تاريخ انتشار :جمعه 7 دسامبر 2018.::. ساعت : 12:25 ق.ظ
فاقدديدگاه

خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| مهمانان آخر هفته «خندوانه» چه کسانی هستند؟

– اخبار فرهنگی –

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

گفتگوی رامبدجوان با ژاله صامتی در «خندوانه»

«خندوانه» سه روز چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. این در حالیست که خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گفتگویی با دستیار تهیه‌کننده «خندوانه» درباره مهمانان سه‌شب این برنامه پرس‌وجو کرده که این طور اعلام شده است: “امشب رامبد جوان با تماشاچیان مسابقه‌ای را طراحی کرده و کمدی‌های موقعیت هم نیما شعبان‌نژاد انجام خواهد داد. فردا شب بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ژاله صامتی به «خندوانه» می‌آید و رامبد جوان با او گفتگو خواهد کرد. البته یک بار این بازیگر در قالب داور انتخاب «خنداننده‌شویی‌ها» برای راه‌یابی به مسابقات اصلی کمک‌کار این برنامه بوده است. روز آخر یعنی جمعه شانزدهم آذرماه هم «خنداننده‌شویی‌ها» با هم به رقابت می‌پردازند و این مسابقات را هم ارژنگ امیرفضلی داوری می‌کند”.

توضیحات آرش معیریان درباره مسابقه شبکه خانگی

آرش معیریان ـ کارگردان مجموعه «رالی ایرانی» ـ که فصل دوم آن در حال تولید است، درباره تفاوت‌های سری دوم این فیلم مسابقه با فصل نخست آن توضیح داد: ما در سیستم قبلی سه گروه شرکت‌کننده داشتیم که متشکل از تیم آقایان، تیم خانم‌ها و تیم زوج زن و شوهر بود اما در فصل دوم ما شش تیم دو نفره داریم و البته بازیگران شاخص دیگری هم به اجرای نقش‌های مهم دیگری می‌پردازند که تنوع کار از فصل یک بیشتر است. در این تیم‌ها از بازیگران خارجی که حضورشان در تلویزیون و سینما با اجازه و تایید مراکز ذی‌ربط صورت گرفته تا بازیگران معروف سینما و تلویزیون، خوانندگانی و همینطور قهرمانانی در رشته‌های ورزشی حضور دارند.

وی افزود: برخلاف سری اول که شش قسمت بود، فصل دوم  ۱۳ قسمت خواهد بود و ما فضایی را انتخاب کردیم که تنوع بصری متنوعی در اقلیم ایران را پوشش می‌دهد. تفاوتی که با سری قبلی دارد نیز این است که این بار مسابقه هم در مرکز ایران یعنی کویر و دشت و مناطق خشک جذاب توریستی اجرا شده، هم به مناطق بکر مازندران و گیلان سر زدیم و چیزی حدود سه هزار کیلومتر را در خطه مازندران و گیلان پوشش تصویری و فضایی دادیم و مناطق به شدت بکر را به عنوان بستر انجام مسابقه انتخاب کردیم. ضمن اینکه از جنوب ایران نیز غافل نشدیم و در استان هرمزگان، خلیج فارس، جزیره قشم و جزایر اطراف ضبط داشتیم.

این کارگردان تاکید کرد: برای اولین بار است یک سریال شبکه نمایش خانگی آن هم در حوزه رئالتی شو چنین تنوع و گستردگی لوکیشن دارد و در نظر گرفتن این گوناگونی فضا، اقلیم و جغرافیا برای رقابت کننده ها، کار را برای ما هم به شدت جذاب کرد و هم سخت.

معیریان در این باره که چند دوربین به صورت همزمان رقابت شش گروه را به تصویر می‌کشند، گفت: ما برای هر گروه دو نفره سه دوربین قرار دادیم که به شکل همزمان از ابتدای شروع مسابقه آنها را رصد و دنبال می‌کردند. ضبط این فیلم مسابقه ۱۰ روز طول کشید و با توجه به اینکه ۶ گروه داشتیم، ۱۸ دوربین و ۱۳ فیلمبردار به شکل همزمان در شمال و جنوب و مرکز ایران به شکل پراکنده مشغول فیلمبرداری بودند. داور و مجری مسابقه یعنی فرزاد حسنی را هم سه دوربین همراهی می‌کرد.

وی ادامه داد: در کنار همه این دوربین‌ها، فیلمبرداران زبده و کارکشته ای در حوزه مستند برای لحظات و مقاطعی که هر کدام از گروه‌ها به گذرگاه‌ها و نقاط عطفی می‌رسیدند، مستقر شده بودند تا ثبت هیچ لحظه‌ای را از دست ندهیم. بنابراین می‌شود گفت برای اولین بار در یک پروژه از ۳۰ دوربین و ۳۰ فیلمبردار استفاده کرده‌ایم که در کنار هرکدام یک صدابردار به صورت مجزا به ضبط صداها می‌پرداخت و در مجموع یک تیم  ۸۰ نفره به لحاظ اجرایی پشت دوربین طی ۱۰ روز همزمان مشغول فعالیت بودند.

این کارگردان درباره اینکه کدام یک از شرکت‌کننده‌ها را می توان خوش اخلاق‌ترین و کدام یک را بد اخلاق‌ترین معرفی کرد، گفت: نمایش جنبه‌های مختلف شخصیت افراد جزو یکی از بخش‌های جذاب مسابقه ما است. از ۱۲ دوستی که در طول ۱۰ روز همراه آنها بودیم رفتارهای جذابی در کار می‌بینیم که در معرض قضاوت مردم و تماشاگران قرار خواهد گرفت و بهتر است مردم در این زمینه تصمیم بگیرند.

وی افزود: قضاوت براساس تصاویری که به شکل کاملا واقعی از آنها گرفته شده و می‌توان بهترین، اخلاق مدارترین، مقاوم ترین و ترین های دیگر را اینگونه انتخاب کرد که یکی از بخش‌های ویژه مسابقه ما به حساب می‌آید. پاسخ دادن به این سوال از سوی کارگردان، قضاوت تماشاگران را تحت شعاع قرار می‌دهد و ترجیح بر آن است با پخش مجموعه مخاطبان فضا و لحظات را به صادقانه‌ترین شکل ممکن در ۱۳ قسمت شاهد باشند و خود دست به انتخاب بزنند.

معیریان در پایان درباره‌ این که آیا سوپرایزی برای مخاطبان خواهید داشت، تصریح کرد: دوستانی که فصل اول را دیده‌اند و دوست داشتند، بدانند فصل دوم ما ۱۰ برابر جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. نکته مهم‌تر که حاصل طراحی این رئالیتی‌شو توسط سعید ابوطالب است اینکه هیچ بخش، هیچ اتفاق و نتیجه‌ای از پیش برای بینندگان قابل پیش‌بینی نیست چنانچه برای بازیگران ما هم در طول ضبط مسابقه قابل پیش بینی نبود. در این کار سوای بحث فیلم و جذابیت های نمایشی، گروه پشت و جلوی دوربین یکی از بهترین و ناب‌ترین لحظات زندگی‌شان را در جغرافیایی به گستره شمال تا جنوب کشور تجربه کردند و این اتفاقی است که برای کمتر فیلمسازی و هنرمندی رخ می‌دهد. ما در این اثر سوای بحث فیلم، تجربه ارزشمند و خوب ایرانگردی را داشتیم و به جرات «رالی ایرانی» برای مخاطبانی که علاقمند به ایرانگردی هستند، یک آلبوم توریستی خوب را ارائه می‌دهد.

تغییر در ترکیب بازیگران «دل» و تهیه‌کنندگی یک «خندوانه‌ای»

بعد از انصراف ایرج محمدی از تولید سریال «دل»، به تازگی جواد فرحانی که پیش‌تر تهیه‌کنندگی فصل ۱ و ۲ برنامه «خندوانه» را به عهده داشت، به عنوان تهیه‌کننده این سریال معرفی شده است و سریال تا پایان امسال وارد مرحله تولید خواهد شد. با اینکه در دوره تهیه کننده پیشین محمدرضا گلزار، ساره بیات، یکتا ناصر و محمدرضا فروتن به عنوان بازیگران این سریال انتخاب شده بودند، اما بعد از انتخاب تهیه کننده جدید، مشخص نیست که بازیگران «دل» تغییر می‌کنند یا نه.

قصه «دل» به کارگردانی منوچهر هادی در زمان حال اتفاق می‌افتد و سریالی عاشقانه است.داستان سریال از این قرار است که بین دو نفر جدایی می‌افتد و … لوکیشن‌های این سریال ۲۸ قسمتی که در دو فصل ۱۴ قسمتی توزیع می‌شود، همگی در تهران است و بخش کوتاهی در شمال کشور مقابل دوربین می‌رود.

سریال «دل» به نویسندگی بابک و میثم کایدان در شبکه نمایش خانگی تولید و توزیع می‌شود.

از امشب «کتاب‌باز» را متفاوت ببینید

برنامه «کتاب‌باز» با اجرای سروش صحت از این هفته چهارشنبه شب‌ها گزیده‌ای از چهار برنامه پخش شده در طول هفته خواهد بود. بنابراین امشب (چهارشنبه چهاردهم آذرماه)، برنامه «کتاب‌باز»، گزیده‌ای از چهار برنامه قبلی است که طبق روال هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

برنامه این هفته از شنبه تا سه شنبه میزبان حامد کنی مدیر نشر روزبهان، مائده طهماسبی بازیگر، مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی و دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال ‌آل آحمد و خسرو دهقان منتقد و مدرس سینما بود. «کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت یک بامداد، ۸ صبح و ۱۳ بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

رئیس شبکه پنج: “عطر عاشقی” یک برنامه ترکیبی امام زمانی می‌شود

روایت تلویزیون از مانور سلبریتی‌ها روی فرش قرمز اسکار

ایام ایام دانشجویی است و تلویزیون هم یک روایت مستقیم برای این روز تدارک دیده که فردا شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. “فرش قرمز” عنوان این مستند سیاسی شبکه پنج سیماست. مستندی که مصطفی مژدهی آن را تهیه کرده و درباره این روایت مستقیم از شانزدهم آذرماه به خبرنگار خبرگزاری تسنیم ، می‌گوید: “فرش قرمز” با مانور سلبریتی‌ها روی فرش قرمز اسکار آغاز می‌شود؛ غرض ما از نمایش فرش قرمز اسکار، این است که بگوییم این مانورهای پوشالی در عالم سیاست هم اتفاق افتاده و امروز اگر به یک کار اپیدمی تبدیل شده پیش از این در دوران پهلوی یک فرش قرمز ذلت‌آفرین را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: این مستند سیاسی با روایتی متفاوت، حوادث ۱۶ آذر سال ۳۲ و تولد” شعار مرگ بر آمریکا” را به تصویر کشیده است. یکی از آداب دیپلماتیک کشورها در استقبال رسمی از مقامات کشورهای دیگر، پهن کردن فرش قرمز است؛ این مستند دو مراسمِ فرش قرمز کاملا متفاوت را در دوران پهلوی دوم با هم مقایسه کرده، یکی فرشی که آذر سال ۳۸ پیش پای “آیزنهاور” رئیس جمهور وقت آمریکا پهن شد و دیگری فرش قرمزی که قبل از آن در آذر سال ۳۲، پیش پای معاون او “نیکسون” قرار گرفت.

تهیه‌کننده «فرش‌قرمز» تأکید کرد: یکی از نقاط بارز این مستند نگاهی به سه شهید روز شانزدهم آذر سال ۳۲ است که تبدیل به فرش قرمز معاون رئیس‌جمهور آمریکا شد. زمانیکه “نیکسون” در همان دانشگاهی قدم می‌گذارد که آثار قطره خون این سه شهید بزرگوار در راه پله‌ آن هنوز وجود دارد. در این راستا با دو شاهد عینی ماجرا یکی فردی به نام “قهاری” دانشجوی پزشکی آن دوران و از دوستان صمیمی آن سه شهید و “صابونچیان” معاون خبرگزاری آلمان در دوره پهلوی درباره‌اش صحبت کرده‌ایم. اتفاقاً او شاهد عینی پرت کردن سنگ به سمت ماشین “نیکسون” هم بوده است.

مستند تولیدی ” فرش قرمز ” پنج‌شنبه پانزدهم آذرماه به مدت ۳۰ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

مجری آمریکایی از ماجرای مسلمان شدندش می‌گوید

در هفته چهارم پخش این برنامه که پس از سال‌ها به طور اختصاصی برای نوجوانان طراحی شده، سه مهمان جدید از تجربیات خود برای نوجوان‌ها می‌گویند. در بخش مهمان‌ بزرگسال، پنج‌شنبه شب حجت‌الاسلام شهاب مرادی، روحانی نام آشنایی که به ارتباط مستمر و محکم با جوانان و نوجوانان شهره است، از تجربیات نوجوانی خود می‌گوید.

جمعه شب نیز مرضیه هاشمی، مجری رنگین پوست آمریکایی برای نوجوان‌ها از تجربه آشنایی با اسلام و زندگی پر فراز و نشیبش می‌گوید. همچنین در بخش نوجوان، امشب بهنام عبدالهی، نوجوان فعال در حوزه خبرنگاری مهمان اقیانوس آرام خواهد بود، عبدالهی با فعالیت در برخی از رسانه‌‌ها اقدامات موثر زیادی انجام داده است.

«اقیانوس آرام»، که سال گذشته به صورت زنده پخش می‌شد، در سری دوم با تغییر فضا به سمت موضوعات مختلف نوجوانانه رفته و تلاش می‌کند در هم‌کلامی با نوجوان‌های مختلف، آسیب‌ها و چالش‌های این رده سنی حساس را مورد بررسی قرار دهد.  قسمت دهم این برنامه که خود نوجوان‌ها در ساخت و تولید آن مشارکت دارند، ساعت ۲۱ امشب از شبکه دو پخش خواهد شد.

«اقیانوس آرام» محصول مرکز اوج کودک و نوجوان به کارگردانی هادی نعمت اللهی و تهیه کنندگی وحیدملتجی است که هر هفته در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دوم سیما خواهد رفت.

ویژه برنامه‌های رادیو برای روز دانشجو

همزمان با فرا رسیدن روز دانشجو شبکه های مختلف رادیویی با تولید و پخش دوهزار و دویست دقیقه ویژه برنامه ، مخاطبان خود را همراهی می‌کنند. در این ویژه برنامه‌ها رویکردهایی مانند مروری بر تاریخچه روز دانشجو، ، ورزش دانشجویی، پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری درحوزه دانشجویان،تاریخچه ای از جنبش های دانشجویی، ویژگی‌های دانشجوی طراز انقلاب اسلامی و مطالبه‌گری مبتنی بر تمدن‌سازی نوین اسلامی، نقش دانشجویان در پیوند علم و صنعت مطرح می‌شود.

بر این اساس رادیو ایران با تولید و پخش برنامه‌های  سلام صبح بخیر، ایران را بشنویم، مستندرادیویی، نشانی، تقویم تاریخ، صفحه من، رویدادهای هفته  پارک ساعی، چلستون، راه شب  و راه امام کلام امام را با موضوعاتی مانند بررسی جنبش دانشجویی نماد بصیرت فکری، مستند درباره وقایع روز دانشجو ، بازخوانی وقایع روز، کلام مقام معظم رهبری و سخنان امام خمینی (ره) در مورد دانشجو و دانشگاه، نقش دانشجویان در شکل گیری انقلاب – نقش دانشجویان در پیوند علم و صنعت – فرمایشات مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) در مورد دانشجویان  و نقش دانشجویان در فرهنگ سازی جامعه همراه مخاطبان خود است.

رادیو فرهنگ با برنامه‌های صبح به وقت فرهنگ و کافه نیمروز که با بررسی  مروری بر تاریخچه روز دانشجو و گفتگو با دانشجویان همراه است به استقبال این روز می‌رود. رادیو جوان نیز با تولید دو ویژه برنامه به بررسی روز دانشجو و وقایع مرتبط با آن می‌پردازد.

رادیو تهران با برنامه های گفتاورد،در ساحت حضور، جمعه با سیاست و مستند رادیویی ضمن بررسی ابعاد مختلف این روز تاریخی به صورت زنده  اقدام به پخش سخنرانی خطیب نماز جمعه تهران در روز دانشجو می‌کند.

رادیو معارف نیز با برنامه‌های دانشجو، دیدار، مجله روز، پخش نماز جمعه قم، برگی از تاریخ،گفتگوی فرهنگی،من انقلابی ام،کلام امام و پیام ولایت مخاطبان خود را همراهی می‌کند. بر این اساس مواردی همچون ویژگیهای دانشجوی انقلابی و مطالبات نظام از دانشجویان، دغدغه‌های فرهنگی دانشجویان در حضور رهبر معظم انقلاب،دانشجوی فعال در اجتماع ، فرهنگ و سیاست،مشکلات آموزشی و فرهنگی دانشجویان،ویژگیهای دانشجوی انقلابی، گفتگو با مسئولین دانشجویان، دانشجوی انقلابی در کلام امام راحل (ره) و بیانات مقام معظم رهبری با موضوع دشمنی‌های آمریکا و ضرورت هوشیاری طبقات مختلف مردم و مخصوصا دانشجویان عزیز  در برنامه های این شبکه مورد بررسی قرار می گیرد.

رادیو پیام نیز به مناسبت روز دانشجو در کلیه بخش‌های خود به  هویت تاریخی و رسالت ملی و دینی دانشجو- بیان تاریخچه‌ای از نامگذاری روز دانشجو – معرفی و دستاوردهای دانشجویی در ۴۰ سال پس ار انقلاب  اشاره می‌کند.

رادیو سلامت با برنامه‌های کوچه سلامت پلاک ۱۰۲، غذا سلامت زندگی و پشت پلک صبح با موضوعاتی مانند ضرورت رعایت نکات تغذیه‌ای دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه و بررسی فشارهای گروهای دوستی در دوران دانشجویی مخاطبان را همراه می‌کند.

رادیو گفتگو برنامه‌های مشق شیدایی، گفتگوی علمی ،گفتگوی سیاسی، گفتگوی روز و فردای روشن با موضوعاتی از قبیل گفتگو با خانواده شهدای دانشجو، نقش دانشجویان در تولید علم و پیشرفت کشور، عملکرد وزارت علوم و بایسته‌های پیش‌روی این نهاد در پویاسازی محیط دانشجویی و تشکل های دانشجویی، بررسی ویژگی‌های دانشجوی طراز انقلاب اسلامی و مطالبه‌گری مبتنی بر تمدن‌سازی نوین اسلامی، دانشجویان و چالش‌های پیش‌روی فعالیت سیاسی در دانشگاه، پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری درحوزه دانشجویان، تاریخچه‌ای از جنبش‌های دانشجویی در ایران مخاطبان را روی آنتن می‌برد.

رادیو اقتصاد نیز با برنامه‌های مرتبط با این مناسبت از جمله برنامه‌های اقتصاد تعطیل نیست و چرتکه  به جنبه‌های مختلف روز دانشجو اشاره می‌کند.

رادیو ورزش با تولید و پخش برنامه‌های همیشه با ورزش، گپ آهنگ، صدای ورزش، صبح و ورزش و صدای کوهستان مخاطبان را همراهی می‌کند. بر این اساس مواردی همچون بررسی ورزش دانشجویی،گفتگو با مسئولین ورزش دانشجویی و  بررسی ورزش دانشجویی به استقبال این روز می‌رود.

رادیو نمایش اثر نمایشی فاخر روزهای تنهایی را به مناسبت روز دانشجو پخش می‌کند. موضوع داستان بدین شرح است که سعید فرد تنهایی که در جریان ۱۶ آذر سال ۳۲ با عاطفه یکی از فعالین دانشجویی آن زمان آشنا می‌شود و داستان ادامه می‌یابد.

شما شهردار تهران در رادیو تهران

 شما به عنوان شهردار تهران انتخاب شدید، با ما در «تهران من» از رادیو تهران در تماس باشید. «تهران من» عنوان برنامه‌ای است که علاوه بر پرداختن به مناسبت های روز خبرهای روز تهران را در قالب طنز و شوخی روی آنتن رادیو تهران می‌برد. مثلا امروز موضوع درباره مدیریت شهری است؛ شما به عنوان شهردار تهران انتخاب شدید اولین اقدامتون چیه؟ محلتون کجاست؟ چی کم داره؟ یا چی زیاد داره؟

اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستید از رادیو تهران موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز ما را همراهی کنید. از بخش‌های این برنامه معرفی فیلم‌های درحال اکران است که مسعود دهنوی کارگردان، اجرای این بخش را بر عهده دارد. «مجازی گرام» حول فضای مجازی می‌شود و اتفاقات فضای مجازی را اطلاع‌رسانی می‌کند.

بخش فرهنگی – هنری، ارتباط مستقیم با مسئولین برقرار خواهد شد و در این برنامه اخبار روز ورزشی مرور می‌شود.

محمدمیر کارشناس ورزش، حسام آبنوس سواد رسانه‌ای، مهدی مجنونی کارشناس فرهنگ و هنر، حسن شمشادیی کارشناس سیاست، علی چپدار کارشناس اقتصادی، امیرحسین ثقفی تهیه کننده، مینا نیکانیک سردبیر، آوید بزرگی گوینده همراه شما مخاطبان از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

بررسی تاریخچه جنبش دانشجویی در” رادیکال ۳”

مجموعه برنامه “رادیکال  ۳” نیمه آذر ماه در بخش “رادیکال گپ”    میزبان آقای دکتر محمدباقر خرمشاد،  استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خواهد بود و با  دانشجویان گفتگو خواهد کرد. همچنین دوربین “رادیکال۳”  با  مسئولان سابق تشکل‌های دانشجویی  چون آقایان محمد حیدری رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی، میثم نیلی دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، محمد مسعودی دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، مسعود براتی دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی و احمد علمشاهی دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت   به مبحث   پیشینه جنبش دانشجویی و فراز و فرود های  فعالیت های فرهنگی-سیاسی دانشجویان در ایران می‌پردازد. گرافیک مربوط به پیشینه جنبش دانشجویی در ایران و کلیپ “یار دبستانی من” نیز  از بخش‌های دیگر این برنامه  خواهد بود.

مجموعه برنامه  دانشجویی “رادیکال۳”  با حضور اساتید و کارشناسان   به دغدغه های فرهنگی- اجتماعی دانشجویان می‌پردازد. این برنامه  با اجرای سجاد بلوکات، کارگردانی علی اثباتی و نویسندگی محمد کردلو، پنجشنبه ها ساعت ۱۷:۳۰  روانه آنتن می‌شود.

گفتگوی فراستی با ابراهیم فیاض در «شب سینما»

در شب سینمایی «شب های هنر» امشب مسعود فراستی میزبان ابراهیم فیاض می‌شود. در نهمین شب سینمایی«شب های هنر» که مسعود فراستی اجرای آن را بر عهده دارد، امشب با حضور ابراهیم فیاض پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی به موضوع «جامعه‌شناسی در سینما» می‌پردازد.

رویکرد جامعه‌شناسی در نقد فیلم را بی شک باید با منظری تاریخی نگریست. جامعه‌شناسی که پیش از سینما متولد شده بود با تولد سینما، به دوسویه این مدیوم تاکید ورزید و به تحلیل هر کدام از آنها پرداخت، نخست وجهی بود که در تصویر فیلم – یا متن اثر قابل ردیابی بود و در دومین سویه جامعه شناسی به مخاطب اثر می‌پردازد و از مطالعه پویشی، میدانی در می‌یابد که چگونه باید از خارج از متن به درون آن رسید. آمارها در این نوع مطالعه مورد اهمیت قرار می‌گیرند و می‌توان گفت که توجه به مخاطب در مطالعات سینمایی، توجه به خوراک بعدی مخاطب را نیز از سوی جامعه شناسان به ارمغان می‌آورد.

سینمای درام شرق و غرب با آثاری چون پدر خوانده و داستان توکیو مباحث انتقادی خود که مربوط به جامعه شهرنشینی، طبقه‌بندی اجتماعی در آن و مهاجرت بود نیز توانستند توجه خود به جامعه و شهر نشینی  را به تصویر بکشند، و از رویکرد جامعه‌شناسی سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. البته باید توجه داشت که هر دو این فیلم ها با تمرکز و توجه نسبت به نهادی مهم یعنی خانواده توانستند درام خود را روایت کنند و رابطه خانواده و شهر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نقد جامعه شناختی سینما به آن می‌پردازد.          

«شب سینما» به تهیه‌کنندگی سلمان وکیلی یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست و چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

شبکه سلامت به سوالات مادران پاسخ می‌دهد

با هدف ارائه آموزش و آگاهی دهی به بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور برنامه «مادر، کودک، تندرستی» هر روز از شبکه سلامت پخش می‌شود. برنامه امروز با حضور «سوسن ضیایی»  متخصص زنان و زایمان به موضع ترشحات واژن اشاره می‌کند. موضوعی شایع در میان زنان که اگر چه در بسیاری از موارد طبیعی است اما عموما برای آنها نگران‌کننده است و آشنایی با ترشحات طبیعی و غیرطبیعی به بانوان امکان می‌دهد، در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنند.

«سوده رازقی جهرمی» متخصص تغذیه در برنامه جمعه شانزدهم آذرماه حاضر می‌شود و با علاقمندان این حوزه در مورد سالم‌ترین رژیم های غذایی صحبت می‌کند. از آنجا که تغذیه یکی از اساسی‌ترین موضوعات قرن حاضر به شمار می‌رود و همواره این نگرانی در مادران وجود دارد، که چه موادی را باید در وعده‌های غذایی خانواده گنجاند؟! مشاهده برنامه جمعه را به همه توصیه می‌کنیم.

اجرای برنامه پنجشنبه و جمعه را مهدی تیموری برعهده خواهد داشت.

شنبه هفدهم آذرماه همچنان موضوع ترشحات مهبلی در بانوان دنبال می‌شود و در این برنامه «آزاده اکبری» متخصص زنان و زایمان مباحثی را مطرح می‌کند. توده‌های خوش‌خیم و نگرانی‌های خانم ها درمورد سرطان پستان یکی از مهترین دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود. «پریسا عظیمی‌نژاد» فوق تخصص جراحی پستان در برنامه یکشنبه هجدهم آذرماه به سوالات مختلف در زمینه توده‌های خوش‌خیم در بدن زنان اشاره می‌کند.

گفتنی است؛ برنامه «مادر، کودک، تندرستی» تلاش می‌کند تا از راه تامین آموزش‌های لازم در حوزه بهداشت عمومی مادر و کودک، روش‌های سالم‌سازی محیط، کنترل بیماری‌های واگیردار و ارتقاء سطح ارائه خدمات مناسب پزشکی و پرستاری پاسخگوی بخش کوچکی از اهداف والا و گسترده شبکه سلامت در حوزه تأمین سلامت جامعه باشد. این برنامه هر روز ساعت ۱۰ صبح روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.

بررسی تاریخچه و پیشینه جنبش دانشجویی در بحث روز

با نزدیک شدن به شانزدهم آذر روز دانشجو  برنامه بحث روز تاریخچه و پیشینه جنبش دانشجویی، عملکرد این جنبش در مقاطع قبل و بعد از انقلاب و ویژگی‌های حرکت‌های دانشجویی مانند عدالت‌خواهی، آرمان‌خواهی و استکبارستیزی و انقلابی‌گری را بررسی می‌کند.

 همچنین بررسی مطالبات مردم و رهبری از دانشجویان،  نقش دانشجو در آگاهی‌بخشی به جامعه و بیداری آن،  نقش دانشجو در مبارزه با مفاسد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی  جامعه و  تهدیدات و آسیب‌های پیش‌روی جنبش دانشجویی، برخی دیگر از محورهای برنامه امروز بحث روز است.

برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران به سردبیری جهانگیر پیری و اجرای محمدرضا قربانی و حضور حجت‌الاسلام علی رحمانی مشاور رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور و حمید بالایی جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور چهارشنبه ساعت ۱۲:۴۰ از این شبکه پخش می‌شود.

نقد تاریخی «اسکندر» با حضور خسرو معتضد در آی‌فیلم

«تاریخ و سینما» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ایزد مهرآفرین، فیلم‌های ضد ایرانی جهان را از منظر تاریخی بررسی و نقد می‌کند. خسرو معتضد در این قسمت از برنامه به انحرافات تاریخی فیلم حماسی «اسکندر» اثر الیور استون می‌پردازد که محصول سال ۲۰۰۴ میلادی، محصول مشترک ایالات متحده، آلمان و بریتانیا است که بر اساس داستان زندگی اسکندر ساخته شده است.

«تاریخ و سینما» شنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ به نویسندگی و پژوهش محمدصادق عابدینی، روی آنتن می‌رود و بازپخش آن در ساعت ۰۶:۳۰ روز یکشنبه خواهد بود.

«بشارت منجی» طالب‌زاده با دوبله اسپانیایی

هیسپان‌تی‌وی در نظر دارد با آغاز سال نو میلادی (کمتر از یک ماه دیگر) برای مخاطبان اسپانیایی زبان خود، سریال «بشارت منجی» به کارگردانی نادر طالب زاده با موضوع زندگی حضرت عیسی مسیح(ع) را به نمایش گذارد.

سریال «بشارت منجی» با محوریت داستان مسیح از زبان انجیل برنابا در ساال ۱۳۸۷ و در ۱۳ قسمت به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شده و در تابستان ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت.

شبکه هیسپان‌تی‌وی به بهانه نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی این سریال را به زبان اسپانیایی دوبله کرده و قصد دارد علاوه بر نمایش «بشارت منجی»(به صورت خلاصه تر و در ۹ قسمت)، به تحلیل و بررسی این سریال بپردازد. به همین خاطر «سهیل اسد»، مجری و کارشناس شبکه هیسپان تی وی پس از نمایش هر قسمت از سریال، با نادر طالب‌زاده، کارگردان «بشارت منجی» به بحث و گفت و گو درباره هر قسمت پرداخته و مخاطبان برنامه را به تحلیل بیشتر این سریال فرا می‌خواند.

این برنامه به کارگردانی وحید کریمی و به مدت زمان ۲۰ دقیقه بعد از پخش هر قسمت از سریال برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود. شبکه هیسپان‌تی‌وی هر هفته فیلم‌های سینمایی ایرانی را برای مخاطبان خود پخش می‌کند و با استقبال فراوان آن‌ها روبرو شده تا جایی که در چندین نوبت با عناوین «هفته و ماه سینمای ایران» مخاطبان اسپانیایی‌زبان این شبکه در کشورهای مختلف آمریکای لاتین به تماشای فیلم های سینمایی ایرانی نشسته‌اند.

«پری» داریوش مهرجویی به آی فیلم رسید

فیلم سینمایی «پری» ساخته داریوش مهرجویی، پنجشنبه پانزدهم آذر روی آنتن آی‌فیلم فارسی قرار می‌گیرد. این فیلم سینمایی که در سال ۷۳ ساخته شده، ساعت ۲۱ پنجشنبه پانزدهم آذر به‌نمایش گذاشته می‌شود. نیکی کریمی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی، علی مصفا، علی اصغر شادروان، محمدرضا شریفی‌نیا، ژاله علو و پارسا پیروزفر از جمله بازیگران این فیلم سینمایی‌اند.

«پری» اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان‌کوتاهِ «یک روزِ خوش برای موزماهی»، نوشته «جروم دیوید سالینجر» است. داستان این فیلم اقتباسی از این قرار است: دختری جوان و دانشجوی رشته ادبیات است که با خواندن کتاب سبز کوچکی درباره سلوک عارفِ گم‌نامی در قرن پنجم، دچار تحولات فکری می‌شود…

فیلم سینمایی «پری» پنجشنبه پانزدهم آذر ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و در ساعت‌های ۰۵:۰۰ و  روز جمعه بازپخش خواهد شد.

بیوک میرزایی به آی‌فیلم می‌آید

مستند هفتگی «خارج از کادر» جمعه شانزدهم آذرماه، میزبان بیوک میرزایی می‌شود. این برنامه در هر قسمت با یکی از پیشکسوتان عرصه هنر همراه می‌شود و حال‌وهوای این روزهای او را از زبان خودش به‌تصویر می‌کشد.

این بار بیوک میرزایی سوژه دوربین خارج از کادر شده و او را بی‌رودربایستی با مخاطبانش در آی‌فیلم قرار داده است. بیوک‌ میرزایی بازیگر ۶۳ ساله کشورمان در سریال‌های «برادر»، «کیمیا»، «فوق سری»، «دزد و پلیس»، «کلاه پهلوی»، «مدار صفر درجه» و… حضور داشته است.

«خارج از کادر» به‌تهیه‌کنندگی عاطفه خالدی، جمعه شانزدهم آذرماه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود و در ساعت‌ ۰۶:۳۰ روز شنبه بازپخش خواهد شد.

نشست توجیهی چهاردهمین جشنواره رادیو  برگزار شد

اولین نشست توجیهی چهاردهمین جشنواره رادیو با رویکرد افزایش بخش تعاملی به این جشنواره برگزار شد. شهرام ملازاده رییس کمیته داوری جشنواره جهانی رادیو در اولین جلسه توجیهی جشنواره چهاردهم که امروز چهارشنبه چهاردهم آذرماه با حضور نمایندگان جشنواره رادیو در شبکه‌های رادیویی برگزار شد، درباره افزایش بخش تعاملی و اینکه در جشنواره چهاردهم برنامه‌ها براساس ساختارهای گفتار، گفتگو، گزارش، مسابقه، مستند، مجله، نغمات و نمایش دسته‌بندی و داوری می‌شود، صحبت کرد.

نحوه و چگونگی ارسال آثار، بررسی سهمیه مورد استفاده شبکه‌ها، همچنین حضور رادیونما و بخش فضای مجازی در جشنواره از دیگر موضوعات این جلسه بود.

رئیس کمیته داوری جشنواره جهانی رادیو ضمن بیان اهمیت حضور فعال شبکه‌ها و برنامه‌سازان رادیو در جشنواره امسال، بر هدف اصلی جشنواره که ارتقای کیفی آثار رادیویی است تاکید کرد و گفت: زمانبندی ارسال آثار رادیویی در فصل‌های تابستان و پاییز برای برنامه‌سازان فرصتی فراهم می‌کند تا ضمن ساخت و تولید آثار فاخر، برای ارتقای کیفیت برنامه‌های موجود در کنداکتور شبکه‌ها گام‌های مثبتی بردارند.

وی در پایان اظهار کرد: ورود رادیو پیام و افزودن بخش تعاملی به گردونه رقابت‌ها از جمله خبرهایی بود که در این نشست به اطلاع نمایندگان شبکه‌ها رسید.

جنبش دانشجویی؛ از آرمانگرایی تا پاسخگویی امشب در برنامه ثریا

مطالبات دانشجویی از مسئولان و مطالبه عملکرد جنبش دانشجویی از جمله محورهای گفتگوی علی دهقان دبیر دفتر تحکیم وحدت، میلاد چهاردولی دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی، محمدامین مهدی پور دبیر جامعه اسلامی دانشجویان، محمد حسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی و پیام مرادی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، به آنها پاسخ خواهند داد. “ثریا” به تهیه کنندگی محسن مقصودی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که چهارشنبه ها ساعت ۲۳:۱۰ بصورت زنده روی پخش می شود.     

نرخ خرید تضمینی گندم” موضوع مناظره” تلویزیون

برنامه جمعه شانزدهم آذر مناظره با موضوع “نرخ خرید تضمینی گندم “و با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه بحث و بررسی می شود. در سوال نظرسنجی این برنامه هم از بینندگان پرسیده شده است: “به نظر شما، آیا موافقید دولت از محل بودجه عمومی کشور قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان را افزایش دهد؟ ۱٫ بلی ۲٫ خیر”.

“مناظره” به تهیه‌کنندگی علیرضا اسکندری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست که جمعه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ با اجرای مرتضی حیدری و با حضور صاحب‌نظران و اصحاب رسانه روی آنتن می‌رود.                                       

«علیرضا دبیر» به شبکه الکوثر می‌آید

برنامه ورزشی شبکه الکوثر که  به صورت هفتگی پخش می‌شود و موضوع آن اخبار و وقایع  ورزشی از گوشه کنار ایران و جهان با موضوعیت فوتبال است . این هفته  به معرفی و تجلیل از «علی رضا دبیر» قهرمان با سابقه ایران می‌پردازد . برنامه «ساحه الریاضیه» امشب ۱۴ آذر از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران  به  مدت ۳۰ دقیقه به روی آنتن است .

نظرات بسته شده است.