تاريخ انتشار :شنبه 16 مارس 2019.::. ساعت : 10:46 ب.ظ
فاقدديدگاه

پتانسیل های گرمی مغان بلااستفاده مانده است

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا ، علی بهشتی روز شنبه در نشستی با رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل افزود: گرمی از مواهب و نعمت ‌های بی شمار الهی بهره‌ مند است اما متاسفانه همه این ظرفیت ‌ها از سوی متولیان امر مغفول مانده، در حالی ‌که باید به این شهرستان نگرش ژئواستراتژیک داشته باشند.
وی با انتقاد از توسعه نامتوازن شهرستان‌ های استان اردبیل اظهار داشت: متاسفانه در استان حرکت‌ علمی نشده و سرمایه علمی‌ آن کم بوده است.
او گفت: خروجی ۶ واحد دانشگاهی گرمی برای این شهرستان مفید نبوده‌ ، به همین دلیل موسسات علمی- آموزشی همچون جهاد دانشگاهی باید در تهیه نسخه‌ های علمی برای برنامه ‌ها و طرح ‌های اجرایی این منطقه و عملیاتی کردن آنها همکاری کنند.
وی میزان باغات شهرستان گرمی را ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: برای جلوگیری از فرسایش خاک باید توسعه باغات به سمت زمین ‌های شیب‌ دار هدایت شود و برای فرآوری محصولات این بخش و بخش کشاورزی صنایع تبدیلی مورد نیاز ایجاد شود تا چهره اقتصادی منطقه رشد کند.
فرماندار گرمی مغان همچنین بیان کرد: در حالی‌ که دیگران استعدادهای بالقوه شهرستان گرمی بویژه در محصولات لبنی و کشاورزی را شناخته و از آن استفاده می‌کنند اما ما آنها را نشناخته‌ ایم ، چرا که شاهدیم محصولات تولیدی این شهرستان به صورت خام به استان‌ های دیگر صادر و با برند آنها وارد بازار می ‌شود.
بهشتی به نبود کارگاه تولید شیر استرلیزه در استان اشاره کرد و گفت: زمینه تولید این نوع شیر در استان وجود دارد اما متاسفانه زیرساخت‌ های لازم برای این کار فراهم نشده‌ و مسئولان و نمایندگان باید برای ایجاد زیرساخت ‌های لازم در این زمینه تلاش کنند.
وی همچنین از راه ‌اندازی سه واحد تولید شیرآلات در اردیبهشت ماه سال آینده با اشتغالزایی ۸۱۵ نفر در گرمی خبر داد و افزود: با فعالیت ‌های انجام شده و ورود بخش خصوصی، صنعت بوم‌ گردی گرمی در حال رونق است اما با این حال باید برنامه ‌های کاربردی و درآمدزا برای توسعه گردشگری و ایجاد فرصت‌ های کسب و کار جدید در شهرستان ارائه شود.
رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: اولین مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی در گرمی مغان راه ‌اندازی شد که نشانگر توجه مسئولان شهرستان به توسعه علمی و آموزشی است.
مهران اوچی اردبیلی افزود: جهاد دانشگاهی در کنار خدمات آموزشی، نگاه ویژه ای به صنایع کشاورزی بویژه گیاهان دارویی و گردشگری گرمی دارد و تمام توان علمی خود را برای توسعه این بخش‌ ها بکار خواهد بست.
وی گیاهان دارویی ، ابنیه تاریخی و مناظر بکر طبیعی را بهترین فرصت برای توسعه گردشگری گرمی دانست و از آمادگی برای همکاری در تغییر کشت محصولات کشاوررزی گرمی خبر داد.
وی در زمینه آغاز مطالعه بر روی گیاهان دارویی گرمی اظهار کرد: تمام خدمات آموزشی قابل ارائه در این شهرستان کاربردی، مهارت‌ افزا و اشتغال ‌زا می شود تا از میزان بیکاری کاسته شده و در ایجاد فرصت های شغلی جدید موثر باشد.
گرمی مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
۶۰۱۸/۶۰۱۶
انتهای پیام

نظرات بسته شده است.