مناطق کم خطر، مدیریت رودخانه‌ها استان و احداث دایک حفاظتی در رودخانه‌های استان به طول ۱۰ کیلومتر از جمله اقدامات این شرکت در زمینه مدیریت رودخانه  و جلوگیری از آبگرفتگی ۳ روستای آزادمرزآباد، مشهد میقان و مرادآباد است.

وی ادامه داد: با تلاش انجام شده و تقویت دایک حفاظتی اجرا شده به مدت ۳ روز و به کارگیری ادوات و تجهیزات و با مشارکت مؤثر عوامل محلی و اهالی روستا از آبگرفتگی روستاهای آزادمرزآباد، میقان و مراد آباد جلوگیری به عمل آمد.

مهندس آمره‌ای در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه انجام شده باعث شد که سیلاب بدون وارد کردن خسارت از روستاهای مذکور عبور کرده و مشکلی برای روستاییان پیش نیاید.

اقدامات قرارگاه پدافند هوایی ارتش در مناطق سیل زده کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) اقدامات انجام شده یکان های این قرارگاه در مناطق سیل زده کشور را تشریح کرد.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد گفت: از اولین ساعات بحران سیل در کشور کلیه یکان های قرارگاه پدافند هوایی در مناطق بحران به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی به اقدامات انجام شده در منطقه جنوب غرب کشور اشاره کرد و افزود: چندین تیم امدادی جهت امداد رسانی به مناطق که در معرض سیل قرار داشتند همراه با لودر چند دستگاه تریلر ۴ دستگاه بنز اورلیکن چندین دستگاه کامیون، آمبولانس، اتوبوس ، تانکر های آبرسان و خودروی خرچنگی به مناطق سیل زده در اهواز دهلاویه و بوستان برای خدمت رسانی به هموطنان عزیز اعزام شدند.

سرتیپ صباحی فرد ادامه داد: نجات و اسکان مسافرین در راه مانده در بهبهان ایجاد خاکریز انحرافی مسیر آب در منطقه باوی انتقال اهالی روستای زاویه دزفول به همراه احشام آنها به منطقه امن، تهیه و توزیع بروشورهای حاوی نکات ایمنی و اقدامات پیشگیرانه در برابر سیل در شهر بهبهان، اعزام گروه ۳۰ نفره برای امدادرسانی به منطقه کوت عبدالله، ایجاد مسیر انحرافی برای مهار سیل روستای شبیشه از توابع شیبان، اعزام کارکنان وظیفه برای همکاری با پلیس راه در محور هایی که به خاطر سیل دچار ترافیک سنگین شده بودند و اعزام تیم امدادی و پزشکی و اقلام غذایی از جمله نان کنسرو ماهی و لوبیا حلوا شکری تخم مرغ و غیره به همراه خودرو به پلدختر استان لرستان و توزیع اقلام غذایی با کمک نفربرهای نیروی زمینی در مناطق صعب العبور از جمله اقدامات قرارگاه پدافند هوایی در کمک به سیل زدگان منطقه جنوب غرب کشور بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا همچنین از امدادرسانی در منطقه غرب کشور خبر داد و توضیح داد: اعزام تیم امداد و توزیع نفت و مواد غذایی از جمله برنج طبخ شده کنسرو لوبیا پتو و چادر و آبرسانی به روستاهای ماهوته، گندابه، انجیره و ماجین و ارسال جرثقیل و خودروهای سنگین برای همکاری با ستاد بحران استان کرمانشاه از جمله اقدامات قرارگاه پدافند هوایی در منطقه غرب کشور بود.

وی افزود: اسکان تعدادی از سیل زدگان و درمان مصدومین و توزیع غذا و دارو هم از اقدامات دیگر قرارگاه پدافند هوایی در شهر شیراز بوده است.

امیر سرتیپ صباحی فرد همچنین به اقدامات برای امداد رسانی در شمال کشور اشاره داشت و اعلام کرد: در شمال کشور چندین تیم امداد رسان برای تخلیه روستاهای اطراف شهر ساری و استان گلستان به کمک خودرو های سنگین و جت اسکی و قایق اعزام شدند و مواد غذایی در بین سیل‌زدگان این مناطق نیزتوزیع شد.

راه اندازی لایروب تخصصی نیروی دریایی ارتش در گلستان

لایروب تخصصی نیروی دریایی ارتش در مناطق سیل زده گلستان با حضور فرمانده کل ارتش راه اندازی شد.

سامانه لایروب تخصصی و سنگین نیروی دریایی ارتش که چند روز پیش از خرمشهر توسط ۳ فروند هواپیماهای ترابری نیروی هوایی برای تسریع درخروج آب از آق قلاو گمیشان از طریق گرگان رود و رودخانه قره سو، به استان گلستان منتقل شده بود؛ با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در محل کانال رهبر عملیاتی و راه اندازی شد.

فرمانده کل ارتش بیان کرد: بحمدالله  با لطف خدای متعال  این لایروب امروز با تلاش متخصصین و جوانان نیروی دریایی ارتش  راه اندازی شد، و ان‌شاءالله کمک می کند آب موجود در شهرهای آق قلا و گمیشان به سمت پایین دست و دریا هدایت شود.

سرلشکر موسوی با اشاره به اینکه این لایروب توانایی بالایی در تخلیه گل و لای باحجم بالا و آبگرفتگی را دارد، عنوان کرد: این لایروب توانایی حرکت در آب‌های کم عمق و رودخانه‌ها را دارد و می‌تواند سنگ ها و رسوبات سفت و سخت تر را تراش بدهد و گل و لای را با سرعت از عمق کانال به سمت طرفین پرتاب کند و روند تعریض کانال را نیز با کمک دستگاه های بیل مکانیکی لودر ها رو تکمیل و تسریع کند.

وی  در پایان با اشاره به اینکه این دستگاه به زحمت و در شرایط جوی نامساعد از جنوب کشور به این منطقه فرستاده شده است،  گفت: این دستگاه ظرفیت مناسب و با توجه به اینکه رودخانه های منطقه منتهی به بستر دریای خزر نیازمند لایروبی و رسوب برداری هست، ان‌شاء الله بعد از اتمام کار در این کانال در دیگر مناطق هم مورد استفاده قرار خواهدگرفت تا ان‌شاءالله کار ماندنی برای مردم استان گلستان انجام شود.

۳۲ اثر تاریخی کرمانشاه در بارش‌های اخیر دچار آسیب شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در پی بارش‌های دو هفته اخیر در سطح استان ۳۲ اثر تاریخی کرمانشاه دچار آسیب شدند.

امید قادری، با اعلام این خبر اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته شاهد عبور دو سامانه بارشی قوی از سطح استان بودیم که متاسفانه خساراتی را به بناهای تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری استان وارد کرد.

وی بابیان اینکه بیشتر خسارات مربوط به سامانه بارشی دوم است که باعث وقوع سیلاب در بخش های از سطح استان شد، تصریح کرد: پس از پایان بارش‌ها تیم های کارشناسی و ارزیابی خود را به منظور برآورد خسارت‌ها سریعا به شهرستان های مختلف اعزام کردیم.

این مسئول تاکید کرد: بیشترین بناهای آسیب دیده مربوط به شهرستان های قصرشیرین، کنگاور، سرپل ذهاب، دالاهو و گیلانغرب است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان عمارت خسرو، کانال آبرسانی ساسانی، پل کوچه، پل چهر، تاق گرا، خانه ساری اصلانی و مقابر ابودجانه از جمله مهمترین بناهای تاریخی آسیب دیده در بارش‌های اخیر استان هستند.

وی میزان کلی خسارت به این بناها را حدود ۱۹ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآورشد: همچنین برخی زیرساخت‌های گردشگری استان در مناطق تفریحی همچون سراب روانسر، سراب قنبر و غار قوری قلعه حدود ۱۲ میلیارد تومان خسارت دیده است.

قادری در ادامه گفت: در بخش صنایع دستی هم دچار خساراتی شده ایم که درحال احصاء آنها هستیم.
کشف جسد جانباخته “سیل” در هرسین

فرمانده انتظامی شهرستان هرسین از کشف جسد فردی روستایی که در اثر طغیان رودخانه “بابازید” در این شهرستان غرق شده بود، خبر داد.

سرهنگ همت علی شکری در تشریح این خبر اظهار کرد: پس از اعلام مردمی مبنی بر کشف یک جسد در داخل رودخانه “بابازید” ماموران به محل اعزام شدند.

وی افزود: جسد مرد ۵۲ ساله که در سیلاب رودخانه بابازید غرق شده بود پس از ساعت ها تلاش ماموران در قسمت پایین دست رودخانه بیرون کشیده شد .

شکری ادامه داد: با وجود آمادگی پلیس برای خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان در تمام مناطق استان، از مردم می‌خواهیم تا آرام شدن وضعیت رودخانه‌ها، به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار، از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و سدها خودداری کنند.

وی افزود: همچنین توصیه میشود با توجه به خطرات احتمالی و به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار در وضعیت فعلی رودخانه ها، از تهیه هرگونه عکس و فیلم برداری بر روی پل‌ها جدا پرهیز شود.

تمام مدارس فارس شنبه باز خواهد بود

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس اعلام کرد که شنبه ۱۷ فروردین ماه تمام مدارس در سراسر استان فارس باز خواهد بود.

علی عسکر نجفی امروز (جمعه) در حاشیه بازدید از مدارس آسیب دیده از سیل اخیر شیراز، به خبرنگاران گفت: کادر اداری مدارس سراسر استان، امروز فضای کلاس های درس را برای استقبال از دانش‌آموزان آماده می کنند .

وی گفت: تقریبا منابع مورد نیاز دانش‌آموزان آسیب دیده از سیل در شیراز تامین شده که به مرور در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

نجفی ابراز امیدواری کرد که تمام دانش آموزان شیرازی که به واسطه وقوع سیل تجهیزات تحصیلی‌شان دچار آسیب شده است، همراه با دیگر دانش آموزان روز شنبه ۱۷ فروردین عازم کلاس‌های درس شوند.

آمار جان‌باختگان سیلاب نوروز به ۶۳ نفر رسید
استان‌های فارس و لرستان در سیل نوروز ۹۸ به ترتیب با ۲۱ و ۱۵ کشته بیشترین تلفات انسانی را در حوادث اخیر داشته‌اند. همچنین استان ایلام در سیلاب ۹۸ هیچ گونه تلفات انسانی نداشته است.

استان فارس: ۲۱ نفر
استان لرستان: ۱۵ نفر
استان گلستان: گلستان ۸ نفر
استان مازندران: ۵ نفر
استان همدان: ۵ نفر
استان خراسان شمالی: ۳ نفر
استان کهگیلویه و بویراحمد: ۲ نفر
استان خوزستان: ۱ نفر
استان کرمانشاه: ۱ نفر
استان سمنان: ۱ نفر
استان خراسان رضوی: ۱

بیش از ۱۵۰ پخش سیلاب و بند خاکی در استان اصفهان آبگیری شد

ابوطالب امینی، با اشاره به آبگیری بند‌های خاکی استان اظهار داشت: بر اثر بارش‌های رگباری روز‌های اخیر در استان اصفهان، ۱۵۰ بند خاکی و پخش سیلاب استان به ظرفیت ۶۰ میلیون متر مکعب آبگیری شده است.

وی افزود: در طول دو دهه بیش از ۱۵۰ بند خاکی و پخش سیلاب در ۱۵۰ نقطه سیل‌خیز و خطرناک استان برای کنترل سیلاب احداث شده که ۲۰ مورد آن‌ها در سال مالی ۹۷ از محل صندوق ذخیره ملی ساخته شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه این سیلاب‌بند‌ها در مناطقی، چون دهاقان، سمیرم، فریدون‌شهر، فریدن، چادگان، کاشان، شهرضا وغیره وجود دارند، گفت: با این بند‌ها از خطراتی که در این حوزه‌ها به علت بارندگی و سیل رخ می‌دهد، جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در دهاقان که رودخانه شور قرار دارد، ۴ الی ۵ بند خاکی ساخته شده که توانسته سرعت و تخریب بند را تعدیل کند و اثرات مثبت خودش را نشان دهد.

امینی ادامه داد: حجم کلی آب نزدیک به ۶۰ میلیون متر مکعب بود و سیلابی کنترل شده بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، چون سیلاب کنترل و بعد رهاسازی شد و به خاطر شکسته شدن انرژی قدرت تخریب هم پایین آمد و برای همین در زیردست این مناطق هیچ مشکلی به وجود نیامد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰ سیلاب بند، اظهار داشت: کنترل سیلاب در این مناطق صورت گرفت و از تخریب‌ها جلوگیری کرد و همچنین این حجم آب تغذیه سفره‌ها را نیز به دنبال داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اثر بارش‌های اخیر، برخی از بند‌ها و پخش سیلاب‌های استان شامل طالخونچه، مبارکه، طامه نطنز و جبر کوهپایه نیز بعد از ۱۰ سال سیراب شدند.

خسارت ۲ میلیاردی “سیل” به تاسیسات مخابراتی کرمانشاه

مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه برآورد اولیه خسارت سیل به تاسیسات مخابراتی استان را بیش از دو میلیارد تومان اعلام کرد.

مسیب قبادیان،  با اشاره به خسارت تاسیسات مخابراتی استان در سیل اخیر، گفت: به دنبال سیل و رانش زمین در برخی نقاط استان، مسیر فیبر نوری در هشت نقطه دچار آسیب شد.

وی با بیان اینکه ساخت راه دسترسی به سایت‌‎های مخابراتی با شرکت مخابرات است، گفت:  در برخی مناطق نیز راه های دسترسی به سایت‌ها که عمدتا شوسه هستند دچار آسیب شدند.

مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه افزود: با احتساب آسیب هایی که به دکل های مخابراتی و مسیرهای فیبرنوری استان وارد شده، در مجموع برآورد اولیه حاکی از خسارت دو میلیارد تومانی تاسیسات و تجهیزات مخابراتی استان در سیل اخیر است.

قبادیان با بیان اینکه ارزیابی های دقیق تر همچنان ادامه دارد گفت: خوشبختانه آسیب هایی که به خطوط فیبرنوری و بر مسیرهای ارتباطات رادیویی وارد شد، مشکل جدی در شبکه ارتباطی استان ایجاد نکرد.

وی افزود: با توجه به هشدارهای قبلی که دریافت کرده بودیم جلسات مدیریت بحران در روزهای پایانی سال گذشته برگزار شد و در مسیرهایی که احتمال میدادیم با جاری شدن سیل دچار قطعی ارتباط شویم، مسیر جایگزین پیش بینی شد.

مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه تصریح کرد: با ایجاد مسیرهای جایگزین خوشبختانه بجز یک مورد قطع ارتباط چند ساعته در شهرستان پاوه مشکل ارتباطی در شهرها نداشتیم و در تعداد اندکی از روستاها نیز قطعی چند ساعته را شاهد بودیم که به سرعت رفع شد.
ساکنان ۸ روستای سیل زده به خانه‌هایشان برگشتند

فرماندار شهرستان هرسین از بازگشایی مسیرهای تردد هشت روستای این شهرستان که در محاصره سیل گرفتار شده بودند، خبر داد.

امیر شاه آبادی، با اشاره به خسارت ۱۶ روستای این شهرستان در سیل اخیر، گفت: از این تعداد هشت روستا در محاصره کامل سیل قرار گرفتند، طوری که راه دسترسی به آنها قطع شده بود.

وی افزود: با فروکش کردن سطح آب و تلاش نیروهای خدمات رسان و امدادگر در حال حاضر راه دسترسی این هشت روستا بازگشایی شده است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: تردد در مسیر این هشت روستا تنها با تراکتور و خودروهای سنگین امکان پذیر است و امکان گرفتار شدن خودروهای سبک در گل و لای مسیر همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ارزیابی خسارات سیل در شهرستان در حال انجام است، گفت: امروز نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مسئولین از مناطق سیل زده شهرستان بازدید داشتند و تسریع در رسیدگی به امور سیل زدگان در دستور کار قرار گرفت.

شاه آبادی از بازگشت ساکنان روستاهای سیل زده به خانه‌هایشان خبر داد وافزود: اوضاع تحت کنترل است و کار پاکسازی روستاها از سیلاب توسط نیروهای خدمات رسان و خود ساکنین روستاها در حال انجام است.

وی از تهیه علوفه برای دام‌های روستاهای سیل زده توسط جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این علوفه در حال توزیع است و سایر دستگاه‌ها نیز پای کار هستند تا هرچه زودتر شرایط این روستاها به وضعیت عادی برگردد و بتوانیم برآورد دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم.
جابه‌جایی ۲۸۰ هزار کیلوگرم اقلام امدادی در گلستان بوسیله بالگرد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت: بالگردهای هلال احمر،‌ سپاه و ارتش با انجام ۴۳۸ سورتی پرواز بیش از ۲۸۰ هزار کیلوگرم اقلام امدادی را در مناطق سیل زده گلستان جابه‌جا کردند.

سیدرحیم میرکریمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۱۹ روز گذشته به بیش از ۵۷ هزار نفر در گلستان امدادرسانی شد و ۱۵ هزار و ۷۵۸ نفر اسکان یافتند.

وی افزود: چهار هزار و ۶۲۶ نیروی عملیاتی در قالب یک هزار و ۱۲ تیم در عملیات های مختلف مشارکت داشتند.

میرکریمی بیان کرد: همچنین ۱۸۷ ساعت و ۳۵ دقیقه مدت پرواز بالگرد هلال احمر بوده که در قالب ۳۸۷ سورتی پرواز انجام شده است. این بالگردها در این مدت یک هزار و دو نفر نیروی امدادی و حدود ۲۵۸ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم اقلام امدادی را جابجا کردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گلستان از ۵۱ سورتی پرواز بالگردهای مهمان سپاه و ارتش خبر داد و گفت: طول مدت پرواز این بالگردها ۲۹ ساعت و ۵۵ دقیقه بوده است و ۱۷۰ نفر و ۲۸ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم بار را در این مدت جابجا کردند.

ادامه دارد…

نظرات بسته شده است.