تاريخ انتشار :جمعه 18 ژانویه 2019.::. ساعت : 6:30 ب.ظ
فاقدديدگاه

امام جمعه اردبیل: حق دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب یک قدرت فسادآور است

وی بیان کرد:  تقوا عامل شناخت حق از باطل است چرا که با تقوا پرده‌های حرص و شهوت از اندیشه انسان زدوده می‌شود و نیروى عقل براى درک حقایق آماده می‌شود و همه دانایی‌ها از خداوند سرچشمه مى‌گیرد و تقوا سبب تقرب و بهره‌مندی بیشترى از آن خواهد شد و در نتیجه در فتنه‌ها، ظاهر فریبنده باطل را تشخیص خواهد داد و انسان را به سمت سعادت اخروی سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید

  • نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بیان کرد: دولت اعلام کرده که لایحه جامع انتخابات تا دو هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد و به همین مناسبت شایسته است همه نخبگان و کارشناسان در آسیب شناسی انتخابات و رساندن آن به طراز انقلاب اسلامی تلاش  کنند.

وی بیان کرد: به همین دلیل لازم است در خطبه‌ها مطالبی از سر خیرخواهی در خصوص انتخابات بیان شود و در وهله نخست باید توجه داشت یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی، حضور مردم در عرصه‌های حساس تصمیم‌گیری برای مدیریت کشور از طریق انتخابات است و تمام رده‌های مدیریتی کشور یا با واسطه و یا بدون واسطه توسط مردم انتخاب می‌شوند.

عاملی اظهار کرد: بزرگترین اکرام برای یک ملت این است که زمینه‌ای فراهم شود که خود ملت برای خود و برای کشور خود و سرنوشت خود تصمیم بگیرد و هیچ اهانتی برای یک ملت بالاتر از این نیست که به آنها گفته شود شما عُرضه تصمیم گیری برای کشور و سرنوشت خود ندارید و باید دیگران برای شما تصمیم بگیرند یعنی احتیاج به قیّم دارید. تمام کشورهای فاقد انتخابات، عملاً همین سخن را به ملت خود دارند.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی، دربار، ساواک و اشرف نماینده انتخاب می کردند و اشرف سه چیز داشت: وکالت فروشی، سفارت فروشی و وزارت فروشی و این سرشکستگی بزرگی برای ما بود که تعیین سرنوشت ما به دست رذل ترین انسانها افتاده بود.

عاملی تصریح کرد: از طرفی انتخابات کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورها مهندسی شده نیست، انتخابات ما جدا و به معنای واقعی انتخابات است؛ یعنی نتیجه واقعا و کاملا پیش بینی شده نیست. گاهی می بینیم که با انتخابات رئیس مجلس خبرگان کنار گذاشته می‌شود.

امام جمعه اردبیل گفت: در بعضی از کشورها اصلا انتخاباتی وجود ندارد مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس. از وزیر خارجه عربستان پرسیدند شما می‌گویید برای برقراری دموکراسی و دفاع از دموکراسی به سوریه آمده اید پس چرا این دموکراسی را برای کشور خودتان نمی خواهید؟ جواب داد: خاندان آل سعود خاندان برگزیده است و انتخابات درباره آنها معنی ندارد!

وی افزود: عربستان قانون اساسی هم ندارد و کشوری بی‌قانون است و می‌گوید قانون اساسی ما قرآن است؛ در حالیکه قرآن اولا به کلیات وارد شده است ثانیا نوع قرائت از قرآن باید مشخص باشد ثالثا این دولت نامیمون امهات آیات قرآن را زیرپای خود گذاشته است.

امام جمعه اردبیل گفت: در بعضی دیگر از کشورها انتخابات وجود دارد ولی کاملا مهندسی شده است و لذا در پارلمان آنها حتی یک نماینده مخالف دولت هم وجود ندارد! بعضی از دولت ها با اینکه انتخابات ظاهری دارد با این حال قانون اساسی را تغییر می‌دهند و خود را رئیس مادام‌العمر می‌کنند در عین حال از انتخابات هم صحبت می‌کنند.

وی افزود: در کشور ما بر خلاف آنها فصل الخطاب اراده و تشخیص مردم است و این از برکات بزرگ انقلاب اسلامی است.

عاملی گفت: ما به برکت انقلاب اسلامی از مرحله نداشتن انتخابات گذشته‌ایم و حالا وظیفه بزرگ ما این است که کاری کنیم که انتخابات بتواند نخبه ها را بالا بیاورد و الا دموکراسی ما با دموکراسی غربی‌ها هیچ تفاوتی نخواهد داشت. لازم است تدبیری اندیشیده شود که علاوه بر سلامتی انتخابات مجلس واقعا عصاره فضائل ملت باشد، در این خصوص پنج مطلب مهم باید در طرح جامع انتخابات لحاظ شود و الا انتخابات در طراز انقلاب اسلامی نخواهد بود و جای تاسف است که به جای مطالب مهم و خطیر، اموری مثل استانی بودن انتخابات مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: مطلب اول و اساسی این است که در لایحه باید آورده شود که نماینده حق عزل و نصب و حق دخالت در عزل و نصب مدیران را نداشته باشد. علت این اشتراط این است که اولا مدیریت، حساس ترین موضوع در شکست و عقب ماندگی و پیشرفت کشور است. هر کشوری به جایی رسیده با مدیریت موفق رسیده است و هر کشوری نفله و تباه شده قطعا با مدیران نالایق به آنجا رسیده است.

عاملی گفت: ثانیا با امکان دخالت نماینده در عزل و نصب‌ها جریان عظیم چاپلوسی و تملق و بردگی به راه می‌افتد. متملقین به ستاد می آیند تا شاید در آینده به نوایی برسند.

وی افزود: ثالثا معاملات بزرگی انجام می‌شود و از حالا فرماندار، بخشدار، رئیس دانشگاه و … تعیین می‌شود. در یکی از شهرها از کاندیدایی سؤال شد که چگونه با این رقبا امید به پیروزی دارید؟ اظهار داشت: به هریک از آنها سمتی داده‌ام!

امام جمعه اردبیل گفت: نماینده باید از هرگونه دخالت در عزل و نصب مدیران محروم و صرفا به کار قانون گذاری و نظارت مشغول شود. بازبودن دست نماینده در عزل و نصب مدیران هم شایسته سالاری را به هم می زند، هم انگیزه برای تلاش صحیح جهت ارتقا را از بین می‌برد، هم سبب پرورش انسانهای متملق و چاپلوس و دو رو و بلکه چند رو می‌شود، هم بیت‌المال در مسیر شخصی مصرف می‌شود، نماینده دین خود را از جیب مردم ادا می کند و هم ظلم بزرگی در حق مردم انجام می‌شود.

عاملی افزود: حق دخالت در عزل و نصب یک نوع قدرت است و قدرت همیشه فساد می‌آورد مگر اینکه انسان، ساخته و پرداخته باشد و آن فقط در اوحدی من الناس محقق می‌شود.

وی افزود: چهار بند دیگر از شرایط لازم برای نماینده آرمانی در خطبه‌های آینده بیان خواهد شد.

وی اظهار کرد: سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده لایحه تقسیمات کشوری تقدیم دولت شد و در آن بیست پیشنهاد برای تاسیس شهر، بخش و شهرستان جدید به هیات دولت ارائه شده است و من از نمایندگان و از مدیریت ارشد استان می‌خواهم از حق استان در این خصوص دفاع کنند تعدادی از شهرهای ما قطعا قابلیت تبدیل شدن به شهرستان را دارند مانند اصلاندوز، هشجین، جعفرآباد، انگوت، رضی، هیر و آبی‌بیگلو.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به مناسبت روز جهانی مسلمانان آذری اظهار کرد: ۱۹ ژانویه نقطه عطفی در تاریخ ایران و آذربایجان است در چنین روزی اهالی مسلمان آذربایجان با اظهار تعلق به وطن مادری و تاریخی و به هویت دینی خود سیم خاردارها را شکسته و با اشک شوق پا به خاک پاک ایران اسلامی گذاشتند و ثابت کردند حتی تبلیغات دویست ساله ابرقدرت ها در اصل و اساس آنها تاثیر گذار نیست.

وی همچنین از شهدای ۲۰ ژانویه که شهدای استقلال آذربایجان هستند تجلیل کرد

نظرات بسته شده است.