تاريخ انتشار :چهارشنبه 3 آوریل 2019.::. ساعت : 6:58 ب.ظ
فاقدديدگاه

در مرکز مدیریت سلامت کشور چه خبر است؟

از قاضی زاده تا نمکیبه گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یکی از وزارت‌خانه‌هایی است که از طریق شبکه بهداشت و درمان کشور مستقیم با مردم ارتباط دارد و پیامد اقدامات و تبعات آن را مردم و به خصوص بیماران و مرتبطین آنها لمس خواهند کرد. این وزارت‌‍‌خانه در سالی که گذشت یک تغییر بزرگ را تجربه کرد و سعید نمکی جایگزین سید حسن قاضی زاده هاشمی شد که با استعفا از این وزارتخانه کنار رفته بود.

در این گزارش به بررسی مختصری از عملکرد سال گذشته و برنامه‌های جدید  این وزارت خانه در سال آینده خواهیم پرداخت.

قاضی زاده و حواشی یک خداحافظی  

از آغاز دولت تدبیر و امید، سید حسن قاضی زاده هاشمی سکان وزارت بهداشت را به دست گرفته و با طرح تحول سلامت بازدهی کلی دولت را ارتقاء داده بود اما پس از پنج سال شواهد و بیان گفته های مختلف بیانگر آن است که همین طرح تحول و بودجه آن،  محل اختلاف وزیر بهداشت با سازمان و برنامه بودجه شده و در نهایت به خداحافظی  قاضی زاده از دولت انجامید. شائبه های این اختلاف آنجایی واضح‌تر رخ نشان می‌دهد که جایگزین قاضی زاده یعنی سعید نمکی  از سازمان برنامه و بودجه می آید و سکان دار وزارت بهداشت می شود.

طرح تحول سلامت عامل افزایش بدهی وزارت بهداشت

قاضی زاده هاشمی در متن استعفای خود از بی‌مهری‌ها و عدم توجه مدیریت سازمان برنامه و بودجه یعنی محمدباقر نوبخت، حتی در پی دستور‌های شخص رئیس جمهور نوشته و گفته دیگر با این منوال که بودجه‌ها اختصاص پیدا نکند و بر بدهی‌های وزارت افزوده شود نمیتواند کار کند.

این در حالی است که محمد باقر نوبخت ۱۲ دی ماه سال گذشته یعنی چند روز پس از نامه نگاری هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت از اختصاص سه هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت از طرف خزانه سخن به میان می‌آورد تا بیش از پیش عمق اختلافات در تخصیص بودجه مربوطه نمایان شود.

طرح تحول سلامت از طرح های پرخرج اما با ویژگی های زیاد قاضی زاده بود که از بدو اجرای  آن با سر و صداهایی همراه بود؛  اما شاید کسی تصور نمی کرد بحث بودجه این وزارت‌خانه که عمیقا طی این سال‌ها متمرکز  بر این طرح بوده است باعث کناره گیری سید حسن قاضی زاده هاشمی از دولت تدبیر و امید شود؛ حال باید صبر کرد و دید  سعید نمکی با این میراث پرخرج و دامنه دار قاضی زاده چه خواهد کرد و سرنوشت این طرح بزرگ چه خواهد شد.

در مرکز مدیریت سلامت کشور چه خبر است؟

طرح تحول سلامت, اقتصادی‌تر می شود 

“طرح تحول نظام سلامت را متوقف نخواهیم کرد” سعید نمکی در ۲۵ اسفند ماه ۹۷ این سخن را مطرح کرده بود. وی طرح تحول سلامت را یکی از موفق‌ترین طرح‌های دولت روحانی می‌داند و در همین راستا معتقد است می‌توان با کاهش هزینه بیماران و ارائه بسته‌های حمایت از بیماران صعب العلاج، ماندگاری پزشکان را در نقاط کمتر توسعه یافته تقویت کرد.

نمکی از عدم توقف طرح تحول نظام سلامت سخن گفته است و حتی می‌خواهد به قول خودش این طرح را تعمیر کند. وی در توضیح تعمیرات مد نظر خود گفت: بسته‌هایی مثل کاهش هزینه از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و ماندگاری بیمه را باید تقویت کنیم؛ این‌ها معمولا هزینه خیز هستند و در جهت اقتصادی‌تر شدن نظام سلامت است.

وی واردات بی رویه را مغایر با نظام سلامت اقتصادی می‌داند و گفته است: به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است در صورتی که تولید داخل وجود دارد؛ اجازه واردات وجود ندارد و به هیئت امنای ارزی تکلیف کردیم حق رقابت با بخش خصوصی را نداشته و بنگاه داری در این وزارت خانه را جمع خواهیم کرد، زیرا طلب وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶ را ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حالا با همه بدهی های مانده، خرج و دخلی که با هم نمی خواند  و تکلیف دو برنامه پنج ساله توسعه، باید دید که سکان دار جدید وزارت بهداشت؛ که آشنایی کاملی هم با حساب و کتاب های گذشته دارد و از پروژه های جدید و اصلاح طرح تحول سلامت سخن به میان می آورد,   در عرصه عمل چه  خواهد کرد؟

پرونده الکترونیک سلامت, اصلی ترین ریل نظام ارجاع

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود در ۲۵ اسفند ماه ۹۷ درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: نظام ارجاع و پزشک خانواده از تکالیف مواد قانونی برنامه ۵ و ۶ توسعه است که علی‌رغم فعالیت و تلاش همکاران در سال‌های گذشته و خصوصا سال ۹۷ به نتیجه قابل ظهور نرسیده است و من معتقدم پرونده الکترونیک سلامت اصلی‌ترین ریل برای عبور سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع است و تمرکز وزارت بهداشت بر استقرار پرونده الکترونیک سلامت است.

وزیر بهداشت گفت: برای فعالیت سامانه‌هایی مانند سیب، یک مجری ملی تعیین کرده‌ام که آقای صفی خانی به عنوان مدیر ملی این پروژه منصوب شد، مرکز آی تی را به عنوان یک ابزار در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت در اختیار این پروژه قرار داده‌ا‌م و خوشبختانه همزمان کار نسخه نویسی الکترونیکی در بیمه سلامت شروع شده است.

وی درباره اجرا طرح سیب به صورت پایلوت گفت: با اجرای پایلوت نارسایی‌ها مشخص شده و برای استقرار آن در سطح ملی زمان کمتری صرف خواهد شد، زیرا برای اجرای کامل طرح پرونده الکترونیک وابسته به دانش، تجربه و همبستگی است و همزمان با سیستم پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع کار می‌کنند و این شیوه‌ها تقاضای القایی و نسخه نویسی بیهوده و همچنین هزینه‌های بی اساس بر دوش نظام سلامت را قطع می‌کند.

با توجه به تاکیدات  وزارت بهداشت در سال های اخیر به مصرف کالاهای سلامت محور و البته تشخیص دشوار این محصولات؛ همیشه چگونگی شناخت آنها محل بحث بوده است اما رئیس شبکه کشوری آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو از حل الکترونیک این مشکل در سال آتی خبر داده است.

امکان سنجش کالاهای سلامت محور از ۹۸

کلثوم خیرالهی رئیس شبکه کشوری آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو با بیان این که تا پایان فروردین ۹۸، امکان صحت سنجی تمامی برگه الکترونیک گزارش آزمون کالا‌های سلامت محور در شبکه ملی آزمایشگاهی (LIMS) فراهم خواهد شد، افزود: سایر برگه‌های گزارش آزمون صادر شده خارج از این سامانه پس از این تاریخ، فاقد اعتبار هستند.

به نظر می‌رسد همچنان بزرگترین چالش وزارت بهداشت در سال آتی گرفتن طلب‌هایش از سازمان تامین اجتماعی و بدهی‌های طرح تحول سلامت است که تراز مالی این وزارت خانه را  نامتوازن را نشان  می دهد و از مسیر سخت سعید نمکی در این مسند خبر می دهد.

نظرات بسته شده است.