تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 10 ژانویه 2019.::. ساعت : 6:01 ب.ظ
فاقدديدگاه

رئیس خصوصی‎سازی بدهکار بانکی است؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حاشیه‌های خصوصی‌سازی در دوران تصدی پست ریاست سازمان خصوصی‌سازی توسط پوری حسینی تا جایی این روزها بالا گرفته که طیف‌های مختلف از دانشجویان و مردم گرفته، تا کارگران واحدهای واگذار شده، طلاب، روحانیون و نمایندگان مجلس همگی بر لزوم اجرای درست خصوصی‌سازی در کشور تاکید دارند.

در این راستا چندی پیش در حالی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی(که حالا با عملکردش لقب پرحاشیه‌ترین مجری خصوصی‌سازی در تاریخ کشور را از آن خود کرده است) بارها بر واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان به‌عنوان یکی از افتخارات این سازمان در واگذاری‌ها تأکیده کرده بود، با انصراف خریدار این شرکت، حاشیه‌های خصوصی‌سازی در کشور به “مغان” هم کشیده شد.

تا جایی که در این خصوص جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت مغان نسبت به خصوصی‌سازی و نحوه واگذاری این مجتمع مقابل ساختمان اداره مرکزی آن تجمع اعتراضی برگزار کردند و گفتند این‌گونه واگذاری که یکبار مجتمع را به یک خریدار بدهند و پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی آن را یکی از افتخارات خود بداند، و پس از آن در مدت کوتاهی دوباره این مجتمع را به شخص دیگری واگذار کند، نوع جدیدی از واگذاری‌ها است.

این در شرایطی است که به تازگی یک نمایند مجلس در گفتگو با رسانه‌ها با بیان اینکه کشت و صنعت مغان نباید مثل کشتارگاه اردبیل واگذار شود گفته: ما در مجلس از طریق تحقیق و تفحصی که در مورد واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی داده‌ایم، مشکل قیمت‌گذاری پایین این شرکت را رفع خواهیم کرد.

به گفته بدری نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس، کشتارگاه اردبیل در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شده و آقای پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور، با شرکایش در آن زمان برنده مزایده شده است.

وی افزود: پوری حسینی در زمان واگذاری کشتارگاه اردبیل، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نبوده، اما وی و شرکایش از بابت تسهیلات این مجموعه صنعتی در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به بانک ملی ایران بدهی معوق دارند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس با انتقاد از دولت و بانک ملی ایران در خصوص عدم پیگیری این معوقات بانکی تصریح کرد: در شرایطی که مردم عادی به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات ناچیز به شدت و سرعت مورد پیگرد قرار می‌گیرند، نظام بانکی کشور چگونه در برابر آقای پوری حسینی و شرکایش تا این اندازه نرمش و ملایمت از خود نشان داده است؟

وی ادامه داد: فردی که به عنوان بدهکار بانکی مطرح است باید در برابر دستگاه قضایی پاسخگو باشد نه اینکه بر صدر سازمانی که اختیار دارایی‌های عمومی و بیت‌المال به آن سپرده شده است تکیه بزند.

بدری همچنین با اشاره به شائبه‌های موجود در واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی گفت: در مورد واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دو مورد حائز اهمیت بود؛ یکی اهلیت خریدار و دیگری مبنای قیمت‌گذاری که اهلیت خریدار در موضوع دوم مورد تأیید است، اما مبنای قیمت‌گذاری این شرکت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت مغان نباید مثل کشتارگاه اردبیل واگذار شود بیان کرد: ما در مجلس از طریق تحقیق و تفحصی که در مورد واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی داده‌ایم، مشکل قیمت‌گذاری پایین این شرکت را رفع خواهیم کرد تا قیمت‌گذاری متناسب با دارایی‌های این مجموعه عظیم باشد و حقی از بیت المال و منافع عموم مردم استان ضایع نشود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پایان از پیگیری‌های دادستان اردبیل و اقشار مختلف مردم استان در خصوص واگذاری کشتارگاه اردبیل و کشت و صنعت مغان تشکر و قدردانی کرد.

این گزارش می‌افزاید: چندی پیش داود خانی، معاون سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر محرز بودن سلامت و شفافیت همه واگذاری‌های این سازمان تاکید کرده بود که تا به امروز هیچ ایراد و اتهامی درباره واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در هیچ نهاد و محکمه‌ای تأیید و تصدیق نشده است و فساد در واگذاری «مغان» و «المهدی» دروغ است.

یک بار دیگر هم پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی که به دلیل حواشی زیادی که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در دوران حضور وی در این سازمان داشته، رسانه‌ها به وی لقب “آقای حاشیه” را داده‌اند، تاکید کرده بود “واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان یکی از افتخارات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها است”؛ و “این موضوع کاملا طبیعی است که وقتی شرکت دولتی مانند شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌کنیم مخالفت‌های زیادی با این موضوع انجام شود.”

پافشاری و اصرار رئیس سازمان خصوصی‌سازی یا به گفته رسانه‌ها “آقای حاشیه” و معاونش بر درستی و سلامت واگذاری کشت و صنعت مغان و دفاع از خریدار آن، و در مقابل اصرار منتقدان بر سرانجام نرسیدن این واگذاری در حالی ادامه داشت که به تازگی سازمان خصوصی‌سازی از دفاع از این واگذاری نیز همانند واگذاری‌های دیگر خود از جمله آلومینیوم المهدی پا پس گذاشته است.

در این زمینه آن طور که رسانه‌ها نقل کرده‌اند، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده از ابتدای مزایده‌های شرکت کشت و صنعت مغان، شرکت شیرین عسل به علت قیمت پایین‌تر در جایگاه دومین خریدار این شرکت قرار گرفته بود که بر اساس تصمیمات جدید مصوب شد که این شرکت به جای خریدار اصلی که از مدیریت شرکت انصراف داده است، قرار بگیرد.

سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرده است شرکت کشت و صنعت مغان با این پیش شرط که خریدار دوم باید تمام شرایط خریدار اول را متقبل شود به شرکت شیرین عسل واگذار شده است که از جمله آن پرداخت قیمتی برای این شرکت است که شرکت اول در مزایده قرار بوده، پرداخت کند و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان که در نامه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به شرکت شیرین عسل که در فضای مجازی منتشر شده است تنها حصه نقدی خرید این شرکت بوده و در واقعقیمت هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به شرکت شیرین عسل واگذار شده است و باقی مبلغ قرار داد بر اساس شرایطی که برای خریدار اول در نظر گرفته شده بود از خریدار جدید دریافت خواهد شد.

نظرات بسته شده است.