تاريخ انتشار :سه‌شنبه 6 می 2014.::. ساعت : 4:17 ب.ظ
فاقدديدگاه

آیا دانش‌آموز ما سر کلاس بدون دغدغه و ناراحتی سوالی را که دارد می‌پرسد؟

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تقدیر از معلمان نمونه کشوری با بیان این‌که فکر نمی‌کنم هیچ نهادی در ذهن همه ما مهم‌تر و مقدس‌تر از نهاد مدرسه باشد، تصریح کرد: صفت معلمی اول از همه از آن حضرت حق است؛ چرا که او بالاترین تعلیم‌دهنده بشریت قلمداد می‌شود و راه زندگی را او به ما آموخته است.
وی افزود: در کنار نهاد مدرسه، چهره‌ای به نام معلم وجود دارد که همه ما خاطرات روزهای اولیه‌ای که به مدرسه رفته‌ایم را با آنان داریم و هیچ کس خاطره‌ اولین روز مدرسه را از یاد نمی‌برد. خاطراتی زیبا و فراموش نشدنی از دوران مدرسه. همچنین در خاطرات دوران طلبگی و دانشگاهی که در ذهن ماست، حضور دارد و تاثیرگذار است و هر چقدر که انسان رشد پیدا می‌کند و به هر جا می‌رسد همان‌طور که پدر، پدر و مادر، مادر است و جایگاه خود را دارد معلم هم معلم است و شما به هر مقامی که برسید وقتی معلمت را ببینید به او احترام می‌کنید و این نه تنها جزء اخلاق دینی ماست بلکه جزء اخلاق فطری ما هم است.
رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که معلمی کاری سخت است که باید توام با صبر، متانت و حوصله باشد، گفت: البته این کار در عین حال بسیار هم لذت‌بخش است، وقتی شما نکته‌ای را به کسی می‌آموزید گویی آن دانش، حرف و سخن را زنده و متولد کرده‌اید.
روحانی در ادامه اظهار کرد: ما امروز در شرایط خاصی قرار داریم. از یک طرف کشوری با عظمت مثل ایران که انقلاب اسلامی را به ثمر رسانده و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته پیش‌روی ماست و همچنین شرایط ویژه‌ای هم در پشت سر ما قرار داشته است. آنچه در پشت سر است عبرت‌آموز و آنچه پیش‌روست جای تامل دارد.
وی خاطرنشان کرد: نه فقط به خاطر اینکه امروز برخی دانش‌آموزان شما ممکن است پای صندوق رای بروند تاثیرگذارند و دانشجویان هم همین‌طور، به طور کلی نوجوانان و جوانان ما امروز تاثیرگذارند. مخفی نکنیم که آنها گاهی برخی مسائل را بهتر می‌فهمند اگرچه بعضی وقت‌ها برای یک پدر سخت است که ببیند دختر و پسر جوانش مسائل سیاسی جامعه و حتی شرایط منطقه و بین‌المللی را بهتر می‌فهمد، اما به هر ترتیب خوشبختانه در بسیاری از خانه‌ها جوانان در بیان و تفسیر مسائل گوی سبقت را از بزرگان آن خانه ربوده‌اند که این جای افتخار دارد.
رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: امروز نوجوانان و جوانان ما با دنیای دیگر در ارتباطند در حالیکه 20 سال پیش شرایط دیگری حاکم بود. در حال حاضر می‌بینیم که یک نوجوان شش ساله هم‌اکنون موبایل دارد و یا از کامپیوتر خانه استفاده می‌کند در واقع با خیلی از مسائل آشنا است و وجود چنین مساله‌ای وظیفه معلمی را سخت و سخت‌تر می‌کند.
روحانی با بیان این‌که ما می‌توانیم جامعه‌مان را در برابر انواع تهاجمات واکسینه و یا استریلیزه کنیم، گفت: اگر استریلیزه کردیم، فقط در آن محیط موثر خواهد بود، اما اگر خارج شد فایده‌ای ندارد اما اگر جامعه را واکسینه کنیم یک فرد حتی به کشورهای دیگر می‌رود و برمی‌گردد و مشکلی برایش پیش نمی‌آید و بر اساس آنچه من می‌فهم اساس تفکر اسلامی و دین اسلام هم بر مبنای واکسینه کردن جامعه است البته در برخی مواقع استریلیزه کردن درست است، اما اساس را باید بر مبنای واکسینه کردن در نظر گرفت در واقع اساس دین این است که یک انسان مومن آنچنان قوی باشد که از محیط مهاجم نترسد و تحت تاثیر قرار نگیرد، بلکه تاثیرگذار باشد.
وی با بیان این‌که واکسینه کردن کار مشکل و پیچیده‌ای است؛ چرا که ما امروز شاهد تهاجمات مختلفی به اعتقاد، اخلاق، دین و سبک زندگی‌مان هستیم، گفت: غرب تعارف ندارد و شعارش این است که رهبری فکری و فرهنگی دنیا با غرب است و همچنین آمریکایی‌ها هم مدعی‌اند که رهبری فرهنگی جهان و حتی رهبری غرب هم با ماست.
رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که یک پایه اصلی و اساس دین ما استقلال است، تصریح کرد: اگر فرهنگ‌های دیگر نکته مثبت داشته باشند ما این نکته‌ها را می‌گیریم و از آن استفاده می‌کنیم در واقع ما علم و هنر را از همه می‌آموزیم و اگر دیدیم که سبک زندگی خوبی وجود دارد آن را یاد می‌گیریم اما در عین حال چارچوب فکری و هویت فرهنگی‌مان بسیار مهم است. در همین راستا اگر معلمی فکر کند که تنها وظیفه‌اش آموزش، خواندن و نوشتن است این فکر دقیق نیست و به همین خاطر ما وزارت آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده‌ایم و اگر چنین موضوعی را مدنظر داریم باید دانش‌آموزان‌مان را برای دنیای پیچیده امروز مهیا کنیم بنابراین وظیفه بسیار سخت و سنگینی در حال حاضر بر دوش معلمان ما قرار دارد.
روحانی با طرح این سوال که آیا محیط مدرسه ما درست و امن است و محیط امنیتی نیست؟ گفت: باید دنبال این باشیم که آیا دانش‌آموز ما سر کلاس بدون دغدغه و ناراحتی سوالی را که دارد می‌پرسد؟ البته من وجود نظم در کلاس و احترام در برابر معلم را قبول دارم و این کار درست است اما در عین حال دانش‌آموز باید بتواند بی‌دغدغه و به راحتی سوال خود را بپرسد و پرسشگری را حق خود بداند و ببیند اگر چند بار سوالش را پرسید با چشم و نگاه و یا چهره در هم کشیده معلم تنبیه نمی‌شود. به هر حال تنبیه فقط بنشین، حرف نزن، سوال نکن نیست. دانش‌آموز باید بداند که حتی با نگاه معلم نیز در چنین صورتی تنبیه نخواهد شد.
وی با بیان این‌که نگاه معلم باید مهربانانه و توام با رحمت باشد، افزود: باید به دنبال این بود که آیا چنین آزادی برای پرسیدن سوال از سوی دانش‌آموز است و آیا دانش‌آموز حق نقد و انتقاد نه فقط در بخش‌های مربوط به تدریس، بلکه در شیوه اداره کشور را دارد یا خیر؟
رییس‌جمهور اضافه کرد: هر چه کلاس امن‌تر باشد و دانش‌آموز بدون دغدغه بپرسد و سوال کند در واقع آن کلاس برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان ما مفیدتر خواهد بود. ما نمی‌خواهیم اینطور باشد که دانش‌آموز فقط یکسری محفوظات را حفظ کند و اگر درسش تمام شد و از او سوالی پرسیدیم او نتواند پاسخی دهد.
روحانی اظهار کرد: در این راستا شاید خود معلمین بهترین راهنمای ما باشند و بهترین نظر را آنها ارائه دهند. معلمان به ما بگویند که اگر چه چیزهایی را برای دانش‌آموز مورد تاکید قرار دهیم یاد دانش‌آموز برای همیشه می‌ماند. باید راهی پیدا کنیم که آنها یاد بگیرند مسائل مهم و آنچه را که لازم است یادشان نرود.
به گزارش ایسنا، ‌رییس‌جمهور در ادامه با بیان این که ما باید به دنبال این باشیم و ببینیم که یک دانش‌آموز وقتی از مدرسه خارج شد، چطور می‌تواند یک عنصر فعال در جامعه باشد و ما مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای را چطور باید به او بیاموزیم، افزود: من فکر می‌کنم لازم است تا از تجربه کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم. ما در این چند سال عناوین را تغییر دادیم. زمانی دبستان و دبیرستان بود و ما راهنمایی را به آن اضافه کردیم و هم‌اکنون هم دوباره اینها تغییر داده شده‌اند. ما نمی‌خواهم بگویم اینها غلط است حتما دلیلی داشته، ولی به هر ترتیب باید به این نکته توجه کرد که شما نمی‌توانید در اتاق در بسته تصمیم بگیرید. باید صنعت و بخش‌های مختلف خدمات را صدا بزنید و از نظرات آنها استفاده کنید.
روحانی اضافه کرد: وجود دبستان و دبیرستان و دانشگاه برای این است که جوانان ما هم عالم، هم با اخلاق و هم وطن‌دوست باشند، مفهوم ایثار و جهاد را بفهمند. ما در آخر می‌خواهیم کشور ما به سمت پیشرفت حرکت کند و پیشرفت مادی و معنوی داشته باشد وگرنه ما آسیب اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد را می‌خواهیم چه کنیم. ما جوانان خودباوری می‌خواهیم که ملت و کشورشان را دوست داشته باشند. ما باید ببینیم نقص کجاست، البته من نمی‌خواهم با عجله کاری کنیم. اگر تغییراتی لازم است باید آن تغییرات را اعمال کرد.
وی خطاب به معلمان نمونه حاضر در این جمع یادآور شد: برخی گزارشاتی به من دادند مبنی بر این‌که کتاب‌های درسی ما در دوران دبستان و دبیرستان کسالت‌آور است و دانش‌آموز خسته می‌شود و درس را در نتیجه رها می‌کند، البته من به این گزارشات مطمئن نیستم و آنها را برای بررسی ارجاع داده‌ام، اما به هر ترتیب شما به عنوان معلمان نمونه چه فکری می‌کنید،‌ آیا واقعا برخی علوم خسته‌کننده و بیش از حد هوش متوسط دانش‌آموز است؟ آیا برخی کلاس‌ها و دوره‌ها دانش‌آموز را وادار می‌کند تا 2 نیمه شب به تکالیف خود بپردازد و زندگی‌اش را به هم بزند تا کنکور دهد؟ کنکور ما چه اشکالی دارد؟ من نمی‌خواهم نسبت به اینها قضاوت کنم. من این موضوع را مطرح می‌کنم تا خودمان را آماده کنیم تا تدبیری بیندیشیم.
‌رییس‌جمهور در ادامه گفت: ما در جامعه و کشوری هستیم که باید در آن به جوانان و نوجوانان‌مان مدارا، تحمل و سعه صدر را هم با بیان و هم با عمل‌مان یاد بدهیم. جامعه ما در برخی موارد بی‌تحمل شده و آستانه تحمل پایین است. زود چه در زندگی عادی، چه خانوادگی و چه سیاسی رو در روی هم قرار می‌گیریم، در حالیکه ما ملت بزرگ ایرانیم که دارای دین بسیار عظیمی مثل اسلام هستیم، ما پیرو خاندان رسالتیم. چه کار باید بکنیم که در کلاس درس سعه صدر، حوصله، مدارا، تحمل و دوری از افراطی‌گری را به دانش‌آموزان‌مان یاد بدهیم.
روحانی افزود: باید به دانش‌آموزان‌مان بگوییم چطور باید جامعه‌پذیر باشند. جامعه اسلامی جامعه تعاون و یاری یکدیگر است و لازم است اینطور باشد که افراد به فکر شهر، آیین، دین و فرهنگ خود هم باشند و در این زمینه باید تلاش و کوشش کرد.
وی با یادآوری وجود الگویی چون شهید مطهری گفت: او معلم نمونه و دنیای صبر و تحمل بود و فرصت نیست تا من این موضوع را باز کنم که چه فشارهایی بر او وارد شده بود. متحجرین و افراطی‌ها و آنهایی که دل‌شان می‌خواست فرهنگ بیگانه غالب شود او را تحمل نمی‌کردند در حالیکه راه مطهری راه اعتدال بود.
‌رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که گاهی وقت‌ها انسان باید خودش را پایین بیاورد، گفت: برای مطهری مهم نبود که با وجود اینکه آیت‌الله است کتابی مثل داستان راستان بنویسد. او معتقد بود آن کتاب آن روز لازم بود و باید آن را می‌نوشت و ما هم امروز لازم است که بدانیم چه نکته‌ای را سر کلاس‌ها مطرح کنیم تا این‌که در نهایت جامعه ما در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به هر ترتیب در جامعه ما از نظر زندگی و مسائل اجتماعی و اخلاقی مشکلاتی وجود دارد و باید بهبود زندگی و اخلاق مردم در نظرمان باشد و در این راستا دولت بار بسیار سنگینی بر دوش خود احساس می‌کند. مشکلات کشور ما بی‌تردید حل شدنی است و ما می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم البته مسیر سخت است اما کار شدنی است.
وی گفت: بگذاریم امید و نشاط مردم سر جایش بماند و مردم در صحنه باشند و همه به هم کمک کنیم. همچنین از منفعت شخصی و خانواده خود به نفع مردم کشور عزیزمان بگذریم. ما می‌خواهیم جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم و رابطه‌مان را با دنیا حل، تجارت‌مان را آسان‌تر کنیم و فناوری‌های علمی را راحت‌تر به کشورمان وارد کنیم و وضع بهداشت، سلامت و محیط زیست‌مان را هم بهتر کنیم و در برابر معضل آلودگی هوا و کمبود و نبود آب نیز بجنگیم و مبارزه کنیم و پیروز شویم.
‌رییس‌جمهور با بیان این‌که رقابت‌های حزبی و جناحی و نقد اشکال ندارد، گفت: اما اصل برای ما منافع ملی و فرهنگ ایرانی، اسلامی و هویت ایرانی اسلامی نسل جوان ما باید باشد و نباید این اهداف بلند را از یاد ببریم. ما وقتی پیروز می‌شویم که بر تمام مشکلات غالب شویم.
روحانی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان فرهنگ و اقتصاد ملی خطاب به معلمان نمونه در این جلسه، اظهار کرد: بار فرهنگ بر دوش شماست و باید به صورت مضاعف تلاش کنید. من بار دیگر نکته‌ای را که اول مهر بیان کردم تکرار می‌کنم و همچنان از شما استمداد می‌طلبیم که فکر کنیم تا ببینیم برای این فرزندان و عزیزمان چکار کنیم تا آنها را برای فردا بهتر آماده کنیم.
وی همچنین با بیان این‌که دولت وظایف خود را نسبت به معلمان عزیز از یاد نبرده است، گفت: اگر کلاس آرام می‌خواهیم دغدغه معلمان هم باید کم باشد و ما در حد توان‌مان در این راستا تلاش کرده‌ایم. ما سال گذشته 1900 میلیارد تومان برای دادن کسری‌ها و بدهی‌های گذشته پرداخت کرده‌ایم. الان هم برای حل معضل پاداش بازنشستگان 700 میلیارد اختصاص پیدا کرده است.
‌رییس‌جمهور همچنین در پایان گفت که برای معلمان نمونه کشوری در این جمع خودرویی به عنوان هدیه در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، قبل از سخنان روحانی، فانی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به نقش بی‌بدیل فرهنگیان در حماسه 24 خرداد، گفت: امیدواریم که در دولت تدبیر و امید معلمین مثل همیشه به عنوان طلایه‌داران جبهه فرهنگی بخصوص در سال فرهنگ نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی با بیان این‌که ارتقای آموزش و پرورش از راهبردهای اصلی ما قلمداد می‌شود، تصریح کرد: آموزش و پرورش چهار سیاست توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، ساماندهی نیروی انسانی و عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش را مدنظر قرار داده و با 12/5 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه و با حضور قریب به یک میلیون فرهنگی در سراسر کشور ارتقای کیفیت آموزش را از اهداف خود قرار داده است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید عنایت ویژه‌ای به بحث آموزش و پرورش وجود دارد چنانچه در بودجه سال 93 شاهد رشد 26 درصدی بودجه نسبت به بودجه مصوب سال 92 بوده‌ایم که این خود نشان می‌دهد دولت و مجلس محترم نسبت به آموزش و پرورش توجه خاصی دارند.
فانی در ادامه اظهار کرد: با امید و اعتدالی که در دولت و آموزش و پرورش ایجاد شده و همچنین آرامشی که در کشور و آموزش و پرورش حاکم است ان‌شاءالله در آینده شاهد رشد بالایی در آموزش و پرورش خواهیم بود.
در این مراسم از 43 نفر از معلمان نمونه کشوری (31 مرد و 12 زن) به همراه دو نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تقدیر شد.

 

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,

نظرات بسته شده است.