تاريخ انتشار :شنبه 15 دسامبر 2018.::. ساعت : 2:50 ب.ظ
فاقدديدگاه

نقش شیر مادر در پیشگیری از چاقی در دوران کودکی

نقش شیر مادر در پیشگیری از چاقی در دوران کودکیبه گزارش شهریمیز به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: با توجه به شواهد مبتنی بر ارتباط چاقی دوران کودکی با دوران بزرگسالی از یک سو و مشکلات موجود در درمان چاقی از سوی دیگر، لزوم شناسایی عوامل موثر در بروز آن برای پیشگیری اولیه مهم است.

وی با اشاره به نتایج مطالعات علمی در این زمینه، توضیح داد: عوامل ارثی و محیطی متعدد از جمله وزن تولد و نوع شیر مصرفی در دوران شیرخوارگی در بروز چاقی دوران کودکی موثر است.

شفیعی ادامه داد: برخی مطالعه ها مصرف شیر مادر و همچنین طول مدت شیردهی را در پیشگیری از بروز چاقی موثر دانسته و برخی دیگر وجود چنین ارتباطی را تائید نکرده اند؛ اما پژوهش های گوناگون نشان داده اند ترکیبات موجود در شیر مادر می تواند در پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی موثر واقع شود، شیر مادر دارای ترکیباتی است که می تواند محرک عواملی از جمله عامل نکروز دهنده تومور(TNF) و عامل رشد اپیدرمال باشد که خود مهارکننده تقسیم و تمایز سلول های چربی ( آدیپوسیت) است.

این کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: بخشی از پروتئین های شیر مادر از جمله ایمنوگلوبین ها نسبت به PH اسیدی و پروتئولیز مقاوم هستند و در نتیجه به طور کامل هضم و جذب نمی شوند؛ مصرف بیش از حد پرتئین موجود در شیر مصنوعی می تواند به ترشح انسولین و عامل رشد شبه انسولینی منجر شود.

او توضیح داد: مشاهده شده که غلظت انسولین پلاسما در نوازدان تغذیه کننده از شیرخشک بیش از شیر مادر بوده است که این حالت می تواند به افزایش رسوب چربی و افزایش تشکیل و رشد سلول های آدیپوسیت در بدن منجر شود.

شفیعی یادآور شد: از آنجا که مصرف شیرمادر و تداوم آن در دو سال ابتدایی عمر، علاوه بر فواید جسمی و عاطفی برای مادر و شیرخوار می تواند در پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی در سال بعد و در نتیجه بروز بسیاری بیماری های غیر واگیر ناشی از چاقی در سنین بزرگسالی مفید واقع شود، لازم است آموزش بیشتری در این رابطه به خانواده ها داده شود تا با تشویق مادران به شیردهی و تداوم آن، علاوه بر کمک به سلامتی دوران شیرخوارگی و کودکی، گامی در مسیر پیشگپیری اولیه از بروز چاقی و بیماری های ناشی از آن در سنین بعدی برداشته شود.

نظرات بسته شده است.