تاريخ انتشار :شنبه 9 مارس 2019.::. ساعت : 11:10 ب.ظ
فاقدديدگاه

ورزش عامل ایجاد محیطی سالم و با نشاط

ورزش علمی است زیر شاخه سلامت و تندرستی، شاخه ای که پیوند یافته و اثبات کننده اثر توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد یک جامعه است.
ورزش از جمله عواملی است که همواره در سلامت جسم و روح افراد نقش و تاثیر زیاد دارد، سلامتی که نبود آن مشکلات بسیاری به وجود می آورد.
امروزه اگر فعالیت های ورزشی همچون سایر برنامه های زندگی در خانه و خانواده گنجانده شود نقش آن در تامین سلامت هر خانواده می تواند بسیار موثر باشد.
بسیاری بر این باورند که فراهم کردن زیر ساخت های لازم و امکانات مناسب ورزشی توسط دولت و بخش خصوصی، و انجام فعالیت های رسانه ای و فرهنگی برای تشویق مردم بویژه جوانان و نوجوانان به ورود به این عرصه بسیار مهم است عواملی که به هیچ عنوان انکار ناپذیر نیست اما علاقه و توجه خود فرد اصلی ترین و مهمترین هدف است.

** نقش ورزش در جلوگیری از بیماری ها
کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ورزش علمی ترین، ساده ترین و ارزان ترین راه درمان بسیاری از امراض از جمله بیماری های قلبی و عروقی است و موجب بهبود عملکرد قلب می شود.
علی محمدی افزود: ورزش باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد می شود و از بسته شدن شریان ها جلوگیری می کند.
وی تصریح کرد: یکی از اثرات ورزش منظم کاهش وزن است که خود کلید حل بسیاری از بیماری هاست، در بیشتر اسناد پزشکی پیاده روی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه توصیه شده است و نیازی به حرکات سخت ورزشی نیست.
محمدی به دیگر خواص ورزش اشاره کرد و افزود: ورزش کردن در فضای باز باعث جذب ویتامین D مورد نیاز بدن می شود و از بروز پوکی استخوان به ویژه در افراد مسن جلوگیری می کند و باعث ترشح هورمون های نفرین، دوپامین، سروتونین و اندروفین می شود که عامل اصلی شادی، کاهش استرس و ضد افسردگی است.

ورزش سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و در مقابل بسیاری از بیماری ها واکسینه می کند، ورزش باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می شود که برای دانش آموزان بسیار مفید است، هنگام حرکات ورزشی میزان جریان خون افزایش پیدا می کند لذا از انسداد عروق در بدن جلوگیری می شود و احتمال بروز سکته را کم می کند، ورزش منظم دشمن آرتروز و رماتیسم و مشکلات مفصلی است، ورزش عملکرد ریه را بهبود می بخشد و به افرادی که بیماری آسم دارند کمک بسیار می کند.

**نقش ورزش میان جوانان به ویژه دانش آموزان
انجام فعالیت های ورزشی در مدارس، یکی از مهمترین و ضروری ترین ارکان تربیتی میان نسل جوان است نسلی که با نهادینه کردن فرهنگ ورزش در میان آنان می توان در آینده جامعه ای سالم، پویا و تندرست داشت.
ایجاد نگرش های مثبت و پویا، تقویت یادگیری، کاهش اضطراب و استرس به ویژه در ساعت های اولیه ورود به مدرسه، بالا بردن عزت نفس و مشارکت های گروهی، آرامش فکری و موارد دیگر از جمله تاثیرات مثبتی است که به دانش آموز القا می شود.
مدرس تربیت بدنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مدرسه فرصتی گرانبها برای یافتن استعداد های نهفته دانش آموزان است.
معصومه کیخا اظهار داشت: مدرسه با نشان دادن فرهنگ درست زیستن و زندگی توام با نشاط و تندرستی تاثیرات مثبتی را در فرد ایجاد می کند که ورزش از جمله آموزه های مهم آن است به گونه ای که حتی پس از دوران مدرسه نیز ورزش در ردیف اول برنامه های روزانه اش قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: تمام مدارس باید برگزاری ورزش صبحگاهی را در اولویت کاری خود قرار دهند بطوریکه در صورت لزوم حتی اگر مقداری از زمان سایر دروس به این امر اختصاص یابد در نشاط و شادابی دانش آموزان و افزایش قدرت یادگیری آنان تاثیرگذار است.
کیخا بیان کرد: برگزاری مسابقات و همایش ها با عناوین مختلف میان دانش آموزان علاوه بر ایجاد یک روز پر نشاط و خاطره انگیز سبب کشف استعدادها و آینده درخشان ورزشی آنها می شود.

** ورزش همگانی گامی به سوی جامعه ای تندرست
ورزش کردن به صورت گروهی و خانوادگی از جمله مواردی است که انجام آن باعث تقویت روحیه نشاط و تندرستی میان اعضا خانواده و در نهایت جامعه می شود.
ورزش های همگانی از جمله ورزش هایی است که مقام معظم رهبری نیز بر انجام آن تاکید و به اهمیت آن اشاره کرده اند.
ورزش هایی که با کمترین امکانات و هزینه روزی مفرح را برای فرد و خانواده به ارمغان می آورد.
مشکلات و در گیری های ذهنی و جسمی جوامع امروزی عامل بسیاری از بیماری های روحی و جسمانی شده، بیماری هایی که مصرف دارو های شیمیایی تنها راه برون رفت آن محسوب می شود این در حالیست که ورزش حداقل ۲۰دقیقه ای در روز از بسیاری بیماری ها جلوگیری می کند و درمان کننده است.
ورزش های همگانی که پیاده روی، دوچرخه سواری، کوهپیمایی، دو عمومی، ورزش های بومی و محلی و مانند آن از جمله موارد آن به حساب می آید
نقش موثری در سالم سازی جامعه و تقویت و رونق هرچه بیشتر ورزش حرفه و قهرمانی دارد.
یکی از بانوان ورزشکار زاهدانی که در حال پیاده روی در مجموعه ورزشی المپیک زاهدان بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مدت سه سال است که به صورت همیشگی و یک روز در میان به این مکان مراجعه می کنم و با صرف وقت تقریبی ۳۰ دقیقه ای به ورزش می پردازم.
وی که خود را ناهید مشهدی معرفی کرد، افزود: وقتی دچار مشکل قلبی و عروقی شدم و به پزشک مراجعه کردم مشخص شد که عدم فعالیت و کم تحرکی عامل این بیماری بوده است.
وی بیان کرد: بعد از شناسایی بیماری مرتب ورزش می کنم و خدا را شکر اکنون دیگر ناراحتی ای ندارم.
مشهدی به نقش بانوان به عنوان محور اصلی هر خانواده اشاره کرد و افزود: بانوان با ورزش کردن علاوه بر ایجاد تندرستی فردی باعث علاقه و رغبت سایر اعضا خانواده برای انجام فعالیت های ورزشی می شوند.
یکی دیگر از بانوان که در حال پیاده روی در مجموعه ورزشی بود به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به مراکز ورزشی با توجه به نقشی که در سلامتی و نشاط افراد جامعه دارند بسیار مهم است.
رقیه سارانی ادامه داد: دهکده المپیک زاهدان با توجه به اینکه تنها مرکز فعال ورزشی شهر محسوب می شود و علاقه مندان بسیاری برای انجام فعالیت های ورزشی به این مکان می آیند باید از زیر ساخت های مناسب و مطلوبی برخوردار باشد که اکنون رضایت بخش نیست.
سارانی بیان کرد: نبود فضای مناسب و جذاب، نداشتن روشنایی لازم، نبود سرویس بهداشتی، پراکندگی مصالح ساختمانی و پروژه های نیمه کاره و رها شده، آسفالت نبودن برخی معابر و برخی مشکلات دیگر از جمله نکاتی است که باعث جلوه زشت و نامناسب این مجموعه شده است.
وی اظهار داشت: توجه داشتن به این نکات و ایجاد انگیزه در جوانان برای آمدن به اماکن ورزشی ازجمله مسایلی است که از بسیاری مشکلات اجتماعی دیگر جلوگیری می کند.

** توجه ویژه به ورزش رکن اصلی توسعه در استان
استان سیستان و بلوچستان در تمام زمینه های ورزشی به ویژه ورزش های قهرمانی و همگانی دارای ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری است که توجه به آن می تواند زمینه ساز تربیت نیروهای مستعد برای توسعه و پیشرفت استان باشد.
وجود نیروهای جوان و مستعد و مناطق بکر طبیعی زمینه و امکان بسیار مهمی برای توسعه ورزش های مختلف بویژه موج سواری، صخره نوردی، رالی، ورزش های هوایی، دو میدانی، کریکت، کبدی و غیره را فراهم کرده و در صورت توجه بیشتر در تامین اعتبارات و ایجاد و توسعه اماکن ورزشی می تواند این استان را به قطب این ورزش ها در منطقه تبدیل کند.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم سیستان و بلوچستان بسیار مستعد و علاقه مند به ورزش هستند.
ادهم کرد افزود: استان سیستان و بلوچستان در زمینه ورزش های همگانی بعد از استان سمنان در رتبه دوم کشوری قرار دارد که این امر علاقه مندی مردم استان را به ورزش به ویژه ورزش های همگانی نشان می دهد.
وی ادامه داد: امسال نزدیک به هزار برنامه ورزشی در استان برگزار شده است.
وی همکاری تمامی دستگاههای اجرایی و نهادها در توسعه ورزش های همگانی را خواستار شد و گفت: علاقه و استقبال مردم از ورزش های همگانی می طلبد تمام بخش ها و ارگان ها به این بخش توجه ویژه داشته و همکار و همیار اداره کل ورزش و جوانان باشند.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در خصوص بهسازی دهکده ورزشی (المپیک) زاهدان به عنوان تنها مجموعه فعال ورزشی زاهدان نیز اشاره کرد و افزود: برنامه ای در خصوص بهسازی و زیباسازی این مرکز صورت گرفته که به موازات اختصاص اعتبار کار عملیاتی آن انجام می شود و تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

نظرات بسته شده است.